Canon EF 300 mm f/2.8L IS II USM i EF 400 mm f/2.8L IS II USM - pierwsze wrażenia i zdjęcia testowe

Do redakcji fotopolis.pl trafiły teleobiektywy Canona z najwyższej półki - EF 300 mm f/2.8L IS II USM i EF 400 mm f/2.8L IS II USM. Zapraszamy do zapoznania się z pierwszym wrażeniami z użytkowania i zdjęciami przykładowymi miedzy innymi z Toru Służewiec.

Autor: Marcin Falana

31 Październik 2011
Artykuł na: 6-9 minut

Ponad rok temu Canon zaprezentował nowe wersje dwóch jasnych, teleobiektywów - Canon EF 300 mm f/2.8L IS II USM oraz Canon EF 400 mm f/2.8L IS II USM. Są to profesjonalne narzędzia najczęściej stosowane przez zawodowców do fotografii sportowej, przyrody i reporterskiej.

W konstrukcji obydwu obiektywów Canon zastosował 16 soczewek ułożonych w 12 grup, w tym w soczewki z powłoką fluorytową, Super Spectra oraz Subwavelength - SWC.

Nowe teleobiektywy Canona oferują także ultradźwiękowy napęd autofokusa - USM - zapewniający szybką i cichą pracę. Nowością jest tryb autofokusa Power Fokus, który pozwala na powolne przeostrzanie za pomocą pierścienia na obiektywie z wykorzystaniem napędu USM. Jest to funkcja szczególnie pomocna podczas filmowania, gdy chcemy płynnie wyjść z płaszczyzny ostrości. Do dyspozycji mamy dwie prędkości ostrzenia zależnie od wychylenia pierścienia.



Jeżeli nie możesz obejrzeć powyższego klipu, powinieneś ściągnąć i zainstalować darmowy QuickTime Player. Nasze filmy można także oglądać na urządzeniach iPhone i iPod Touch. Więcej filmów Fotopolis można znaleźć na naszym profilu na Youtube.

Budowa i obsługa

Obydwa obiektywy są świetnie wykonane i robią naprawdę solidne wrażenie. W ich konstrukcji Canon zastosował stopy magnezu i elementy tytanowe. Przednie soczewki są ogromne co jest wymuszone jasnością f/2.8. Ich gabaryty i waga są także nietuzinkowe:

  • 300 mm - 128 x 248 mm, 2400 g
  • 400 mm - 163 x 343 mm, 3850 g

Jeżeli jeszcze 300 mm f/2.8 można zabrać w plener tylko z monopodem, tak 400 mm f/2.8 jest już obiektywem, który trochę przeraża swoim rozmiarem (szczególnie z założoną osłoną przeciwsłoneczną). Po dłuższym spacerze po Torze Służewieckim dało się odczuć zarówno gabaryty jak i wagę 400 mm f/2.8, a jest to jedna z lżejszych propozycji tego typu na rynku. Oba szkła należą do obiektywów, które na miejsce zdjęć zabieramy w bagażniku.

Canon EF 400 mm f/2.8L IS II USM

W zestawie ze szkłami dostajemy solidne walizki, które wzornictwem przypominają trochę kuferek wizażystki. Poza wygodnymi uchwytami oferują możliwość zaczepienia paska na ramię. Obiektywy możemy zabezpieczyć w walizce rzepem, dodatkowo jest ona wyłożona tworzywem absorbującym uderzenia. Poza tym przednia soczewka obiektywów jest zabezpieczona dekielkiem z miękką tkaniną z rzepem.

Canon EF 400 mm f/2.8L IS II USM w kufrze

Obiektywy tego typy mocujemy bezpośrednio do statywu i monopodu, dopiero do nich przypinamy aparat. W zestawie dostajemy także solidne paski wykończone skórzanymi elementami.

