Wydarzenia
Sprawdź promocje Black Friday w Cyfrowe.pl
WŁAŚCIWOŚCI FOTOGRAFICZNE
Tryby pracy
F700 oferuje wszystkie znane tryby ekspozycji od pełnej automatyki i programów tematycznych po nastawy manualne. W trybie Auto aparat kontroluje wszystkie parametry pozostawiając użytkownikowi wybór rozdzielczości, napędu (pojedynczy / ciągły), czułości i ogniskowej. Strefa programów tematycznych obejmuje Portret (priorytet małej głębi ostrości), Krajobraz (duża głębia ostrości), Sport (krótkie czasy naświetlania) i Zdjęcia nocne (długie czasy naświetlania z lampą).
Tryb automatyki programowej (Program AE) daje dostęp do pełnego menu i wszystkich ustawień aparatu poza parametrami ekspozycji. Te ostatnie możemy jednak kontrolować za pomocą funkcji 'shift' czyli zmiany stosunku czas / przysłona przy zachowaniu stałej wartości naświetlenia ("góra / dół" na 4-kierunkowym nawigatorze). Priorytet migawki pozwala na wprowadzenie czasu ekspozycji w zakresie 1/1000 - 3 sek. w bardzo drobnym skoku 1/4 EV (bardzo dobrze!). Obie wartości stwarzają ograniczenia w skrajnych sytuacjach oświetleniowych i po tak zaawansowanej konstrukcji można było spodziewać się co najmniej zakresu 1/2000 - 15 sek. jakim mogą pochwalić się liczni konkurenci (niezbyt dobrze!). Priorytet przysłony pozwala na wprowadzenie tego parametru spośród wartości F2.8 - F8.0 dla szerokiego kąta i F4.9 - F14 dla maksymalnego zbliżenia. W trybie Manual wprowadzamy ręcznie oba parametry ekspozycji wybierając wartość z w/w zakresów.
Ekspozycja
Do dyspozycji mamy trzy tryby pomiaru ekspozycji zmieniane przyciskiem szybkiego dostępu na tylnej ściance: matrycowy, centralnie-ważony uśredniony oraz punktowy. Wartość wyniku pomiaru automatycznego możemy korygować w zakresie +/-2EV w skoku 1/3EV (uruchamiana drugim przyciskiem szybkiego dostępu). W trybie nastaw manualnych o poprawności ekspozycji informuje skala wyświetlana na monitorze LCD. F700 posiada też funkcję bracketingu ekspozycji czyli 3-zdjęciowej serii ze stałą zmienną naświetleń (skok 1/3EV, 2/3EV lub 1.0EV). Przydaje się ona w trudnym oświetleniu gdy musimy mieć pewność, że przynajmniej jedno ujęcie będzie naświetlone poprawnie. Zakres ekwiwalentów czułości jest dość nietypowy i obejmuje wartości ISO 160 - ISO 400 w trybie Auto oraz ISO 200, 400, 800, 1600 w trybie wyboru ręcznego czułości. Ostatnia wartość ISO 1600 automatycznie wymusza rozdzielczość 1280 x 960
Pomiar ostrości
Wspominaliśmy już o szybkości pomiaru AF, który zajmuje nie więcej niż 0.4 sek. w trybie pojedynczym. Tryb pomiaru ciągłego AF (śledzący) uruchamiany jest dedykowanym przyciskiem AF-C na froncie obudowy i warto na marginesie dodać, że jego użycie wiąże się ze wzrostem zużycia energii. Pomiar ciągły jest dość skuteczny o ile obiekt nie porusza się zbyt szybko (optymalne jest tempo zwykłego marszu), natomiast jeśli obiekt jest nieruchomy lepiej korzystać z pomiaru pojedynczego. Tryby pomiaru ostrości obejmują także: MF (ustawienie ręczne z podglądem skali odległości), AF Center (pomiar punktowy w centrum kadru), AF Area (pomiar automatyczny z wyborem punktu pomiarowego w układzie 6x6) oraz Auto (szeroki obszar AF z priorytetem pierwszego planu).
