Canon EOS 5D Mark II - doczekaliśmy się

Autor: Michal Grzegorczyk

17 Wrzesień 2008
Artykuł na: 23-28 minut
Trudno zacząć inaczej niż - nareszcie! Następca EOS-a 5D był chyba najbardziej wyczekiwanym aparatem ostatnich miesięcy. Gdy się już pojawił, ma duże szanse na sukces, choćby ze względu na tych kilka cech: 21-megapikselowa, pełnoklatkowa matryca CMOS z systemem czyszczenia, zakres czułości rozszerzalny od ISO 50 do ISO 25600, 3-calowy ekran LCD o rozdzielczości VGA i... funkcja nagrywania filmów HD o rozdzielczości 1920x1080 z dźwiękiem z zewnętrznego mikrofonu. Część z tych szans odbierze z pewnością pozostawiony bez zmian autofokus.

Canon EOS 5D odniósł ogromny sukces dzięki swojej uniwersalności. Używany był zarówno przy fotoreportażu (na przykład ślubnym) jak też w fotografii studyjnej. Decydowała o tym znakomita jakość obrazu. Cecha ta spychała wszelkie niedoskonałości konstrukcyjne na dalszy plan. EOS 5D przez większą część czasu przebywania na rynku był, dosłownie, bezkonkurencyjny. Długo nie było innego pełnoklatkowego, stosunkowo niewielkiego korpusu zdolnego zagwarantować fotografowi to co najważniejsze - znakomitą jakość obrazu. Użytkownicy podejrzewali zresztą, że dopóki nie pojawi się konkurent, dopóty nie będzie nastepcy "piątki". Coś w tym było - nowy Canon EOS 5D Mark II pojawił się po ponad trzech latach od premiery jego poprzednika. Gdy już jest - robi duże wrażenie.

Canon EOS 5D Mark II

To co się nie zmieniło w stosunku do pierwszego EOS-a 5D to rozmiar matrycy. Nadal odpowiada on klatce filmu małoobrazkowego. Stąd ta "pełnoklatkowość", brak konieczności przeliczania ekwiwalentów ogniskowych i mityczna plastyka obrazu. Zmieniła się natomiast ilość megapikseli. Teraz jest ich aż 21,1. Pojawił się też zintegrowany system czyszczący. Obrazem generowanym przez matrycę zajmuje się procesor Digic IV. Zestaw ten pozwala na pracę z czułościami od ISO 100 do ISO 6400. W razie potrzeby można ten zakres poszerzyć o wartość ISO 50 "na dole" oraz dwie wartości "na górze" - ISO 12800 i ISO 25600. Nowy EOS 5D Mark II nie jest demonem szybkości, przynajmniej jeśli chodzi o zdjęcia seryjne. Osiąga prędkość 3,9 kl/s.

Canon EOS 5D Mark II

Martwi nieco autofokus. To jedyny chyba podzespół EOS-a 5D, na który tak zgodnie narzekała tak duża liczba właścicieli tamtego aparatu. Tymczasem EOS 5D Mark II ma najwyraźniej ten sam układ automatycznego ustawiania ostrości. 9 pól "widocznych", 6 "dodatkowych-niewidocznych", zakres czułości deklarowany przez producenta od -0,5 do 18 EV - wszystko to już było i nie sprawdzało się idealnie. Na szczęście pojawiła się opcja mikro-poprawek wprowadzanych przez użytkownika - nawet dla 20 różnych obiektywów. Rozwiąże to problem korygowania minimalnych front- i backfocusów, które mogą być sporym problemem na pełnoklatkowej matrycy i idącej za nią mniejszej głębi ostrości.

Canon EOS 5D Mark II

Kadrowanie, jak na nowoczesną lustrzankę przystało, odbywa się na dwa sposoby. Pierwszy, tradycyjny, za pomocą nowego wizjera. Kryje on 98% kadru i daje powiększenie obrazu na poziomie 0,71x. Jego punkt oczny wynosi około 21 mm. Drugi sposób to Live View, czyli kadrowanie na ekranie LCD. Przydatny zarówno w studio, jak też w terenie, szczególnie gdy fotograf chce ciekawej perspektywy bez brudzenia ubrania. Producent pomyślał o nowym, 3-calowym ekranie LCD o rozdzielczości VGA 920 000 punktów. Dobrze, że ta rozdzielczość staje się powoli standardem, przynajmniej wśród aparatów z wyższej półki. Ekran posiada automatyczną, 3-stopniową regulację intensywności świecenia i manualną 7-stopniową.

