Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Uczestnicy w trakcie warsztatu zapoznają się z techniką barwnego fotogramu i luminogramu. Przy pomocy drobnych przedmiotów, szablonów i matryc wyciętych z różnorodnych materiałów stworzą kompozycje na kolorowym papierze fotograficznym. Umieszczając na powierzchni papieru dowolny obiekt uzyskuje się obraz jego cienia, którego ostateczny wygląd może być modulowany przez odpowiednie kąty padania i kolory światła. Promień światła i wyobraźnia sprawiają, że na każdym skrawku światłoczułej materii może powstać intrygujący ślad naszej obecności, a kreacyjny potencjał tej techniki był wielokrotnie wykorzystywany od początków istnienia fotografii.
Pionierzy fotografii prymitywnymi metodami ujawniali istnienie świata obrazów. "To my i to, co nas otacza. Widać zarysy budynków, drzewa i linię horyzontu" - mówili. Fotografia w powszechnym mniemaniu przemawia do nas zrozumiałym językiem. Widzimy widoki miejsc, rozpoznajemy twarze osób, jesteśmy wręcz przekonani, że to, co zobaczyliśmy na zdjęciu jest bliskie prawdy. Nasz antropocentryczny punkt widzenia zanurzony w widzialnej i dotykalnej rzeczywistości skłania nas do szukania zrozumiałych obrazów.
Wynalazek fotografii to przede wszystkim zjawisko światłoczułości, które jest wszechobecne i pojawia się niezależnie od naszej woli. Zjawisko to ma olbrzymi potencjał kreacyjny, który wykracza daleko poza to, co możemy sobie wyobrazić. Pierwsze uzyskane przez człowieka zdjęcia nie przypominały znanego nam świata. Na obrazach zobaczyli dziwne światło na niebie, zwielokrotnione widoki przedmiotów, przezroczyste, jakby nie do końca uformowane ludzkie postacie.
Paweł Kula realizuje projekty artystyczne oraz warsztaty edukacyjne z elementami fotografii i filmu animowanego. W obu tych dziedzinach wykorzystuje archaiczne, własnoręcznie konstruowane zabawki optyczne (soczewki, pantografy, obskury, lucidy, kalejdoskopy i zoetropy), nietypowe materiały światłoczułe i autorskie techniki rejestracji. Obecnie mieszka w Szczecinie. www.peuta.republika.pl
Warsztaty w Zachęcie potrwają około 2,5 godziny. Ilość miejsc jest ograniczona. Zapisać się można wysyłając mail na adres: k.vysata@zacheta.art.pl
Więcej informacji o inicjatywach Koła Miłośników Sztuki na stronie Zachęty.
Paweł Kula PATRZENIE NA RZECZY - spotkanie
Termin: 14.01.2009 godz. 18.00
Wstęp wolny
Narodowa Galeria Sztuki Zachęta
sala kinowa (wejście od ulicy Burschego)
Pl. Małachowskiego 3, Warszawa