Konkurs Wildlife Photographer of the Year 2024 rozstrzygnięty. Obejrzyjcie zachwycające zdjęcia przyrody

Poznaliśmy zwycięzców Wildlife Photographer of the Year 2024. Shane Gross zdobywa Grand Prix, Polka z nagrodą Young Impact Award… Oto pełna galeria najlepszych zdjęć przyrodniczych.

Autor: Redakcja Fotopolis

9 Październik 2024
Artykuł na: 4-5 minut

Wybrani spośród rekordowej liczby 59 228 zgłoszeń ze 117 krajów i terytoriów, zwycięzcy prestiżowego konkursu Wildlife Photographer of the Year Muzeum Historii Naturalnej zostali ogłoszeni podczas ceremonii wręczenia nagród w South Kensington.

Świętująca sześćdziesiąty rok, flagowa wystawa Wildlife Photographer of the Year prezentująca 100 nagrodzonych zdjęć zostanie otwarta w piątek 11 października 2024 r. w Muzeum Historii Naturalnej w Londynie.

Shane Gross zwycięzcą Wildlife Photographer of the Year 2024

Kanadyjski fotoreporter zajmujący się ochroną środowiska morskiego, Shane Gross, otrzymał nagrodę Wildlife Photographer of the Year 2024 za „The Swarm of Life” - zapierające dech w piersiach zdjęcie, które ukazuje magiczny podwodny świat kijanek kumaka zachodniego.

The Swarm of Life, fot. Shane Gross, Grand Prix Wildlife Photographer of the Year

Shane wykonał to zdjęcie nurkując przez kilka godzin wśród dywanów lilii w jeziorze Cedar Lake na wyspie Vancouver w Kolumbii Brytyjskiej, dbając o to, by nie naruszyć cienkich warstw mułu i glonów pokrywających dno jeziora. Kijanki kumaka zachodniego, które są gatunkiem zagrożonym z powodu niszczenia siedlisk i drapieżników, zaczynają przeobrażać się od czterech do dwunastu tygodni po wykluciu, ale szacunki wskazują, że 99% z nich nie przeżyje do dorosłości.

Kathy Moran, przewodnicząca jury i redaktorka, mówi: „Jury urzekło połączenie światła, energii i więzi między środowiskiem a kijankami. W ciągu ostatnich kilku lat konkurs zwraca uwagę na środowiska i gatunki, które są często pomijane, ale wywołują takie samo zdumienie i zachwyt, jak bardziej typowo fotografowana dzika przyroda”.

Alexis Tinker-Tsavalas Young Wildlife Photographer of the Year 2024

Alexis Tinker-Tsavalas z Niemiec został nagrodzony tytułem Young Wildlife Photographer of the Year 2024 za zdjęcie makro „Life Under Dead Wood”, przedstawiające owocniki śluzowca po prawej stronie i maleńkiego skoczogonka po lewej.

Life Under Dead Wood, fot. Alexis Tinker-Tsavalas, Wildlife Photographer of the Year

Alexis musiał działać szybko, ponieważ skoczogonki mogą w ułamku sekundy skoczyć na odległość wielokrotnie większą niż długość ich ciała. Zdjęcie jest efektem zastosowania techniki focus stacking, w której połączono 36 zdjęć o przesuniętym punkcie ostrości. Skoczogonki występują w niemal każdym zakątku globu jako jedne z najliczniejszych zwierząt makroskopowych. Są one niezbędne do poprawy zdrowia gleby, pomagając w rozkładzie materii organicznej.

"Fotograf próbujący uchwycić ten moment musi wykazać się nie tylko dużymi umiejętnościami, ale także niezwykłą dbałością o szczegóły, cierpliwością i wytrwałością. Widok zdjęcia dwóch gatunków sfotografowanych w skali makro na dnie lasu, z taką wprawą, jest czymś wyjątkowym” - mówi Kathy Moran.

