Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Od pewnego czasu coraz więcej aparatów pozwala na filmowanie w formacie RAW. Jednak dopiero Nikon Z9 ma szansę sprawić, że format ten upowszechni się wśród twórców filmujących aparatami.
Od pewnego czasu opcja zapisu wideo w formacie RAW pojawia się na szczycie marketingowego przekazu producentów nowych aparatów. Problem w tym, że na chwilę obecną ze względu na ogromny rozmiar plików jest to rozwiązanie zupełnie niepraktyczne. A przynajmniej w przypadku workflow większości twórców wideo, którzy pracują aparatami. Wygląda jednak na to, że niebawem ma szansę się to zmienić.
O tym, że Nikon Z9 umożliwiać ma opcję zapisu wideo RAW w jakości 8K z prędkością 60 kl./s, a także oferować nowy efektywny tryb kompresji plików wiemy już od premiery. Do tej pory producent nie udostępniał zbyt wiele szczegółów na ten temat i choć w międzyczasie pojawiały się pewne przypuszczenia, dopiero teraz otrzymujemy oficjalne potwierdzenie plotek, na temat wykorzystania nowej, imponującej technologii kompresji plików. Jak dowiadujemy się z niedawnej informacji prasowej, Nikon 9 będzie wykorzystywać nowy system kompresji TicoRAW, opracowany przez firmę IntoPIX.
Jak zapewniają twórcy, nowy format otwierać ma przed użytkownikowi zupełnie nowe możliwości, z jednej strony zachowując wszystkie korzyści płynące z pracy w RAW-ach, a z drugiej znacznie ograniczając pobór mocy, czasy transferu i oczywiście rozmiar plików. Według obietnic, w tym ostatnim wypadku nawet 10-krotnie i to przy braku widocznych strat na jakości. Poniższa tabela pokazuje możliwy czas zapisu 12-bitowego wideo TicoRAW z prędkością 60 kl./s dla rozdzielczości Full HD, 4K i 8K na dysku lub karcie o pojemności 1 TB.
Nawet jeśli okaże się, że prawdziwie „wizualnie” bezstratny zapis możliwy jest do uzyskania jedynie do kompresji 6:1 (TicoRAW umożliwia sterowanie stopniem kompresji w zakresie 2:1-12:1) i tak będzie oznaczać to, że w realnych warunkach filmowania z prędkością 25 kl./s, korzystając z 1-terabajtowej karty zapiszemy na niej prawie godzinę materiału 8K RAW i aż 4,5 godziny materiału 4K. W tym wypadku, dysponując odpowiednio dużym i szybkim dyskiem w komputerze, można by zupełnie przerzucić się na format RAW w przypadku realizacji wideo.
Teraz pozostaje właściwie jedynie pytanie o to, na ile skutecznie z nowym formatem będą radzić sobie programy do edycji oraz czy będzie on mógł w ogóle liczyć na ich wsparcie. Jeśli bowiem do edycji czy konwersji konieczna będzie osobna aplikacja, prawdopodobnie niewielu twórców będzie gotowych zdecydować się na ten krok. O tym wszystkim przekonamy się zapewne już niebawem, gdy pierwsze modele aparatów trafią do recenzentów.
Więcej informacji na temat formatu TicoRAW znajdziecie na stronie intopix.com/tico-raw
Źródło: intopix.com