Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Ponad rok temu Canon zaprezentował nowe wersje dwóch jasnych, teleobiektywów - Canon EF 300 mm f/2.8L IS II USM oraz Canon EF 400 mm f/2.8L IS II USM. Są to profesjonalne narzędzia najczęściej stosowane przez zawodowców do fotografii sportowej, przyrody i reporterskiej.
W konstrukcji obydwu obiektywów Canon zastosował 16 soczewek ułożonych w 12 grup, w tym w soczewki z powłoką fluorytową, Super Spectra oraz Subwavelength - SWC.
Nowe teleobiektywy Canona oferują także ultradźwiękowy napęd autofokusa - USM - zapewniający szybką i cichą pracę. Nowością jest tryb autofokusa Power Fokus, który pozwala na powolne przeostrzanie za pomocą pierścienia na obiektywie z wykorzystaniem napędu USM. Jest to funkcja szczególnie pomocna podczas filmowania, gdy chcemy płynnie wyjść z płaszczyzny ostrości. Do dyspozycji mamy dwie prędkości ostrzenia zależnie od wychylenia pierścienia.
Budowa i obsługa
Obydwa obiektywy są świetnie wykonane i robią naprawdę solidne wrażenie. W ich konstrukcji Canon zastosował stopy magnezu i elementy tytanowe. Przednie soczewki są ogromne co jest wymuszone jasnością f/2.8. Ich gabaryty i waga są także nietuzinkowe:
Jeżeli jeszcze 300 mm f/2.8 można zabrać w plener tylko z monopodem, tak 400 mm f/2.8 jest już obiektywem, który trochę przeraża swoim rozmiarem (szczególnie z założoną osłoną przeciwsłoneczną). Po dłuższym spacerze po Torze Służewieckim dało się odczuć zarówno gabaryty jak i wagę 400 mm f/2.8, a jest to jedna z lżejszych propozycji tego typu na rynku. Oba szkła należą do obiektywów, które na miejsce zdjęć zabieramy w bagażniku.
W zestawie ze szkłami dostajemy solidne walizki, które wzornictwem przypominają trochę kuferek wizażystki. Poza wygodnymi uchwytami oferują możliwość zaczepienia paska na ramię. Obiektywy możemy zabezpieczyć w walizce rzepem, dodatkowo jest ona wyłożona tworzywem absorbującym uderzenia. Poza tym przednia soczewka obiektywów jest zabezpieczona dekielkiem z miękką tkaniną z rzepem.
Obiektywy tego typy mocujemy bezpośrednio do statywu i monopodu, dopiero do nich przypinamy aparat. W zestawie dostajemy także solidne paski wykończone skórzanymi elementami.
W przedniej części obiektywu znajdziemy cztery przyciski, które domyślnie są odpowiedzialne za pauzowanie autofokusa. Poza tym możemy je zaprogramować w menu aparatu pod inne funkcje jak np. start autofokusa, stabilizacja obrazu itp.
Idąc dalej w stronę korpusu znajdziemy pierścień PF oraz pierścień ostrości i okienko z podziałką odległości ostrzenia.
Poniżej z lewej strony obiektywu znajdziemy pokaźną liczbę przełączników, które pozwolą dostosować stabilizację obrazu i zaprogramować odległość ostrzenia - Focus Preset. Funkcja ta pozwala na zapamiętanie jednej odległości ostrzenia, którą przywołujemy za pomocą przycisku Set.
Jeżeli chodzi o stabilizację obrazu do dyspozycji mamy trzy tryby:
Druga grupa przełączników znajduje się bliżej bagnetu. Pierwszy z nich pozwala na wybór: autofokusa, manualnego pomiaru ostrości lub trybu PF, czyli Power Focus. Drugi umożliwia zawężenie obszaru działania autofokusa. Jest to bardzo przydatna funkcja przyspieszająca działanie autofokusa.
Szybkość działania
Ponieważ mamy do czynienia z profesjonalnymi obiektywami za duże pieniądze postanowiliśmy sprawdzić jak radzą sobie w swoim naturalnym środowisku. Na Torze Wyścigów Konnych Służewiec, gdzie cenną radą służył nam profesjonalista - Zbyszek Furman, oraz na treningu Legii Warszawa.
Pomimo, że do dyspozycji mieliśmy przyzwoite jednak nie rewelacyjne korpusy jeżeli chodzi o system autofokusa - EOS 5D Mk II i EOS 600D obiektywy 300 mm f/2.8 oraz 400 mm f/2.8 sprawowały się znakomicie. Większość zdjęć wykonanych w dzień jest trafionych. Oczywiście jeżeli chcemy mieć pewność powinniśmy delikatnie przymknąć przysłonę, żeby zmieścić się w niedużej głębi ostrości. Warto zastosować także krótkie czasy migawki - poniżej 1/1000 s. Podczas śledzenia obiektów w ruchu obiektywy nadążają za ruchem dzięki czemu możemy uchwycić dynamiczne sceny.
Podsumowanie
Canon EF 300 mm f/2.8L IS II USM i EF 400 mm f/2.8L IS II USM to nieprzeciętne obiektywy o specyficznym zastosowaniu. Nie są to szkła na spacer, a raczej pod starannie zaplanowaną ekspedycję w konkretnym fotograficznym celu. Znajdą zastosowanie w fotografii sportowej, przyrody i reporterskiej. Najczęściej zobaczymy je na stadionach, torach wyścigowych i przy okazji dużych imprez sportowych w stylu Igrzysk Olimpijskich itp.
Jeżeli chodzi o jakość zdjęć nie można mieć większych zastrzeżeń. Obiektywy dobrze radzą sobie z ostrością zarówno w centrum i na krańcach kadru. Nie można też narzekać na bokeh i odblaski. Na następnej stronie publikujemy zdjęcia do pobrania wykonane na Torze Służewiec i Legii. Wśród nich znajdują się także tablice testowe dla bardziej wnikliwych użytkowników.