Młoda Polka z nagrodą Impact Award

Aby uczcić sześćdziesiątą edycję Wildlife Photographer of the Year i zgodnie z wizją Muzeum dotyczącą przyszłości, w której zarówno ludzie, jak i planeta będą się wspólnie rozwijać, w konkursie wprowadzono nagrodę Impact Award zarówno w kategorii dorosłych, jak i młodych fotografów. Nagroda ta przyznawana jest za sukces w dziedzinie ochrony przyrody, historię nadziei i pozytywnych zmian.

Recording by Hand, fot. Liwia Pawłowska, Polska, Zwyciężczyni Impact Award Wildlife Photographer of the Year

Nagroda Young Impact Award została przyznana Liwii Pawłowskiej z Polski, która zgłosiła swoje zdjęcie „Recording by Hand” w kategorii Young Wildlife Photographer of the Year. Zdjęcie przedstawia spokojną cierniówkę w trakcie obrączkowania, które pomaga naukowcom monitorować populacje i śledzić wzorce migracyjne.

Hope for the Nino, fot. Jannico Kelk, Australia, Zwycięzca Impact Award Wildlife Photographer of the Year

Nagrodę Adult Impact Award zdobył natomiast australijski fotograf Jannico Kelk za zdjęcie „Hope for the Ninu”. Wielkouch króliczy, mały torbacz zwany również ninu, został doprowadzony niemal do wyginięcia przez drapieżniki. Obraz Jannico przedstawia ninu w ogrodzonym rezerwacie, w którym osobniki te mogą się rozwijać.

Galeria zwycięskich zdjęć Wildlife Photographer of the Year 2024

Wetland Wrestle, fot. Karine Aigner, USA, Zwycięzca w kategorii: Behaviour: Amphibians and Reptiles, Wildlife Photographer of the Year 2024
Karine Aigner dostrzega skórę żółtej anakondy, która owija się wokół pyska kajmana yacaré. Grupa turystów, którą prowadziła Karine, zatrzymała się, aby sfotografować jelonkowce błotne, gdy zauważyła dziwny kształt unoszący się w wodzie. Przez lornetkę Karine szybko rozpoznała gady i obserwowała, jak walczą ze sobą. Kajmany są wszystkożercami i zjadają też węże. Gdy anakondy stają się większe, włączają gady do swojej diety. Trudno więc określić, kto jest tutaj agresorem.
Sprzęt: Sony A1 + 200–600 mm f/5.6–6.3; 1/400 s, f/16, ISO 800

Practice Makes Perfect, fot. Jack Zhi, USA, Zwycięzca w kategorii: Behaviour: Birds, Wildlife Photographer of the Year 2024
Jack Zhi z przyjemnością obserwuje młodego sokoła ćwiczącego swoje umiejętności łowieckie na motylu, nad jego gniazdem na klifie morskim. Jack odwiedza ten obszar od ośmiu lat, obserwując stałą obecność jednego z ptaków i fotografując pisklęta. Tego dnia śledzenie akcji było wyzwaniem, ponieważ ptaki były bardzo szybkie. Jeśli ten młody sokół wędrowny osiągnie dorosłość, testy wykazały, że będzie w stanie spaść na ofiarę z góry z prędkością ponad 300 kilometrów na godzinę.
Sprzęt: Sony A9 II + 600 mm f/4 lens; 1/4000 s; f/5.6; ISO 640

A Tranquil Moment, fot. Hikkaduwa Liyanage Prasantha Vinod, Sri Lanka Zwycięzca w kategorii: Behaviour: Mammals, Wildlife Photographer of the Year 2024
Hikkaduwa Liyanage Prasantha Vinod uchwycił młodego makaka śpiącego w ramionach dorosłej małpy. Odpoczywając w spokojnym miejscu po porannym fotografowaniu ptaków i lampartów, Vinod szybko zdał sobie sprawę, że nie jest sam. Przez drzewa powyżej przemieszczało się stado makaków. Vinod zauważył tę młodą małpkę śpiącą między karmieniami i użył teleobiektywu, aby uchwycić ten spokojny moment. Makaki z łatwością przystosowują się do ludzkiej żywności, a wkraczanie plantacji w ich siedliska spowodowało wzrost liczby przypadków strzelania, chwytania i zatruwania przez rolników próbujących chronić swoje uprawy.
Sprzęt: Nikon D500 + 600 mm f/4; 1/1250 s, f/4, ISO 3200

