Test kieszonkowych superzoomów - część 1

Kieszonkowe kompakty z dużym zoomem to jedne z najczęściej wybieranych aparatów na wakacyjne wyjazdy. W tym teście porównaliśmy 6 modeli, których zoom wynosi przynajmniej 10x, a wymiary nie odstają od reszty standardowych kompaktów. Z myślą o podróżujących, wszystkie z nich posiadają możliwość rejestracji filmów HD, a niektóre nawet wbudowany GPS. W pierwszej części testu sprawdzimy Nikona Coolpix S8000, Sony Cyber-shot HX5 i Olympusa mju-9010.

Autor: Damian Bednarzak

7 Maj 2010
Artykuł na: 38-48 minut

Sony Cyber-shot DSC-HX5

Sony Cyber-shot HX5 jest interesującym modelem ze względu na matryce typu Exmor R oraz wbudowany odbiornik GPS. Również zachęcająco wyglądają parametry obiektywu: 10-krotny zoom optyczny zaczynający się od naprawdę szerokiego kąta (25-250 mm). Co ciekawe, HX5 umożliwia rejestrację filmów w rozdzielczości 1080i, czyli popularnie nazywanym Full HD. Zdjęcia można przeglądać na dużym 3-calowym wyświetlaczu LCD, ale o dosyć ubogiej rozdzielczości 230 400 punktów.

  • 10.2 MP matryca Exmor R (CMOS BSI) 1/2,4 cala
  • obiektyw o 10-krotnym zoomie (ekw. 25-250 mm) f/3,5-5,5
  • 3-calowy wyświetlacz LCD (230 400 punktów
  • filmy HD 1080i z zoomem optycznym
  • tryb seryjny 10 kl/s
  • odbiornik GPS
  • cena 1100 zł
set2
set2

Budowa, ergonomia i menu

Sony HX5 jest tylko nieznacznie "grubszy" od Nikona S8000 i również możemy go zakwalifikować do prawdziwie kieszonkowych kompaktów. Design nie jest już tak elegancki, ale z pewnością może się podobać, metalowa obudowa jest koloru czarnego, posiada też szare i srebrne wstawki. Aparat w ręku trzyma się średnio wygodnie - niby posiada namiastkę gripa, jednak jest ona zdecydowanie mniej wypukła niż np. w Lumiksie TZ10. To co rzuca się w oczy w pierwszej chwili, to dosyć duża liczba elementów sterujących, sugerująca, że Sony Cyber-shot HX5 jest bogato wyposażonym aparatem.

Na górnej ściance widzimy tarczę z licznymi trybami ekspozycji. Warto dodać, iż nie znajdziemy tam wybranych trybów tematycznych, jedynie automatyczne, P, M oraz zaawansowane tryby zaprojektowane przez Sony: Rozległa panorama, HDR, Z ręki o zmierzchu, Korekcja drgań. To plus, gdyż jak możemy się domyślać, dadzą one o wiele lepsze efekty niż proste w działaniu tryby tematyczne (w HX5 umieszczone pod pozycją SCN na tarczy trybów). Obok spustu migawki i wygodnego pierścienia zoomu umieszczono włącznik On/Off, a dalej dedykowany przycisk szybkiego trybu seryjnego.

górna ścianka

Tylna ścianka wyposażona jest jedynie w przyciski: czterokierunkowy nawigator wraz z środkowym przycikiem OK, przycisk trybu odtwarzania (również umożliwiający włącznie aparatu), menu i kosza. Identycznie jak w pozostałych testowanych aparatach, Sony posiada przycisk szybko uruchamiający rejestrację wideo. Niestety, mały rozmiar tych elementów nie wpływa korzystnie na obsługę aparatu i wymaga przyzwyczajenia.

tylna ścianka

Po wciśnięciu przycisku MENU naszym oczom ukazuje się menu aparatu. Pierwszymi pozycjami są najczęściej zmieniane parametry, takie jak korekta ekspozycji, czułość ISO, pomiar światła czy balans bieli. Dopiero ostatnia pozycja, oznaczona rysunkiem teczki, zawiera szczegółowe ustawienia np. dźwięków, pamięci czy sytemu GPS. Dzięki temu powstało coś na kształt szybkiego menu funkcyjnego, oddzielającego ważne ustawienia od tych mniej istotnych.

