Mobile
Oppo Find X8 Pro - topowe aparaty wspierane AI. Czy to przepis na najlepszy fotograficzny smartfon na rynku?
Nikon AF-S Nikkor 20mm f/1,8G ED to jasne, ultraszerokokątne szkło do pełnoklatkowych aparatów Nikon. Zobaczcie jak sprawdza się w praktyce!
8. Aberracja chromatyczna
Aberracja w obiektywie Nikon AF-S Nikkor 20mm f/1,8G ED jest nie najgorzej skorygowana. Średnia aberracja utrzymuje się na poziomie 0,7 piksela i nie powinna przeszkadzać fotografującemu. Możemy ją zaobserwować tylko w brzegach kadru i to przy powiększeniu 1:1 na ekranie komputera.
Największe wartości aberracji (w rogach kadru) dochodzą do 1,7 piksela. Mimo tego, według naszych standardów, jest to całkiem dobry wynik.
Aberracja na odbitkach nie będzie widoczna już od najmniejszego otworu przesłony.
Podłużna aberracja chromatyczna
Praktycznie każdy jasny obiektyw boryka się z podłużną aberracją chromatyczną. Wpływa ona na obszary przed punktem ostrości oraz za punktem ostrości, dając im kolorową obwódkę zieloną lub magentową. Nie inaczej jest w przypadku obiektywu Nikon AF-S Nikkor 20mm f/1,8G ED. Najwyraźniej tę wadę optyczną zaobserwujemy oczywiście na maksymalnym otworze względnym przysłony, czyli f/1,8. Wraz z przymykaniem jej wartości wada coraz mniej wpływa na jakość zdjęć, a przy f/4 jest już bardzo mało widoczna. Poniżej prezentujemy wycinki z plików JPEG ilustrujące zachowanie obiektywu.
Konstrukcja;
Autofokus;
Stabilizacja;
Rozdzielczość RAW;
Rozdzielczość JPEG;
Rozmycie;
Aberracja chromatyczna;
Dystorsja;
Winietowanie;
Odblaski;
Podsumowanie;
Zdjęcia do pobrania