Absolutną nowością wśród lustrzanek Canona jest opcja nagrywania filmów. Kilka informacji na ten temat: EOS 5D Mark II pozwala kręcić filmy w trybie Live View. Imponuje przy tym osiąganą rozdzielczością - 1920 x 1080 (Full HD). Długość pojedynczej sekwencji w rozdzielczości Full 1080p HD może wynosić maksymalnie 12 minut, a wielkość pliku 4 GB. Obraz zapisywany jest z prędkością 30 kl/s w standardzie Quicktime 1080p H.264, a dźwięk PCM. W trakcie nagrywania można automatycznie ustawiać ostrość dzięki detekcji kontrastu lub ostrzyć ręcznie. Co istotne, w aparacie znalazło się gniazdo do podłączenia zewnętrznego mikrofonu. Inne gniazdo przydatne już po nakręceniu filmu to HDMI. Obejrzenie nagranego materiału na dużym ekranie nie sprawi więc kłopotu.

Canon EOS 5D Mark II z opcjonalnym uchwytem pionowym BG-E6

Nie można nie wspomnieć o jeszcze jednym - producent twierdzi, że nowa "piątka" jest uszczelniona. Co znaczą "uszczelnienia" w przypadku Canona przekonaliśmy się przy okazji EOS-a 40D. Mamy nadzieję, że tym razem jest inaczej i aparat rzeczywiście jest odporny na trudne warunki. Tym bardziej, że jego obudowana wykonana jest ze stopu magnezowego pokrytego gumą i plastikiem.

Na koniec cena. Canon EOS 5D Mark II będzie w europie kosztował około 2500 euro (w USA 2700 dolarów, na Wyspach 2300 funtów). Gdy tylko dostaniemy polską cenę aparatu poinformujemy o niej. Poniżej prezentujemy zpecyfikację i informację prasową przesłaną przez producenta:

