Mobile
Oppo Find X8 Pro - topowe aparaty wspierane AI. Czy to przepis na najlepszy fotograficzny smartfon na rynku?
Na następce popularnej „trójki” czekaliśmy ponad 4 lata. Nowa odsłona linii 5D wprowadza usprawnienia na niemal każdej płaszczyźnie. Ale czy sprosta oczekiwaniom pokładanym w niej przez zawodowych fotografów?
Seria EOS 5D, świetująca w zeszłym roku swoje 10-lecie, to chyba najlepiej sprzedająca się linia współczesnych lustrzanek kierowanych do zawodowców. Nic dziwnego, kolejne generacje wprowadzały przełomowe na tamten czas usprawnienia, pieczętując pozycję linii 5D, jako najbardziej uniwersalnych, profesjonalnych aparatów na rynku. Na następce wciąż cieszącego się popularnością modelu 5D Mark III czekaliśmy ponad 4 lata. Czy w tym czasie projektantom udało się tchnąć w korpus wystarczającą dozę innowacyjności, by sprostał oczekiwaniom użytkowników i dumnie reprezentował ponad 10-letnie dziedzictwo serii?
Pierwszy rzut oka na specyfikację aparatu budzi mieszane uczucia. Z jednej strony usprawniono niemal każdy jej aspekt, z drugiej, wydaje się, że nowym modelem producent jedynie równa do aktualnych potrzeb rynku, nie starając się specjalnie wybiegać naprzód. Mimo to aparat i tak ma się czym pochwalić.
Sercem modelu Canon EOS 5D Mark IV jest 30,4-milionowa matryca CMOS wspomagana znanym z flagowego modelu EOS-1D X Mark II procesorem obrazu DIGIC 6+. Zestaw ten pozwoli nam na fotografowanie w zakresie czułości ISO 100-32000 (rozszerzane do ISO 50-102400), z maksymalną prędkością 7 kl./s, oferując zdjęcia o rozdzielczości 6270 x 4480 pikseli. Dodatkowo producent chwali się, że usprawnił algorytmy odpowiadające za przetwarzanie i redukcję szumów, dzięki czemu zdjęcia wykonywane w słabym oświetleniu mają odznaczać się ponadprzeciętną jakością.
Z topowego modelu zaczerpnięto także system autofokusa, wspomagany nowym czujnikiem pomiaru RGB+IR o rozdzielczości 150 tys. punktów. Otrzymujemy 61 punktów AF, z których aż 41 to punkty podwójnie krzyżowe, czułe do wartości - 3 EV w przypadku fotografowania przy pomocyw wizjera, lub do 4 EV w trybie Live View. Co więcej wszystkie punkty będą aktywne także przy przysłonie f/8, co ułatwi pracę z zestawami telelobiektyw + konwerter. W szybkim i efektywnym ostrzeniu pomóc ma także nowy przycisk wybory obszaru AF na tylnym panelu aparatu, który najprawdopodobniej będzie działać analogicznie do dźwigni znanej z modelu 7D Mark II. Wygodne i przydatne rozwiązanie.
Być może jednak najważniejszym punktem całej konstrukcji jest format zapisu plików Dual Pixel RAW, który czerpiąc z układu ostrzenia dodatkowe informacje na temat „głębokości” sceny umożliwiać ma doostrzanie zdjęcia i regulację rozmycia już po wykonaniu zdjęcia, na etapie postprodukcji. Ma także pozwolić na zniwelowanie obecnych na zdjęciach flar i odbić światła.
W przeszłości już kilkukrotnie widzieliśmy próby zaimplementowania podobnych rozwiązań, nie cieszyły się one jednak specjalną popularnością, Mimo to pomysł Canona może okazać się strzałęm w dziesiątkę. Jak sugerują dostępne informacje, Dual Pixel RAW nie będzie umożliwiać pełnej kontroli nad głębią ostrości w postprodukcji, tak jak robiły to chociażby aparaty Lytro, ale będzie pozwalać na precyzyjną jej korektę w przypadkach, gdy nie udało nam się trafić w punkt. Może to mieć kluczowe znaczenie dla fotografów ślubnych i studyjnych, pracujących z jasnymi obiektywami. Jedynym problemem będzie zapewne fakt, że do regulacji - przynajmniej na początku - potrzebne będzie nam dodatkowe oprogramowanie, co zapewne wydłuży cały proces przygotowania i obróbki zdjęć.
Oprócz tego otrzymujemy wreszcie dotykowy, choć niestety nie odchylany ekran LCD o przekątnej 3,2 cala, moduły Wi-Fi, NFC i GPS, możliwość skorzystania z trybów cichego fotografowania oraz bufor będący w stanie pomieścić serię 21 zdjęć RAW. Nie za wiele, ale przecież aparat nie może być za bardzo konkurencyjny względem flagowca i drugiej generacji modelu 7D.