Tiger in Town, fot. Robin Darius Conz, Niemcy, Zwycięzca w kategorii: Urban Wildlife, Wildlife Photographer of the Year 2024
Robin Darius Conz obserwuje tygrysa na zboczu wzgórza na tle miasta, w którym kiedyś rosły lasy. Robin śledził tego tygrysa jako członek zespołu dokumentalistów filmujących dziką przyrodę Ghatów Zachodnich. Tego dnia użył drona, aby obserwować, jak tygrys bada swoje terytorium, zanim zdecydował się usiąść w tym miejscu. Obszary chronione w Ghatach Zachodnich, gdzie tygrysy są uważnie monitorowane, są jednymi z najbardziej różnorodnych biologicznie krajobrazów w Indiach i mają stabilną populację tygrysów. Poza tymi obszarami, gdzie rozwój spowodował konflikt między ludźmi a dziką przyrodą, liczebność tygrysów spadła.
Sprzęt: DJI Mavic 3 Pro Cine + 70 mm f/2.8; 1/15 s, f/2.8, ISO 400

Dusting for New Evidence, fot. Britta Jaschinski, Niemcy/UK, Zwycięzca w kategorii: Photojournalism, Wildlife Photographer of the Year 2024
Britta Jaschinski przygląda się, jak śledczy z londyńskiej policji szuka odcisków palców na skonfiskowanych kłach. Britta spędziła czas w departamencie CITES Border Force, gdzie badane są skonfiskowane produkty pochodzenia zwierzęcego. Nowo opracowany proszek magnetyczny pozwala ekspertom uzyskać odciski palców z kości słoniowej do 28 dni po jej dotknięciu, zwiększając szanse na zidentyfikowanie osób zaangażowanych w nielegalny handel. Międzynarodowy Fundusz na rzecz Dobrostanu Zwierząt rozprowadził ponad 200 specjalnie stworzonych zestawów wśród służb granicznych z 40 krajów. Odegrały one kluczową rolę w czterech sprawach, które doprowadziły do 15 aresztowań.
Sprzęt: Leica SL2 + 24–90 mm f/2.8–4; 62 mm, 1/80 s, f/3.8; ISO 200

The Artful Crow, fot. Jiří Hřebíček, Czechy, Zwycięzca w kategorii: Natural Artistry, Wildlife Photographer of the Year 2024
Jiří często odwiedza swój lokalny park w Bazylei, ponieważ jest to idealne miejsce do eksperymentowania z technikami fotograficznymi. Aby stworzyć malarski efekt siedzącej wrony, Jiří celowo poruszał aparatem w różnych kierunkach, używając długiego czasu otwarcia migawki. Wrony to inteligentne ptaki, które z powodzeniem przystosowały się do życia obok ludzi, a ogrody i parki zapewniają im regularne dostawy pożywienia. W Szwajcarii występują na północ od Alp, a ich największe skupiska znajdują się w okolicach Bazylei.
Sprzęt: Canon EOS 5D Mark IV + 70–200 mm f/2.8 lens + telekonwerter 2x; 2 s, f/10; ISO 50; zmienny filtr ND

Frontier of the Lynx, fot. Igor Metelskiy, Rosja, Zwycięzca w kategorii Animals in their Environment, Wildlife Photographer of the Year 2024
Igor Metelskiy prezentuje rysia rozciągającego się we wczesnym wieczornym słońcu, którego ciało odzwierciedla pofałdowane pustkowie. Odległa lokalizacja i zmienne warunki pogodowe sprawiły, że dostęp do tego miejsca - i transport sprzętu - był wyzwaniem. Igor umieścił swój aparat w pobliżu tropów pozostawionych przez rysia. Potrzeba było ponad sześciu miesięcy oczekiwania, aby uzyskać ten obraz nieuchwytnego rysia. W badaniu przeprowadzonym w 2013 r. oszacowano, że cała rosyjska populacja rysi liczy około 22 500 osobników, z liczbą 5 890 na rosyjskim Dalekim Wschodzie, w tym w Kraju Nadmorskim.
Sprzęt: Sony A7 IV + 24-70 mm f/2.8; 1/500, f/5.6, ISO 100; kontroler Scout + czujnik ruchu PIR