NazwaCanon EOS 5D Mark II
Typlustrzanka cyfrowa
Efektywna rozdzielczość21,1 Mp
Sensor
  • 36 x 24 mm CMOS
  • 22 Megapikseli (21,1 Mp efektywnych)
  • wbudowany filtr niskoprzepustowy
  • filtr kolorów podstawowych
  • procesor DIGIC IV
PamięćCompact Flash Typ I/II (zgodny z Microdrive i kartami większymi niż 2GB), wsparcie UDMA
Rozdzielczość
  • 5616 x 3744 (JPEG, RAW)
  • 4080 x 2720 (JPEG)
  • 3861 x 2574 (RAW)
  • 2784 x 1856 (JPEG, RAW)
Formaty zapisu obrazu{LST|u|JPEG (zgodność z Exif 2.21 [Exif Print]) / Design rule for Camera File system (2.0), Digital Print Order Format (1.1) [DPOF];RAW (bez kompresji)}
Poziom kompresjib.d.
Jakość kompresji
  • RAW
  • RAW + JPEG
  • JPEG Fine
  • JPEG Normal
  • sRAW 1
  • sRAW 2
Obiektyw
  • wymienny, Canon EF (bez obiektywów EF-S)
  • powiększenie 1,0x z obiektywami Canon EF
Stabilizacja obrazuw wybranych obiektywach
Zoom cyfrowybrak
Przysłonaw zależności o zastosowanego obiektywu
Migawkamigawka szczelinowa sterowana elektronicznie
  • 30 - 1/8000 s (w skoku co 1/3), Bulb (ręczne sterowanie długością naświetlania)
Tryby ekspozycji
  • Auto
  • Auto - kreatywny
  • automatyka programowa (P)
  • automatyka z preselekcją czasu (Tv)
  • automatyka z preselekcją przysłony (Av)
  • manualny dobór parametrów ekspozycji (M)
  • Custom 1
  • Custom 2
  • Custom 3
Pomiar światłaPomiar TTL, 35-strefowy fotoelement krzemowy (SPC)
  • pomiar wielostrefowy Ewaluacyjny (powiązany z dowolnym punktem AF)
  • pomiar skoncentrowany (około 8% pola obrazowego w centrum wizjera)
  • pomiar punktowy:pomiar punktowy (około 3,5% pola obrazowego w centrum wizjera)
  • pomiar centralnie-ważony uśredniający
  • zakres pracy: EV 1-20 (20 st C, ob. 50mm f/1.4, ISO 100)
Kompensacja ekspozycji+/-2 EV co 1/3 lub 1/2 EV (łączona z bracketingiem ekspozycji AEB)
Blokada ekspozycji
  • Auto: w trybie pojedynczego AF z pomiarem ewaluacyjnym światła, po zmierzeniu ostrości
  • Manual: przycisk AE Lock przy wszystkich metodach pomiaru światła
Autobracketing+/-2 EV co 1/3 lub 1/2 EV
Metody pomiaru ostrości
  • 9-punktowy AF (plus 6 niewidocznych punktów wspomagających pomiar AF)
  • zakres pracy: EV -0,5 - 18 (20°C, ISO 100)
  • strojenie manualne z poziomu obiektywu
Tryby pracy autofocusa
  • tryby: pojedynczy AF (One Shot), ciągły AF (AI Servo), mieszany (AI Focus)
  • pola AF: 9, wybór automatyczny, wybór ręczny punktu
  • wspomaganie AF z poziomu lampy Speedlite
Manual focustak, pierścień obiektywu
Blokada ostrościpółpozycja spustu migawki w trybie One Shot AF
Podgląd głębiprzycisk podglądu na korpusie
CzułośćISO 100 - ISO 6400 z rozszerzeniem o wartości ISO 50, ISO 12800 i ISO 25600
Balans bieli
  • Auto
  • światło słoneczne
  • cień
  • pochmurny dzień
  • światło żarowe
  • białe światło jarzeniowe
  • błysk
  • definiowany ręcznie
  • wprowadzana temperatura barwowa
  • kompensacja: niebieski/bursztynowy +/- 9, magenta/zielony +/- 9
  • bracketing: +/- 3 działki, 3 klatki na wyzwolenie migawki, w zakresie niebieski/bursztynowy lub magenta/zielony
Efekty
  • zdjęcia czarno-białe z opcją filtrów elektronicznych i efektem tonowania
  • profile przestrzeni barwnej: sRGB, Adobe RGB
Korekta obrazu6 ustawień stylów zdjęć (Picture Styles), 3 ustawienia użytkownika, automatyczna korekta winiety, redukcja szumów wysokich czułości i długich czasów, 4-stopniowy "Auto lighting optimizer"
Zdjęcia seryjne3,9 kl/s z zachowaniem prędkości do 78 ujęć JPEG (310 z kartą UDMA) i 13 ujęć RAW
Rejestracja filmu
  • 1920 x 1080 (16:9) do 12 min (Quicktime 1080p H.264
  • 38.6 Mbit/s)
  • 640 x 480 (4:3) do 24 min (Quicktime 480p H.264
  • 17.3 Mbit/s)
  • maksymalny rozmiar pliku 4 GB
  • 30kl/s
Monitor LCD
  • 3 cale TFT
  • około 920 tys. punktów
  • krycie: ok. 100%
  • jasność monitora: dobierana automatycznie (3 stopnie), dobierana ręcznie (7 stopni)
  • Live View
Synchronizacja z lampą1/200 s
Lampa błyskowabrak wbudowanej, zewnętrzna: gorąca stopka E-TTL II (Canon Speedlite)
Kontrola błysku
  • E-TTL II: Auto, Manual
  • kompensacja błysku: +/- 2 EV co 1/3 lub 1/2 stopnia (dla lamp EX)
  • bracketing błysku
  • blokada błysku: FEL
  • synchronizacja z drugą kurtyną
  • gniazdo PC
Stopka akcesoriówtak, dedykowana dla lamp Canon Speedlite
Matówkawymienna (3 typy), standardowa matówka Ee-A
Lustroszybko-powrotne lustro półprzepuszczalne (stosunek transmisja/odbicie światła jak 40:60;brak winietowania z obiektywem EF600mm f/4 lub krótszym)
Wizjer
  • pentapryzmatyczny
  • ok. 98% pola krycia aktywnych pikseli (dla JPEG)
  • powiększenie: 0,71x (-1 dioptria przy obiektywie 50mm na nieskończoność)
  • korekta dioptrii -3 do +1 dpt
Punkt oczny21 mm
Informacja w wizjerzeb.d.
Informacja LCDb.d.
Notka dźwiękowanie
Tryby odtwarzania
  • pojedynczy obraz z informacją
  • pojedynczy obraz
  • index: 9 miniaturek
  • powiększenie obrazu 1.5x - 10x
Samowyzwalacztak, 10 s
ZłączaUSB 2.0 Hi-Speed (Mini-B, PTP), wyj. Video (PAL / NTSC), PC sync, HDMI, wejścia mikrofonowe, podczerwień
Pilotb.d.
Zasilanie
  • 1 x akumulator LP-E6
  • bateria CR1616
Wydajność zasilania (zdjęcia)ok. 850 zdjęć (przy 20°C)
Funkcje indywidualne25 funkcji indywidualnych (71 opcji w sumie, w 4 grupach)
Warunki atmosferyczneb.d.
Gwint statywutak, 1/4"
Obudowamagnezowa, z uszczelnieniami
Wymiary152 x 114 x 75 mm
Wagaok. 810 g
Akcesoriab.d.
Oprogramowanieb.d.
Ocena w teście DIWA77% (5)
Test Fotopolis8294
Artykuł na Fotopolis3286

{BIT|Firma Canon na nowo definiuje przyszłość fotografii:

21,1-megapikselowy aparat EOS 5D Mark II z funkcją filmowania w jakości Full HD

Amstelveen, Holandia, 17 września 2008: Firma Canon przedstawia 21,1-megapikselowy, pełnoklatkowy aparat EOS 5D Mark II: pierwszy aparat EOS z funkcją nagrywania wideo w standardzie HD.

Lekki, kompaktowy i odporny na czynniki zewnętrzne następca modelu EOS 5D posiada nową matrycę CMOS firmy Canon o czułości ISO sięgającej 25600, co umożliwia fotografowanie w niemal całkowitych ciemnościach. Nowy procesor DIGIC 4 wraz z ulepszoną matrycą CMOS zapewnia jakość porównywalną ze średnim formatem, dla serii nawet 310 zdjęć1 wykonywanych z prędkością 3,9 klatek/sek.

Funkcja filmowania w standardzie HD w trybie Live View pozwala nagrywać filmy w rozdzielczości 1080 linii w pionie z prędkością 30 klatek/sek. Nagrania są bardzo szczegółowe i realistyczne.

Nowoczesny, 21,1-megapikselowy aparat fotograficzny z funkcją nagrywania filmów w jakości HD otwiera nowe możliwości dla fotoreporterów. Dzięki pełnoklatkowej matrycy CMOS i wyjątkowo wysokiej czułości ISO aparat EOS 5D Mark II spełni wymagania każdego fotografa szukającego najlepszego sprzętu – od fotografów studyjnych i ślubnych po fotografów przyrody i fotografów-podróżników.

Pozostałe usprawnienia w odniesieniu do modelu EOS 5D to m.in.:
- Dodanie zintegrowanego systemu czyszczącego EOS z nowymi powłokami fluorytowymi i filtrem niskoprzepustowym
- Większy, 3-calowy ekran LCD Clear View z rozdzielczością VGA, kątem patrzenia 170° i powłokami antyodblaskowymi
- Poprawiony system menu obejmujący ekran Quick Control zapewniający bezpośredni dostęp do często używanych nastaw
- Automatyczna korekcja winietowania obiektywu, korzystająca z danych dostarczanych przez obiektyw EF do optymalizacji obrazów JPEG w aparacie
- Korpus ze stopu magnezowego z uszczelnieniem chroniącym przed czynnikami zewnętrznymi
-Kompatybilność z kartami UDMA.

