Fujifilm FinePix F50fd - 12 mega ze stabilizacją

Autor: Łukasz Kacperczyk

26 Lipiec 2007
Artykuł na: 6-9 minut
Fujifilm prezentuje aparat FinePix F50fd wyposażony w 12-megową matrycę typu Super CCD HR siódmej generacji i sprzętowy system stabilizacji obrazu. Od pokazanego w styczniu modelu F40fd odróżnia go również obecność manualnych trybów ekspozycji. Ciekawe, czy przy tak wysokiej rozdzielczości sensora udało się zachować znakomitą jakość przy wysokich czułościach, z której słyną cyfrówki z linii FinePix F.

Kiedy na początku roku pisaliśmy o aparacie Fujifilm FinePix F40fd, spekulowaliśmy, że jego następca przeznaczony dla zaawansowanych użytkowników, czyli oferujący manualne tryby ekspozycji, pojawi się całkiem niedługo i że zachowując matrycę F40fd może nosić symbol F41fd. Tak przynajmniej wynikało z wcześniejszej praktyki japońskiego producenta. Tymczasem Fujifilm zrobiło nam niespodziankę - nie dość że wybierając nazwę poszło w zupełnie inną stronę, to jeszcze zmieniło przetwornik obrazowy...

Fujifilm FinePix F50fd

Dzisiejsza nowość nosi symbol FinePix F50fd i od F40fd różni się znacznie bardziej niż miało to miejsce w przypadku poprzednich "par" produktów tej linii. Po pierwsze zmieniono matrycę - F50fd rejestruje zdjęcia za pomocą aż 12-megowego sensora typu Super CCD HR 7. generacji. W stosunku do F40fd, które miało matrycę 8-megową, to dość duży skok. Trzymamy kciuki, by nowa generacja była przynajmniej równie niskoszumowa, co poprzednie - zwłaszcza że zachowano rozmiary przetwornika (1/1,6 cala). Firma podkreśla, że za jakość obrazu będzie odpowiadał Real Photo Processor II - brzmi poważnie, miejmy nadzieję, że będzie skuteczny. FinePix F50fd zyskał też kompatybilność z kartami SDHC - F40fd działał tylko ze standardowymi nośnikami SD. Oczywiście firma nie zostawiła na lodzie swoich wiernych klientów i aparat został wyposażony również w gniazdo na karty xD-Picture.

Nie bardzo wiemy, co zrobić z podanym przez producenta zakresem ogniskowych. Obiektyw F50fd jest taki sam, jaki miał model F40fd, wymiary matrycy identyczne, a jakimś cudem podawany przez Fujifilm ekwiwalent ogniskowych zmienił się z 36-108 mm (F40fd) w 35-105 mm (F50fd). Niewykluczone, że tym razem wynik zaokrąglono w dół, by uzyskać wrażenie szerokiego kąta (w końcu 35 mm kojarzy się znacznie lepiej niż 36 mm...). My będziemy się jednak trzymali poprzednich wartości, by czytelnicy nie liczyli na zwiększenie kąta widzenia obiektywu po przesiadce z F40fd na F50fd.

Fujifilm FinePix F50fd - na tylnej ściance dominuje 2,7-calowy ekran LCD

Za to ekran LCD zajmujący znaczną część tylnej ścianki został powiększony naprawdę - jego przekątna skoczyła z 2,5-cala w F40fd do 2,7-cala. Taka różnica może by już zauważalna. Nie zmieniła się za to liczba punktów, która zatrzymała się na poziomie 230 tysięcy. Zaawansowanego użytkownika ucieszą zapewne manualne tryby ekspozycji, ale może zdziwić rezygnacja dwóch rodzajów pomiaru światła - w przeciwieństwie do F40fd do dyspozycji jest tylko 256-punktowy pomiar matrycowy. Tak przynajmniej wynika ze specyfikacji udostępnionych przez Fujifilm. Poprzednik miał jeszcze tryb centralnie ważony i punktowy. Ze smutkiem odnotowujemy też praktyczny spadek wydajności akumulatora. FinePix F40fd mógł na jednym ładowaniu zrobić ok. 300 zdjęć, F50fd zatrzyma się już po 230. Akumulator został zmieniony, ale nawet mimo to nie udało się zachować wydajności poprzedników (o legendarnej wytrwałości modeli F30 i F31fd już nie wspominamy).