A Diet of Deadly Plastic, fot. Justin Gilligan, Australia, Zwycięzca w kategorii: Oceans: The Bigger Picture, Wildlife Photographer of the Year 2024
Justin Gilligan stworzył mozaikę z 403 kawałków plastiku znalezionych w przewodzie pokarmowym martwego maskonura. Justin dokumentuje pracę Adrift Lab od kilku lat, często dołączając do nich podczas spacerów po plaży o świcie, aby zbierać martwe pisklęta. Zespół łączy biologów z całego świata, aby badać wpływ zanieczyszczenia plastikiem na ekosystemy morskie. Badania wykazały, że trzy czwarte dorosłych maskonurów na wyspie Lord Howe - i 100% piskląt - miało w sobie plastik. Zespół odkrył, że powoduje to blizny w nabłonku przewodu pokarmowego, stan zwany plastozą.
Sprzęt: Nikon D850 + 24–70 mm f/2.8; 1/125 s, f/11; ISO 400; Profoto B10 + A1

Old Man of the Glen. fot. Fortunato Gatto, Włochy, Zwycięzca w kategorii: Plants and Fungi, Wildlife Photographer of the Year 2024
Fortunato Gatto natrafia na sękatą starą brzozę ozdobioną bladymi porostami „brody starca”. Fortunato często samotnie odwiedza stare lasy sosnowe Glen Affric, aby zatracić się w ich zawiłym, chaotycznym, ponadczasowym pięknie. Blade porosty tzw. „brody starca” wskazują, że jest to obszar o minimalnym zanieczyszczeniu powietrza. Glen Affric jest domem dla największej koncentracji rodzimych drzew w Wielkiej Brytanii, co czyni go ważnym ekosystemem. Analiza pyłków zachowanych w warstwowych osadach wskazuje, że las stoi tu od co najmniej 8300 lat.
Sprzęt. Canon EOS R5 + 24–105 mm f/4; 4 s, f/13, ISO 320

The Serengeti of the Sea, fot. Sage Ono, USA, Zwycięzca w kategorii: Rising Star Portfolio Award, Wildlife Photographer of the Year 2024
Sage Ono bada obfite życie wokół gigantycznych lasów wodorostów w Monterey Bay National Marine Sanctuary. Te jaja ryb wyblakną w miarę rozwoju zarodków. Ale na razie błyszczą jak klejnoty obok złotych, świecących, wypełnionych gazem środków wspomagających pływalność wodorostów. Zielone ząbkowane krawędzie liści wodorostów dopełniają prostą kompozycję.
Sprzęt: Nikon D850 + 60 mm f/2.8; 1/160 s, f/14, ISO 250; Nauticam NA-D850

The Demolition Squad, fot. Ingo Arndt, Niemcy, Zwycięzca w kategorii: Behaviour: Invertebrates, Wildlife Photographer of the Year 2024
Ingo obserwował, jak czerwone mrówki drzewne rozcinają martwego już chrząszcza na kawałki wystarczająco małe, by zmieściły się przez wejście do ich gniazda. Większość pożywienia czerwonych mrówek pochodzi ze spadzi wydzielanej przez mszyce, ale potrzebują one również białka. Są zdolne do zabijania owadów i innych bezkręgowców znacznie większych od nich samych dzięki przeważającej sile liczebnej.
Canon EOS 5DS R + 100 mm f/2.8; 1/200 s, /f8; ISO 400; Canon Macro Twin Lite MT-24EX

