Finał sprawy o plagiat w przypadku loga Nike Jumpman

Autor: Maciej Luśtyk

23 Czerwiec 2015
Artykuł na: 2-3 minuty
Na początku stycznia w internecie zrobiło się głośno o sprawie pozwania firmy Nike przez fotografa Jacobusa Rentmeestera, który twierdził, że producent tworząc znane logo marki Air Jordan dopuścił się plagiatu. Właśnie doczekaliśmy się werdyktu w tej sprawie.

Cała sprawa obraca się wokół zdjęcia, które Jacobus Rentmeester wykonał Michaelowi Jordanowi w 1984 roku, fotografując sportowców do specjalnej, olimpijskiej edycji magazynu Life. Na zdjęciu widzimy sportowca rzucającego do kosza w charakterystycznej pozie, którą kojarzą chyba wszyscy, którzy mieli styczność z koszykówką. Firma Nike zapłaciła wtedy fotografowi 150 dolarów za tymczasowe użycie dwóch fotografii z tamtej sesji. Rok później w materiałach promocyjnych producenta obuwia ukazało się bardzo podobne zdjęcie, które kilka lat później posłużyło za bazę do loga Jumpman, którym sygnowane są ubrania z serii Air Jordan.

Zobacz wszystkie zdjęcia (3)

Fotograf uznał, że Nike dopuścił się plagiatu i w styczniu założył sprawę przeciwko firmie. Po 6 miesiącach doczekaliśmy się werdyktu, według którego dowody przedstawione przez Jacobusa Rentmeestera nie są wystarczające by uznać działanie Nike’a za plagiat, a jedynym podobieństwem między zdjęciami jest to, że zostały wykonane na zewnątrz.

Biorąc pod uwagę, że Michaela Jordana widzieliśmy w tej charakterystycznej pozie tysiące razy, rzeczywiście ciężko mówić o plagiacie. Z drugiej strony fakt wcześniejszego używania “pierwowzoru” przez firmę Nike budzi pewne podejrzenia co do tego skąd wzięła się inspiracja na takie, a nie inne kadry.

Więcej przeczytacie na stronie sneakernews.com

Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Branża
Nowe AI tworzy całe sesje na podstawie prostych fotek odzieży. Nie potrzeba już ani modela ani fotografa
Nowe AI tworzy całe sesje na podstawie prostych fotek odzieży. Nie potrzeba już ani modela ani...
Systemy generatywnej AI coraz mocniej zaznaczają swoją obecność na rynku fotografii komercyjnej. Botika to nowa aplikacja dla branży modowej, która pozwala tworzyć sesje odzieżowe...
17
Ikoniczne zdjęcie ma innego autora? Dochodzenie AP w obronie fotografa
Ikoniczne zdjęcie ma innego autora? Dochodzenie AP w obronie fotografa
Czy trzeba będzie przepisywać książki z historii fotografii? Pod koniec stycznia zadebiutować ma dokument, który podważa kwestię autorstwa słynnego zdjęcia Napalm Girl. Assiociated...
19
Zmarł Oliviero Toscani – słynny fotograf i twórca kampanii społecznych
Zmarł Oliviero Toscani – słynny fotograf i twórca kampanii społecznych
Oliviero Toscani, wybitny włoski fotograf i artysta wizualny, znany z kontrowersyjnych i poruszających kampanii reklamowych, zmarł w wieku 83 lat.
8
Powiązane artykuły