Canon PowerShot S200 – test

PowerShot S200 to kolejny model z bardzo udanej, kieszonkowej serii małych Canonów. Niewielkie rozmiary aparatu kryją 10 – megapikselową matrycę CCD o rozmiarze 1/1,7 cala oraz jasny obiektyw o zakresie ogniskowych 24 – 120 mm. Czy nowy model będzie trzymał poziom tak chwalonej przez nas linii kieszonkowych aparatów Canon? Zapraszamy do lektury naszego testu.

Autor: Piotr Wroniewicz

4 Lipiec 2014
Artykuł na: 29-37 minut

4. Optyka

Aparat Canon PowerShot S200 został wyposażony w obiektyw o zakresie ogniskowych 24–120 mm i jasności f/2,0 – f/5,9. Na budowę optyczną tego szkła składa się 7 elementów ułożonych w 6 grupach (w tym 1 dwustronny element asferyczny, 1 dwustronny element asferyczny UA i 1 jednostronny element asferyczny). Obiektyw cechuje się bardzo dobrą jasnością na najszerszym kącie, jednak ze zmianą ogniskowej szybko ciemnieje (w połowie zakresu f/4,5), aby osiągnąć na końcu bardzo przeciętne f/5,9.

Rozmycie

Wartość BxU dostarczana przez DxO Analyzer opisuje jak ostry dla ludzkiego oka jest obraz planu fotograficznego. Bierze ona pod uwagę nie tylko ostrość obiektywu ale także jakość sensora i procesy obróbki obrazu w aparacie. Skala BxU jest dość prosta: 0 oznacza drastyczne przejście pomiędzy czernią i bielą, co w kryteriach obrazu jest zbyt ostre. 1 oznacza idealny obraz. Gdy rozmycie staje się bardziej widoczne, jego rozmiar określamy w pikselach. Ponieważ jednak liczba pikseli znajdująca się na określonym obszarze jest związana z rozdzielczością sensora i jego rozmiarem, skala BxU nie może być używana do porównywania aparatów z różną specyfikacją matrycy. Dlatego wartości BxU są także określane na odbitkach o rozmiarze 20x30 cm. Dane są porównywane z uwzględnieniem wielkości matrycy i jej rozdzielczości:

Wartości dla matrycy:

poniżej 0.5 - obraz zbyt ostry

0.5-1.5 - obraz ostry

1.5-2.5 - delikatne rozmycie

2.5-3.5 - rozmycie widoczne

3.5-4.5 - rozmycie jest denerwujące

powyżej 4.5 - rozmycie nie do przyjęcia

Zobacz wszystkie zdjęcia (3)

Wartości dla odbitki 20x30 cm:

poniżej 10 - obraz zbyt ostry

10-20 - obraz ostry

20-30 - delikatne rozmycie

30-40 - rozmycie widoczne

40-50 - rozmycie jest denerwujące

powyżej 50 - rozmycie nie do przyjęcia

Zobacz wszystkie zdjęcia (3)

Aberracja chromatyczna

Problem aberracji chromatycznej w Canonie PowerShot S200 w zasadzie nie występuje. Wada może być nieco widoczna tylko w narożnikach kadru na “pełnej dziurze”. Im wyższą wartość przysłony wybierzemy, tym problem będzie mniej widoczny.

Zobacz wszystkie zdjęcia (2)

Winietowanie

Fotografując Canonem PowerShot S200 nie powinniśmy martwić się winietowaniem. Wada ta jest dobrze korygowana i nawet na przysłonie f/2,0 nie przekracza 28%. Przy stopniowym domykaniu obiektywu wartość ta tylko maleje. Jej wpływ na zdjęcie przy każdej przysłonie będzie zatem praktycznie niezauważalny.

Zobacz wszystkie zdjęcia (2)

Dystorsja

Aparat ma wyraźną dystorsję beczkowatą na szerokim kącie. Da się ją zauważyć nawet gołym okiem przeglądając zdjęcia na ekranie LCD. Wraz ze wzrostem ogniskowej obiektywu wada ta stopniowo się zmniejsza.

Zobacz wszystkie zdjęcia (2)

Stabilizacja

Canon PowerShot S200 został wyposażony w system 5-osiowej stabilizacji optycznej, który dobrze spełnia swoją rolę. Nasze pomiary wykazały, że pozwala ona na wydłużenie czasu ekspozycji o równe 2 EV. Możemy to uznać za bardzo dobry wynik w tej klasie sprzętu.

Odblaski

Fotografując małym Canonem nie musimy się martwić o odblaski. Fotografowanie pod ostre świadło nie przysparza problemów. Nie zaobserwowaliśmy dużego spadku kontrastu czy kłopotów z pojawiającymi się flarami.

1/400 s, f/4.0, ISO 200

Podsumowanie

Obiektyw, w który został wyposażony aparat Canon PowerShot S200 ma bardzo uniwersalny ekwiwalent ogniskowej 24-120 mm. Sprawdzi się zatem w większości sytuacji zdjęciowych. Bardzo podoba nam się jego jasność na najszerszym kącie wynosząca przyzwoite f/2,0. Niestety to co dobre szybko się kończy i wraz ze wzrostem ogniskowej obiektyw szybko ciemnieje, by na wartości 120 mm osiągnąć kiepskie f/5,9. Aparat nie pozwala rejestrować zdjęć w formacie innym niż JPEG, więc wszystkie wady optyczne są dobrze korygowane (za wyjątkiem dystorsji). Jest ona dość wyraźna na najszerszym kącie. Na ochwałę zasługuje wydajna stabilizacja obrazu.

+ uniwersalny zakres ogniskowych

+ praca pod ostre światło

+ bardzo dobra stabilizacja obrazu

+ znikome winietowanie i aberracja chromatyczna

- zauważalna dystorsja na szerokim kącie

- szybko “ciemniejący” obiektyw

Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły