Mobile
Oppo Find X8 Pro - topowe aparaty wspierane AI. Czy to przepis na najlepszy fotograficzny smartfon na rynku?
Comica to chiński producent profesjonalnego sprzętu audio. Sprawdzamy 6 mikrofonów do filmowania - od kompaktowych systemów bezprzewodowych, poprzez mikrofony nakamerowe aż po pojemnościowe mikrofony wokalne.
Materiał powstał we współpracy z dystrybutorem sprzętu Comica
Jeszcze do niedawna w segmencie mikrofonów do filmowania liczyło się właściwie tylko dwóch producentów, z tradycjami sięgającymi połowy XX wieku. Od kilku lat na rynku coraz bardziej zauważalni są jednak producenci z Chin, którzy oferują rozwiązania konkurencyjne cenowo i jakościowo, a przy tym niejednokrotnie innowacyjne, wyprzedzające myśl technologiczną gigantów branży.
Jedną z takich marek jest Comica - firma założona w 2012 roku, z siedzibą w Shenzen, chińskim odpowiedniku amerykańskiej doliny krzemowej. W ostatnich latach niejednokrotnie przekonaliśmy się, że chińskie produkty mogą godnie konkurować z produkcjami zachodnimi, nierzadko wkraczając nawet w segment premium. I właśnie tak chce być postrzegana marka - jako producent sprzętu klasy profesjonalnej. Firma ma na koncie kilka patentów i stale rozbudowuje swoją ofertę o coraz ciekawsze akcesoria.
O zaangażowaniu producent świadczy choćby to, jak bogatym katalogiem sprzętu dysponuje dziś producent. Wśród akcesoriów Comica znajdziemy cały przekrój rejestratorów dźwięku - od prostych mikrofonów krawatowych, poprzez mikrofony nakamerowe, aż po mikrofony reporterskie, kompaktowe mikrofony bezprzewodowe, studyjne czy interfejsy audio. W dodatku z roku na rok oferta producenta staje się coraz bardziej dopracowana i atrakcyjna tak dla zaawansowanych użytkowników, jak i amatorów.
Od niedawna produkty marki dostępne są także na polskim rynku, dlatego za namową dystrybutora postanowiliśmy sprawdzić, co właściwie mają do zaoferowania poszczególne modele. Na warsztat wzięliśmy 6 modeli z aktualnej oferty producenta, które celują w odbiorców o różnym poziomie zaawansowania, realizujących materiały różnego typu - od prostych vlogów, poprzez wywiady i podcasty aż po profesjonalną rejestracje dźwięku.
Mikrofony, które mieliśmy okazję sprawdzić to: Comica VDLive 10, Comica BoomX-D, Comica BoomX-U, Comica CVM-VM20, Comica Traxshot oraz Comica STM01. Ich szczegółową specyfikację oraz opisy znajdziecie w poniższym zestawieniu. W zamieszczonym powyżej filmie możecie natomiast posłuchać, jak każdy ze wspomnianych modeli radzi sobie w praktyce.
Kompaktowy, uniwersalny zestaw mikrofonów bezprzewodowych, stworzony z myślą o vlogerach realizujących materiały przy pomocy smartfona, który może jednak zainteresować także bardziej zaawansowanych użytkowników..
Comica VDLive10 to dwa transmittery, odbiornik oraz wygodny case służący do bezpiecznego przenoszenia i ładowania akcesoriów. Transmittery wyposażone są w klips i wbudowany mikrofon, ale możemy podłączyć do nich także zewnętrzny mikrofon krawatowy. W przypadku odbiornika otrzymujemy ekran LCD pozwalający na monitorowanie pracy mikrofonów oraz złącze USB-C lub Lightning (w zależności od modelu), dzięki którym łatwo podepniemy go do smartfona czy komputera (w zestawie otrzymujemy adapter na standardowe złącze USB-A). Odbiornik pozwala także na pracę z aparatami dzięki adapterowi do gorącej stopki i standardowemu wyjściu liniowemu. Umożliwia też odsłuch poprzez złącze słuchawkowe.
Cechą unikalną zestawu VDLive10 jest opcja pracy w trybie Duplex, gdzie odsłuch audio możliwy będzie zarówno poprzez odbiornik, jak i złącze liniowe umieszczone na transmitterach, co pozwala na wygodne monitorowanie audio gdy znajdujemy się z dala od odbiornika. Comica VDLive 10 pozwala zapisywać dźwięk w standardzie mono (w przypadku pracy z jednym mikrofonem) lub w stereo, gdzie dźwięk z obydwu mikrofonów rejestrowany jest na dwóch odrębnych ścieżkach. W zestawie znajdziemy też nakładki przeciwwietrzne na wbudowane mikrofony.
System niewielkich mikrofonów bezprzewodowych, stworzony z myślą o nieco bardziej wymagających twórcach wideo. Nastawiony głównie na filmujących aparatami, ale dostępny także w wersjach z odbiornikami przygotowanymi do pracy ze smartfonami. Możliwy do kupienia w wariancie pojedynczym (1 nadajnik i 1 odbiornik), jak i w zestawach zawierających dwa nadajniki do rejestracji dźwięku z dwóch różnych źródeł. Dostępny jest także wariant Comica BoomX-D Pro, gdzie odbiornik wyposażony jest we wbudowane 8 GB pamięci (do 24 godzin rejestracji audio) i który w przypadku użyciu jednego nadajnika pozwala wykorzystać drugi kanał stereo na nagranie awaryjnej ścieżki audio z mniejszym wzmocnieniem, co umożliwi odzyskanie fragmentów, w których pojawiły się przestery.