W słabych warunkach oświetleniowych automatykę ostrości wspomaga dioda emitująca na obiekt zielonkawe światło. Jej działanie jest umiarkowanie skuteczne: dobrze sprawdza się przy ujęciach szerokokątnych (pomiar AF zrealizowany w całkowitych ciemnościach), gorzej przy ujęciach tele gdy światło diody rozmija się z centralnym polem pomiaru ostrości (potrzeba nieco światła zewnętrznego padającego na kontrastowy wycinek obrazu).
Korekta obrazu
O dziwo, spośród znanej z wielu aparatów listy parametrów obrazu, które można korygować, F700 oferuje jedynie korektę ostrości. Zanim zaczniemy jej używać warto popstrykać trochę zdjęć w różnych rozdzielczościach przy ostrości normalnej gdyż F700 ma tendencję do samoczynnego wprowadzania korekty przez co zdjęcia mniejsze (np. 2M) są ostrzejsze niż te większe (np. 6M) (patrz następna strona).
Tryby kolorów obejmują: Standard (wierna reprodukcja), Chrome (wyższe nasycenie i lekko podniesiony kontrast) oraz B&W (zdjęcia czarno-białe).
Balans bieli
Równoważenie światła białego obejmuje tryby: automatyki balansu bieli tryb manualny wprowadzany według wzorca bieli ('Custom') oraz 6 trybów predefiniownych. Są to: światło dzienne ('Outodoors'); cień; światło jarzeniowe dzienne; światło jarzeniowe ciepłe; światło jarzeniowe zimne; światło żarowe. System balansu bieli realizowany jest przed wbudowany sensor i działa bardzo poprawnie. Najlepsze efekty osiągniemy korzystając z ustawienia manualnego. W trudnych sytuacjach (np. obszar zacieniony w słoneczny dzień) można próbować różnych ustawień zdając się na to co pokazuje monitor LCD.
Zdjęcia seryjne
Opracowana przez Fujifilm funkcja zdjęć seryjnych zasługuje na najwyższe uznanie. Serie "szybkie" (tryby 'Top 5' / 'Last 5') realizowane są w rewelacyjnym tempie 4.2 kl/sek (niezależnie od rozdzielczości!), a w buforze jest miejsce na 5 ujęć. Potem będziemy musieli odczekać na zapisanie danych i gotowość do wykonania następnej sekwencji ok. 5 sek. (wysoka rozdzielczość) i ok. 3.5 sek. (niska rozdzielczość). Serie "wolne" (tryb 'Long-sequence') umożliwiają rejestrację do 40 ujęć (!) w serii w stałym tempie 1.7 kl/sek., ale tylko w rozdzielczości 1M (1280 x 960). Zdjęcia zapisywane są na karcie praktycznie na bieżąco co oznacza, że kolejną serię możemy rozpocząć od razu po zakończeniu poprzedniej.
Podsumowując, tryby zdjęć seryjnych obejmują: (Top 5) - seria 5-zdjęciowa w tempie 4.2 kl/sek. w każdej rozdzielczości;Ostatnie 5 (Last 5) - kolejne zdjęcia rejestrowane są w tempie 4.2 kl/sek. i w buforze zachowanych jest ostatnich 5 ujęć. Jest to bardzo przydatna funkcja kiedy spodziewamy się jakiegoś zdarzenia (np. samochód wyjeżdżający zza zakrętu podczas wyścigu samochodowego) - po zakończonej akcji puszczamy spust migawki, a na kracie zapisuje się 5 zdjęć, które były ostatnie w serii.;Długa seria - 1.7 kl/sek. w rozdzielczości 1280 x 960 z limitem 40 zdjęć w jednym ciągu.]
Funkcje dodatkowe
FinePix F700 poza trybem fotografowania oferuje także rejestrację sekwencji wideo. Do dyspozycji mamy nagrania w bardzo dobrej rozdzielczości 640 x 480 (oraz 320 x 240), w doskonałym tempie 30 kl/sek., z towarzyszeniem dźwięku. Długość ujęcia limitowana jest wyłącznie przez pojemność karty co jest kolejnym świadectwem szybkości przetwarzania danych.
Do każdego zdjęcia możemy załączyć notatkę głosową o długości do 30 sek. Taki gorący komentarz wydaje się bardziej atrakcyjny niż opisywanie zdjęć w albumie długo po fakcie.