Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Miała być rewolucja, jest… hm… No cóż, jak na 4 lata od premiery poprzednika, nowy model wprowadza bardzo niewielkie usprawnienia. Okażą się one jednak istotne dla tych, do których adresowany jest aparat.
Po styczniowej premierze konkurencyjnego Canona EOS-1D X Mark III, który znacznie rozwija ideę profesjonalnej lustrzanki, najnowszy Nikon D6 może sprawiać wrażenie nieco zapóźnionego i rodzić pytania o kondycję działu R&D producenta. Niemniej jednak to wciąż fantastyczny aparat, który na pewno spodoba się tym najbardziej wymagającym fotografom - w końcu już model Nikon D5 oferował w zasadzie wszystko, co niezbędne, a tu jest jeszcze (trochę) lepiej.
Nikon D6 bazuje na tej samej, co wcześniej, 20,8-megapikselowej matrycy o zakresie czułości ISO 100 - 102400 (rozszerzane do ISO 3 200 000), tym razem wspieranej jednak najnowszym procesorem Expeed 6, co pozwoli na fotografowanie z maksymalną prędkością 14 kl./s, przy pełnym wsparciu systemu AF, lub 10,5 kl./s w trybie migawki elektronicznej. W przypadku serii Live View możliwe będzie też rejestrowanie serii z prędkościami 30 i 60 kl./s przy zmniejszonej rozdzielczości - odpowiednio 8 i 2 Mp. Niestety nie doczekaliśmy się pojawiającego się w plotkach systemu stabilizacji sensora.
Nowością jest uaktualniony system AF. Punktów jest co prawda mniej (105 względem 153), ale tym razem wszystkie z nich są krzyżowe i oparte o układ „trójczunikowy” (jak na razie nie wiemy jeszcze z czym mamy w tym wypadku do czynienia). Wiadomo natomiast, że zwiększył się obszar detekcji punktów i ich grup, co zapewnić ma większą „gęstość” pomiaru i skuteczniejsze śledzenia. System ma być czuły do -4 EV, natomiast w przypadku pracy z konwerterami i spadku nominalnej jasności do f/8 nadal będziemy mogli pracować 15 punktami centralnymi. Mamy też możliwość ustawieniu priorytetu pomiaru wielopunktowego na oczy fotografowanych osób.
Niestety nowy Nikon D6 nie zaskakuje pod względem filmowania. Podczas gdy rywal okazuje się jednym z najdoskonalszych filmujących aparatów na rynku, tutaj nadal możliwości kończą się na zapisie 4K 30 kl./s. Producent pokusił się jednak o dodanie możliwości zapisu w „lekkim” formacie MP4 oraz peakingu ostrości (lepiej późno, niż wcale).
Samo body pozostało właściwie bez zmian. Jedyne nowości są ukryte przed wzrokiem, a są nimi wbudowane moduły Wi-Fi i GPS oraz podwójny slot na karty XQD lub CFExpress (aparat nie będzie oferowany w wersji ze wsparciem dla zwykłych kart CF). Korpus zwiększył też nieco swoją wagę (1440 g względem 1405 g poprzednika).
Najbardziej istotne nowości to chyba usprawnienia firmware’owe nakierowane na styl pracy fotografów sportowych i reportażystów. Przede wszystkim aparat oferować ma jeszcze większe możliwości personalizacji (np możliwość przywołania zapisanych ustawień konkretnym przyciskiem) i odświeżony system Menu. Mamy też możliwość nadania priorytetu zdjęciom podczas transferu czy też osobnego zapisu różnej wielkości JPEG-ów na różne karty. Nieznacznie (o 15%) zwiększyła się także prędkość transferu materiału przez port Ethernet.
Nikon D6 to bez wątpienia dobry aparat, jego największym problem może okazać się jednak to, że nie wydaje się być zasadną aktualizacją dla obecnych posiadaczy poprzednika. Na oficjalny werdykt poczekamy jednak do czasu, aż będziemy mieli okazję bliżej przyjrzeć się aparatowi.
W walce o dominację w segmencie nie pomoże też na pewno dość wygórowana cena 30999 zł. Aparat trafi do sprzedaży w kwietniu 2020 roku.
Więcej informacji znajdziecie pod adresem nikon.pl.
Nazwa | Nikon D6 |
Producent | Nikon |
Typ aparatu | lustrzanka cyfrowa |
Matryca | Full Frame (35,9 x 24 mm) |
Efektywna rozdzielczość | 20,8 Mp |
Matryca | pełna klatka |
Czułość | ISO 100 ISO 200 ISO 400 ISO 800 ISO 1600 ISO 3200 ISO 6400 ISO 12800 ISO 25600 ISO 51200 ISO 102400 ISO 204800 (rozszerzona) ISO 409600 (rozszerzona) ISO 819200 (rozszerzona} ISO 1638400 (rozszerzona) ISO 3280000 (rozszerzona) |
Procesor | Expeed 6 |
Rozdzielczość maksymalna | 5568 x 3712 |
Formaty obrazu | 3:2 16:9 1:1 5:4 |
Formaty zapisu | RAW JPEG RAW + JPEG |
Kompresja | fine normal basic |
Balans bieli | auto manualny ustawienie w Kelvinach ustawienia predefiniowane |
Mocowanie obiektywu | Nikon F |
Kontrola błysku | Auto Redukcja efektu cz. oczu Synchronizacja z długimi czasami Synchronizacja na drugą kurtynę migawki |
Lampa błyskowa | brak |
Stabilizacja | w obiektywach |
Synchronizacja z lampą | 1/250 s |
Tryby ekspozycji | P, A, S, M tryby użytkownika |
Karta pamięci | 2 gniazda: XQD lub CFExpress |
Kompensacja ekspozycji | +/- 5 EV w skoku co 1/3, 1/2 lub 1 EV |
Migawka | 1/8000 - 900 s |
Blokada ekspozycji | półpozycja spustu migawki przycisk AEL |
Zdjęcia seryjne | 10 kl./s w trybie Live View 14 kl/s |
Pomiar światła | matrycowy centralnie-ważony punktowy ważony względem jasnych partii obrazu |
Samowyzwalacz | Tak |
Pomiar ostrości | Detekcja fazy, 105 punktów AF |
Tryb pracy AF | pojedynczy AF ciągły AF śledzący AF wykrywanie twarzy AF dotykowy wykrywanie oka |
Blokada ostrości | półpozycja spustu migawki przycisk AF-Lock |
Podgląd głębi | tak |
Wizjer | tak, optyczny 100% krycia kadru powiększenie 0,72x |
Ekran LCD | dotykowy 3,2-calowy 2 359 000 punktów |
Rejestracja filmów | 4K (3840 x 2160 px), 30 kl./s, MOV, H.264 Full HD (1920 x 1080 px), 60 kl./s, MOV, H.264 |
Złącza | miniHDMI gniazdo mikrofonu gniazdo słuchawek Wi-Fi (w technologii SnapBridge) USB 3.1 (USB-C) Bluetooth Ethernet |
Pilot | możliwość sterowania przez Wi-Fi |
GPS | Tak |
Zasilanie | akumulator litowo-jonowy EN-EL18c |
Wydajność zasilania | 3580 |
Obudowa | magnezowa uszczelniona |
Wymiary | 160 x 163 x 92 mm |
Waga | 1270 g |
Stopka akcesoriów | tak |
Gwint statywu | Tak |