Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Sony World Photography Awards zalicza kolejną rekordowa edycję. Na cztery konkursy organizowane w ramach wydarzenia napłynęło łącznie 345 tys. zdjęć z 203 krajów świata. Z tej puli aż 135 tys. stanowią zgłoszenia do sekcji profesjonalnej. To najwyższa liczba zgłoszeń w historii konkursu.
“W organizowanym po raz 13. konkursie profesjonalnym nagradzane są cykle zdjęć wyróżniających się doskonałością techniczną i świeżym spojrzeniem na problematykę współczesności. W tym roku, w uznaniu rosnącego znaczenia kwestii ekologicznych zarówno w fotografii artystycznej, jak i reporterskiej, w konkursie pojawiła się nowa kategoria: Środowisko naturalne” - komentują organizatorzy.
Projekty tegorocznych finalistów obejmują szeroki wachlarz zagadnień, technik fotograficznych i metod prezentacji. Pojawiają się osobiste tematy i obserwacje, twórcze podejście do opowiadanych historii i ukazywanie zjawisk mało znanych, ale ważnych. Poniżej możecie zobaczyć fragmenty nominowanych projektów w poszczególnych kategoriach.
fot. José De Rocco
Formy i faktury są głównym tematem abstrakcyjnych fotografii przedstawiających pełne życia budowle z cyklu Formalisms (Formalizmy) autorstwa José De Rocco (Argentyna).
Podobną tematykę prezentuje seria Structures (Struktury) - minimalistyczne, czarno-białe wizerunki nowoczesnych konstrukcji - której autorem jest Jonathan Walland (Wielka Brytania).
fot. Jonathan Walland
Seria Ice Fishing, Lake Winnipeg (Wędkarstwo podlodowe, jezioro Winnipeg) autorstwa Sandry Herber (Kanada) to nieco zagadkowe obrazy przedstawiające kolorowe chatki rybackie na zamarzniętej powierzchni jeziora.
fot. Pablo Albarenga
W cyklu Seeds of Resistance (Nasiona oporu) Pablo Albarenga (Urugwaj) zestawia zdjęcia krajobrazów i terenów zagrożonych przez roboty górnicze i rolnictwo przemysłowe z portretami aktywistów walczących o ich ocalenie.
W cyklu Kill me with an overdose of Kindness (Zabij mnie nadmiarem czułości) Dione Roach (Włochy) za pomocą reprodukcji wpisów z mediów społecznościowych, czatów i komunikatorów internetowych bada, w jaki sposób w Internecie funkcjonują relacje i intymność.
fot. Dione Roach
fot. Luke Watson
Z kolei cykl Witness Objects (Obiekty-świadkowie) autorstwa Luke’a Watsona (Wielka Brytania) to zestawienie zdjęć historycznych przedmiotów z czasów wojny w Bośni z fotografiami znanych miejsc w okolicach Sarajewa wykonanymi za pomocą prymitywnych aparatów otworkowych.
Invisible Wounds (Niewidzialne rany) to cykl fotografii, których autorem jest Hugh Kinsella Cunningham (Wielka Brytania). Zdjęcia zabarwione są na czerwono, aby podkreślić cierpienie spowodowane przez wybuch epidemii wirusa Ebola w prowincji Kiwu Północne w Demokratycznej Republice Konga.
The Cave (Grota) autorstwa Marii Kokunovej (Rosja) wykorzystuje symbolikę i alegorie do przepracowania osobistej traumy.
fot. Maria Kokunova
Cykl Cast Out of Heaven (Wyrzuceni z nieba) Hashema Shakeriego (Iran) ukazuje życie ludzi, którzy musieli opuścić Teheran z powodu problemów ekonomicznych i zamieszkać w znacznie gorszych warunkach w domach finansowanych przez państwo.
fot. Robin Hinsch
Cykl Wahala autorstwa Robina Hinscha (Niemcy) dokumentuje zniszczenia wywołane przez powtarzające się wycieki ropy naftowej i spalanie gazu ziemnego w delcie rzeki Niger.