Under the Waterlin, fot. Matthew Smith, UK/Australia, Zwycięzca w kategorii: Underwater, Wildlife Photographer of the Year 2024
Matthew Smith ostrożnie fotografuje ciekawskiego lamparta morskiego pod lodem Antarktydy. Matthew użył przeprojektowanej obudowy, aby uzyskać ten podzielony obraz. Było to jego pierwsze spotkanie z lampartem morskim. Chociaż lamparty morskie są szeroko rozpowszechnione, cofający się lód morski i ocieplenie wód oznaczają, że kryl i pingwiny - ich główne źródła pożywienia - podupadają.
Sprzęt: Nikon Z7 II + 14–30 mm f/4; 1/200 s, f/11, ISO 640; Aquatica AZ6/7

On Watch, fot. John E Marriott, Kanada, Zwycięzca w kategorii: Animal Portraits, Wildlife Photographer of the Year 2024
John E. Marriott uchwycił odpoczywającego rysia, za którym przed zimnym wiatrem schroniły się jego młode. John śledził tę rodzinę przez prawie tydzień, nosząc rakiety śnieżne i lekki aparat fotograficzny, aby przedrzeć się przez zaśnieżone lasy. Kiedy świeże ślady doprowadziły go do grupy, zachował dystans, aby upewnić się, że im nie przeszkadza. Liczebność rysi zwykle odzwierciedla naturalne wahania populacji ich głównego pożywienia, zająca amerykańskiego. Wraz ze zmianami klimatycznymi zmniejszającymi pokrywę śnieżną, dającymi innym drapieżnikom więcej możliwości polowania, populacja zajęcy może spaść, co z kolei wpłynie na populację rysi.
Sprzęt: Canon EOS 5D Mark IV + 100–400 mm f/4.5–5.6; 400 mm, 1/800 s, f/9, ISO 1250

Dolphins of the Forest, fot. Thomas Peschak, Niemcy/RPA, Zwycięzca w kategorii: Photojournalist Story Award, Wildlife Photographer of the Year 2024
Delfin amazoński jest jednym z dwóch gatunków delfinów słodkowodnych żyjących w dorzeczach Amazonki i Orinoko. Tylko ten gatunek ewoluował, aby penetrować sezonowo zalewane siedliska leśne. Relacje amazońskich delfinów rzecznych z ludźmi są złożone. Tradycyjne amazońskie wierzenia utrzymują, że delfiny mogą przybierać ludzką postać i są zarówno czczone, jak i budzą strach. Inni postrzegają je jako złodziei, które kradną ryby z sieci i powinno się je zabijać. Thomas wykonał to zdjęcia w miejscu, w których lokalne społeczności stwarzają turystom okazje do spotkania z delfinami. Wiąże się to z kolejnymi problemami: kiedy delfiny są karmione przez ludzi, chorują, a młodsze osobniki nie uczą się samodzielnie polować.
Sprzęt: Nikon Z9 + 14-30 mm f/4; 16 mm, 1/320 s, f/6.3, ISO 1250

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Galerie
Janusz Jurek: "Nie lubię, kiedy ktoś mówi o mojej fotografii, że jest ładna"
Janusz Jurek: "Nie lubię, kiedy ktoś mówi o mojej fotografii, że jest ładna"
Często szuka tematów do zdjęć wyszukując wydarzenia w okolicy, które angażują lokalną społeczność. Im bardziej niszowe i mniej komercyjne, tym według niego lepsze. 
25
Krajobraz kocha panoramę - wyniki Epson International Pano Awards 2024
Krajobraz kocha panoramę - wyniki Epson International Pano Awards 2024
Za nami kolejna edycja konkursu Pano Awards, który co roku nagradza najlepsze zdjęcia panoramiczne. Finałowa galeria jak zwykle zapiera dech w piersiach i udowadnia, że panorama to...
5
Wyniki Drone Photo Awards 2024 - Polacy wśród zwycięzców
Wyniki Drone Photo Awards 2024 - Polacy wśród zwycięzców
Poznaliśmy wyniki konkursu fotografii drogowej, organizowanego w ramach Siena International Photo Awards. Wśród zwycięzców Drone Photo Award 2024 znalazło się liczne grono fotografów z...
7