Mobile
Oppo Find X8 Pro - topowe aparaty wspierane AI. Czy to przepis na najlepszy fotograficzny smartfon na rynku?
Konferencja Canona dotyczyła "Jesiennej kolekcji" firmy. Przedstawiciele firmy zaprezentowali nowe skanery, drukarki, urządzenia wielofunkcyjne i to, co interesuje nas najbardziej: aparaty kompaktowe PoweShot i Ixus oraz nową lustrzankę - długo oczekiwany model EOS 5D Mark II. Aparat był w wersji przedprodukcyjnej - nie możemy publikować wykonanych nim zdjęć.
Canon EOS 5D Mark II na pierwszy rzut oka przypomina swojego poprzednika. Największa zmiana dotyczy tylnej ścianki, na której dominuje teraz bardzo duży, 3-calowy ekran LCD. Jego wielkość wymusiła delikatną zmianę układu przycisków. Ponadto pojawił się przycisk "AF-ON" wymuszający uruchomienie układu automatycznego ustawiania ostrości. Na lewym pokrętle trybów przybyło kilka pozycji. Obok zielonego prostokąta można odnaleźć tryb Creative Auto, w którym co prawda ekspozycja ustawia się sama, ale użytkownik może modyfikować przysłonę i kompensację ekspozycji z pomocą prostej grafiki. Na tym samym pokrętle znalazły się też trzy pozycje "C", oznaczone numerami od "C1" do "C3" - pod każdą z nich użytkownik może zapamiętać różnie autorskie ustawienia. Z przodu korpusu w oczy rzucają się dwie rzeczy: dodatkowe "oczko", służące do komunikacji w podczerwieni i wbudowany mikrofon (mono).
Dobre wrażenie robi tryb Live View aparatu. Producent pomyślał zarówno o fokusowaniu z detekcją fazy (obraz znika na chwilę) jak też detekcji kontrastu. Co ważne pomiędzy ekspozycjami w tym trybie nie jest opuszczane lustro (pomiar światła główną matrycą?) - jest szybciej, ciszej i po prostu lepiej. Nie ma już chyba aparatu kompaktowego, który nie ma detekcji twarzy - system ten trafia też do wielu lustrzanek i zawitał nawet do nowej "piątki". Prawdopodobnie 99% użytkowników tego aparatu uśmiechnie sie, wyłączy tą opcje i szybko o niej zapomni. Pozostały 1% będzie nią z pewnością zachwycony. Pracę z Live View umila też dopracowany ekran LCD. 3-cale i 920 000 punktów rozdzielczości to przyjemny standard w tej klasie sprzętu. Ponad-standardowym rozwiązaniem jest z pewnością czujnik poziomu oświetlenia, dostosowujący jasność ekranu do panujących warunków. Sprawdziliśmy - rzeczywiście działa.
Do niedawna Nikon był jedynym producentem oferującym nagrywanie filmów za pomocą lustrzanki. Teraz taką funkcje oferuje też Canon w modelu EOS 5D Mark II. Jej zaawansowanie zrobiło na nas spore wrażenie. Nie chodzi tylko o rozdzielczość (Full HD - 1920 x 1080 pikseli), ale ogół innych funkcji: dobrze działające "Auto ISO" (również w trakcie robienia zwykłych zdjęć), automatyczny balans bieli, działający autofokus w trakcie filmowania. Ten ostatni działał dość powoli, jednak można to częściowo zrzucić na trudne warunki oświetleniowe (ciemne wnętrze) - w świetle dziennym powinno być wyraźnie lepiej. Jakby tego było mało, aparat został wyposażony w złącze umożliwiające przypięcie mikrofonu stereo i uniezależnienie się od wbudowanego mikrofonu mono. W każdej chwili kręcenia sekwencji wideo można zrobić nieruchome zdjęcie. Filmowanie zostanie przerwane i automatycznie wznowione od razu po zapisaniu zdjęcia. Prosto i intuicyjnie.
Świetne wrażenie robi wizjer. Choć różnica w kryciu kadru jest niezauważalna (98% vs 96% w EOS 5D), to jednak nowy wizjer robi wrażenie lepszego. Osoby oglądające nową "piątkę" na konferencji uznały, że może chodzić o brak minimalnego żółtego zafarbu obecnego w wizjerze starej "piątki".
Konferencja miała swojego głównego bohatera, który zepchnął w cień pozostałe produkty. Jednak nie samymi lustrzankami fotograf żyje. Szczególnie spodobał nam się model G10. Dobrze, że Canon zauważył wreszcie istnienie szeroko-kątności. Tego w poprzednich G-modelach brakowało chyba najbardziej. Użytkownicy tych aparatów nigdy nie narzekali na funkcjonalność i ergonomię. W G10 firma postarała się jeszcze bardziej. Umieszczenie pierścienia czułości wokół pokrętła trybów wygląda efektownie i jest wygodne - palec nie zahacza o jedno, gdy porusza się drugim. Dzięki temu posunięciu znalazło się miejsce na pokrętło korekty ekspozycji. Precyzyjne naświetlanie z użyciem histogramu powinno być dzięki temu wyjątkowo łatwe.
Tyle pierwszych wrażeń. Dalsze szczegóły znajdą się w naszych testach, które będziemy publikować po zakończeniu targów Photokina