Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
W środę, 19 maja 2004 roku w Warszawie odbyła się konferencja prasowa poświęcona tegorocznym targom Photokina, które odbywają się w dniach 28 września - 3 października pod hasłem Imaging is more.
Jak twierdzi Markus Oster, manager projektu Kommunikation & Medien Koelnmesse nowe hasło symbolizuje rozszerzone spektrum oferty. Obrazowanie to dynamicznie rozwijający się rynek obejmujący w równym stopniu fotografię, elektronikę służącą rozrywce, technikę informatyczną oraz komunikację. Dzięki technologii cyfrowej obraz zdobył we wszystkich dziedzinach gospodarki i życia społecznego oraz w życiu prywatnym niebywałe znaczenie. Nigdy do tej pory tworzenie obrazów, ich obróbka i zapis oraz przesyłanie w ciągu kilku sekund w świat nie było tak łatwe, jak dziś.
Nowe technologie doprowadziły do wielkiego rozwoju rynku. Jak podkreśla Rainer Schmidt, dyrektor zarządzający Niemieckiego Przemysłu Fotograficznego - Nowe technologie w fotografii nie wypierają starych - doprowadziły do wzrostu całego rynku (...) 107 milionów aparatów cyfrowych: światowy rynek fotograficzny nigdy nie był tak wielki jak w roku 2003, a jego wzrost ma się utrzymać także w roku 2004.
Statystyki potwierdzają tezę Schmidta: spadek sprzedaży aparatów analogowych wyniósł w 2003 roku jedynie 10%, spadek sprzedaży filmów: 7 % przy jednoczesnym wzroście sprzedaży aparatów cyfrowych o 64% i wzroście sprzedaży aparatów jednorazowych o 8%! Co ważne, Europa stała się w 2003 roku największym rynkiem aparatów cyfrowych (36%) obok Ameryki (34%), Japonii (18%).
Wszystko to sprawia, że tegoroczne targi Photokina zapowiadają się niezwykle interesująco. Swój udział na targach zapowiedziało już 1600 wystawców z 50 krajów, którzy zaprezentują produkty, rozwiązania i usługi dla konsumentów (Consumer Imaging) oraz profesjonalistów (Professional Imaging). Wśród nich będzie kilku wystawców z Polski: firmy Elfo, Lafot, Empol, Lab Net Plus, River oraz Icar. W porównaniu do roku 2002 nie zmieni się liczba powierzchni wystawowej: będzie ona wynosić 220 tysięcy metrów kwadratowych. Organizatorom udało się pozyskać nowych wystawców z branży telekomunikacyjnej i informatycznej, takich jak Nokia i Deutche Telekom (T-Mobile, T-Com, T-Online). Wzrost uczestnictwa odnotowano również w dziale aparatów cyfrowych, nośników pamięci, drukarek do użytku domowego, cyfrowych usług fotograficznych oraz kina domowego.
Oferta dla profesjonalistów prezentowana będzie w halach 10 i 14. Profesjonalne technologie fotograficzne, wyposażenie studyjne, wydruki cyfrowe, wydruki wielkoformatowe (szczególnie silnie reprezentowane) i wyposażenie do fotolabów skoncentruje się głównie w hali 14. Wideokomunikacja zostanie usytuowana w hali 10.2, gdzie przedstawione zostanie szerokie spektrum techniki prezentacyjnej i projekcyjnej (m.in.: monitory plazmowe, wielkoformatowe wyświetlacze ciekłokrystaliczne, format High Definitions).
Konferencje i sympozja
Zgodnie z tradycją wielką rolę w ofercie targowej odgrywa merytoryczny i kulturalny program ramowy. Dla handlowców z całego świata zorganizowany zostanie po raz pierwszy (hala 8.1) Międzynarodowe Centrum Handlu Specjalistycznego. Będzie to platforma informacyjna, ale także miejsce do nawiązania kontaktów, która będzie otwarta od samego rana jeszcze przed rozpoczęciem targów. Specjaliści z branży mogą już dziś rejestrować się w trybie online na stronie internetowej targów www.photokina.de
Nowymi tematami międzynarodowego programu kongresowego będzie Międzynarodowa Konferencja Analityków oraz sympozjum poświęcone kinematografii i telewizji w formacie High Definition. Warto zwrócić uwagę także na międzynarodową dyskusję panelową, w której wezmą udział szefowie największych koncernów z sektora obrazowania. Wiele osób zainteresuje miejsce nawiązywania kontaktów z zakresu fotografii artystycznej, kreacyjnej, mody, fotografii prasowej i mediów elektronicznych Meet Proffesionals. Będą tak obecni przedstawiciele domów wydawniczych, agencji fotograficznych, którzy omówią najważniejsze tematy branży.
