Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Sony przypieczętowuje 10. rocznicę istnienia systemu E premierą modelu A9 III. To najszybsza pełna klatka na rynku i pierwszy aparat tego segmentu oferujący funkcję migawki globalnej, co eliminuje szereg ograniczeń z jakimi musieli mierzyć się fotografowie i filmujący.
W ostatnim czasie konkurencja mocno prężyła muskuły w temacie profesjonalnych korpusów reporterskich. Mimo świetnie przygotowanego Sony A1, to jednak modele EOS R3 czy Nikon Z9 przyciągały największa uwagę osób nastawionych na ten rodzaj pracy. Sony nigdy jednak nie odpuszcza i robi wszystko, by móc pochwalić się najbardziej wyśrubowanymi konstrukcjami w każdym segmencie. Tak oto otrzymujemy najnowszy korpus Sony A9 III - superszybką pełną klatkę, która będzie nadawać rytm kolejnym premierom z tego sektora.
Sony A9 III oparto o pierwszy na rynku aparatów pełnoklatkowych 24-megapikselowy sensor warstwowy CMOS z migawką globalną (jednoczesny odczyt wszystkich pikseli z matrycy). W parze z superszybkim próbkowaniem wynikającym z zastosowania technologii warstwowej, aparat osiąga najkrótszy czas migawki na poziomie 1/80 000 s (maks. 1/16 000 s dla zdjęć seryjnych, ale zmieni się to wraz z aktualizacją firmware'u) i do takiej samej wartości jest w stanie synchronizować flash lamp błyskowych, ograniczając konieczność stosowania trybu HSS.
Do tej pory, układy CMOS z migawką globalną charakteryzowały się zawężonym zakresem dynamicznym. Producent zapewnia jednak, że dzięki technologii warstwowej efekt ten udało się ograniczyć. W jakim stopniu, dowiemy się dopiero podczas testów aparatu. Czułości startują tu z pułapu ISO 250, z pewnością więc nie można będzie tu oczekiwać zakresu dynamicznego jak w Sony A7R V, ale jesteśmy też pewni, że nie będzie to różnica mocno odbijająca się na pracy z aparatem.
Migawka globalna to także brak problemów z efektem rolling shutter (zniekształcenie obrazu wynikające z czasu próbkowania matrycy), a więc także z wszelkiego rodzaju „bandingiem”, wynikającym z pracy w warunkach sztucznego oświetlenia.
Producent zadbał także o to, by Sony A9 III mógł pochwalić się tytułem najszybszego aparatu na rynku. Tak więc nowy korpus jest w stanie fotografować serią w pełnej rozdzielczości i z pełną funkcjonalnością systemu AF z prędkością 120 kl./s. Ten wynik będzie w stanie utrzymać przez raptem 1,6 sekundy, dając nam w sumie 192 klatki, ale jednocześnie ten tryb to coś więcej niż tylko prężenie muskułów. Dzięki dostępności funkcji Pre Capture (zapis obrazu w pętli przed wciśnięciem spustu), będzie go można wykorzystać do precyzyjnego uchwycenia skomplikowanego ruchu. Oprócz tego, korpus dysponuje dodatkowym przyciskiem funkcyjnym, który działa jak pedał gazu dla trybu seryjnego, gdzie w czasie jego wciśnięcia aparat chwilowo przełącza się na tryb zapisu 120 kl./s.
Pokrycie kadru punktami AF w modelu A9 III
Oprócz tego, Sony A9 III oferuje 5-stopniowy system stabilizacji matrycy o deklarowanej skuteczności 8 EV i najnowsze algorytmy systemu AF, pozwalające na bieżąco śledzić różne rodzaje obiektów. Technologia nadal nazywa się Real-Time Recognition AF, jak w ostatnich korpusach systemu E, ale odznaczać ma się jeszcze lepszą skutecznością i precyzja pomiaru. Pomiar AF jest czuły do - 5 EV, a producent dodał także nowe rozmiary ramki AF (XS oraz XL) oraz możliwość zapisywania poszczególnych ustawień autofokusu w formie resetów.