Linia Fujifilm FinePix F, w której F50fd jest najnowszym modelem, zawsze słynęła ze znakomitej jakości zdjęć wykonanych przy wysokich czułościach. Co prawda dzisiejsza nowość została wyposażona w sensor Super CCD siódmej już generacji, ale mamy poważne wątpliwości, czy uda się zachować tę jakość przy tak dużym skoku rozdzielczości bez zwiększenia fizycznych wymiarów matrycy. Chcielibyśmy się jednak mylić, a producent zdaje się nie widzieć problemu - F50fd daje bowiem do dyspozycji czułość ISO 1600 przy pełnej rozdzielczości, ISO 3200 przy 6 Mp i 6400 przy 3 Mp. No cóż - z werdyktem musimy poczekać do chwili, kiedy w nasze ręce trafi egzemplarz testowy. Pytanie, czy korzystanie z tak wysokich czułości będzie koniecznie, skoro aparat wyposażono w sprzętową stabilizację obrazu? Kombinacja wysokiej jakości przy wysokich czułościach i stabilizacji matrycy (bo na taki system zdecydowało się Fujifilm) może być prawdziwym rarytasem dla osób fotografujących w słabych warunkach oświetleniowych.

Fujifilm FInePix F50fd

Warto poświęcić kilka słów systemowi wykrywania twarzy. To właśnie Fujifilm zapoczątkowało ten szał i dziś znów ma w zanadrzu coś nowego. Podczas gdy konkurencja walczy o jak największą liczbę twarzy, które aparat jest w stanie rozpoznać (Panasonic Lumix DMC-FZ18 identyfikuje aż 15!), japońska firma poszła w stronę zwiększenia skuteczności. Wersja 2.0 systemu detekcji twarzy zastosowana po raz pierwszy w opisywanym aparacie nie wymaga, by osoby fotografowane były przodem do aparatu. FinePix F50fd potrafi rozpoznać twarze obrócone w stosunku do aparatu aż do profilu, radzi sobie również z osobami w pozycji horyzontalnej. Ilustruje to poniższy obrazek.

po lewej zakres "rozpoznawalności" zwyczajnych systemów rozpoznawania twarzy, po prawej - najnowsze rozwiązanie Fujifilm

Opisywany aparat trafi do sprzedaży we wrześniu bieżącego roku, a jego amerykańską cenę ustalono na poziomie ok. 300 $. Poniżej dane techniczne opisywanego aparatu.