"Profesjonalni fotoreporterzy i fotografowie ślubni już wcześniej wybrali aparat EOS 5D ze względu na jego niewielkie rozmiary i wyjątkową jakość obrazu" - powiedział Mogens Jensen, prezes Canon Consumer Imaging. "Dodanie funkcji nagrywania filmów w jakości HD otwiera nowy rozdział w historii aparatów EOS. Stwarza to nowe możliwości dla fotografów, którzy teraz mogą uwiecznić i opowiadać swoje historie oraz uzyskać dostęp do najnowszych rozwiązań w bardzo zmiennym środowisku technologii cyfrowych".

Najważniejsze dane:

- Nowa, 21,1-megapikselowa matryca CMOS z usprawnionym zintegrowanym systemem czyszczącym EOS (E.I.C.S.)
- Nowa funkcja nagrywania filmów w formacie Full HD 1080
- Fotografowanie seryjne z prędkością 3,9 klatki na sekundę
- Wydajny procesor DIGIC 4 SS zapewniający najwyższą jakość obrazu
- Serie do 310 dużych obrazów JPEG zapisywanych na kartę UDMA
- 3-calowy ekran LCD Clear View o rozdzielczości VGA (920 000 pikseli)
- Czułość ISO 100-6400 (zakres rozszerzalny od 50 do 25 600)
- 9 punktów AF + 6 punktów wspomagających

Informacje dodatkowe

Nowa matryca CMOS

Nową, pełnoklatkową matrycę CMOS aparatu EOS 5D Mark II o rozdzielczości 21,1 megapikseli charakteryzuje czułość ISO 100-6400, którą można rozszerzyć do 50, 12 800 lub 25 600. Duże piksele (6,4µm2) zbierają więcej światła i posiadają lepszy współczynnik sygnału do szumów, dzięki czemu na obrazach jest mniej szumów, niezależnie od wybranej czułości ISO. Matryca posiada te same rozmiary co tradycyjna klatka filmu 35 mm. Dzięki temu pole widzenia w obiektywach szerokokątnych nie jest zawężane, tak jak w przypadku aparatów z mniejszymi matrycami. Fotografowie decydujący się przejść od formatu pełnoklatkowego oferowanego przez aparat EOS 5D Mark II nie tylko mogą skorzystać z lepszej kontroli nad głębią ostrości, ale także z nowego, jasnego i szerokokątnego wizjera pokrywającego 98% powierzchni kadru.

Nowy procesor DIGIC 4

Nowy procesor DIGIC 4 z 14-bitową konwersją sygnału analogowego na cyfrowy zapewnia łagodną gradację w obszarach jednotonalnych, np. niebo, oraz dokładne odwzorowanie barw. Szybkość procesora DIGIC 4 umożliwia kręcenie filmów, w jakości HD, wykonywanie długich serii dużych zdjęć JPEG, błyskawiczne uruchamianie funkcji oraz natychmiastowe wyświetlanie podglądu po zrobieniu zdjęcia. Procesor DIGIC 4 obsługuje również poprawione algorytmy redukcji szumów, dodatkowo poprawiające odszumione obrazy przesyłane przez matrycę CMOS aparatu EOS 5D Mark II.

Nagrywanie filmów w jakości HD

EOS 5D Mark II jest pierwszą lustrzanką cyfrową firmy Canon umożliwiającą kręcenie filmów Full HD w rozdzielczości 1920 x 1080. Po rozpoczęciu filmowania w trybie Live View fotografowie mogą robić pojedyncze zdjęcia lub ich serie. Film jest nadal nagrywany po zrobieniu ostatniego zdjęcia.