Nowy aparat ma być także w pełni wyposażoną kamera filmową, oferują zapis 10-bitowy zapis 4K do 120 kl./s z próbkowaniem 4:2:2 oraz wszelkie udogodnienia i nowości, które widzieliśmy we wcześniejszych korpusach, tj. profil S-Cinetone, możliwość filmowania w Log-u, opcja kompensacji breathingu, funkcja stabilizacji Active czy też opcja wypuszczenia surowego, 16-bitowego materiału RAW przez HDMI na zewnętrzne rekordery.
Body Sony A9 III to także, a może przede wszystkim, usprawniona ergonomia i najlepsze podzespoły. Korpus wykorzystuje 9,44-milionowy wizjer elektroniczny OLED z powiększeniem 0,9x i odświeżaniem 120 kl./s (możliwość odświeżania z prędkością 240 kl./s, ale z obniżoną rozdzielczością) oraz 2 000 000 punktowy, 3,2-calowy i obracany we wszystkich kierunkach jak w modelu A7R V ekran LCD, który pokrywa pełny gamut DCI-P3. Otrzymujemy też lekko przeprojektowany, bardziej ergonomiczny grip i wspomniany wcześniej dodatkowy przycisk funkcyjny.
Producent robi też, by praca z nowym korpusem była możliwie jak najbardziej efektywna dla osób, które pracują w środowisku wymagającym jak najszybszego przekazania materiału. Poniżej zamieszczamy fragment informacji prasowej, informujący o najważniejszych nowościach tym zakresie.
Sony A9 III oferuje w pełni magnezową i uszczelnioną konstrukcję
W korpusie α9 III wprowadzono nową funkcję filtrowania odtwarzanych obrazów, która umożliwia efektywną selekcję dużych ilości fotografii powstałych w trybie zdjęć seryjnych. Nowością jest również menu funkcji przeznaczone do użytku podczas wyświetlania obrazów. Obie te funkcje znacznie wspomagają pracę w zastosowaniach profesjonalnych, od wykonywania zdjęć po dostarczanie materiału.
Menu funkcji jest teraz dostępne podczas odtwarzania, dzięki czemu użytkownik może efektywnie selekcjonować duże ilości fotografii zrobionych w trybie zdjęć seryjnych. Zawartość menu funkcji dla trybu odtwarzania można zdefiniować wcześniej, aby podczas wyświetlania obrazów wybierać z niego takie funkcje, jak włączanie ochrony, przesyłanie do smartfona czy przesyłanie przez FTP. Menu funkcji pozwala także wybierać i odtwarzać obrazy ze zbioru zawężonego za pomocą filtra odtwarzania, a dzięki temu szybko dostarczać określone obrazy.
Aparat jest wyposażony w tylny mikrofon do nagrywania notatek głosowych. Podczas fotografowania znajduje się on w pobliżu ust i umożliwia nagrywanie wyraźnego dźwięku nawet w zgiełku. Takie nagrania audio można przesyłać przez FTP razem ze zdjęciami. Aparat pozwala na zdefiniowanie 20 zestawów metadanych zgodnych ze standardami IPTC (International Press Telecommunications Council) — międzynarodowego organu konsultacyjnego, w którego pracach uczestniczą dostawcy wiadomości z różnych krajów.
Aparat α9 III może przesyłać dane nawet dwa razy szybciej od modelu α9 II. Transmisja w paśmie 5 GHz gwarantuje najwyższą szybkość i stabilność zarówno fotoreporterom i autorom zdjęć sportowych, którzy muszą natychmiast dostarczyć materiał przez FTP, jak i w zastosowaniach studyjnych. Korpus α9 III daje różne możliwości zapisu fotografii i filmów na nośniki w dwóch gniazdach. Obsługiwane są karty CFexpress typu A i karty SD UHS-I i UHS-II.