In Atlas from the Edge (Na skraju atlasu) Álvaro Laiza (Hiszpania) to analiza koncepcji „naturalnej symetrii” praktykowanej przez Czukczów, których tradycyjny styl życia wykształcił się w procesie przystosowywania się do trudnego środowiska.
fot. Álvaro Laiz
fot. Luca Locatelli
W cyklu The Future of Farming (Przyszłość rolnictwa) Luca Locatelli (Włochy) ukazuje przykłady zaawansowanych technicznie sposobów uprawy roli z całego świata, które mogą być odpowiedzią na przyszłe niedobory żywności.
fot. Didier Bizet
Didier Bizet (Francja) stworzył serię Baby Boom, w której analizuje fenomen „reborn” - lalek do złudzenia przypominających małe dzieci, zbieranych przez kolekcjonerów, ale używanych także przez rodziców przygotowujących się do adopcji czy przez starsze osoby potrzebujące towarzystwa.
Przejmujące portrety mieszkańców Hongkongu rannych w czasie demonstracji i protestów to temat projektu Wounds of Hong Kong (Rany Hongkongu), którego autorem jest Chung Ming Ko (Hongkong).
fot. Chung Ming Ko
fot. Zhang Youqiong
Z kolei Zhang Youqiong (Chiny) stworzył dokumentalną serię From ‘Made in China’ to ‘Made in Africa’. Ukazuje ona pracę robotników w parku przemysłowym w Etiopii, będącym jednym z najważniejszych przedsięwzięć zrealizowanych w Afryce w ramach chińskiej inicjatywy „Jeden pas i jedna droga”.
fot. Haggard Benhert
Torii to seria Haggarda Benherta (Niemcy) składająca się z fotografii buddyjskich i szintoistycznych świątyń na terenie Japonii.
Z kolei projekt New Home (Nowy dom), którego autorem jest Chang Kyun Kim (Korea), to zdjęcia z obozów internowania, w których w czasie II wojny światowej uwięziono tysiące obywateli i mieszkańców USA japońskiego pochodzenia.
fot. Chang Kyun Kim
fot. Florian Ruiz
Project 596 Floriana Ruiza (Francja) przedstawia jałowy krajobraz Lob-nor - wyschniętego słonego jeziora w Chinach używanego niegdyś jako miejsce prób broni jądrowej.
fot. Masahiro Hiroike
Masahiro Hiroike (Japonia) sfotografował czarujące światełka robaczków świętojańskich w lasach japońskiej prefektury Tottori w serii zatytułowanej Himebotaru.
Adalbert Mojrzisch (Niemcy) w projekcie Macro wykorzystuje makrofotografię, aby ukazać z bliska niezwykłe kolory i wzory oczu owadów i płazów.
fot. Adalbert Mojrzisch
fot. Brent Stirton
Pangolins in Crisis (Łuskowce w niebezpieczeństwie) Brenta Stirtona (RPA) to projekt opowiadający o nielegalnym handlu łuskowcami i działaniach na rzecz ratowania tych wyjątkowych ssaków.
fot. Cesar Dezfuli
W cyklu Passengers (Pasażerowie) Cesar Dezfuli (Hiszpania) zestawia uderzające portrety migrantów wykonane w 2016 r., gdy po raz pierwszy przybyli oni na europejskie wybrzeża, z nowszymi obrazami, które lepiej oddają ich osobowość i przemianę, jakiej doświadczyli.
