Mobile
Oppo Find X8 Pro - topowe aparaty wspierane AI. Czy to przepis na najlepszy fotograficzny smartfon na rynku?
Jeszcze tylko do 3 kwietnia młodzi twórcy mogą zgłaszać swoje prace w kategorii Young Poland konkursu Grand Press Photo. Kto powinien wysłać swoje zdjęcia? Dlaczego warto stanąć do rywalizacji? I przede wszystkim - na jakie zdjęcia czekają jurorzy? Zapytaliśmy tych, którzy będą je oceniać!
W Grand Press Photo 2019 oceniane będą zdjęcia wykonane między 1 kwietnia 2018 roku a 31 marca 2019 roku. W kategorii Young Poland mogą konkurować fotografowie pełnoletni, którzy nie ukończyli jeszcze 26. roku życia, mają już dorobek fotograficzny i nigdy wcześniej nie startowali w konkursie Grand Press Photo. Zdjęcia zgłaszane w tej kategorii muszą reprezentować fotografię prasową bądź dokumentalną. Na konkurs można zgłaszać zarówno zdjęcia pojedyncze, jak i fotoreportaże – w obu grupach zostaną przyznane Nagroda Główna i Wyróżnienie. Termin nadsyłania zgłoszeń upływa 3 kwietnia 2019 r.
fot. Adam Kozak / Archiwum “Press"
Jak wyjaśnia Andrzej Zygmuntowicz, wielokrotny juror Grand Press Photo, kategorię Young Poland wymyślono by nakłonić młodych fotografów, zainteresowanych fotografowaniem rzeczywistości, do przedstawienia swoich prac szerszej publiczności. Tematyka tego o czym mieli opowiadać została zawężona do obrazu własnego pokolenia. Jurorzy liczą na „zdjęcia robione ze środka,” opowiadające o rówieśnikach, które dają szansę na autentyczny zapis życia ludzi dorosłych, a jeszcze nie całkiem odpowiedzialnych. „To pokolenie młodych: uczniów, studentów, zaczynających pracę, szukających swojej drogi, biorących życie na swoje barki, ale nie zakładający jeszcze rodzin. Czym się zajmują, jak spędzają czas? Czy daje się zauważyć jakiś sprecyzowany system wartości według którego układają swoje życie, czy myślą przyszłościowo czy raczej “tu i teraz, a potem się zobaczy”?”
Dodaje, że celem nowej kategorii nie jest klasyczna fotografia prasowa, ale poszukiwanie odpowiedzi na pytania, których pojawia się dziś co raz więcej. „Pozyskane zdjęcia mają pokazać pokolenie czasu przemian. XXI wiek to zanurzanie się w kulturze globalnej, cyfryzacja świata, wszechobecny internet, nowe kanały i narzędzia komunikacji, a poprzez nie nowy model życia społecznego, dopiero kształtujący się. Młode pokolenie jest tym, na podstawie którego najlepiej daje się obserwować to co nadeszło i co nas zmienia. I to młodzi muszą zrobić te zdjęcia, by były prawdziwym głosem ich pokolenia na temat świata, który jest najbardziej “ich”, ze wszystkimi plusami i minusami.”
"W zeszłorocznych zgłoszeniach zaskoczyło mnie, to że spektrum podejmowanych tematów jest tak wąskie" - mówi Beata Łyżwa-Sokół, szefowa Agencji Gazeta, jurorka Grand Press Photo. "Od młodych ludzi, którzy połknęli bakcyla fotografii, oczekiwałabym, że interesuje ich świat dookoła, a nie tylko ich prywatne życie. Jest to oczywiście bardzo ciekawe, pod warunkiem, że historia ma charakter uniwersalny, a nie jest tylko relacją z bardzo udanej imprezy".
Przyznaje, że wiele zdjęć i cykli zaskoczyło jury swoją formą, zaznaczając jednocześnie, że nie powinna ona brać góry nad samą treścią. „Grand Press Photo to konkurs fotografii prasowej, czyli takiej, która opowiada o świecie, o tym co się wydarzyło albo wciąż dzieje, co ma na nas wpływ, co szczególnie nas porusza. Zatem to historia i temat są ważniejsze niż sama forma. Oczywiście idealnie, gdy mocna historia jest pokazana w niezwykły, oryginalny sposób”.
Jakie zgłoszenia, jako jurorka Łyżwa-Sokół chciałaby oglądać w tej edycji? „Czekam na historie, do których na co dzień nie mają dostępu profesjonalni, starsi fotoreporterzy. Świat szybko się zmienia, co chwilę słyszymy historie o młodych, zaangażowanych ludziach i ich problemach. Warto byłoby przyjrzeć im się z bliska”.
Zdaniem Adama Lacha, zdobywcy Grand Prix ubiegłorocznej edycji GPP, kategoria Young Poland, to dla młodych twórców wspaniała okazja do spotkania z profesjonalistami, bardziej doświadczonymi kolegami, edytorami i autorytetami z dziedziny dziennikarstwa i sztuk wizualnych. „To pozwala się rozwijać. Uczy szerszego spojrzenia, ciężkiej pracy, zasad etyki, a także samego procesu edycji wysyłanych na konkurs prac, a więc umiejętności opowiadania historii. Myślę, że także dla nas - bardziej doświadczonych autorów - to spotkanie z młodymi stanowi z pewnością źródło pięknej inspiracji.”
fot. Adam Kozak / Archiwum “Press"
Lach podkreśla, że liczy przede wszystkim na ciekawe materiały z Polski. „Dokumentowanie życia w danym momencie historii i procesów zachodzących w społeczeństwie jest obowiązkiem każdego fotoreportera. Z utęsknieniem czekam na projekty dokumentalne z nowym, świeżym, młodym spojrzeniem na Polskę, ukazujące codzienność młodych dokumentalistów i ich rówieśników”.
Oprócz konkursowych laurów na zwycięzców kategorii Young Poland czekają również nagrody rzeczowe. Mecenasem tegorocznej edycji Grand Press Photo oraz fundatorem nagród została firma Fujifilm. Autorzy najlepszego zdjęcia pojedynczego, jak i całego fotoreportażu, otrzymają aparaty Fujifilm X-T30 z obiektywami Fujinon XF 23 mm f/2.
"85 lat istnienia firmy Fujifilm i 15 konkursu Grand Press Photo to znakomita okazja, aby podkreślić, że fotografia to DNA naszej organizacji." - mówi Tomasz Taberski, Business Unit Manager w Fujifilm CEE. "Z tym większą radością zostaliśmy mecenasem konkursu i tym milej będzie nam obchodzić ten jubileusz w gronie najlepszych fotoreporterów w kraju".
Zasady zgłaszania prac do kategorii Young Poland dostępne są na stronie organizatora.