Mobile
Oppo Find X8 Pro - topowe aparaty wspierane AI. Czy to przepis na najlepszy fotograficzny smartfon na rynku?
Podczas inauguracji tegorocznej odsłony łódzkiego Fotofestiwalu poznaliśmy wyniki dwóch głównych konkursów realizowanych w jego ramach. W tym roku triumfują Alexandra Polina i Rafał Milach.
Grand Prix Fotofestiwal to konkurs, w którym wyróżniani są artyści o wyjątkowej osobowości i projekty prezentujące odważne wizje. Nagroda przyznawana jest od 9 lat, a organizowana w wyjątkowych przestrzeniach pofabrycznych wystawa jest jednym z najbardziej oczekiwanych wydarzeń Fotofestiwalu.
Wczoraj, podczas jej otwarcia poznaliśmy też zwyciężczynię tegorocznej odsłony konkursu, Alexandrę Polinę (projekt “Maski, mity i poddani”). Bohaterami projektu są członkowie mniejszości narodowych, etnicznych, religijnych, urodzeni, dorastający i uczący się w Niemczech. Na fotografiach widać przepaść społeczną powstałą z wyobrażeń napędzanych uprzedzeniami. Celem jej prac jest podważenie stereotypów poprzez ukazanie ich folklorystycznym otoczeniu pełnym klisz myślowych. Projekt jest zapisem doświadczeń poszczególnych osób, połączony z martwą naturą powstałą z przedmiotów codziennego użytku.
fot. Alexandra Polina, z projektu "Maski, mity i poddani"
Dużym zainteresowaniem w tym roku cieszył się także konkurs na Fotograficzną Publikację Roku. Zgłoszoną łącznie 50 prac. Po kilkugodzinnych obradach, jury postanowiło dopuścić do wystawy i finału 19 książek. Spośród nich wyróżniono kilka publikacji odznaczających się wyjątkowo wysoką jakością opracowania graficznego: “Traces” Weroniki Gęsickiej, “Over” Kacpra Kowalskiego i “Architektura przetrwania” Tomasza Szerszenia. Wyróżniono także dwa kolektywy wydawniczne (Azimuth Press i 8991 Publishing).
Nagrodę główną im. Krzyśka Makowskiego i tytuł Fotograficznej Publikacji Roku otrzymała książka “Pierwszy Marsz Dżentelmenów” Rafała Milacha, o której jury napisało: „Mając ją w rękach niemożliwym jest znalezienie skojarzenia do innej publikacji. Została niezwykle skomponowana, bo też wydaje się, że projekt nie tylko został perfekcyjnie dobrany, to z trudem można oddzielić go od zaprezentowanych w niej prac. Publikacja jest efektowna, wręcz dekoracyjna, gdzie forma zderza się z trudnym tematem archiwum. To projekt totalny, niezwykle też formalny, wysmakowany produkcyjnie. Książka perfekcyjna i bezkompromisowa”.
"Pierwszy Marsz Dżentelmenów" Rafał Milach
Zarówno finałowe projekty z konkursu Grand Prix, jak i wyróżnione publikacje można oglądać na wystawach w ramach tegorocznej edycji Fotofestiwalu, do 1 lipca 2018 roku.
Więcej informacji znajdziecie pod adresem fotofestiwal.com.