Canon EF 300 mm f/2.8L IS II USM plakietka znamionowa

W przedniej części obiektywu znajdziemy cztery przyciski, które domyślnie są odpowiedzialne za pauzowanie autofokusa. Poza tym możemy je zaprogramować w menu aparatu pod inne funkcje jak np. start autofokusa, stabilizacja obrazu itp.

Idąc dalej w stronę korpusu znajdziemy pierścień PF oraz pierścień ostrości i okienko z podziałką odległości ostrzenia.

Poniżej z lewej strony obiektywu znajdziemy pokaźną liczbę przełączników, które pozwolą dostosować stabilizację obrazu i zaprogramować odległość ostrzenia - Focus Preset. Funkcja ta pozwala na zapamiętanie jednej odległości ostrzenia, którą przywołujemy za pomocą przycisku Set.

Jeżeli chodzi o stabilizację obrazu do dyspozycji mamy trzy tryby:

  • MODE 1 - koryguje drgania z każdym kierunku, głównie do fotografowania nieruchomych obiektów
  • MODE 2 - koryguje drgania pionowe podczas ruchów poziomych i odwrotnie
  • MODE 3 - koryguje drgania tylko podczas ekspozycji, działa jak MODE 2

Druga grupa przełączników znajduje się bliżej bagnetu. Pierwszy z nich pozwala na wybór: autofokusa, manualnego pomiaru ostrości lub trybu PF, czyli Power Focus. Drugi umożliwia zawężenie obszaru działania autofokusa. Jest to bardzo przydatna funkcja przyspieszająca działanie autofokusa.

Szybkość działania

Ponieważ mamy do czynienia z profesjonalnymi obiektywami za duże pieniądze postanowiliśmy sprawdzić jak radzą sobie w swoim naturalnym środowisku. Na Torze Wyścigów Konnych Służewiec, gdzie cenną radą służył nam profesjonalista - Zbyszek Furman, oraz na treningu Legii Warszawa.

Pomimo, że do dyspozycji mieliśmy przyzwoite jednak nie rewelacyjne korpusy jeżeli chodzi o system autofokusa - EOS 5D Mk II i EOS 600D obiektywy 300 mm f/2.8 oraz 400 mm f/2.8 sprawowały się znakomicie. Większość zdjęć wykonanych w dzień jest trafionych. Oczywiście jeżeli chcemy mieć pewność powinniśmy delikatnie przymknąć przysłonę, żeby zmieścić się w niedużej głębi ostrości. Warto zastosować także krótkie czasy migawki - poniżej 1/1000 s. Podczas śledzenia obiektów w ruchu obiektywy nadążają za ruchem dzięki czemu możemy uchwycić dynamiczne sceny.

Podsumowanie

Canon EF 300 mm f/2.8L IS II USM i EF 400 mm f/2.8L IS II USM to nieprzeciętne obiektywy o specyficznym zastosowaniu. Nie są to szkła na spacer, a raczej pod starannie zaplanowaną ekspedycję w konkretnym fotograficznym celu. Znajdą zastosowanie w fotografii sportowej, przyrody i reporterskiej. Najczęściej zobaczymy je na stadionach, torach wyścigowych i przy okazji dużych imprez sportowych w stylu Igrzysk Olimpijskich itp.

Jeżeli chodzi o jakość zdjęć nie można mieć większych zastrzeżeń. Obiektywy dobrze radzą sobie z ostrością zarówno w centrum i na krańcach kadru. Nie można też narzekać na bokeh i odblaski. Na następnej stronie publikujemy zdjęcia do pobrania wykonane na Torze Służewiec i Legii. Wśród nich znajdują się także tablice testowe dla bardziej wnikliwych użytkowników.

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska

Poprzednia

1

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
24
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Nowa portretówka Sony to pierwsza stałka ze zaktualizowanej serii GM II. Otrzymujemy m.in. udoskonaloną, lżejszą konstrukcję, nowy silnik AF i jeszcze bardziej wyżyłowaną optykę. Czy...
37
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)