Jak przystało na lustrzankę w 2016 roku, nowy EOS 5D Mark IV pozwala na rejestrację wideo w jakości 4K, choć z maksymalną prędkością „tylko” 30 kl./s (60 kl./s w trybie Full HD). Otrzymujemy jednak znaną z modelu EOS-1D X możliwość filmowania w zwolnionym tempie, z prędkością 120 kl./s, niestety tylko w jakości HD 720p oraz pełne wsparcie doskonałęgo system Dual Pixel CMOS, a także tryb filmów HDR. Dodatkowo z zarejestrowanego materiału będzie można wyciagać pojedyncze klatki o rozmiarze 8,8 Mp. Niestety producent nie udostępnił żadnych profili kolorystycznych LOG.
Czy to wystarczy by z powodzeniem konkurować na rynku? Na razie z pewnością tak. Główny konkurent nie ma w swojej ofercie jeszcze bezpośredniej odpowiedzi na produkt Canona, a bezlusterkowce wciąż odstają od lustrzanek ogólną wydajnością, co sprawia, że wzrok zawodowych fotografów, szukających uniwersalnego body z pewnością zwróci się w kierunku nowej „czwórki”. Pytanie tylko, czy nowy model będzie równie atrakcyjny za na przykład 2 lata.
Aparat trafić ma do sprzedaży już we wrześniu, w cenie $3,499.
Więcej informacji znajdziecie pod adresem canon.pl.
Nazwa | Canon EOS 5D Mark IV |
Producent | Canon |
Typ aparatu | lustrzanka cyfrowa |
Matryca | Full Frame (35,9 x 24 mm) |
Efektywna rozdzielczość | 30,4 Mp |
Matryca | pełna klatka |
Czułość | ISO 50 (rozszerzona) ISO 100 ISO 200 ISO 400 ISO 800 ISO 1600 ISO 3200 ISO 6400 ISO 12800 ISO 25600 ISO 51200 (rozszerzona) ISO 102400 (rozszerzona) |
Procesor | Digic 6+ |
Rozdzielczość maksymalna | 6720 x 4480 pikseli |
Formaty obrazu | 3:2 4:3 16:9 1:1 |
Formaty zapisu | RAW JPEG RAW + JPEG Dual Pixel RAW |
Kompresja | S L M |
Balans bieli | auto manualny ustawienie w Kelvinach ustawienia predefiniowane |
Mocowanie obiektywu | Canon EF |
Kontrola błysku | TTL Auto Manual Redukcja efektu cz. oczu Synchronizacja z długimi czasami Synchronizacja na drugą kurtynę migawki wymuszona (błysk wypełniający) |
Lampa błyskowa | brak |
Synchronizacja z lampą | 1/200 s |
Tryby ekspozycji | P, A, S, M scenerie Bulb |
Karta pamięci | SD/SDHC/SDXC Compact Flash dwa gniazda |
Kompensacja ekspozycji | +/- 5 EV w skoku co 1/3 lub 1/2 EV |
Migawka | 1/8000 - 30 s |
Blokada ekspozycji | półpozycja spustu migawki przycisk AEL |
Bracketing ekspozycji | 2, 3, 5 albo 7 klatek +/- 0,3 / 0,5 EV |
Zdjęcia seryjne | 8.3 kl/s |
Pomiar światła | matrycowy centralnie-ważony punktowy strefowy |
Samowyzwalacz | 2 |
Pomiar ostrości | Detekcja fazy, detekcja kontrastu |
Tryb pracy AF | pojedynczy AF ciągły AF ustawienie ręczne (MF) śledzący AF wykrywanie twarzy AF dotykowy |
Blokada ostrości | półpozycja spustu migawki przycisk AF-Lock |
Podgląd głębi | tak, po zdefiniowaniu przycisku |
Wizjer | tak, optyczny 100% krycia kadru powiększenie 0,7x |
Ekran LCD | dotykowy 3,2-calowy 1 620 000 punktów TFT LCD |
Rejestracja filmów | Full HD 30fps Full HD 25fps Full HD 24fps Full HD 60 kl/s MPEG-4 H.264 Motion JPEG 4K 25 kl/s 4K 24 kl/s 4K 30 kl/s ALL-i HD 720p 120 kl./s |
Złącza | miniHDMI USB 3.0 gniazdo mikrofonu gniazdo słuchawek Wi-Fi NFC |
Pilot | możliwość sterowania przez Wi-Fi |
GPS | Tak |
Zasilanie | akumulator litowo-jonowy LP-E6N |
Wydajność zasilania | 900 (wg CIPA) |
Obudowa | magnezowa uszczelniona |
Wymiary | 151 x 116 x 76 mm |
Waga | 890 g |
Stopka akcesoriów | tak |
Gwint statywu | Tak |