Canon EOS 40D - test

Niedawno odbyła się premiera długo oczekiwanego następcy EOS-a 30D, modelu Canon EOS 40D. Mieliśmy już przyjemność zaprezentować pierwsze zdjęcia wykonane tą lustrzanką, teraz nadszedł czas na pełny test aparatu. A trzeba przyznać, że jest co sprawdzać. O ile poprzednik nie różnił się znacząco od EOS-a 20D, to tym razem zmiany są bardzo ważne. Oczywiście nie chodzi tylko o większą rozdzielczość matrycy, ale o sporo nowych rozwiązań zaczerpniętych z najwyższych modeli lustrzanek Canona.

Autor: Paweł Ryczkowski

19 Wrzesień 2007
Artykuł na: 49-60 minut

2. Specyfikacja techniczna

Canon EOS 40D
NazwaCanon EOS 40D
Typsystemowa lustrzanka cyfrowa
Efektywna rozdzielczość10,1 Mp
Sensor
  • 22,5 x 14,8 mm CMOS
  • 10,5 Mp
  • 10,1 Mp efektywnych
  • wbudowany filtr niskoprzepustowy
  • filtr kolorów podstawowych RGB
  • procesor DIGIC III
  • proporcje 3:2
Pamięć
  • Compact Flash Typ I/II (zgodny z Microdrive i kartami większymi niż 2GB)
  • dyski zewnętrzne za pośrednictwem opcjonalnego transmitera WiFI WFT-E3A
  • brak karty w zestawie
Rozdzielczość
  • Large: 3888 x 2592
  • Medium: 2816 x 1880
  • Small: 1936 x 1288
  • RAW: 3888 x 2592
  • sRAW: 1936 x 1288
Formaty zapisu obrazu{LST|u|JPEG (zgodność z Exif 2.21 [Exif Print]) / Design rule for Camera File system (2.0), Digital Print Order Format (1.1) [DPOF];Canon RAW II (bez kompresji)}
Poziom kompresji
  • JPEG Fine
  • JPEG Normal
Jakość kompresji
  • RAW (Canon RAW II)
  • RAW + JPEG
  • JPEG Fine
  • JPEG Normal
Obiektyw
  • wymienny, Canon EF/EF-S
  • powiększenie 1,6x z obiektywami Canon EF
Stabilizacja obrazuw zależności o zastosowanego obiektywu
Zoom cyfrowybrak
Przysłonan.d.
Migawkamigawka szczelinowa sterowana elektronicznie
  • 30 - 1/8000 s (w skoku co 1/3 lub co 1/5), Bulb (ręczne sterowanie długością naświetlania)
  • elektromagnetyczny spust migawki typu Soft touch
Tryby ekspozycji
  • Auto
  • automatyka programowa (P) z fleksją
  • automatyka z preselekcją czasu (Tv)
  • automatyka z preselekcją przysłony (Av)
  • manualny dobór parametrów ekspozycji (M)
  • automatyczna głębia ostrości
  • prededifniowane programy: {LST
;3 x ustawienia użytkownika}
Pomiar światłaTTL, 35-strefowy fotoelement krzemowy (SPC)
  • pomiar wielostrefowy ewaluacyjny (powiązany z dowolnym punktem AF)
  • pomiar skoncentrowany (około 9% pola obrazowego w centrum wizjera)
  • pomiar punktowy (około 3,8% pola obrazowego w centrum wizjera)
  • pomiar centralnie-ważony uśredniający
  • zakres pracy: EV 0-20 (23° C, ob. 50mm F1.4, ISO 100)
Kompensacja ekspozycji+/-3 EV co 1/3 lub 1/2 EV (łączona z bracketingiem ekspozycji AEB)
Blokada ekspozycji
  • Auto: w trybie pojedynczego AF z pomiarem ewaluacyjnym światła, po zmierzeniu ostrości
  • Manual: przycisk AE Lock przy wszystkich metodach pomiaru światła
Autobracketing+/-3 EV co 1/3 lub 1/2 EV
Metody pomiaru ostrości
  • TTL-CT-SIR z sensorem CMOS
  • 9-punktowy AF (wszystkie czujniki krzyżowe) - z obiektywami F5.6 lub jaśniejszymi
  • najczulszy centralny punkt krzyżowy po skosie (przekręcony o 45°) z obiektywami F2.8 i jaśniejszymi
  • zakres pracy: EV -0,5 - 18 (23°C, ISO 100)
  • strojenie manualne z poziomu obiektywu
Tryby pracy autofocusa
  • tryby: pojedynczy AF (One Shot), ciągły AF (AI Servo), mieszany (AI Focus)
  • AF śledzący
  • pola AF: 9, wybór automatyczny, wybór ręczny punktu
  • punkty wyświetlane w wizjerze i zewnętrznym LCD
  • wspomaganie AF z poziomu lampy Speedlite
  • możliwość aktywacji w trybie podglądu na żywo (przycisk AF-ON)
Manual focustak, pierścień obiektywu
Blokada ostrościpółpozycja spustu migawki w trybie One Shot AF
Podgląd głębiprzycisk podglądu na korpusie
