Aparaty
Leica M11 Black Paint - nowa wersja, która pięknie się zestarzeje
4. Budowa i obsługa
Optyka i sensor
System Alfa NEX jest najmłodszym systemem "bezlusterkowym". W tej chwili do dyspozycji mamy dwa modele korpusów: testowany NEX-3 oraz nieco bardziej zaawansowany NEX-5. Jeśli chodzi o obiektywy to również możemy "wybierać" spośród dwóch modeli: stałogoniskowego Sony E 16 mm f/2.8 oraz tradycyjnego kita 18-55 f/3,5-5,6. Niestety, obiektyw 16 mm f/2.8 dostarczony razem z korpusem jest wersją przedprodukcyjną, co sprawia, że nie możemy wyciągać wiążących wniosków na temat jakości zdjęć zrobionych z jego pomocą. Oczywiście Sony ma w planach produkcję obiektywów o innych, ciekawych parametrach. Już został zapowiedziany superzoom 18-200 mm f/3,5-5,6.
NEX-3 interesująco prezentuje się z kitem 18-55 mm. Zestaw ten wygląda dosyć profesjonalnie, a to dzięki stosunkowo dużym gabarytom obiektywu z osłoną tulipanową. Należy jednak przyznać, że do stylu NEX-ów bardziej pasują obiektywy typu pancake np. wspomniany Sony E 16 mm f/2,8.
Matryca
W modelu NEX-3 jak i w NEX-5 znajdziemy identyczną matrycę: APS HD CMOS o rozdzielczości 14,2 MP. Najciekawszym parametrem sensora jest jego rozmiar fizyczny, odpowiadający popularnym sensorom APS-C (crop 1,5). Dzięki temu upakowanie komórek światłoczułych nie musi być przesadnie gęste oraz możemy w większym stopniu kontrolować głębię ostrości niż w aparatach systemu mikro 4/3. Niestety matryca została pozbawiona systemu stabilizacji, co jest uzasadnione niewielkimi gabarytami korpusu. W systemie Alfa NEX dostępne są natomiast obiektywy ze stabilizacją optyczną (w tym kit 18-55 mm).
Monitor i system podglądu
W zasadzie NEX-3 umożliwia dwa sposoby na kadrowanie zdjęć. Najpopularniejszym i zapewne najczęściej używanym będzie kadrowanie przy pomocy systemu Live View na monitorze LCD. Drugą metodą, która aktualnie znajdzie zastosowanie jedynie w przypadku obiektywu 16 mm f/2,8 jest podłączenie opcjonalnego wizjera optycznego (oczywiście obarczonego błędem paralaksy).
Sam monitor prezentuje się rewelacyjnie. Duży, 3-calowy (921 tys. pkt) LCD z technologią TruBlack zapewnia bardzo dobrą jakość obrazu. Do tego wyświetlacz jest bardzo cienki i posiada ruchome mocowanie, co sprawia, że kadrowanie jest o wiele przyjemniejsze niż w przypadku konkurencji z nieruchomym LCD.
Lampa błyskowa
NEX-3 nie posiada wbudowanej lampy błyskowej, ale w zestawie znajduje się malutka przykręcana lampa. Jej moc (liczba przewodnia 7 dla ISO 200) wystarcza by doświetlić nieduże pomieszczenie. Lampę włącza się podnosząc ją do góry, w pozycji leżącej nie ma prawa błysnąć. Spośród trybów możemy wybrać AUTO, wymusić błysk lub zsynchronizować z długimi czasami migawki (również na drugą kurtynę). Osoby fotografujące jedynie przy świetle zastanym z pewnością będą demontować lampę, by jeszcze bardziej zmniejszyć wagę i gabaryty zestawu.
Zasilanie i pamięć
W Sony NEX-3 znajdziemy baterię NP-FW50 o pojemności 1080 mAh. Wystarcza ona na wykonanie około 300 zdjęć. Pod klapką baterii znajduje się również złącze kart pamięci. Możemy korzystać z tradycyjnych dla Sony kart MemoryStick Duo/Pro Duo oraz bardziej popularnych SD/SDHC/SDXC.
Złącza
Złącza znajdują się na prawej bocznej ściance aparatu. Widzimy znane od dawna złącze mini USB, służące do wymiany danych z komputerem oraz HDMI, przesyłające dźwięk oraz obraz do urządzeń zgodnych z standardem HD. NEX umożliwia także sterowanie aparatem przez złącze HDMI.
Podsumowanie działu
W systemie NEX póki co nie znajdziemy szerokiego wyboru obiektywów, jednak z można mieć nadzieje, że w niedługim czasie się to zmieni. Ciekawymi elementami NEX-3 jest duża matryca (crop 1,5x) oraz ruchomy wyświetlacz LCD. Pewną wadą jest brak możliwości podłączenia zewnętrznego wizjera elektronicznego, tak jak ma to miejsce w najnowszych PEN-ach.
+ duża matryca
+ świetnej jakości LCD
+ lampa błyskowa w zestawie
- brak wizjera elektronicznego w systemie (przynajmniej na razie)