W przypadku nadajników, podobnie jak w modelu VDLive10 otrzymujemy klips, mikrofon wbudowany oraz opcję podłączenia mikrofonu zewnętrznego. Do tego przycisk służący szybkiemu wyciszeniu oraz ekran LCD pozwalający na bardziej precyzyjne monitorowanie dźwięku i kontrolę połączenia z odbiornikiem.
Odbiornik oferuje nam z kolei większy ekran LCD pozwalający na kontrolowanie dwóch źródeł dźwięku, przełącznik trybu pracy (mono / stereo), złącze słuchawkowe do monitorowania audio oraz przyciski umożliwiające wygodne sterowanie wzmocnieniem obydwu nadajników z jednego miejsca. Wygodnym rozwiązaniem jest także klips pasujący do gorącej stopki aparatu, dzięki czemu zamocujemy go na nim bez dodatkowych adapterów. W zestawie znajdziemy nakładki przeciwwietrzne na mikrofony wbudowane w nadajniki.
System kompaktowych mikrofonów bezprzewodowych klasy transmisyjnej. Główną różnicą jest tu praca w zakresie fal UKF, co zagwarantować ma większa stabilność połączenia oraz dużo większy zasięg, który dzięki odchylanym antenom sięgać ma 120 metrów. Dostępny w zestawie pojedynczym, podwójnym oraz w specjalnym wariancie QUA zawierającym 4 nadajniki i pozwalającym na zapis dźwięku na 4 osobnych ścieżkach.
Nadajnik modelu BoomX-U jest zdecydowanie największy z serii kompaktowych mikrofonów bezprzewodowych Comica, ale ma też unikalne funkcje. Po pierwsze jest to wspomniana odchylana antena, po drugie filtr górnoprzepustowy, który pozwoli odciąć zakłócenia pojawiające się w niskich częstotliwościach. Podobnie jak w innych modelach mamy także zarówno mikrofon wbudowany (wraz z nakładkami typu martwy kot), jak i opcje podłączenia mikrofonu zewnętrznego.
W przypadku odbiornika otrzymujemy wygodniejszy, bazujący na 4 przyciskach interfejs, klips pasujący do gorącej stopki oraz możliwość monitorowania audio przez złącze słuchawkowe. Co ważne system wygodnie paruje się przez podczerwień, co może ułatwić pracę w środowisku pracy gdzie na raz pracuje wiele urządzeń bezprzewodowych.
Tradycyjny kierunkowy mikrofon nakamerowy, który swoją funkcjonalnością może zawstydzić wiele modeli z wyższej półki cenowej. Model CVM-VM20 na tle konkurencji wyróżnia dwustopniowy filtr górnoprzespustowy (75 i 150 Hz), płynna regulacja wzmocnienia przy pomocy pokrętła oraz możliwość ładowania wbudowanego akumulatora przez USB-C.
Mikrofon ponadto oferuje ekran LCD pozwalający sprawdzić poziom naładowania akumulatora, a także jest przygotowany do różnorodnej pracy. Standardowo podłączymy go do aparatu przez złącze 3,5 mm, ale w zestawie znajdziemy także kabel 3,5 mm TRRS do współpracy z urządzeniami mobilnymi, a także adapter XLR do współpracy z profesjonalnymi interfejsami audio i kamerami. Dzięki demontowalnemu zawieszeniu otrzymujemy „goły” mikrofon, który łatwo zamocujemy na boomach i różnego rodzaju uchwytach.
W zestawie otrzymujemy wygodny sztywny pokrowiec, gąbkę i nakładkę przeciwwietrzną.
Wyjątkowy, regulowany mikrofon nakamerowy, który może pełnić zarówno rolę standardowego mikrofonu kierunkowego, jak i zaawansowanego rejestratora stereo. Wszystko dzięki dwóm głowicom z osobnymi membranami, które możemy ustawiać pod kątem 0, 30, 90 i 180 stopni, tak aby dostosować charakterystykę mikrofonu do rodzaju pracy.
W trybie 0 stopni mikrofon zbiera dźwięk jak tradycyjny mikrofon nakamerowy. Rozchylając głowice sprawimy, że zarejestrowanych zostanie więcej dźwięków tła (oczywiście w stereo) a w trybie 180 stopni mikrofon będzie rejestrował zarówno to, co znajduje się przed, jak i za kamerą.
Comica Traxshot może dodatkowo pochwalić się wygodnym ekranem do monitorowania pracy, filtrem dolnoprzepustowym, bezstopniowym pokrętłem do regulacji wzmocnienia, wyjściem słuchawkowym i innowacyjnym, kompaktowym systemem zawieszenia. W zestawie znajdziemy pokrowiec, niezbędny zestaw kabli oraz dwie nakładki typu martwy kot do pracy przy podmuchach wiatru.
Tradycyjny pojemnościowy mikrofon wokalny, przeznaczony do rejestracji dźwięku w warunkach studyjnych. Mikrofon charakteryzuje się w pełni metalową budową, dużą, pozłacaną 34-milimetrową membraną, szeroką dynamiką i niskim poziomem szumów.
Jest to klasyczny, analogowy mikrofon ze złączem XLR, wymagający podłączenia do interfejsu z zasilaniem Phantom, co oznacza konieczność zakupienia dodatkowego miksera lub przedwzmacniacza. W zestawie znajdziemy także system zawieszenia oraz metalowy popkiller, minimalizujący występowanie zakłóceń przy wymawianiu głosek wybuchowych („p”, „b”, „d” itd.)
Więcej informacji na temat produktów Comica znajdziecie na stronie comica-audio.com.