Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Caroline Tompkins w swojej fotografii bada zależności między przedstawianiem a postrzeganiem tematów relacji damsko męskich. Wystawę „Bedfellow” można oglądać do 22 lipca 2022 roku w galerii Miejsce przy Miejscu 14 we Wrocławiu.
„Napisz do mnie SMS–a jak będziesz już w domu”. Jeśli jesteś kobietą, słyszysz to za każdym razem, gdy wieczorem lub w nocy żegnasz się z kimś i sama wracasz do domu. Rozstajecie się, otwierasz drzwi taksówki lub skręcasz w inna ulice i BOOM! – pada to zdanie, niczym zaklęcie, brzmiące jak ochronny urok. Teoretycznie to nic strasznego, przecież to nawet miłe, wyraz troski, ktoś się o Ciebie martwi. Tylko dlaczego ciągle się o siebie martwimy? Dlaczego ciągle musisz dawać znać, że już jesteś bezpieczna? Dlaczego musisz ciągle czekać na wiadomość od swojej koleżanki? Faceci.
fot. Caroline Tompkins, z wystawy "Bedfellow"
„Zapewne pewien stopień ryzyka, groźby i bezbronności jest nieodzownym warunkiem przyjemności. Być może po części dlatego podniecenie i niepokój są tak nierozerwalnie ze sobą związane, będąc z jednej strony przeciwieństwami, a z drugiej synonimami. Projekt Tompkins jest w istocie badaniem tego związku, prowadzonym na podstawie jej osobistych doświadczeń jako kobiety, która zarówno pragnie mężczyzn, jak i boi się ich.” Ten fragment tekstu Fight, Flight or Fuck autorstwa Gideona Jacobsa, w punkt opisuje karkołomną praktykę fotografki.
„To wszystko sprawia, że jestem ciekawa jak naprawdę wygląda kobiece pożądanie” – mówi fotografka. „Pokazywanie mężczyzn zgodnie z zachodnią tradycją reprezentacji męskości (te wszystkie naolejowane mięśnie!) jest odczytywane jako homoerotyczne. Innymi słowy, uprzedmiotowienie nadal jest własnością mężczyzn.
fot. Caroline Tompkins, z wystawy "Bedfellow"
Kobiety często muszą sprawić, by mężczyźni wyglądali źle lub nie seksownie, aby móc dekodować te obrazy, jako perspektywę kobiety. Chcę posunąć tę rozmowę dalej, by pomyśleć o tym, jak trwający całe życie, zawsze obecny strach przed mężczyznami wpływa na sposób, w jaki ich postrzegamy. Jesteśmy zmuszone trzymać się dwóch prawd – odkrywać swoje seksualne pożądanie, jednocześnie sypiając z wrogiem.”
Caroline Tompkins (ur. 1992). Pochodzi z Cincinnati w stanie Ohio, otrzymała tytuł licencjata fotografii w School of Visual Arts w Nowym Jorku. Wystawiała w kraju i za granicą, a jej prace były prezentowane m.in. w BBC, Vogue i Apple. Caroline pracowała jako fotoedytorka w Bloomberg Businessweek, Vice Magazine, a obecnie zajmuje stanowisko Senior Photo Editor w Vice.com. Prowadzi zajęcia z teorii fotografii w School of Visual Arts na Manhattanie. Od 2019 roku pracuje w pełnym wymiarze godzin jako niezależna fotografka dla klientów redakcyjnych i komercyjnych. Caroline mieszka w Queens w stanie Nowy Jork.
Wystawę „Bedfellow” („Nałożnicy”) można oglądać do 22 lipca 2022 roku w galerii Miejsce przy Miejscu 14, na pl. Strzeleckim 14 we Wrocławiu.
Więcej informacji znajdziecie pod adresem opt-art.net oraz na stronie facebook.com/MiejscePrzyMiejscu.