Aparat jest zgodny z profesjonalną aplikacją mobilną „Transfer & Tagging”, która przyspiesza dostarczanie materiału, i z aplikacją „Remote Camera Tool”, pozwalającą zdalnie sterować zdjęciami przy użyciu komputera PC podłączonego do sieci przewodowej LAN. Oprócz tego firma Sony planuje wydać wiosną 2024 r. nową wersję pakietu do tworzenia oprogramowania Camera Remote SDK, który umożliwia zdalne sterowanie pracą aparatu i zmienianie ustawień zdjęć.
Aparat Sony A9 III trafi na rynek wiosną 2024 roku w cenie 6000 dolarów za body. Przedsprzedaż ruszy w styczniu. Sugerowana polska cena wynosić ma 32 000 zł.
Więcej informacji na temat korpusu znajdziecie na stronie sony.pl.
Nazwa | Sony A9 III |
Producent | Sony |
Typ aparatu | bezlusterkowiec |
Matryca | Pełnoklatkowy (35,6 × 23,8 mm) przetwornik obrazu CMOS Exmor RS |
Efektywna rozdzielczość | 24,6 Mp |
Matryca | pełna klatka |
Czułość | ISO 250 ISO 400 ISO 800 ISO 1600 ISO 3200 ISO 6400 ISO 12800 ISO 25600 ISO 51200 (rozszerzona) |
Procesor | 2x BIONZ XR + Procesor AI |
Rozdzielczość maksymalna | 6000 x 40000 |
Formaty obrazu | 3:2 4:3 16:9 1:1 |
Formaty zapisu | RAW JPEG RAW + JPEG HEIF |
Kompresja | fine normal basic extra fine |
Balans bieli | auto manualny ustawienie w Kelvinach ustawienia predefiniowane |
Mocowanie obiektywu | Sony E |
Kontrola błysku | Auto Manual Synchronizacja z długimi czasami Synchronizacja na drugą kurtynę migawki wymuszona (błysk wypełniający) bezprzewodowa |
Stabilizacja | tak, pięcioosiowa stabilizacja matrycy 8 EV |
Synchronizacja z lampą | 1/80 000 s |
Tryby ekspozycji | auto P, A, S, M tryby użytkownika tryb filmowy |
Karta pamięci | dwa gniazda UHS-II CFexpress typu A |
Kompensacja ekspozycji | +/- 5 EV w skoku co 1/3 lub 1/2 EV |
Migawka | migawka elektroniczna 1/80 000 s - 30 s |
Blokada ekspozycji | półpozycja spustu migawki przycisk AEL |
Zdjęcia seryjne | 120 kl./s |
Pomiar światła | matrycowy centralnie-ważony punktowy uśredniony |
Samowyzwalacz | Tak |
Pomiar ostrości | Detekcja fazy (759 punktów AF) |
Tryb pracy AF | pojedynczy AF ciągły AF ustawienie ręczne (MF) śledzący AF wykrywanie twarzy AF dotykowy wykrywanie oka DMF (bezpośrednia ręczna regulacja ostrości) wykrywanie obiektów |
Blokada ostrości | półpozycja spustu migawki przycisk AF-Lock |
Wizjer | wizjer elektroniczny powiększenie 0,9 x 9 437 184 punktów Odświeżanie do 240 kl./s |
Punkt oczny | 25 mm |
Ekran LCD | obrotowy odchylany 3,2-calowy 2 100 000 punktów |
Rejestracja filmów | 4K 60 kl/s 10-bit 4:2:2 All-i 4K 120 kl./s (4:2:0 10-bit) |
Złącza | gniazdo mikrofonu gniazdo słuchawek micro USB Wi-Fi HDMI (pełnowymiarowe) Bluetooth Ethernet USB 3.2 (USB-C) z możliwością zasilania |
Pilot | możliwość sterowania przez Wi-Fi |
Zasilanie | akumulator litowo-jonowy NP-FZ100 |
Wydajność zasilania | 530 zdjęć |
Obudowa | magnezowa uszczelniona |
Wymiary | 136,1 × 96,9 × 82,9 mm |
Waga | 702 g |
Stopka akcesoriów | tak |
Gwint statywu | Tak |