Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Niespełna cztery tygodnie pozostały do rozpoczęcia targów photokina w Kolonii. Podczas sześciu dni na powierzchni 220.000 metrów kwadratowych swoją ofertę zaprezentuje ponad 1600 wystawców z 45 krajów. O nowościach targowych oraz o stałych punktach programu z Panem Markusem Osterem, managerem projektu Communication & New Media, Koelnmesse GmbH, rozmawia Marta Majewska.
Targi photokina 2002 były dużym sukcesem. Czy tegoroczna edycja będzie powielać sprawdzone pomysły?
Oczywiście organizując tegoroczną photokinę bazujemy na sukcesie sprzed 2 lat, ale zamierzamy przeprowadzić również cały szereg innowacji. W centrum zainteresowania pozostaje oczywiście obraz, ale technologie stale zmieniają się i stale rozszerza się spektrum zastosowań Targi photokina muszą uwzględniać te zmiany.
Co to oznacza?
Najlepiej tłumaczy to nowe motto targów "imaging is more" (pol. obrazowanie to coś więcej), które symbolizuje rozszerzone spektrum oferty. Imaging to dynamicznie rozwijający się rynek obejmujący w równym stopniu fotografię, elektronikę służącą rozrywce, technikę informatyczną oraz telekomunikację. Dzięki technologii cyfrowej obraz zdobył we wszystkich dziedzinach gospodarki i życia społecznego oraz w życiu prywatnym niebywałe znaczenie. Nigdy do tej pory tworzenie obrazów, ich obróbka i zapis oraz przesyłanie w ciągu kilku sekund w świat nie było tak łatwe jak dziś. Jest to z korzyścią dla rynku, ale również dla targów photokina, bowiem photokina zajmuje się w odróżnieniu od innych targów całością tego tematu, a nie tylko jego wycinkiem. Targi photokina są jedyną imprezą targową na świecie, która prezentuje cały rynek wraz z jego kompleksowością.
Czy w związku z rozszerzeniem spektrum oferty pojawią się nowi wystawcy?
Udało nam się zdobyć nowych, ciekawych wystawców z branży telekomunikacji i informatyki, takich jak na przykład: Nokia i Deutsche Telekom, z ramienia której na targach będą obecne T-Mobile, T-Com i T-Online. Wzrost uczestnictwa odnotowano również w dziale aparatów cyfrowych, nośników pamięci, drukarek do użytku domowego, wydruków wielkoformatowych, cyfrowych usług fotograficznych oraz kina domowego. Znaczne poszerzenie oferty zauważalne jest także w wideokomunikacji i mobile imaging. Ten dział będzie jednym z najważniejszych tematów naszych targów.
Czy zmieni się tradycyjny podział na Consumer Imaging i Professional Imaging?
Nie ulegnie zmianie podział na dwie główne części: Consumer Imaging (w halach od 1 do 8 i hali 11) oraz Professional Imaging (w halach 10 i 14). Wprowadzono jednak zupełnie nową strukturę wystawienniczą w Centrum Professional Imaging. Oferta profesjonalnej techniki fotograficznej i imaging, wyposażenia studyjnego, digital publishing, druku wielkoformatowego i wyposażenie do fotolabów skoncentrowana jest przede wszystkim w hali nr 14. Szczególnie silnie będzie reprezentowany dział druku wielkoformatowego (ang. large format printing, LFA). Uwzględniając przy tym również ofertę koncernów operujących w skali globalnej, które również prezentują swoją ofertę z tej branży w Consumer-Centrum, można by stwierdzić, że oferta działu druku wielkoformatowego na targach photokina to największe "targi Large Format Printing" w Europie. Wideokomunikacja będzie po raz pierwszy usytuowana w hali 10.2, w której przedstawi szerokie spektrum techniki prezentacyjnej i projekcyjnej. W tej dziedzinie odnotowano wzrost przede wszystkim w dziale monitorów plazmowych oraz wielkoformatowych wyświetlaczy ciekłokrystalicznych do zastosowań profesjonalnych oraz do kina domowego. Wraz z przestawianiem się wielu europejskich stacji telewizyjnych na produkcję w formacie High Definition wielu wystawców liczy na silne impulsy wzrostowe dla rynku. Mówi się o tym wiele w aspekcie Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej w Niemczech w roku 2006, z których transmisje mają być przygotowywane i nadawane wyłącznie w formacie HD. Hala 10.1 stanie się halą oprogramowania (niem. "Software-Halle"). Tutaj zaprezentują swoją najnowszą ofertę z zakresu cyfrowego przetwarzania obrazu i wideokomunikacji światowi liderzy tacy jak Adobe, Pinnacle, Monarch, Macro Systems, Avid, Wacom i po raz pierwszy również Microsoft. Na stoiskach będzie można poglądowo zapoznać się z całym procesem od przetwarzania obrazu aż po wideokomunikację.
Czy wystawców będzie w tym roku więcej niż przed dwoma laty?
Pomimo rosnącej koncentracji na rynku liczba wystawców w tym roku będzie prawdopodobnie wyższa niż na poprzedniej edycji targów. Stan zgłoszeń jest nadzwyczaj zadowalający. Consumer-Centrum zostało już wyprzedane prawie w całości. Obecne będą wszystkie wiodące przedsiębiorstwa z globalnej branży imaging, ale również nowi interesujący wystawcy. Wiele firm zamówiło stoiska jeszcze większe niż w roku 2002. Ogółem oczekujemy prawie 1.600 wystawców z 50 krajów, przy czym ponad 60 procent będą stanowić wystawcy zagraniczni. Szczególnie wzrośnie liczba wystawców z Azji Południowo-Wschodniej oraz z państw nowo wstępujących do UE. W targach weźmie udział 9 wystawców z Polski. Na targach photokina na powierzchni 200.000 metrów kwadratowych hal wystawienniczych będzie można zobaczyć pełne spektrum techniki i zastosowań obrazu: od wykonania ujęcia aż po jego utrwalenie na nośniku, od zapisania w pamięci aż do komunikacji. W tym spektrum dominują techniki i systemy cyfrowe.