Wystawy fotograficzne
Warto także wspomnieć o programie kulturalnym Visual Gallery. Wystawy fotograficzne zaprezentują zarówno dorobek najbardziej uznanych nazwisk, jak i młodych talentów, odkrytych podczas konkursów fotograficznych. Niemiecki magazyn stern zaprezentuje fotografie gwiazd autorstwa Antona Corbijna. Ekspozycja "Magic Hands" będzie przedstawioną przez Leicę ponad półwieczną retrospektywą prac Elliotta Erwitta. Zobaczymy także egzotyczne fotografie Alberto Venzago na wystawie "Voodoo" oraz "Portrety" Krisa Scholza. Elvis będzie głównym motywem cyklu "ElvisWho" autorstwa Petera Badge'a i Johana Zambryskiego.
Ciekawie zapowiada się ekspozycja "New York to Baghdad", na którą składają się prace takich fotoreporterów jak James Nachtwey, Christopher Anderson czy Lauren Greenfield. Niewątpliwie wielką atrakcję będzie wystawa współczesnej fotografii chińskiej.
Ponadto zaprezentowana zostanie wystawa "Lebenszeit" Waltera Schels'a, "Venice - Camera obscura" Güntera Derleth'sa oraz ekspozycje najlepszych prac konkursowych BFF Promotion Award & Reinhart Wolf Prize 2004, a także konkursu Kodaka dla młodych talentów. Warto zwrócić uwagę na ekspozycję "1,177 Times in 80 Hours - Captured by BFF" - będzie to niespotykana wystawa składająca się z jednego wydruku o długości 180 metrów, na którym znajdziemy 1177 portretów różnych autorów. Listę wystaw zamyka "The Best of Class" - najciekawsze fotografie prasowe nagrodzone w konkursie Euro Press Photo Award, zaprezentowane przez Fuji Photo Film GmbH.
Wernisaż ekspozycji odbywających się w ramach The Visual Gallery odbędzie się w Hali 7, w niedzielę 26 września.
Więcej informacji można znaleźć na stronie www.visualgallery.de
Photokina a PMA
Po zaprezentowaniu imponującego programu targów, na konferencji prasowej wywiązała się dyskusja jak formuła targów wpisuje się w najnowsze trendy rynku cyfrowego. Pamiętajmy, że Photokina organizowana jest co 2 lata, co przy krótkim cyklu życia produktu (6 miesięcy w przypadku kompaktowych aparatów cyfrowych) nasuwa pewne wątpliwości. Markus Oster zapytany o to jaką strategię przyjęła Photokina w odpowiedzi na rozwój rynku i coroczne targi PMA, odpowiedział: Targi Photokina są jedyną imprezą na świecie , która prezentuje rynek wraz z całą jego kompleksowością. Nie skupiamy się na jednym sektorze rynku, ani też nie ograniczamy się do pokazania kilku innowacji! Naszym celem jest pokazanie wszystkich zjawisk rynkowych z całą ich złożonością a także wyznaczanie trendów w tej branży. Przy tak ambitnych celach organizowanie Photokiny częściej nie byłoby możliwe: należy pamiętać jaki wielki jest to wydatek dla wystawców. Uważam, że targi PMA nie są naszą bezpośrednią konkurencją.
Nie da się jednak zaprzeczyć, że potrzebna jest dodatkowa, występująca obok Photokiny, nowa formuła targów, skupiająca się na prezentowaniu nowości cyfrowych, organizowana w cyklu 6-miesięcznym.
Wyjazd na Photokinę
Photokina 2004 dopiero za cztery miesiące, ale już najwyższy czas, żeby zarezerwować noclegi i bilety lotnicze lub autobusowe. Warto zwrócić się do Przedstawicielsta Targów Koelnmesse w Polsce, które oferuje noclegi w wielu przedziałach cenowych i organizuje wyjazdy dla grup. Biuro mieści się przy ulicy Chmielnej 5/7 w Warszawie, telefon: (22) 827 46 70 oraz (22) 827 46 74.
Czytaj także:
Relacja z targów Photokina 2002 czytaj...