Emigracja z Instagramem, czyli o tym jak łatwo manipulować zdjęciami

Autor: Maciej Luśtyk

5 Sierpień 2015
Artykuł na: 4-5 minut
Pewien użytkownik Instagrama z południowej Afryki postanowił udokumentować w serwisie swoją emigracyjną tułaczkę do Hiszpanii. Przez 2 kolejne tygodnie wrzucał zdjęcia ukazujące kolejne etapy podróży. Profil użytkownika szybko zaczął robić się popularny, a o całej sprawie artykuł napisał dziennik The Huffington Post, dając jej jeszcze większy rozgłos. Okazuje się jednak, że wszystko to było akcją zorganizowaną przez agencję reklamową.
Wszystko zaczęło się około 2 tygodnie temu gdy użytkownik abdoudiouf1993 zamieścił w serwisie Instagram pierwsze zdjęcia, ukazujące przygotowania do wyprawy rzekomej wyprawy, której celem była Hiszpania. W podpisach pod zdjęciami Abdou wyrażał swoje obawy przed wyprawą w nieznane, a całości chwytającego za serce emigranckiego obrazka dopełniały ujęcia skromnego posiłku przygotowanego przez leciwą matkę. Chęć pomocy rodzinie miała być zresztą głównym motywem wyprawy do Hiszpanii.







W ciągu dwóch kolejnych tygodni Abdou zamieszczał w serwisie kolejne zdjęcia dokumentujące postępy w wyprawie. Im dalej w las tym robiło się bardziej dramatycznie. Nowe zdjęcia ukazywały Abdou zmęczonego kilkudniowym marszem lub przeprawiającego się przez granicę będąc schowanym w ciasnym bagażniku.





Po kolejnych problemach, z którymi zapewne często spotykają się emigranci z Afryki, Abdou wraz z kilkoma towarzyszącymi mu osobami wylądował wreszcie bezpiecznie na plaży u wybrzeży Hiszpanii. Ostatnie zdjęcia ukazywały cieszących się z udanej przeprawy imigrantów oraz przejęcie ich w ręce policji.





Całą sprawą zainteresował się dziennik The Huffington Post, który poświęcił jej osobny artykuł. Tym samym wszystko nabrało większego rozgłosu. Okazuje się jednak, że ta chwytająca za serce historia została w całości wykreowana przez hiszpańską agencję reklamową, a w rolę Abdou wcielił się hiszpański zawodnik piłki ręcznej Hagi Toure. Wszystkie zdjęcia okazały się zaś być wykonane w ciągu kilku godzin na obrzeżach Barcelony.

Ta niecodzienna reklama jest częścią kampani promocyjnej festiwalu fotografii GETXPHOTO, której tematem przewodnim są podróże. Opinie o takiej formie promocji są podzielone. Z jednej strony jej twórcy spotkali się z falą krytyki, z drugiej podkreślają, że projekt miał na celu zwrócenie uwagi na problemy, które codziennie dotykają setek osób szukających lepszego życia w Europie.



Oduwając na bok kwestie etyczne kampanii, trzeba przyznać, że okazała się ona sukcesem. Profil Abdou na Instagramie w krótkim czasie zaczęło śledzić ponad 12 tys. osób, a o festiwalu usłyszano w wielu miejscach na świecie. Wszystko to pokazuje też jaką siłę mają media społecznościowe, oraz jak łatwo za ich pomocą manipulować użytkownikami. Cała historia stanowi też ciekawostkę pod względem fotografii dokumentalnej i reporterskiej. Pokazuje bowiem, że z użyciem portali społecznościowych można z powodzeniem tworzyć cieszące się popularnością projekty, w których odbiorca uczestniczy niejako na bieżąco. Być może już niedługo przełoży się to na powstanie nowej formy dokumentu - społecznościowego.

Więcej informacji o całej historii znajdziecie na łamach huffingtonpost.co.uk.
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Branża
Ten news was zaboli. Adobe podnosi ceny - za Plan Fotograficzny w 2025 roku zapłacicie ponad 100 zł miesięcznie
Ten news was zaboli. Adobe podnosi ceny - za Plan Fotograficzny w 2025 roku zapłacicie ponad 100...
Narzekaliście na system subskrypcji? To teraz zapłacicie za niego jeszcze więcej. Od 15 stycznia Adobe podnosi ceny poszczególnych planów. Ucierpią wszyscy, ale najbardziej nowi...
23
Plebiscyt Fotopolis 2024 - wybierz z nami najlepsze produkty i wydarzenia fotograficzne roku
Plebiscyt Fotopolis 2024 - wybierz z nami najlepsze produkty i wydarzenia fotograficzne roku
15 kategorii i ponad 100 nominacji - oto przekrój najgorętszych premier i wydarzeń ostatnich miesięcy. Wystartował plebiscyt na najlepsze produkty i wydarzenia fotograficzne 2024 roku!...
9
Canon zmienia sposób świadczenia usług gwarancyjnych i serwisowych w Polsce - od teraz aparaty będą naprawiane w Niemczech
Canon zmienia sposób świadczenia usług gwarancyjnych i serwisowych w Polsce - od teraz aparaty...
Z dniem 1 stycznia 2025 roku Canon kończy współpracę z firmą Pro Club. Od nowego roku wszelkie usługi gwarancyjne i serwisowe będą realizowane przez Canon Professional Service Center w...
11
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)
zamknij
Partner:
Zagłosuj
Na najlepsze produkty i wydarzenia roku 2024
nie teraz
nie pokazuj tego więcej
Głosuj