Aparaty
Leica M11 Black Paint - nowa wersja, która pięknie się zestarzeje
Nie musimy wyjaśniać naszym czytelnikom czym dla rynku fotograficznego są odbywające się co dwa lata w Kolonii targi Photokina. Pasjonaci technologii obrazowania spekulują już na temat premier i innowacji, które mają pojawić się jesienią. Wszystkim, którzy śledzą wydarzenia na rynku obrazowania a szczególnie dla tych, którzy wybierają się we wrześniu do Kolonii, prezentujemy więcej szczegółów dotyczących programu targów, zaprezentowanych podczas wczorajszej konferencji prasowej przez przedstawicieli Koelnmesse GmbH.
Nowe tereny targowe
Tegoroczna Photokina będzie różnić się od poprzednich edycji przede wszystkim terenami wystawienniczymi. Rozbudowa terenów Koelmesse pociągnęła za sobą zmianę rozmieszczenia przestrzennego poszczególnych stoisk. Przypomnijmy, że do tej pory tereny targów kolońskich rozmieszczone były na obu brzegach Renu. W związku z budową czterech nowych hal na wschodnim brzegu rzeki, targi zostaną przeniesione do hal Ost (wschodnich), których łączna powierzchnia obejmuje ponad 280 tysięcy metrów kwadratowych, z czego 80 tysięcy metrów kwadratowych stanowią nowe hale.
Ważną częścią przygotowanej na rok 2006 inwestycji są tereny otwarte (75 000 metrów kwadratowych), w tym wielki bulwar targowy, łączący hale północne, południowe i wschodnie. Markus Oster, dyrektor ds Komunikowania i Mediów Koelnmesse podkreśla, że architektura nowych hal zwiększy elastyczność i efektywność użytkowania dzięki zastosowanemu systemowi bez filarów.
Nowy podział tematyczny
Zmiana dotychczasowej struktury hal targów kolońskich niesie ze sobą także zmiany w umiejscowieniu stoisk. Markus Oster potwierdza, że nie obyło się bez trudnych rozmów ze stałymi klientami, przywiązanymi do miejsc, w których od lat eksponowali swoje produkty. Zmiany umiejscowienia stoisk nie są związane jedynie z wykorzystaniem nowych hal, ale także ze zmianą filozofii podziału wystawców na consumer imaging i professional imaging. Markus Oster tłumaczy: "Od dawna istnieją punkty styczne pomiędzy klientami zainteresowanymi elektroniką użytkową i profesjonalną; coraz więcej konsumentów interesuje się produktami półprofesjonalnymi, które stają się dla nich dostępne pod względem cenowym. Również producenci uwzględniają ten trend i kierują poszerzoną paletę swych wyrobów coraz częściej do profesjonalistów i prywatnych użytkowników. Targi Photokina uwzględniają w swej nowej strukturze te zmiany rynkowe i prezentują proces technologii obrazowania całościowo w kolońskich halach targowych". Podczas Photokiny 2006 wystawcy zostaną podzieleni tematycznie według tego, który z elementów technologii obrazowania jest dla nich priorytetowy: fotografowanie, zapis obrazu, przetwarzanie obrazu, utrwalanie obrazu czy prezentacja obrazu.
Wystawcy
Tematyczny podział wystawców i ich przestrzenne umiejscowienie to niezwykle ważne zagadnienie, gdy mówimy o około 1 600 firmach rozmieszczonych na tak dużej powierzchni. W chwili obecnej lista wystawców nie jest jeszcze zamknięta, ale już wiadomo kogo zabraknie i kto się pojawi. Koncentracja rynku i jego dynamiczny rozwój pociągnął za sobą pojawienie się nowych graczy oraz wycofanie niektórych tradycyjnych marek. Na targach nie zobaczymy rzecz jasna oferty firm Agfa Foto, Konica Minolta czy Yashica Kyocera. Za to Samsung, Panasonic, HP, Nokia oraz Microsoft zaprezentują się na znacznie większej powierzchni niż w 2004 roku. Nowością i niespodzianką na tegorocznej Photokinie będzie stoisko firmy Apple. Strategia firmy Steve'a Jobsa nie przewiduje wystawiania się na targach branżowych, lecz skupia się na organizowaniu własnych imprez. Decyzja o pojawieniu się na targach Photokina potwierdza zaangażowanie Apple'a w fotografię. Nowym wystawcą będzie także firma CeWe Color. Tradycyjnie nie zabraknie polskich wystawców: Elfo, Awers, River, Lab Net Plus, ale jak już wspomnieliśmy lista nie jest jeszcze zamknięta.
Dwuletni cykl Photokiny
Co dwa lata powraca pytanie o to czy branży fotograficznej potrzebna jest duża europejska impreza targowa każdego roku. Markus Oster zapewnił, że z rynku nie płyną takie sygnały. Ekspozycja na Photokinie jest dużym wydatkiem, którego firmy nie chcą ponosić każdego roku. Koelnmesse nie postrzega także konkurencji w targach IFA, które odbędą się w Berlinie na początku września. Do tej pory IFA i Photokina organizowane były naprzemiennie, zatem w tym roku po raz pierwszy obie imprezy będą organizowane w ciągu jednego miesiąca. Jak podkreśla Rainer Schmidt, dyrektor Związku Przemysłu Fotograficznego, IFA jest imprezą o bardziej lokalnym charakterze, a ponadto koncentruje się na produktach konsumenckich, natomiast Photokina jako duże wydarzenie międzynarodowe stara się oferować więcej dla tych, którzy nie chcą się ograniczać do konsumowania produktów, ale chcą ich używać do kreatywnej pracy. Biorąc pod uwagę liczbę wystawców, wygląda na to, że koncentracja dwóch dużych imprez nie zaszkodziła Photokinie.
Program ramowy
Podobnie jak podczas ostatniej edycja targów, organizatorzy Photokiny przygotowali ciekawy program uzupełniający, zarówno dla przedstawicieli branży, jak i dla konsumentów.
I tak dla jednej z najważniejszych grup docelowych targów, przedstawicieli międzynarodowego handlu specjalistycznego, na Photokinie funkcjonować będzie Centrum Handlu Specjalistycznego oraz BVT Business Lounge (Federalne Zrzeszenie Techniki Handlu Detalicznego), gdzie zapewniony zostanie wszechstronny serwis i wszelkie potrzebne informacje.
Natomiast dla wszystkich, którzy nie zamierzają ograniczać się do biznesu i technologii, organizatorzy targów przygotowali platformę kreatywną, a w jej ramach wydarzenia kulturalne w ramach "Visual Gallery" (wystawy znanych artystów i młodych talentów), "Meet the Professionals" (forum kontaktów z profesjonalistami) oraz "Academy meets Photokina" (platforma szkół wyższych).
Ponadto w planach znalazły się: