Wydarzenia
Sprawdź promocje Black Friday w Cyfrowe.pl
68%
Nowy Voigtländer 10 mm f/5.6 Hyper-Wide-Heliar Aspherical E to „najszerszy rektilinearny obiektyw jaki kiedykolwiek wyprodukowano do pełnoklatkowego aparatu“ - zapewnia producent. Zobaczcie, jak ta wyjątkowa konstrukcja wypadła w praktyce.
Bez wątpienia nowy Voigtländer 10 mm f/5.6 Hyper-Wide-Heliar Aspherical E nie jest obiektywem dla każdego. Aby móc w pełni wykorzystać możliwości 10 mm rektilinearnej konstrukcji trzeba być bardzo wprawionym fotografem. Ultraszerokokątna stałka nie wybacza żadnych błędów, choć sama nie jest wolna od wad.
Układ optyczny pozostawia wiele do życzenia. Wprawdzie rozdzielczość w centrum kadru stoi na bardzo wysokim poziomie, to już jego brzegi charakteryzują się sporym rozmyciem obrazu, które jest widoczne na zdjęciach. Do tego dochodzą ogromna winieta oraz słabo korygowana aberracja. Pochwalić za to musimy minimalną dystorsję - charakterystyczne zniekształcenia obrazu prawie w ogóle nie występują. Na plus wypadły również dobra praca w warunkach mocnego oświetlenia, wierne przenoszenie kolorów oraz zdjęcia odznaczające się wysokim kontrastem.
Voigtländer to także świetnie zaprojektowany i wykonany obiektyw, który bez problemu powinien przypodobać się wymagającym fotografom, którzy cenią styl i elegancję. Metalowy i kompaktowy tubus sprawia wrażenie gotowego do pracy w nawet najbardziej ekstremalnych warunkach. Z kolei minimalistyczny design i detale przypominają o latach świetności analogowej fotografii.
Pomimo licznych wad, nowy Voigtländer 10 mm f/5.6 to stałka jedyna w swoim rodzaju. Żadna inna konstrukcja nie zapewnia tak szerokiej ogniskowej przy zachowaniu naturalnej perspektywy – bez przerysowań typowych dla konstrukcji fisheye. A to właśnie jest argument, który ma sprawić, że obiektyw przekona do siebie wąską grupę najbardziej wymagających fotografów. Jednak, czy to wystarczy?
Podsumowanie
+ bardzo dobra jakość wykonania
+ elegancki i stylowy wygląd
+ system Selective Aperture Control: stopniowy lub bezdźwięczny pierścień przysłony
+ ponadprzeciętna rozdzielczość obrazu w centrum kadru w całym zakresie przysłon
+ kontrastowość, wyrazistość i kolorystyka zdjęć
+ świetnie korygowana dystorsja
+ dobra praca w warunkach kontrastowego oświetlenia
- brak możliwości przymocowania filtrów
- bardzo słaba rozdzielczość obrazu na brzegach kadru
- duża aberracja chromatyczna występująca w całym zakresie przysłon
- ogromna winieta
- spore rozmycie obrazu
68%