Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Organizowany przez Muzeum Historii Naturalnej (Natural History Museum) w Londynie konkurs Wildllife Photographer of the Year ma już 58 lat, a prezentowane przez jurorów galerie finałowe za każdym razem stanowią ważne, przekrojowe spojrzenie na fotografię przyrodniczą, które porusza istotne kwestie z zakresu ochrony natury.
Tegoroczna edycja nie była rekordowa - na konkurs napłynęło 38 tys. zgłoszeń z 93 krajów świata, ale z pewnością nie można narzekać na poziom zdjęć. Tegoroczne zwycięskie kadry kolejny raz udowadniają, że w przypadku dzikiej przyrody potencjał na świetne kadry (i ich historie) jest praktycznie niewyczerpany.
fot. Karine Aigner, "The Big Buzz", główna nagroda w konkursie / Wildlife Photographer of the Year 2022
Zdjęcia rywalizowały ze sobą w kilkunastu kategoriach sekcji profesjonalnej i 3 kategoriach wiekowych, kierowanej do młodych fotografów sekcji Young Competition. Główną nagrodę w konkursie i tytuł Wildlife Photographer of the Year 2022 otrzymuje amerykańska fotografka Karine Aigner za zdjęcie „The Big Buzz”, które zwyciężyło także w kategorii Behavoiur: Invertebrates. To 5 raz w historii konkursu, gdy główna nagroda trafia do kobiety. Oprócz tego, innym cyklem Aigner wygrała również główną nagrodę w kategorii Photojournalist Story Award, przyznawaną najlepszym przyrodniczym reportażom.
Zwycięska fotografia ukazuje w przybliżeniu moment rywalizacji samców pszczoły kaktusowej o spółkowanie z samicą, znajdującą się w centrum kłębowiska na zdjęciu. „Trzepocząc skrzydłami, nadlatujące samce wpadają w brzęczący kłębek rywalizacji. Zdjęcie doskonale oddaje ruch i intensywność chwili, sprawiając że w małych pszczołach kaktusowych możemy zobaczyć wielkich konkurentów.” - komentuje przewodniczący jury Rosamund Kidman Cox.
fot. Katanyou Wuttichaitanakorn, nagroda Young Wildlife Photographer of the Year / Wildlife Photographer of the Year 2022
Główną nagrodę w kategorii młodzieżowej zdobył z kolei 16-letni Katanyou Wuttichaitanakorn z Tajlandii za zdjęcie „The Beauty of Baleen”, ukazujące w zbliżeniu fiszbiny wieloryba. Działają one niczym grzebienie, pozwalając wielorybom swobodnie żywić się planktonem przy jednoczesnym filtrowaniu wody z większych ryb.
Miło nam również poinformować o nagrodzie dla polskiego fotografa Mateusza Piesiaka. Rodzimy fotograf zwyciężył w kategorii Rising Star Portfolio Award, przyznawanej młodym twórcom za najlepsze serie.
fot. Mateusz Piesiak, "Dunlin panorama", nagroda Rising Star Portfolio Award / Wildlife Photographer of the Year 2022
Cykl „A theatre of Birds”, realizowany w większości w czasie pandemii Covid-19, kieruje obiektyw w stronę zachowań lokalnie występujących ptaków. Na zdjęciu „Dunlin panorama” widzimy stado biegusów zmiennych, zrywających się do lotu po przelocie sokoła wędrownego.
Jak mówi fotograf, „nawet niewielka kałuża czy miejski park mogą okazać się świetnym miejscem na fotografowanie dzikiej przyrody”
Oprócz tego, jury konkursu WPOTY nagrodziło także laureatów wszystkich 19 kategorii, których zdjęcia, wraz z opisamia możecie zobaczyć poniżej.
fot. Daniel Mideros, "Spectacled bear’s slim outlook", nagroda w kat. Animals in their Environment / Wildlife Photographer of the Year 2022
Populacja niedźwiedzi, występująca od zachodniej Wenezueli aż po Boliwię, w wyniku fragmentacji i utraty siedlisk odnotowała ogromne spadki. Na całym świecie, wraz z rozwojem upraw i urbanizacja przestrzeń dla dzikiej przyrody staje się coraz mniejsza
fot. José Juan Hernández Martinez, "Puff Perfect", nagroda w kat. Animal Portraits / Wildlife Photographer of the Year 2022
Samiec houbary z Wysp Kanaryjskich co roku powraca na miejsce godów, aby zaprezentować swój imponujący spektakl. Podnosząc pióropusze z przodu szyi i odrzucając głowę do tyłu, pędzi do przodu, po czym zawraca, powtarzając wielokrotnie ten niecodzienni taniec.
fot. Nick Kanakis, "The listening Bird", nagroda w kat. Behaviour: Birds / Wildlife Photographer of the Year 2022
Strzyżyk szaropierśny nasłuchuje ściółkę w poszukiwaniu owadów. To technika stosowana przez wiele gatunków ptaków.
fot. Anand Nambiar, "The Great Cliff Chase", nagroda w kat. Behaviour: Mammals / Wildlife Photographer of the Year 2022
Irbis śnieżny poluje na stado koziorożców syberyjskich.