Co zaplanowano w programie imprez towarzyszących?
Merytoryczny i kulturalny program ramowy ma za zadanie wzbogacić zawartość informacyjną, jak również otoczenie "World of Imaging". W tym roku zorganizujemy imprezy towarzyszące o wyjątkowym charakterze, aby móc przyciągnąć na targowe wydarzenia jeszcze szersze grono profesjonalistów i zwykłych użytkowników. Będą to: Visual Gallery, Centrum Kongresowe oraz Międzynarodowe Centrum dla Handlowców.
Z 2002 roku wszyscy pamiętają ciekawe wystawy odbywające się w ramach Visual Gallery. Co jest godne polecenie podczas tegorocznej edycji?
Polecam zarówno mistrzowskie prace uznanych artystów, jak również wyróżnione fotografie młodych twórców. Obiecująco zapowiadają się ekspozycje prac Elliotta Erwitta, Antona Corbijna, Alberto Venzago oraz wielu innych.
Centrum Kongresowe także pamiętamy sprzed dwóch lat. Jakie będą główne tematy w tym roku?
Nowymi tematami międzynarodowego programu kongresowego będzie Międzynarodowa Konferencja Analityków i sympozjum poświęcone kinematografii i telewizji w formacie High Definition. Warto także wspomnieć o naszej najważniejszej imprezie, międzynarodowej dyskusji panelowej (International Panel Discussion), w której udział wezmą szefowie koncernów największych przedsiębiorstw ze światowej branży imaging.
Międzynarodowe Centrum dla Handlowców to zupełna nowość. Co kryje się pod tą nazwą?
Będzie to platforma informacyjna, ale również miejsce dla nawiązywania kontaktów, która będzie otwarta od samego rana, jeszcze przed rozpoczęciem targów. Dzięki zwięzłej informacji oraz wszechstronnemu serwisowi chcemy przygotować handlowców do możliwie najbardziej efektywnego - również pod względem czasowym - zwiedzania targów. Specjaliści z branży mogą już dziś rejestrować w trybie online na stronie internetowej targów photokina (www.photokina.de) swoje odwiedziny na targach.
Photokina 2004 będzie starała się objąć kompleksowo wszystko co wiąże się z obrazowaniem. Czy zadanie to jest możliwe do zrealizowania?
Zadanie z pewnością nie jest łatwe. Imaging World (świat obrazowania) jest w stałym ruchu, a jego granice trudno przewidzieć. Powiązany sieciowo świat obrazów znalazł już trwałe miejsce w wielu dziedzinach życia gospodarczego, a dzięki marketingowi jego znaczenie wzrośnie jeszcze bardziej, bowiem obraz potrafi wyrazić więcej i również bardziej ekspresywnie niż jakikolwiek inny środek wyrazu. Dotyczy to również zwyczajnych konsumentów: "Imaging is more" - to więcej radości, więcej komunikacji, wyższa jakość życia. Targi photokina zaprezentują ten temat w całej jego różnorodności w sposób merytoryczny, atrakcyjny, ale i emocjonalny.
Trzymamy Pana za słowo. Dziękuję za rozmowę.
Markus Oster jest managerem projektu Communication & New Media, Koelnmesse GmbH.
Warto dodać, że targi photokina wzbudzają rosnące zainteresowanie nie tylko wśród światowych koncernów, ale także wśród polskich wystawców. Jak twierdzi Pani Anna Grenke z przedstawicielstwa targów Koelnmesse w Warszawie, wiąże się to zarówno z dynamicznym rozwojem samej branży, jak i działaniami polskich firm, które osiągają poważne sukcesy. Na photokinie 2004 spotkamy dziewięciu polskich wystawców. Będą to firmy: Avers, Foto-Hurt, Icar, Lab Net Plus, Lafot, Poldom, Empol, Elfo oraz River. Ich stoiska znajdziemy zarówno w części Consumer Imaging jak i Proffesional Imaging. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się targi photokina także wśród odwiedzających z Polski. Dzięki możliwości podróżowania tanimi liniami wyjazd do Kolonii jest w tym roku łatwiejszy i mniej kosztowny. Informacje o tym jak zaplanować wyjazd na targi photokina 2004 można znaleźć w naszym poprzednim artykule Photokina 2004 - jak zaplanować wyjazd? z 2 sierpnia 2004 roku.
Więcej informacji o targach photokina znajdziemy na stronie: www.photokina.de
Zapraszamy do odwiedzenia targów photokina 2004 w Kolonii.
Wszystkich tych, którym nie uda się wyjechać na targi photokina, zapraszamy do przeczytania obszernej relacji, która zostanie opublikowana w magazynie Fotopolis.pl
Natomiast wszystkim zainteresowanym udziałem w targach oraz wyjazdem porad udzielą Pani Anna Grenke oraz Pan Tomasz Jakubaszek - Przedstawicielstwo Targów Koelnmesse w Polsce, ul. Chmielna 5/7, Warszawa, tel. (22) 827 46 70, 827 46 74,
e-mail: info@pl.koelnmesse.com
Czytaj także:
Relacja z targów photokina 2002 czytaj...
Zapowiedź targów photokina 2004 czytaj..
Jak zaplanować wyjazd na targi photokina 2004 czytaj...