"Zapach jodu w powietrzu" - Tomek Niewiadomski w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha

Tylko do 3 marca w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie możecie oglądać fotografie Tomka Niewiadomskiego. Na wystawę składają się prace powstałe na przestrzeni lat 2003-2012, wykonane w unikatowej technice platinum/ palladium. Ich motywem przewodnim jest kontakt człowieka z wodą.

Autor: Marcin Grabowiecki

26 Luty 2013
Artykuł na: 4-5 minut

Cykl BLUE Tomka Niewiadomskiego powstaje od 2003 roku i ciągle wzbogaca się o nowe prace. Nieśpieszne tempo realizacji odpowiada odległym lokalizacjom fotografowanych miejsc, na półkuli północnej i południowej. BLUE nie jest jednak dziennikiem podróży. Jest zarazem czymś więcej niż artystyczny koncept. Stanowi motyw przewodni działalności Tomka Niewiadomskiego i zawiera to, co najważniejsze w jego sztuce. Wiąże się mocno z życiowym doświadczeniem, z poznawaniem różnych stron świata, ze spotykaniem ludzi, ale i z doznawaniem wolności w spotkaniu z naturą.

Podstawowym tematem BLUE jest kontakt ludzi z wodą. Kontakt cielesny i duchowy, właściwie pozbawiony wymiaru praktycznego. Większość zdjęć pokazuje miejsce gdzie woda styka się z lądem, dotknięcie się żywiołów, początek i koniec, linię fal na plaży, linię brzegową, skały. Ludzie są niewielkich rozmiarów w porównaniu z falami, wpatrują się w lustro wody, unoszą się na powierzchni, nurkują w głąb błękitnych przestworów. Zdarzają się widoki samotności i potęgi żywiołów, wodnych ścian i oceanicznych głębin. Zdarzają się i takie ujęcia, na których woda jest ujarzmiona i służy ludziom w oceanariach czy akwariach. BLUE nie zatrzymuje się przy tym na poziomie dokumentacji.

Tomek Niewiadomski z serii BLUE

 

Znajdziemy tu szereg zagadnień związanych ze sztuką, fotografią, stosunkiem ludzi do natury. Jednym z nich jest relacja fotografii i rzeczywistości, napięcie pomiędzy samym obrazem a tym, co odzwierciedla, pomiędzy sztuką a kopią rzeczywistości. Znajduje się tu także kwestia widzialności i odbicia. Znajdziemy też próby odzwierciedlenia niezwykłej energii żywiołu i pozycji ludzi wobec niego. Niewielkie postacie pogrążone są w euforii, lecz i melancholii wobec żywiołu, którego wizerunki ewokują nastrój wzniosłości. BLUE ma jednocześnie działanie terapeutycznie. Angielska nazwa błękitu to zarazem określenie stanu emocjonalnego: smutku i lekkiej melancholii. Widz w kontakcie z tymi fotografiami, staje się odprężony, lecz i pełen tęsknoty za szerokimi przestrzeniami, za wolnością, jakby i on poczuł zapach jodu w powietrzu.

Autorką tekstu jest Magda Ujma.

Tomek Niewiadomski urodził się w 1974 roku. Wiedzę i fotograficzne doświadczenie zdobywał w Australii, Polsce i Stanach Zjednoczonych. Uczeń Davida Michela Kennedy'ego i Paula Aresu. Tomek Niewiadomski jest absolwentem School of Fine Arts-Photography w Sydney. Brał udział w wystawach indywidualnych i zbiorowych, m. in.: "Nihon" (wystawa indywidualna, 2008, Galeria 65 w Warszawie, Galeria Pauza w Krakowie), "W.W.D.M.K.T.S.J.P.A.W.T.N." (zbiorowa wystawa fotografów Galerii 65, 2007, Królikarnia), "Chiny Kraj Środka" (wystawa indywidualna, 2006, Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie), "Jedna pasja, dwie wizje" (z Davidem Michaelem Kennedym, 2005, Fabryka Trzciny w Warszawie).

Tomek Niewiadomski BLUE
Termin: do 3.03.2013

Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
M. Konopnickiej 26
Kraków

{GAL|25762
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Wywiady
Nicolas Demeersman: "Zaakceptuj, że czasem będziesz pieprzonym turystą"
Nicolas Demeersman: "Zaakceptuj, że czasem będziesz pieprzonym turystą"
Nicolas Demeersman za pomocą jednego prostego gestu kwestionuje nasze postrzeganie turystyki i relacji z lokalnymi społecznościami. Jego twórczość polega na przedstawianiu paradoksów. Fotograf...
15
Magdalena Wosińska: Wychowanie w Polsce dodało mi odwagi w Ameryce
Magdalena Wosińska: Wychowanie w Polsce dodało mi odwagi w Ameryce
Z Katowic na Times Square. O niepewnych początkach, subkulturze amerykańskich skejtów końca lat 90. oraz o tym, jak dzieciństwo w Polsce wpłynęło na jej karierę w USA, rozmawiamy z Magdaleną...
12
Tomasz Lazar: „Dopiero gdy poświęcamy czas, zaczynamy widzieć"
Tomasz Lazar: „Dopiero gdy poświęcamy czas, zaczynamy widzieć"
O poszukiwaniu tematów, świadomym budowaniu narracji, pułapce mediów społecznościowych i szansach oraz zagrożeniach, które stawiają przed nami nowe technologie, rozmawiamy z...
36
Powiązane artykuły