Unsung Heroes (Nieznani bohaterowie) Denisa Rouvre (Francja) to portrety i wstrząsające opowieści kobiet, które padły ofiarą przemocy.
fot. Denis Rouvre
fot. Sasha Maslov
W cyklu Ukrainian Railroad Ladies (Kobiety ukraińskich kolei) Sasha Maslov (Ukraina) przedstawia kobiety, które pracują jako dróżniczki i zawiadowcy stacji oraz analizuje ich społeczną rolę, ukazując je jako symbol ciągłości w kraju rozdartym wojną i politycznymi wstrząsami.
fot. Fangbin Chen
Disassembled Memory (Pamięć zdemontowana), katalog fotografii ukazujących części zdemontowanego roweru, którym niegdyś jeździł ich autor, Fangbin Chen (Chiny), to próba przypomnienia sobie i zachowania w pamięci czasów dzieciństwa.
Z kolei Plexus (Splot) Eleny Helfrecht (Niemcy) to zanurzenie się w rodzinne archiwa autorki w celu zrozumienia odziedziczonej traumy i zbiorowej pamięci.
fot. Elena Helfrecht
fot. Alessandro Gandolfi
W cyklu IMMORTALITY, INC. Can man really live forever? (Nieśmiertelność sp. z o.o.: czy człowiek może żyć wiecznie?) Alessandro Gandolfi (Włochy) odwiedza laboratoria i instytucje badawcze, dokumentując procesy i przedmioty reprezentujące postęp współczesnej nauki w dążeniu do pokonania śmierci.
fot. Angel Lopez Soto
Zapasy to obecnie najpopularniejszy sport w Senegalu, będący także ścieżką awansu społecznego, przesiąkniętą tradycją i licznymi rytuałami. W cyklu fotografii Senegalese Wrestlers (Senegalscy zapaśnicy) Angel Lopez Soto (Hiszpania) ukazuje trening młodych zapaśników.
Z kolei cykl Dives (Nurkowanie), którego autorem jest Andrea Staccioli (Włochy), to poetyckie portrety uczestników mistrzostw świata w nurkowaniu w Gwangju w Korei Południowej.
fot. Andrea Staccioli
fot. Lucas Barioulet
Lucas Barioulet (Francja), autor projektu The long and difficult path of the Mauritanian national women's football team (Długa i trudna droga mauretańskiej reprezentacji narodowej kobiet w piłce nożnej), przygląda się wyzwaniom i napięciom kulturowym, których doświadczają piłkarki w Republice Mauretańskiej.
Miło nam także poinformować, że wśród prac wyróżnionych przez jurorów znalazło się także zdjęcie Polaka, Marcina Płonka. Seria wielokrotnych ekspozycji ukazujących japońskie miasta została wyróżniona w kategorii poświęconej architekturze.
fot. Marcin Płonka
Spośród finalistów sekcji profesjonalnej, podczas gali finałowej, która odbędzie się 16 kwietnia w Londynie, wybrany zostanie zdobywca tytułu Fotograf roku 2020. Poznamy też zwycięzców poszczególnych kategorii. Następnie, wszystkie wyróżnione prace prezentowane będą na kwietniowej wystawie pokonkursowej w londyńskim Somerset House.
Organizowany co roku przez World Photography Organisation konkurs Sony World Photography Awards należy do największych światowych wydarzeń w branży fotograficznej. Udział w konkursie jest darmowy.
„SWPA to globalny głos całego środowiska fotograficznego i okazja do wglądu w fascynujący świat współczesnej fotografii. Uczestniczący w nim fotografowie - zarówno uznani, jak i początkujący - mają wyjątkową okazję do zaprezentowania światu swoich dokonań.” - komentują organizatorzy.
Konkurs co roku honoruje także najbardziej wpływowych artystów nagrodą Za wybitny wkład w fotografię. Wśród dotychczasowych zdobywców tego wyróżnienia znaleźli się Martin Parr, William Eggleston i Nadav Kander.
Prace zwycięzców i finalistów konkursu prezentowane są na prestiżowej, corocznie organizowanej wystawie w londyńskim Somerset House. Bilety można rezerwować na stronie konkursu.
Więcej informacji na temat konkursu znajdziecie pod adresem worldphoto.org.