fot. Fernando Constantino Martínez Belmar, "The Bat Snatcher", nagroda w kat. Behaviour: Amphibians and Reptiles / Wildlife Photographer of the Year 2022
Każdego wieczoru o zachodzie słońca w Jaskini Wiszących Węży tysiące nietoperzy wyrusza na nocne żerowanie. Wtedy też ze stropu zsuwają się głodne węże, by w powietrzu pochwycić swoją zdobycz.
fot. Junji Takasago, "Heavenly Flamingos", nagroda w kat. Natural Artistry / Wildlife Photographer of the Year 2022
Położone wysoko w Andach Salar de Uyuni, jest największym na świecie solniskiem. Jest to również jedna z największych kopalni litu w Boliwii, co zagraża przyszłości tych flamingów. Lit jest używany m.in. w produkcji baterii do telefonów i laptopów.
fot. Richard Robinson, "New life for the tohorā", nagroda w kat. Oceans: The Bigger Picture / Wildlife Photographer of the Year 2022
Gdy jest gotowa do kopulacji, samica wieloryba południowego przewraca się na grzbiet. Znana przez Maorysów jako tohora, populacja wielorybów w Nowej Zelandii została niemal w całości zniszczona przez wielorybników w XIX wieku. Każde nowe ciele daje nadzieję na jej odbudowanie.
fot. Agorastos Papatsanis, "The Magical Morels", nagroda w kat. Plants and Funghi / Wildlife Photographer of the Year 2022
Z racji trudności w uprawie, Smardze w wielu częściach świata są uważane za kulinarne skarby, ale w niektórych lasach rozwijają się zupełnie naturalnie.
fot. Tony Wu, "Shooting Star", nagroda w kat. Underwater / Wildlife Photographer of the Year 2022
„Taniec" wznoszących i kołyszących się rozgwiazd pomaga uwolnić jajeczka i plemniki podczas tarła. Może też pomóc zmieść jajeczka i plemniki do prądów, gdzie zapładniają się razem w wodzie.
fot. Dmitry Kokh, "House of Bears", nagroda w kat. Urban Wildlife / Wildlife Photographer of the Year 2022
W regionie Morza Czukockiego zwykle samotne niedźwiedzie latem migrują wspólnie na północ, podążając za cofającym się lodem morskim. Jeśli luźny pak lodowy pozostaje w pobliżu wybrzeża wyspy, niedźwiedzie nie omieszkają jej odwiedzić. Na zdjęciu opuszczona stacja na wyspie Koliuchin.
fot. Daniel Núñez, "The Dying Lake", nagroda w kat. Wetlands: The Bigger Picture / Wildlife Photographer of the Year 2022
Cyjanobakterie rozwijają się w obecności zanieczyszczeń, takich jak ścieki i nawozy rolnicze, tworząc zakwity glonów. Trwają starania o przywrócenie terenów podmokłych Amatitlán, ale utrudnia je brak funduszy i zarzuty o korupcję polityczną.
fot. Brent Stirton, "Ndakasi's passing", nagroda w kat. Photojournalism / Wildlife Photographer of the Year 2022
Brent po raz pierwszy fotografował Ndakasi gdy jako dwumiesięczne maleństwo została uratowana po tym, jak żołnierze lokalnej mafii węglowej zmasakrowali jej stado w ramach zastraszenia strażników parku. Zdjęcie powyżej upamiętnia jej śmierć - Ndakasi odchodzi w ramionach Andre Baumy, ratownika i opiekuna, który zajmował się nią przez 13 lat.
fot. Karine Aigner, "Why the caged bird sings", z cyklu "The Cuban Connection", nagroda w kat. Photojournalist Story Award / Wildlife Photographer of the Year 2022
Kubańczycy od stuleci łapią i hodują ptaki śpiewające oraz organizują konkursy ich śpiewu. Przez cały burzliwy okres sankcji gospodarczych i niepokojów politycznych te małe, piękne ptaki zapewniały towarzystwo, rozrywkę i przyjazną rywalizację w społeczności. Teraz, wraz z regularnymi podróżami i emigracją między Kubą a Ameryką Północną, tradycja konkursów ptaków przekroczyła ocean z czym starają się walczyć amerykańskie organu ścigania.
Na zdjęciu gilówka czarna, umieszczona w klatce przy ruchliwej drodze. Praktyka ta przyzwyczaić ma ptaka do zgiełku i sprawić, że będzie mniej podatny na rozproszenie uwagi podczas zawodów.
fot. Laurent Ballesta, "Pyramid of Life", z cyklu " Under Antarctic Ice", nagroda w akt. Portfolio Award / Wildlife Photographer of the Year 2022
Żywe wieże bezkręgowców zdobią dno morskie w pobliżu Ziemi Adeli, 32 metry pod lodem Antarktyki Wschodniej. Gąbka w kształcie drzewa otulona jest życiem, od gigantycznych robaków wstęgowych po rozgwiazdy morskie.
Wszystkie zwycięskie zdjęcia, wraz z pracami finałowymi będzie można oglądać od 14 października 2022 roku na wystawie pokonkursowej w Muzeum Historii Naturalnej w Londynie.
Bilety w cenach: 17 GBP (normalny) i 10,25 GBP (ulgowy)
A już w najbliższy poniedziałek, 17 października startuje nabór do kolejnej edycji konkursu Wildlife Photographer of the Year.
Więcej informacji i wszystkie zdjęcia tegorocznych finalistów znajdziecie na stronie nhm.ac.uk.