Zobacz wszystko

Nowy, 3-calowy ekran LCD o rozdzielczości VGA oferuje kąt patrzenia 170ş, zapewniając doskonałą wyrazistość obrazu, konieczną do dokładnego sprawdzania ostrości podczas przeglądania zdjęć. Jasność ekranu automatycznie dopasowuje się do bieżących warunków, zwiększając wydajność akumulatora w słabym świetle i poprawiając widok przy silnym oświetleniu. Nowy, dedykowany przycisk Live View służy do wyświetlania obrazu na ekranie LCD w czasie rzeczywistym. Pozwala to użytkownikom aparatu EOS 5D Mark II robić zdjęcia pod najróżniejszymi kątami. Proste połączenie z komputerem ułatwia zdalne fotografowanie.

Precyzyjne ostrzenie i pomiar światła

9-punktowy system autofokusa uzupełnia 6 dodatkowych, niewidocznych punktów wspomagających ostrzenie znajdujących się wewnątrz okręgu pomiaru punktowego. Optymalizuje to śledzenie obiektu w trybie AI SERVO AF. Okrąg pomiaru punktowego obejmuje tylko 3,5% powierzchni kadru zapewniając dokładny odczyt ekspozycji w trudnych warunkach oświetleniowych.

Sterowanie

Nowy, zmieniony system menu aparatu EOS 5D Mark II został rozszerzony o nowy ekran Quick Control zapewniający dostęp do najczęściej zmienianych ustawień. Nowy kreatywny tryb automatyczny pozwala fotografom zrezygnować z kontroli nad kluczowymi nastawami aparatu przy zachowaniu możliwości sterowania kreatywnymi efektami, takimi jak rozmycie tła, tryb pracy samowyzwalacza i jasność obrazu. Ustawienia użytkownika pozwalają fotografowi wybierać dwa całkiem różne zestawy nastaw aparatu. Sprawdza się to doskonale podczas szybkiego przechodzenia między dwoma różnymi otoczeniami, na przykład z fotografowania wewnątrz kościoła bez użycia lampy do fotografowania na otwartym powietrzu z użyciem błysku wypełniającego.

Akcesoria

Elastyczność pracy może być jeszcze większa dzięki nowym akcesoriom. Czas pracy można wydłużyć stosując akumulator litowo-jonowy LP-E6 o pojemności 1800 mAh lub pojemnik na baterie BG-E6. Nowy, opcjonalny , bezprzewodowy transmiter plików K271 może być podłączony do zewnętrznego dysku twardego i urządzeń GPS. Ponadto może przesyłać pliki bezpośrednio do komputera lub na serwer FTP, a także służyć do zdalnej obsługi aparatu. Zarówno pojemnik BG-E6, jak i transmiter K271 zapewniają obsługę spustu migawki i innych elementów sterujących w pozycji pionowej podczas portretowania dzięki solidnemu uchwytowi, pozwalającemu utrzymać aparat w równowadze podczas korzystania z długich obiektywów.

Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Panasonic Lumix G97 i TZ99 - nowe nazwy, znane możliwości
Panasonic Lumix G97 i TZ99 - nowe nazwy, znane możliwości
Dość nieoczekiwanie Panasonic prezentuje nowe modele z nieco zapomnianych już serii aparatów systemowych i kompaktów. To jednak tylko marginalne usprawnienia znanych nam już dobrze...
4
Zimowy Cashback Canon w sklepie Fotoforma.pl - sprawdź aktualne promocje
Zimowy Cashback Canon w sklepie Fotoforma.pl - sprawdź aktualne promocje
Sklep Fotoforma informuje o zimowej akcji Canon Cashback. W ramach promocji, można uzyskać zwrot do 1500 zł na wybrane aparaty, obiektywy i akcesoria. A wszystkie zakupy objęte są...
20
Średnioformatowy kompakt Fujifilm na horyzoncie? Pierwsze donosy na temat GFX100RF
Średnioformatowy kompakt Fujifilm na horyzoncie? Pierwsze donosy na temat GFX100RF
Czyżby Fujifilm szykowało dla nas średnioformatowa wersję kultowego X100? Według plotek aparat zobaczymy już wiosną, choć może nie być on dokładnie tym, czego oczekuje większość...
7
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (25)
zamknij
Partner:
Zagłosuj
Na najlepsze produkty i wydarzenia roku 2024
nie teraz
nie pokazuj tego więcej
Głosuj