menu

Monitor

Niestety, wielkość monitora nie jest wykładnikiem jego jakości. Mogliśmy się tego przekonać porównując monitory aparatów biorących udział w tym teście. Monitor Cyber-shota HX5, mimo że jest duży (3 cale) to charakteryzuje się niską rozdzielczością (230 400 pkt) i słabym odwzorowaniem delikatnych przejść tonalnych. Przez to obraz nie jest szczegółowy i nie ułatwia oceny ostrości zdjęcia.

możemy wyświetlić informacje oraz rozjaśnić ekran

Obiektyw

Sony HX5 posiada obiektyw z 10-krotnym zoomem optycznym i standardowym światłem f/3.5-5.5. Co ważne, dla najmniejszej ogniskowej uzyskujemy szeroki kąt widzenia, odpowiadający 25 mm w małym obrazku. Najdłuższa ogniskowa to średnie tele (250 mm).

obiektyw w pozycjach odpowiadających skrajnym ogniskowym

Jeśli chodzi o rozdzielczość układu obiektyw-matryca to niestety, nie wypada ona najlepiej i wynosi około 1450 LPH. Tak naprawdę, musimy przyznać, że wyniki Sony HX5 są najniższe spośród testowanych kompaktów. Z pewnością ma na to wpływ matryca o również najniższej rozdzielczości (10 MP).

wycinek z centrum kadru
wycinek z brzegu kadru

Moduł GPS

HX5, podobnie jak Samsung WB650, posiada wbudowany moduł GPS. Dzięki niemu możemy w pliku ze zdjęciem zapisywać aktualne współrzędne geograficzne (EXIF), a potem nanieść je przy pomocy odpowiedniego programu na mapę. Z pewnością jest to miły dodatek, który zainteresuje wszystkich podróżników. Innym ciekawym narzędziem jest kompas. Należy przyznać, że nie spotkaliśmy się wcześniej z takim dodatkiem w innych aparatach.

Odtwarzanie zdjęć

Podczas odtwarzania zdjęć możemy oczywiście wyświetlić informacje, również współrzędne geograficzne. Dostępne są również miniatury (16 lub 25). Trochę brakuje wyświetlenia zdjęć w formie kalendarza.

odtwarzanie zdjęć

Fotografowanie

Szybkość działania

Pierwsze zdjęcie HX5 możemy wykonać w około 2,5 sekundy po włączeniu - nie jest to przesadnie długi czas, ale również nie zachwycający. Stosunkowo szybko natomiast odbywa się przezoomowanie - około 2,2 sekundy zajmuje zmiana skrajnych ogniskowych (10-krotny zoom). Plusem jest, że HX5 należy do aparatów, w których nie zauważymy długich przestojów i denerwującego "myślenia". Docenić należy także szybki tryb seryjny - 10 kl/s w pełnej rozdzielczości.

Pomiar ostrości

Sony HX5 dobrze radzi sobie z pomiarem ostrości. Zwykle autofokus nie musi pracować dłużej niż 0,7 sekundy, a w dobrych warunkach potrafi poradzić sobie w 0,3 sekundy.

Pomiar światła

Sony posiada trzy podstawowe tryby pomiaru światła: matrycowy (wielosegmentowy), centralnie ważony oraz punktowy. Tym samym zaspokaja wszystkie potrzeby, nawet bardziej zaawansowanych użytkowników. Pomiar matrycowy jest godny zaufania w większości fotografowanych scen. Jeśli natomiast wystąpi jakaś pomyłka to raczej w stronę prześwietlenia niż niedoświetlenia zdjęcia, tak jak na zdjęciu poniżej.

pomiar matrycowy, rzadki przypadek delikatnego prześwietlenia zdjęcia

Tryby ekspozycji

Sony jest aparatem bogatym w innowacyjne tryby ekspozycji. Oprócz dobrze znanych trybów automatycznych, P oraz manualnego M do dyspozycji mamy: Rozległa panorama, Korekcja światła HDR, Z ręki o zmierzchu oraz Korekcja drgań. Nadal jesteśmy pod wrażeniem panoram wykonanych aparatami Sony. Trzeba przyznać, że ich wykonanie jest banalnie proste, a efekty bardzo przyzwoite. Dobrze działają również tryby redukujące drgania ręki, np. Z ręki o zmierzchu, wykonywana jest w nich seria zdjęć, a następnie łączona w jedno o mniejszym zaszumieniu.

Niestety brakuje trybu A (priorytet przesłony) spowodowane jest to zapewne tym, iż przesłona w HX5 może być ustawiana jedynie w dwóch skrajnych pozycjach. Wśród trybów tematycznych warto wyróżnić: Wysoka czułość oraz Zaawansowane zdjęcia sportowe, mające na celu jak najbardziej skrócić czas migawki.

Balans bieli

Automatyczny balans bieli dobrze radzi sobie w większości przypadków. W razie problemów możemy pokusić się o wybór jednej z siedmiu wartości zdefiniowanej lub zmierzyć temperaturę barwową przy użyciu białej kartki.

Filmowanie

Bez wątpienia Sony HX5 góruje pod względem jakości rejestrowanych filmów. Nie dość, ze wideo ma rozdzielczość HD 1080i, to jeszcze jest kompresowane kodekiem AVCHD. Zaletą jest również rejestrowanie dźwięku stereofonicznego. Sama jakość filmu prezentuje się wyśmienicie, doskonała szczegółowość oraz dobrze nasycone barwy. Dzięki kompresji filmy zajmują około 2,1 MB/s przy bardzo małej utracie jakości obrazu, co pozwala na korzystanie z mniej pojemnych kart pamięci.

Jakość zdjęć

Szumy

Nieprzeładowana nadmiernie 10 MP matryca Exmor R daje nadzieję na niski poziom szumu na wysokich czułościach. I faktycznie, w przedziale ISO 800 - 1600 obraz jest nadal stosunkowo wysokiej jakości. Najwyższa czułość, czyli ISO 3200 to już czułość alternatywna, z której bardzo trudno będzie uzyskać dobrej jakości wydruk 10x15.

ISO 125
ISO 200
ISO 400
ISO 800
ISO 1600
ISO 3200

Reprodukcja szczegółów

W tej kwestii Sony HX5 musi uznać wyższość kilku innych kompaktów tej stawki. Ilość szczegółów nawet na niskich czułościach nie jest zachwycająca. Dopiero na czułościach powyżej ISO 400 HX5 nadrabia straty i zaczyna plasować się w środku stawki.

ISO 125
ISO 200
ISO 400
ISO 800
ISO 1600
ISO 3200

Reprodukcja kolorów

Sony pod względem reprodukcji kolorów charakteryzuje się dosyć łagodnymi, mało nasyconymi barwami. Nie jest to bardzo rażące, ale powoduje, że czasem zdjęcia wyglądają na przygaszone.

tablica Gretaga wraz z kolorami podstawowymi oraz tonami skóry

Podsumowanie

Sony HX5 to bardzo dobrze wyposażony aparat kieszonkowy. Posiada 10-krotny zoom optyczny zaczynający się od szerokiego kąta (ekw. 25 mm) oraz matrycę Exmor R dobrze spisującą się na wysokich czułościach ISO. Wiele osób będzie pod wrażeniem rejestrowanych przez HX5 filmów HD 1080i oraz "rozległych panoram". Ciekawymi i dającymi dobre efekty trybami ekspozycji są Z ręki o zmroku oraz Korekcja drgań.

Sony HX5 posiada również przydatne dodatki, takie jak moduł GPS oraz kompas, dzięki nim możliwe jest precyzyjne geotagowanie zdjęć (wraz z kierunkiem w którym było robione).

Sony HX5 nie jest pozbawiony również wad. Wymienić należy przeciętną (ale nie złą) jakość zdjęć na niskich czułościach - przede wszystkim dosyć słaba reprodukcja szczegółów. Dokuczają także małe i płytkie przyciski, które trudno wcisnąć i monitor o niskiej rozdzielczości. Minusy są poniekąd rekompensowane niewygórowaną ceną aparatu.

+ 10-krotny zoom zaczynający się od 25 mm

+ matryca Exmor R

+ ciekawe tryby ekspozycji

+ filmy HD 1080i kompresowane AVCHD

+ niewielkie wymiary

+ moduł GPS oraz kompas

+ szybka praca i szybki tryb seryjny

- słabej jakości monitor LCD

- przeciętna jakość zdjęć na niskich czułościach

- śliska obudowa

- małe przyciski

Zdjęcia do pobrania

10/3200 s, f/3.5, ISO 125
10/2000 s, f/8.0, ISO 400
10/8000 s, f/8.0, ISO 1600
10/400 s, f/4.5, ISO 125
10/4000 s, f/3.5, ISO 125
10/10 s, f/5.0, ISO 400
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły