Sony A550 - test

27 sierpnia premierę miały dwa bardzo ciekawe modele lustrzanek Sony: A500 oraz A550. W tym teście zajmiemy się bardziej zaawansowanym korpusem, posiadającym 14,5-megapikselowy przetwornik Exmor CMOS, 3-calowy, ruchomy wyświetlacz LCD oraz tradycyjnie szybki system Live View. Do nowości należy zaliczyć szybki tryb seryjny do 7 kl/s oraz zdjęcia HDR prosto z aparatu.

Autor: Damian Bednarzak

28 Grudzień 2009
Artykuł na: 29-37 minut

6. Fotografowanie

Szybkość działania

A550 to najszybszy korpus z półki amatorskiej, przekłada się na to świetny tryb seryjny (do 7 kl/s) oraz brak zauważalnych opóźnień podczas obsługi aparatu. Układ autofokusu już nie jest tak żwawy, ale dla amatora w zupełności wystarczający - szczególnie jeśli korzysta się ze środkowego punktu AF.

Warto przyjrzeć się bliżej ciekawie rozwiązanemu trybowi seryjnemu, a dokładnie Trybowi priorytetu czasu. Aby wspomniane 7 kl/s dało się zrealizować niewielkim kosztem, podczas robienia zdjęć wyłączany zostaje układ pomiaru ostrości oraz światła. Jako, że w wielu przypadkach raz ustawiona ostrość i ekspozycja nie zmieniają się podczas tych kilku sekund "klapania" lustra, uznajemy to rozwiązanie za bardzo interesujące. Poniżej przedstawiamy przykładową animację sporządzoną z klatek wykonanych podczas takiej szybkiej serii.

przykładowa seria wykonana z prędkością 7 kl/s

Według naszych pomiarów szybkość 7 kl/s jest faktycznie osiągana, a możliwa długość serii w standardowej jakości JPEG wynosi 18 klatek. W przypadku bardziej obszernych RAW-ów seria skróci się do 13 klatek, a jeśli ustawimy kombinację JPEG + RAW to do jedynych 7 klatek, czyli jednej sekundy.

Jeśli jednak zależy nam na pomiarze ostrości oraz światła, to do dyspozycji mamy jeszcze dwa tradycyjne tryby zdjęć seryjnych: Hi oraz Lo. W trybie Hi aparat wykonuje 5 kl/s - to także bardzo dobry wynik, szczególnie, że bufor zapełnia się znacznie wolniej i dla standardowych zdjęć JPEG długość serii jest praktycznie nieograniczona. Dane te właściwe są wtedy, gdy korzystamy z wizjera, jeśli natomiast chcemy używać Live View, to szybkość serii zmniejsza się do (nadal przyzwoitych) 4 kl/s.

Tryby ekspozycji

Na tarczy trybów ekspozycji widzimy znane z poprzednich modeli pozycje: pełny tryb manualny, tryby półautomatyczne (priorytet przesłony oraz migawki), automatyczny oraz kilka tematycznych: lampa błyskowa wyłączona, portret, krajobraz, makro, sporty, zachód słońca, nocny portret.

tryby ekspozycji wraz z bogatym opisem

Jeszcze jednym, mimo że nie znajdującym się na tarczy trybów, trybem ekspozycji są zdjęcia HDR, więcej o nim możemy przeczytać w dalszej części testu.

Pomiar światła

Identycznie jak w A330/A380 układ pomiaru światła składa się z 40-segmentowej fotodiody krzemowej w układzie plastra miodu. Pomiar matrycowy sprzężony z pracą autofokusa zapewnia dobranie odpowiednich ustawień do fotografowanej sceny. Do dyspozycji mamy także pomiar centralnie ważony i punktowy. W praktyce pomiar matrycowy dawał sobie wyśmienicie radę, jedynie w kontrastowych sceneriach musieliśmy wspomagać się korektą ekspozycji bądź pomiarem punktowym.

Autofokus

Układ AF w A550 spełnia dobrze swoją rolę - jest w miarę szybki i nie zauważamy efektu krokowego dochodzenia do końcowego ustawienia - czyli tzw. doostrznia. Wszystko odbywa się płynnie i celnie. Układ ma 9 punktów, w tym środkowy, który jest punktem krzyżowym. Autofokus nieźle radzi sobie z ustawianiem ostrości w ciemnych warunkach nawet bez wspomagania. Niestety A550 nie wyposażono w diodę, więc źródłem światła wspomagającego jest wbudowana lampa błyskowa.

schemat rozmieszczenia pól AF

Zwiększanie zakresu dynamicznego oraz zdjęcia HDR

Drugą, obok szybkiego trybu seryjnego, nowością zawartą w A550 są zdjęcia HDR prosto z korpusu. Przypominamy, HDR polega na zrobieniu kilku (najczęściej od 2 do 5) zdjęć różniących się względem siebie stopniem naświetlenia, następnie łącząc je w całość otrzymujemy jedno zdjęcie o znacznie większej rozpiętości tonalnej. Sony A550 jest w stanie zrobić dwa zdjęcia o zdefiniowanej różnicy ekspozycji: od 1 do 3 EV z krokiem 0,5 EV. Poniżej przedstawiamy przykładowe zestawienie zdjęć HDR pochodzących z A550:

od góry od lewej: zdjęcie bez HDR, HDR 1EV, HDR 2EV, HDR 3EV

Dostępne jest również ustawienie HDR Auto, polecamy używać tej opcji, gdyż trafnie wybiera ona różnicę w ekspozycji zdjęć w zależności od fotografowanej scenerii. Zwykle daje ona rezultaty na poziomie 1-1,5 EV, czyli jak widać na zestawieniu powyżej najbardziej naturalne dla oka. Podczas korzystania ze zdjęć HDR zalecane jest ustawienie aparatu na statywie, jednak w dobrych warunkach oświetleniowych oraz przy odrobinie skupienia jesteśmy w stanie z powodzeniem zrobić zdjęcie HDR "z ręki". Musimy oczywiście pamiętać, że zdjęcia HDR nie będą nadawać się do fotografowania poruszających się obiektów (nawet liści drzew na wietrze), gdyż zaowocuje to dziwnymi "duszkami" na fotografii.

Drugim sposobem na zwiększenie zakresu dynamicznego jest korzystanie ze znanej ze starszych lustrzanek Sony funkcji DRO (Digital Range Optimizer). Polega ona na rozjaśnianiu ciemnych partii obrazu, identycznie jak za pomocą popularnych wywoływarek plików RAW. Możemy wybrać spośród 5 poziomów siły działania funkcji lub pozostawić wybór aparatowi - DRO Auto. Funkcja DRO nie jest tak skuteczna jak HDR, ale możemy ją wykorzystywać do każdego rodzaju fotografii, również zawierającej szybko poruszające się obiekty.

ustawienia funkcji HDR oraz DRO

Poniżej zestawienie zdjęć wykonanych z użyciem funkcji DRO:

od góry od lewej: DRO wył, Lv 1, Lv 2, Lv 3, Lv 4, Lv 5

Stabilizacja obrazu

Idea stabilizacji obrazu Super Steady Shot pochodzi jeszcze z czasów Minolty. Stabilizowana jest matryca, więc system działa ze wszystkimi obiektywami. Podczas pracy ze stabilizacją w wizjerze widoczna jest drabinka informująca nas o sile drgań. Super Steady Shot pozwala na bezproblemowe utrzymanie z ręki czasów rzędu 1/10 przy ekwiwalencie ogniskowej wynoszącym 75 mm.

Balans bieli

Sony A550 wyposażono w 4 sposoby ustawiania balansu bieli: automatyczny, zdefiniowany, według skali Kelvina i według wzornika.

Spośród ustawień zdefiniowanych mamy do wyboru:

  • Światło dzienne
  • W cieniu
  • Pochmurnie
  • Żarówki
  • Świetlówki
  • Lampa błyskowa

Filmowanie

A550 nie umożliwia nagrywania sekwencji wideo, może to być poważny minus w porównaniu do np. Nikona D90, Canona 500D lub Pentaksa K-7.

Podsumowanie działu

W tym dziale zostało zawartych kilka pozycji, które zdecydowanie wyróżniają A550 na tle konkurencji. Są to przede wszystkim szybki tryb seryjny oraz możliwość tworzenia zdjęć o szerokim zakresie tonalnym (HDR). Za minus należy uznać brak możliwości nagrywania jakichkolwiek sekwencji wideo, która to funkcja jest doceniana przez coraz większą rzeszę użytkowników (nie tylko) lustrzanek.

+ szybki tryb seryjny 7 kl/s

+ zdjęcia HDR prosto z korpusu

+ wbudowana stabilizacja obrazu

- brak możliwości nagrywania filmów

Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)