Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Czym była przestępczość w Ameryce lat 50.? Zależy kogo o to zapytasz. Gordon Parks dostał szansę, by opowiedzieć tę historię we własny sposób. I postanowił jeszcze skomplikować ten „czarno-biały” problem.
Choć zarabiał pracując dla prestiżowych modowych magazynów, jak Vogue czy LIFE, Gordon Parks znany jest dziś głównie jako autor najbardziej ikonicznych ujęć, dokumentujących problem segregacji rasowej w Ameryce lat 40. i 50. Był twórcą wyjątkowo wrażliwym na ludzkie cierpienie i niesprawiedliwość, której sam nie raz doświadczył (gdy miał 11 lat biali rówieśnicy próbowali go utopić w rzece, nikogo nie spotkała za to kara). Być może dlatego na autora zdjęć wybrano właśnie jego.
W 1957 Parks otrzymuje zlecenie od magazynu LIFE. Ma zilustrować serię artykułów poświęconych przestępczości w USA. Wraz z reporterem Henrym Suydamem wyrusza w 6-tygodniową podróż po kraju odwiedzając największe metropolie i miasta zbrodni: Nowy Jork, Chicago, San Francisco i Los Angeles.
Parks w swoim eseju postanowił zmierzyć się z powierzchownym i stereotypowym przedstawianiem problemu przestępczości w dużych mainstreamowych mediach. Z wrodzoną szczerością i empatią, w kontrze do hipokryzji białych supremistów i narracji prowadzonej przez establishment, stara się spojrzeć na temat w sposób bardziej zniuansowany, pokazując również społeczny kontekst problemu. „Niewidzialną” dla większości część społeczeństwa, która znalazła się w pułapce systemu i ekonomicznego wykluczenia.
W odróżnieniu od większości jego dotychczasowych prac, ten cykl powstaje w kolorze. Mocno nasycone klatki rodem z gangsterskiego filmu, składają się na portret ukrytego świata, pełnego przemocy, narkotyków, korupcji i przede wszystkim zwykłej ludzkiej biedy. Odwiedzamy szemrane dzielnice i ciemne zaułki, z pozycji naocznego świadka bierzemy udział w interwencjach, zatrzymaniach, przeszukaniach i pościgach po przeciwpożarowych schodach. Otrzymujemy wstęp do zadymionych komisariatów i policyjnych aresztów.
Sam Parks jest zszokowany tym, czego doświadcza: „Niespotykana brutalność, powszechna przemoc i śmierć stały się codziennością. To zlecenie było podróżą przez wszystkie kręgi piekieł”. Reportaż „The Atmosphere of Crime, 1957” ukazał się jako 8 rozkładówek. Zdjęć powstało jednak znacznie więcej. Z inicjatywy Fundacji Gordona Parksa i wydawnictwa Steidl, kolekcja znajdująca się obecnie w zbiorach nowojorskiego The Museum of Modern Art publikowana jest po raz pierwszy.
Książkę można kupić w księgarnii Bookoff w cenie 170 zł.