Czułość
  • Auto
  • ręczny wybór: ISO 100-1600 co 1/3 EV z rozszerzeniem o wartość ISO 3200 (H)
Balans bieli
  • Auto
  • światło słoneczne
  • cień
  • pochmurny dzień
  • światło żarowe
  • białe światło jarzeniowe
  • błysk
  • definiowany ręcznie
  • wprowadzana temperatura barwowa (2500-10 000 K)
  • kompensacja: niebieski/bursztynowy +/- 9, magenta/zielony +/- 9
  • bracketing: +/- 3 działki, 3 klatki na wyzwolenie migawki, w zakresie niebieski/bursztynowy lub magenta/zielony
Efekty
  • zdjęcia czarno-białe z opcją filtrów elektronicznych i efektem tonowania
  • profile przestrzeni barwnej: sRGB, Adobe RGB
Korekta obrazu6 ustawień stylów zdjęć (Picture Styles), 3 ustawienia użytkownika
Zdjęcia seryjne
  • ciągłe H: 6,5 kl/s z zachowaniem prędkości do 75 ujęć JPEG i 17 ujęć RAW
  • ciągłe L: 3 kl/s
Rejestracja filmubrak
Monitor LCD
  • 3-calowy LCD TFT
  • ok. 230 tys. punktów
  • krycie: ok. 100% aktywnych pikseli (dla plików JPEG)
  • 7 poziomów jasności
  • podgląd na żywo
Synchronizacja z lampą1/250 s
Lampa błyskowa
  • wbudowana: typu pop-up, l. przew. 13, odświeżanie - 3 s, pole krycia 17 mm
  • zewnętrzna: gorąca stopka E-TTL II (Canon Speedlite)
  • złącze PC
Kontrola błysku
  • E-TTL II: Auto, Manual
  • kompensacja błysku: +/- 2 EV co 1/3 lub 1/2 stopnia (dla lamp EX)
  • bracketing błysku
  • blokada błysku: FEL
  • synchronizacja z drugą kurtyną
  • gniazdo PC
Stopka akcesoriówtak, dedykowana dla lamp Canon Speedlite
Matówka
  • wymienna:{LST
}
Lustroszybkopowrotne lustro półprzepuszczalne (stosunek transmisja/odbicie światła 40:60)
Wizjer
  • szklany, pentapryzmatyczny
  • ok. 95% pola krycia
  • powiększenie: 0,95x (-1 dioptria przy obiektywie 50 mm na nieskończoność)
  • korekta dioptrii -3 do +1 dpt
Punkt oczny22 mm
Informacja w wizjerze
  • informacje związane z autofokusem (wyświetlane aktywne punkty AF, wskaźnik ustawienia ostrości)
  • informacje o ekspozycji (czas otwarcia migawki, liczba przysłony, blokada ekspozycji, koło zakresu pomiaru punktowego ekspozycji, ekwiwalent czułości ISO (przy ustawianiu), analogowa skala ekspozycji, ostrzeżenia związane z ekspozycją)
  • informacje związane z fleszem (gotowość lamp, tryb błysku FP, blokada pomiaru błysku FE lock, kompensacja ekspozycji z błyskiem)
  • korekta balansu bieli
  • liczba zdjęć w serii
  • informacje dotyczące karty CF
  • wybrany ekwiwalent czułości
Informacja LCDb.d.
Notka dźwiękowanie
Tryby odtwarzania
  • pojedynczy obraz z informacją
  • pojedynczy obraz
  • index: 4 lub 9 miniaturek
  • powiększenie obrazu 1,5x - 10x
  • ostrzeżenie o przepalonych światłach
  • Live View: histogram na żywo
Samowyzwalacz2 lub 10 s
ZłączaUSB 2.0 Hi-Speed (Mini-B, PTP), wyj. wideo (PAL / NTSC), PC sync
Pilotwyzwalanie zdalne przez złącze N3
Zasilanie
  • akumulator Li-Ion BP-511A
  • jedna CR2016 bateria litowa (podtrzymywanie zegara)
  • opcjonalnie zasilanie sieciowe: adapter ACK-E2
Wydajność zasilania (zdjęcia)
  • 23°C: ok. 1100 zdjęć bez lampy lub 800 z lampą przy 50%
  • 0°C: ok. 950 zdjęć bez lampy lub 700 zdjęć z lampą przy 50%
Funkcje indywidualneb.d.
Warunki atmosferyczne0-40°C, wilgotność maks. 85%
Gwint statywutak, 1/4
Obudowa
  • magnezowa, pokryta plastikiem i gumą
  • uszczelniona
Wymiary145,5 x 107,8 x 73,5 mm
Waga740 g
Akcesoriaopcjonalny transmiter WiFi WFT-E3/E3A umożliwijący bezprzewodowy transfer danych pełniący funkcję pionowego uchwytu
Oprogramowanieb.d.
Uwagi
  • podgląd na żywo na ekranie LCD z możliwością aktywacji systemu AF
  • automatyczne czyszczenie matrycy
Ocena w teście DIWA59%
Test Fotopolis6374
Artykuł na Fotopolis6241
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)