Carl Zeiss Otus T* 55mm f/1.4 - test

Carl Zeiss Otus T* 55mm f/1,4 to druga bezkompromisowa 50-tka, którą dla was testujemy. Olbrzym, jak na standardy tego typu szkieł, ma oferować rewelacyjną jakość obrazu. O tym czy tak jest w rzeczywistości przekonacie się z lektury naszego pełnego testu.

Autor: Patryk Wiśniewski

29 Listopad 2013
Artykuł na: 29-37 minut

13. Podsumowanie

Obiektyw Carl Zeiss Otus T* 55mm f/1,4 przetestowaliśmy zgodnie z procedurą DxO,

Carl Zeiss Otus T* 55mm f/1,4 to bardzo porządnie wykonany obiektyw, którego obudowa jest wykonana z metalu. Matowy, czarny lakier oraz oszczędne wzornictwo od razu nas informują, że mamy do czynienia z produktem z wyższej półki.

Na plus można zaliczyć szeroki pierścień ustawiania ostrości oraz możliwość przenoszenia danych o przesłonie do aparatu. Jego słabą stroną jest brak uszczelnienia oraz nieporęczny przedni dekielek.

Obiektyw jest bardzo ciężki i ma olbrzymie rozmiary nawet na tle jaśniejszej konkurencji. Sprawia, to że z pełnoklatkową lustrzanką jest nie najlepiej wyważony. Manualne ustawianie ostrości na najniższych przesłonach, bez dedykowanej matówki, jest niezwykle trudne. Warto w tym przypadku skorzystać z trybu Live View i statywu.

Obiektyw oferuje bardzo dobrą jakość obrazu już od przesłony f/1,4. Najlepsze wyniki udało nam się zanotować na f/4 w centrum kadru i na brzegach. W plikach RAW graniczna wartość 20 lp/mm zostaje przekroczona już na f/1,4, a na przesłonach f/2-5,6 przekracza 40 lp/mm w centrum kadru. Brzegi kadru nie wypadają wiele gorzej, od f/2,8 wartości przekraczają 30 lp/mm. W przypadku plików JPEG jest jeszcze lepiej.

W kwestii rozdzielczości obrazu, osiągi tego szkła są lepsze od tych, które oferują systemowe szkła. Należy jednak pamiętać, że mamy do czynienia z obiektywem, kilkukrotnie droższym i większym od oferowanych 50-tek ze światłem f/1,4.

Aberracja chromatyczna w obiektywie Carl Zeiss Otus T* 55mm f/1,4 jest dobrze skorygowana już od maksymalnego otworu względnego. Nie możemy też narzekać na jej podłużną wersję.

Carl Zeiss Otus T* 55mm f/1,4 to standardowy obiektyw, który oferuje znakomitą jakość obrazu. Po podpięciu do naszego body, właściwie możemy zapomnieć o wadach optycznych, z wyjątkiem winietowania. Sprawdzi się w wielu sytuacjach, w których nie rozmiar ma znaczenie, ale bezkompromisowa jakość obrazu. Ze względu na brak autofokusa oraz duży zakres pierścienia jego wykorzystanie w szybkiej fotografii jest mocno ograniczone.

Za tę niezwykle ciekawą propozycję musimy zapłacić aż 14 999 złotych. Na rynku są tylko dwie 50-tki, które mogą konkurować z takim pułapem cenowym: Leica 50mm f/1.4 SUMMILUX-M ASPHiLeica 50mm f/2 APO-SUMMICRON-M ASPH. Na tym tle Otus wypada dobrze. Jest zdecydowanie lepszy jeśli chodzi o osiągi fizyczne od Summiluxa, a od Apo-Summicrona, który wypada korzystniej, jest tańszy o 10 tysięcy złotych. Od obu obiektywów jest jednak zdecydowanie większy.

Obiektyw polecamy wszystkim, którzy oczekują najwyższej jakości zdjęć i nie liczą się dla nich rozmiary, waga, brak autofokusa czy cena. Dla statystycznego fotografa skok w jakości nie będzie wart prawie 10-krotnej różnicy w cenie.

+ solidna i wytrzymała konstrukcja

+ znakomita jakość obrazu na wszystkich przesłonach

+ plastyka obrazu na najniższych przesłonach

+ osłona przeciwsłoneczna w zestawie

- nieporęczny dekielek

- brak uszczelnień

- winietowanie

Obiektyw Carl Zeiss Otus T* 55mm f/1,4 uzyskał 79% w swojej klasie
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
32
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (6)