Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
13. Podsumowanie
Obiektyw Canon EF 24mm f/2.8 IS USM przetestowaliśmy zgodnie z procedurą DxO, na aparacie Canon EOS 5D Mark III. Mamy mieszane uczucia w stosunku do tego obiektywu.
Canon EF 24mm f/2.8 IS USM bardzo dobrze radzi sobie z odblaskami i aberracją chromatyczną. Pod tym względem nie możemy na ten obiektyw narzekać. Podobnie wygląda sprawa z rozdzielczością, którą uzyskaliśmy. Obiektyw na testowanym korpusie osiągnął dobre rezultaty w centrum kadru na każdej przysłonie. Jeśli chodzi o brzeg kadru, przymknięcie obiektywu o 1EV sprawia, że możemy się cieszyć obrazem w pełni użytecznym w całym kadrze.
Warto jednak zauważyć, że wartościom rozmycia daleko do ideału. W związku z tym przy oglądaniu zdjęć na monitorze nie będziemy mieli wrażenia wybitnej ostrości i plastyki zdjęć z tego obiektywu. Na szczęście na odbitce będzie to wyglądać dużo lepiej.
Cieszy nas poprawa jakości wykonania nowych stałek od Canona. Materiały użyte do ich produkcji są zdecydowanie lepsze niż w przypadku ich poprzedników. Bardzo dobrze sprawuje się szeroki i wygodny pierścień ostrości. Cichy i szybki silni USM sprawił, że komfort korzystania z obiektywu jest bardzo duży. Ze stabilizacji efektywnej do około 2EV skorzystają przede wszystkim osoby filmujące oraz fotografowie w nietypowych sytuacjach.
Totalną porażkę obiektyw poniósł w przypadku winietowania. Całe szczęście jest to wada optyczna łatwa do wyeliminowania przy obróbce zdjęć. Nie mniej, od obiektywu w tej cenie wymagamy zdecydowanie lepszych rezultatów.
Canon odświeżył swoją wysłużoną amatorską stałkę. Obiektyw zyskał stabilizację obrazu i silnik USM, który jest największą zaletą nowego szkła, jeżeli porównamy je do poprzednika. Jeśli chodzi o jakość optyczną można ponarzekać, do przysłowiowej "żylety" Canonowi EF 24mm f/2.8 IS USM daleko. Należy jednak wziąć pod uwagę, że jest to obiektyw skierowany przede wszystkim do amatorów. Obiektyw jest dwukrotnie tańszy od Canona EF 24mm f/1.4 L II USM, co nie zmienia faktu, że jego cena nie należy do najkorzystniejszych.
+ jakość wykonania
+ rozdzielczość obrazu w centrum kadru
+ dobrze skorygowana aberracja chromatyczna
+ mała dystorsja
+ skuteczne powłoki antyrefleksyjne
+ stabilizacja
- winietowanie
- wysoki poziom rozmycia
Ocena (w skali 1-6):
Konstrukcja: 5
Autofokus: 5
Stabilizacja: 4
Rozdzielczość: 4
Rozmycie: 3
Aberracja chromatyczna: 5
Dystorsja : 4
Winietowanie: 2
Odblaski: 4