Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Prezentacja aparatu Hasselblad Lunar wywołała spore zdziwienie. Gdy okazało się, że jest to konstrukcja bazowana na Sony NEX-7 pozostawało jeszcze pytanie o rozmiar matrycy - spekulowano o pełnej klatce, bo przecież Sony pokazało kamerę systemu E z pełnoklatkowym sensorem. Szybko okazało się jednak, że mamy do czynienia z "normalną" matrycą APS-C.
Poniższe oświadczenie potwierdzające oficjalnie współpracę to tradycyjny korporacyjny język. Co jednak obie firmy mogą na tym zyskać? Hasselblad na pewno dostęp do komponentów. Nie jest tajemnicą, bo przedstawiciele firmy mówili o tym wielokrotnie w kuluarach konferencji prasowych, że Hasselblad ma problemy z dostępem do odpowiedniej liczby np. matryc (w odpowiedniej cenie - dodajmy). W porównaniu z takim na przykład Nikonem - też korzystającym z sensorów wyprodukowanych przez Sony - Szwedzi to manufaktura. To samo dotyczy ekranów LCD, procesorów obrazu i wielu innych komponentów, które Sony produkuje samo. Hasselblad zyskuje też stosunkowo tani produkt, który może sprzedać konsumentom, którzy marzą o aparacie z "H" na korpusie, ale ich nie stać. Na pewno też sporo dotychczasowych klientów kupi sobie taki aparat, żeby nie zabierać swojej średnioformatowej lustrzanki na przykład na wakacje z rodziną a pozostać wiernymi marce.
Mniej jasno rysują się zyski Sony z tej współpracy. Poza prestiżem dla swoich produktów, których technologia wykorzystywana będzie w produktach z logo fotograficznej legendy, Sony może liczyć na wzrost sprzedaży obiektywów i akcesoriów systemu NEX. Chociaż pewnie wzrost nie będzie specjalnie duży. Bardzo nas więc ciekawi czy jest jeszcze jakiś powód tego nagłego aliansu.
Poniżej cytujemy informację prasową:
Hasselblad i Sony rozpoczynają współpracę w celu rozszerzenia oferty produktów
Firmy Hasselblad i Sony rozpoczynają „nową erę” długoterminowej współpracy, która umożliwi producentowi zaawansowanych aparatów średnioformatowych dywersyfikację oferty i debiut w nowych segmentach rynku.
Szwedzka firma Hasselblad podjęła decyzję o rozpoczęciu współpracy z Sony Corporation, której celem ma być rozwój nowych segmentów rynku dla pasjonatów fotografii i użytkowników cyfrowych urządzeń obrazujących powszechnego użytku. Firma Hasselblad jest autorem wielu pionierskich rozwiązań, w tym najbardziej zaawansowanego na świecie systemu aparatów średnioformatowych (system H), z którego korzystają czołowi fotograficy na całym świecie. Obecnie firma pragnie poszerzyć swoją ofertę o nową gamę zaawansowanych aparatów bezlusterkowych z wymienną optyką (określanych także mianem systemowych aparatów kompaktowych), by następnie wprowadzić nowe produkty z segmentu lustrzanek cyfrowych i aparatów kompaktowych.
Firmy Hasselblad i Sony porozumiały się ponadto w sprawie planowanej współpracy, w ramach której będą poszukiwać przełomowych rozwiązań technicznych i inżynierskich, pozwalających na pokonanie różnych wyzwań stojących przed obecną techniką fotograficzną.
- Po rozmowach z firmą Sony, należącą do głównych graczy na rynku sprzętu dla zaawansowanych użytkowników sprzętu fotograficznego i pasjonatów fotografii, mamy przyjemność poinformować o nadejściu nowej ery dla firmy Hasselblad - powiedział dr Larry Hansen, prezes zarządu i dyrektor generalny Hasselblad. - Rozpoczęcie współpracy umożliwi nam wykorzystanie znakomitej, nowoczesnej technologii Sony, a w rezultacie dostęp do segmentów rynku, w których nigdy dotąd nie działaliśmy. Posiadanie wyprodukowanego w Szwecji hasselblada przestanie więc być jedynie marzeniem wielu pasjonatów fotografii.
- Wiele obiecujemy sobie po tej współpracy, bo dzięki niej klienci firmy Hasselblad, bardzo przywiązani do tej prestiżowej marki, poznają technologię naszych aparatów, która należy do najlepszych w branży - powiedział Shigeki Ishizuka, prezes Sony Digital Imaging Business Group. - Mamy nadzieję, że przyczyni się ona do rozwoju naszych doświadczeń w projektowaniu i produkcji cyfrowego sprzętu obrazującego, tak abyśmy w nadchodzących latach mogli oferować naszym klientom coraz bardziej atrakcyjne produkty.