Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Pełnoklatkowe szkła będące efektem współpracy firm Sony i Carl Zeiss dostępne są na rynku już od niemal 15 lat. Do tej pory nie wszyscy jednak wiedzą na czym dokładnie ta współpraca polega. Czy obiektywy te odznaczają się taką samą jakością jak autorskie szkła niemieckiego producenta?
Początek współpracy marek Sony i Carl Zeiss sięga połowy lat 90. XX wieku gdy japoński koncern szukał partnera, który pomógłby wywindować pozycje marki na rynku profesjonalnych rozwiązań filmowo-fotograficznych, a w szczególności w przeżywającym rozkwit segmencie konsumenckich kamer. Dla Zeissa sytuacja była dokładnie odwrotna. Cieszący się 165-letnią tradycją producent profesjonalnej optyki szukał możliwości na pozyskanie odbiorców na rynku konsumenckim. Pierwszym produktem współpracy obu firm była zaprezentowana w 1996 roku kamera Handycam CCD-TR555 łącząca elektroniczne podzespoły Sony i optykę Zeiss.
Przez kolejne lata firmy współpracowały ze sobą przy produkcji optyki do aparatów kompaktowych, a także do pierwszych obiektywów przeznaczonych do lustrzanek z serii Sony A (rok 2006) i bezlusterkowców z mocowaniem Sony E (rok 2011). Według wiceprezesa wykonawczego Sony, Shigeki Ishizuki, reputacja marki “Zeiss” jest jednym z 5 głównych powodów stojących za decyzją kupna produktów Sony/Zeiss, a niemal 20-letnia współpraca i pozyskana w ten sposób wiedza miała znaczący wpływ na rozwój działu optyki Sony.
- Połączenie doświadczenia i reputacji Sony na rynku elektroniki z biegłością Zeissa w zakresie optyki i produkcji obiektywów pozwoliło nam stworzyć wyjątkowo udane partnerstwo - mówi Dr. Winfried Scherle, szef działu optyki konsumenckiej firmy Zeiss.
Dziś linia obiektywów Sony / Zeiss zawiera 15 obiektywów systemowych, w ciągu ponad 20-letniej współpracy sprzedano już ponad 185 mln produktów sygnowanych logiem obydwu producentów. Ponadto efektem bliskiej współpracy są także serie szkieł niemieckiego producenta, stworzone specjalnie z myślą o użytkownikach aparatów Sony, takie jak Zeiss Touit, Zeiss Batis czy Zeiss Loxia, dając nam łącznie ponad 25 natywnych obiektywów. Czy jednak od produktów Sony Zeiss można oczekiwać takiej samej jakości, jak w przypadku autorskich konstrukcji Carl Zeiss? Nieco więcej światła na ten temat pomoże rzucić dokładna analiza zakresu współpracy obydwu firm.
Choć produkcją obiektywów Zeiss i Sony / Zeiss zajmują się osobne podmioty, Zeiss stale wspiera japońskiego producenta w zakresie projektowania obiektywów, opracowuje ich specyfikacje i odpowiada za kontrolę jakości prototypów - choć szkła powstają w Azji, narzędzia służące ocenie standardu wyprodukowanych obiektywów udostępnione i licencjonowane są przez firmę Zeiss. Zeiss wykonuje także cykliczne audyty w fabrykach, akceptując poszczególne procesy produkcyjne, komponenty dostarczone przez zewnętrznych producentów i systemy zarządzania, dzięki czemu wszystkie konstrukcje sygnowane logiem niemieckiego producenta, niezależnie od rodzaju współpracy, podlegać mają tym samym wysokim standardom.
Główną różnicą pomiędzy poszczególnymi liniami obiektywów jest ich przeznaczenie. Podczas gdy konstrukcje Carl Zeiss to w większości obiektywy manualne do różnych systemów, szkła Sony / Zeiss oferowane są wyłącznie z mocowaniem Sony E, a dodatkowo wyposażone w silniki AF, dzięki czemu mają szansę lepiej sprostać oczekiwaniom użytkowników bezlusterkowców japońskiej firmy.
{$in-article-newsletter}
Kompletnie podzielone między obydwie firmy są także kolei usługi serwisowe i system dystrybucji, któremu podlegają produkty Zeiss i Sony/Zeiss. Obydwie linie obiektywów podporządkowane są także odrębnym strategiom obu marek, które rozwijane są niezależnie. Przykładem mogą być pozornie konkurujące ze sobą wspomniane wcześniej obiektywy Zeiss Touit oraz produkcje Sony / Zeiss stworzone z myślą o aparatach APS-C. Cel obydwu firm jest jednak taki sam - stworzenie jak największego portfolio produktów, dającego komfort wyboru rozwiązań najlepiej odpowiadających zapotrzebowaniom poszczególnych użytkowników.
- Wspólnie z firmą Zeiss chcemy dostarczyć naszym klientom najlepsze możliwe doświadczenie fotografowania, zarówno teraz, jak i w przyszłości - podsumowuje Shigeki Ishizuka z firmy Sony.
Artykuł powstał we współpracy z firmą Sony