NazwaFujifilm FinePix F50fd
Typzaawansowany aparat kompaktowy
Efektywna rozdzielczość12 Mp
Sensor
  • Super CCD HR 7. generacji
  • 1/1,6 cala
  • 12 Mp efektywnych
Pamięć
  • 25 MB wbudowanej
  • karty xD-Picture
  • karty SD/SDHC
Rozdzielczość
  • 4000 x 3000
  • 4224 x 2816 (3:2)
  • 2848 x 2136
  • 2048 x 1536
  • 1600 x 1200
  • 640 x 480
Formaty zapisu obrazu
  • JPEG (Exif 2.2)
  • AVI (Motion JPEG)
Poziom kompresjib.d.
Jakość kompresjib.d.
Obiektyw
  • Fujinon Zoom Lens
  • 36-108 mm (nominalna: 8-24 mm), 3x
  • F2.8-F5.1
Stabilizacja obrazustablizacja matrycy
Zoom cyfrowymaks. 8,2x
Przysłona
  • F2.8 (F8) - F5.1 (F8)
  • 10 kroków co 1/3 EV
Migawka8 s - 1/2000 s (w zależności od trybu pracy)
Tryby ekspozycji
  • Auto
  • program
  • stabilizacja
  • naturalne światło
  • naturalne światło z błyskiem
  • preselekcja przysłony
  • preselekcja czasu
  • manual
  • programy tematyczne (SP1 i SP2):{LST
;zdjęcia seryjne}
Pomiar światła256-punktowy TTL
Kompensacja ekspozycjitak
Blokada ekspozycjipo naciśnięciu spustu do połowy
Autobracketingb.d.
Metody pomiaru ostrościb.d.
Tryby pracy autofocusa
  • wielopunktowy, szeroki, punkt centralny
  • pojedynczy, ciągły
  • wspomaganie
  • zasięg:{LST
Manual focusb.d.
Blokada ostrościpo naciśnięciu spustu do połowy
Podgląd głębin.d.
Czułość
  • Auto do ISO 1600
  • Auto do ISO 800
  • Auto do ISO 400
  • ISO 100
  • ISO 200
  • ISO 400
  • ISO 800
  • ISO 1600
  • ISO 3200 (6 Mp)
  • ISO 6400 (3 Mp)
Balans bieli
  • auto
  • światło dzienne
  • cień
  • światło jarzeniowe x 3 (dzienne, ciepłe, zimne)
  • światło żarowe
  • ustawienie manualne
Efektyb.d.
Korekta obrazub.d.
Zdjęcia seryjne
  • pierwsze 3: maks. 2 kl/s
  • pierwsze 12: maks. 5 kl/s, 3 Mp
  • ostatnie 3: maks. 2 kl/s
  • ostatnie 12: maks. 5 kl/s, 3 Mp
  • maks. 0,5 kl./s do zapełnienia karty
Rejestracja filmu
  • 640 x 480 lub 320 x 240
  • 25 kl/s
  • z dźwiękiem mono
  • brak możliwości zmiany ogniskowej podczas rejestracji
Monitor LCD
  • 2,7-calowy TFT LCD
  • 230 tys. pikseli
  • 100% krycia
Synchronizacja z lampąb.d.
Lampa błyskowa
  • wbudowana:
  • {LST
Kontrola błysku
  • auto
  • redukcja czerwonych oczu
  • błysk wymuszony
  • lampa wyłączona
  • synchronizacja z długimi czasami
Stopka akcesoriówbrak
Matówkan.d.
Lustron.d.
Wizjerbrak wizjera optycznego
Punkt ocznyn.d.
Informacja w wizjerzen.d.
Informacja LCDb.d.
Notka dźwiękowatak
Tryby odtwarzania
  • wykrywanie twarzy
  • pokaz slajdow
  • kadrowanie
  • pojedyncze zdjęcie
  • indeks (do 100 miniaturek na jednym ekranie)
  • sortowanie według daty
  • obracanie
  • notatka głosowa
Samowyzwalacz2 lub 10 s
ZłączaUSB 2.0 Hi-Speed, wyjście wideo (NTSC / PAL), gniazdo zasilacza
Pilotbrak
Zasilanieakumulator litowo-jonowy NP-50, opcjonalny zasilacz sieciowy
Wydajność zasilania (zdjęcia)ok. 230 zdjęć z akumulatorem NP-50
Funkcje indywidualnebrak
Warunki atmosferyczneb.d.
Gwint statywutak
Obudowab.d.
Wymiary92,5 x 59,2 x 22,9 mm
Waga155 g bez baterii i karty
Akcesoriab.d.
Oprogramowanieb.d.
Uwagi
  • detekcji twarzy 2.0 - brak konieczności frontalnego ujęcia, maks. 10 twarzy
  • brak histogramu
  • komunikacja IR
Test Fotopolis6156
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Canon RF 70-200 mm f/2.8L IS USM Z - wewnętrzny zoom, filmowa ergonomia, praca z konwerterami i… zaporowa cena
Canon RF 70-200 mm f/2.8L IS USM Z - wewnętrzny zoom, filmowa ergonomia, praca z konwerterami i…...
Canon prezentuje kolejny profesjonalny zoom 70-200 mm f/2.8, tym razem przygotowany także do pracy filmowej. Szkło spodobać ma się także jednak wymagającym fotografom, oferując...
8
Nawet 40 rat 0% na Twój wymarzony sprzęt fotograficzny w CEWE FOTOJOKER
Nawet 40 rat 0% na Twój wymarzony sprzęt fotograficzny w CEWE FOTOJOKER
Do 6 listopada w CEWE Fotojoker sprzęt fotograficzny możecie kupić w rozszerzonym systemie ratalnym do 40 rat 0%. W ofercie aparaty i obiektywy topowych marek.
9
Zimowe rabaty Nikon - aparaty i obiektywy taniej do 4300 zł
Zimowe rabaty Nikon - aparaty i obiektywy taniej do 4300 zł
Nikon startuje z promocją „Natychmiastowy Rabat Zima 2024”, w ramach której aparaty, obiektywy, a także akcesoria producenta będzie można kupić z natychmiastową zniżką sięgającą nawet...
16
Powiązane artykuły