Branża
Zebraliśmy dla Was oferty Black Friday i Black Week w jednym artykule! Sprawdźcie najlepsze promocje od producentów i dystrybutorów
Ekspozycja "Western Eye on East" czyli "Wschód widziany okiem Zachodu" jest opowieścią o zachodzących zmianach w Chinach. Tam bardzo wyraźnie, tradycja i kultura zdarza się z nowoczesnością i globalną rzeczywistością. Chiny rozwijają się najszybciej na świecie, niemalże pod każdym względem - społecznym, ekonomicznym, demograficznym i technologicznym. Sami Chińczycy nie nadążają nad tymi zmianami i obawiają się wielu zagrożeń wynikających z drastycznych i nieopanowanych przemian.
Na wystawie nie zabraknie projektów, w których artyści opowiadają o Chinach poprzez pryzmat osobistych historii i indywidualnych przeżyć. Do udziału w wystawie "Western Eye on East', kuratorowanej przez Krzysztofa Candrowicza, zaproszono dziesięciu artystów, o których krótko poniżej:
Nathalie Latham urodziła się w 1973 roku w Brisbane, w Australii.
Pracę nad projektem 'Mówiąc przez wodę', jak twierdzi sama autorka rozpoczęła pod wpływem snu, który miała w Pekinie. Sen przyszedł w pierwszą rocznicę śmierci ojca. Sen przywołał traumę, jakiej doświadczyłam tuż po tej śmierci, kiedy jego żona zabroniła mi przemawiać na pogrzebie, co dla mnie ma wymiar symboliczny i stanowi ważny rytuał przejścia. We śnie krzyczałam, jak wiele znaczy dla mnie wygłoszenie mowy na pogrzebie własnego ojca, ale nikt mnie nie słyszał. Czułam się jakbym mówiła przez grube szkło albo przez wodę.
Harvey Benge urodził się w 1944 roku Auckland w Nowej Zelandii. Obecnie mieszka w Auckland i Paryżu.
Cykl "Opowieść o Chinach" składa się ze 106 fotografii zestawionych w dyptyki zmontowanych w ciąg narracyjny. Ukazują zmiany i kontrasty jakich pełne są Chiny.
Wolfgang Zurborn urodził się w Ludwigshafen.
W czerwcu 2006 roku odwiedziłem Pekin i Szanghaj. Dla mnie - fotografa stykającego się z nieznanym sobie otoczeniem - ogromnym wyzwaniem było przeniesienie emocji płynących z obcowania z tymi skomplikowanymi i wewnętrznie splątanymi światami równoległymi "megamiast" na język fotografii. Chciałem, aby zdjęcia nie zatrzymywały nieznanego w sferze tego, co obce i egzotyczne, ale pozwoliły na odnalezienie znanego w nieznanym.
Virgílio Ferreira urodził się w 1970 roku w Porto, gdzie obecnie mieszka.
Świat przedstawiony na tych fotografiach zdaje się być ledwie cieniem rzeczywistości, jej strzępem. Dopiero spojrzenie przez filtr naszej kultury tworzy konkretne obrazy i scenariusze, nadając im znaczenie i brzmienie pasujące do wspomnień i pragnień. Każde miasto ma jednak również swoją własną atmosferę, swoisty blask i koloryt, które stanowią ramy, czy też tło, dla gestów i uśmiechów. Virgílio Ferreira skupia się przede wszystkim na tym, co prawie niewidoczne w miejskim zamęcie, na szczegółach miejsc niemal całkiem opanowanych przez wielokulturowość i postęp. Fotograf dopasowuje kolory i kształty do swej własnej wizji, wplatając tu i ówdzie nieco wyjątkowości, jaką można czasem dostrzec wśród podobnych do siebie mieszkańców wielkich miast.
Ernst Fischer Listopad nr 1 urodził się w 1973 roku w Zurichu. Mieszka w Berlinie i Londynie.
Cykl "Listopad nr 1" nie opowiada o Chinach. Miejsce przedstawione na tych zdjęciach jest umowne. Autor przedstawia serię przypadkowych obrazów dokumentalnych: rdzawa, zamarznięta kałuża, budynki przemysłowe, milczący ludzie podróżujący starymi pociągami.
Oyvind Hjelmen urodził się w 1957 roku w Bergen. Mieszka w Stord w Norwegii
W swoich pracach staram się przedstawić brak dźwięku. Nie oznacza to, że sytuacja czy miejsce, które fotografuję muszą być ciche, ale dążę do wyeliminowania szumu z moich fotografii. Niezależnie od tego, jak surowe, brzydkie i nieprzyjazne może wydawać się życie, zawsze szukam w nim piękna. I nie wynika to z mojej naiwności - wiem doskonale, że niemal w każdej sytuacji, potrafię znaleźć element piękna i ciszy.
Ferit Kuyas urodził się w 1955 roku w Istambule. Obecnie mieszka w Zurichu w Szwajcarii.
Miasto ambicji - Przewijanie do przodu w Chinach jest fotograficzną wizytą w jednym z największych miast świata, Chongqing. Jak napisał autor: Przedstawiłam pejzaże miejskie, bo fascynują mnie niewiarygodne rozmiary Chongqing. Podobnie jak większość moich prac, ten projekt ma podłoże autobiograficzne: miasto poznałem dzięki krewnym mojej żony, którzy tam mieszkają i sprawiają, że czuję się jak u siebie.
Choć prace z cyklu "Miasto ambicji" są po części dokumentalne, zdecydowanie nie uważam się za dokumentalistę. Bardzo ważna jest dla mnie możliwość wyrażenia w fotografii własnych emocji.
Marrigje de Maar urodziła się w 1944 roku w Hadze. Mieszka w Groningen w Holandii.
Marrigje de Maar poprzez fotografowanie wnętrz, portretuje mieszkańców danego miejsca. Podczas swych wypraw artystka po prostu dzwoni do drzwi i prosi o wpuszczenie do środka, a jeśli nie zna języka, wręcza list. W ten sposób zyskuje dostęp do prawdziwego życia domowników, nie zaś do pomieszczeń specjalnie przygotowanych na wizytę gości lub fotografa. Zaczęła fotografować wnętrza w 2003 roku podczas pobytu w Finlandii Wschodniej. W 2005 roku wyjechała do Chin Wschodnich, gdzie stworzyła cykl "Garderoba Cesarza /The Emperor's Wardrobe". "Ogon Smoka" to druga część projektu chińskiego.
Nadav Kander urodził się w 1961 roku w Izraelu. Obecnie mieszka w Londynie
Rzeka Jangcy - nad brzegami której powstały prezentowane prace - to główny szlak wodny w Chinach, ciągnący się od zachodu, z prowincji Qinghai, 6500 km na wschód aż do Szanghaju. Rzeka ta odgrywa w życiu Chin niezwykle istotną rolę, zarówno w wymiarze duchowym, jak i fizycznym. Wzdłuż jej brzegów żyje więcej ludzi niż w całych Stanach Zjednoczonych. Wykorzystując rzekę jako metaforę ciągłych zmian, fotografowałem krajobraz i ludzi wzdłuż brzegów Jangcy, od jej ujścia aż po źródło. - napisał Nadav Kander.
Wystawa Western Eye on East
16 - 31.05.2008
otwarcie wystawy: 15 maja 2008 godzina 17
Łódź Art Center
Tymienieckiego 3, Łódź
tel/fax + 48 42 684 20 95