Aparaty
Leica M11 Black Paint - nowa wersja, która pięknie się zestarzeje
Portret mistrza i ucznia
Mistrz: David Michael Kennedy
Biografia Davida Michaela Kennedy'ego to historia nawróconego artysty, który u szczytu sławy porzucił świat sztuki użytkowej, poświęcając się w pełni fotografii. Rokiem przełomowym, który podzielił życiorys artysty na dwie, wyraźne części był 1987.
Przed 1987
David Michael Kennedy zafascynował się fotografią jako siedemnastolatek podczas wyjazdu na Long Island, kiedy przypadkiem wziął do ręki Contaxa z obiektywem makro... Kilka miesięcy później znalazł w prasie reklamę New York Institute of Photography i rozpoczął tam podstawowy kurs fotografii. Postanowił kontynuować edukację w kalifornijskim Instytut Brooks (Brooks Institute, Santa Barbara, Kalifornia), jednak po ponad roku zrezygnował z dalszych zajęć, twierdząc, że Brooks szkoli "fotograficznych najemników". Jego profesjonalna kariera rozpoczęła się w 1969 roku kiedy to został asystentem Randy'ego Legname'a w Nowym Jorku.
Wielka pasja i ciężka praca zaprowadziły go bardzo daleko. Przez ponad 18 lat odnosił błyskotliwe sukcesy w reklamie, fotografii prasowej oraz modzie. Przytoczenie wszystkich wystaw, albumów i nagród, które w tym czasie znalazły się na jego koncie zdominowałoby niniejszy artykuł. Warto skupić się więc na kilku informacjach ogólnych: o nagrodach od Nowojorskiego Klubu Dyrektorów Artystycznych (The New York Art Directors Club), Nowojorskiego Klubu Reklamy (The Advertising Club of New York) oraz Amerykańskiego Instytutu Grafiki (American Institute of Graphic Art), publikacjach w takich czasopismach jak: Rolling Stone, Spin, Newsweek, Time, Elle i Omni. Wśród zleceniodawców tworzonych przez Kennedy'ego reklam znaleźli się między innymi: Hasselblad Cameras, Agfa Photographic Products, NATO, CBS News i Amerykański Czerwony Krzyż...
Sukcesy w fotografii mody i fotografii reklamowej przypadały na lata 70-te i 80-te. Wtedy to powstały najsłynniejsze portrety takich gwiazd, jak Bob Dylan, Isaac Stern czy Bruce Springsteen. Także dzięki tej części twórczości Davida, jego fotografie znajdują się w kolekcjach prywatnych: Williego Nelsona, Roberta Redforda, Christiana Slatera, Emilio Esteveza, Fernando Garzoniego, Myrona Goldfingera i Jana Adelsona.
Po 1987 roku
Rok 1987 był dla Kennedy'ego przełomowy. Do tego czasy zarabiał blisko pół miliona dolarów rocznie. Postanowił jednak porzucić fotografię komercyjną i udał się na zachód Stanów Zjednoczonych, gdzie zamieszkał w stuletnim, ogrzewanym drewnem domu w Santa Fe i skupił się na swoich własnych projektach. Urzekło go życie Indian, których podpatrywał obiektywem swojego aparatu, jednocześnie doskonaląc technikę platinum/palladium. Charakterystyczną cechą tej archiwalnej techniki są subtelne przejścia tonalne oraz wydobycie szczegółów w światłach i cieniach.
Marzec 2004 roku to kolejna zmiana w życiu artysty: mniej radykalna, ale równie zaskakaująca. D. M. Kennedy sprzedał swój dom oraz studio w Santa Fe, kupił ciężarówkę z 1960 roku i wyruszył w drogę. Zamierzał podróżować po Ameryce przez cały rok, fotografując krajobrazy i ludzi. Po upływie tego czasu zdał sobie sprawę, że dopiero zaczyna rozumieć projekt, którego się podjął i nie jest w stanie zamknąć go we wcześniej określonych ramach czasowych. To przedsięwzięcie uważa obecnie za dzieło swojego życia. Tworzy niezapomniane krajobrazy i portrety środowiskowe. Całość będzie obrazem wielkiej podróży i jednocześnie pierwszą książką Davida Michaela Kennedy'ego.
Obecnie David pracuje, wykorzystując ręcznie wykonany aparat 4x5, używając czarno-białego filmu pozytyw-negatyw 55, który wywołuje w swojej przyczepie. W niej również robi odbitki 4x5 cala, posługując się techniką palladium. Początkowo Kennedy myślał, że jego fotografie pozostaną w rozmiarach 4x5 cali. Ulegając namowom kolekcjonerów wykonał trzy zdjęcia wielkości 50x60 centymetrów. Teraz uważa, że ich duży rozmiar dodaje siły i dramatyzmu wielu pracom. Ostateczna wersja tego projektu będzie składała się z wielu odbitek o dużych rozmiarach.
Uczeń - Tomasz Niewiadomski
Wiedzę i doświadczenie zawodowe w zakresie fotografii zdobywał w Australii, Polsce i Stanach Zjednoczonych. Uczył się od uznanych amerykańskich fotografików, Davida Michaela Kennedy'ego i Paula Aresu. Ukończył School of Fine Art - Photography w Sydney oraz warsztaty fotograficznych Advanced Studio Light w pracowni Davida Arky w Nowym Jorku.
Podczas podroży po Nowym Meksyku i nauki techniki platinum/palladium pod kierunkiem Davida Michaela Kennedy'ego wytworzyła się więź, która znaczy obecnie więcej niż relacja uczeń-mistrz. Zaowocowała ona wspólnym obszarem poszukiwań, czego jednym z przykładów jest album oraz wspólna wystawa w warszawskiej Galerii 65.
Dotychczasowy dorobek artystyczny Tomka to rezultat odkrywania i kształtowania własnego stylu fotografowania ludzi i miejsc. Jak pisze autor "Odkrywanie siebie, ludzi i otaczających nas światów może być źródłem zarówno ogromnej fascynacji, jak i wielu rozczarowań. Zdjęciami opisuję mój świat".
Podczas gdy mistrz i nauczyciel Tomasza postanowił odejść od komercji, żeby poznać bliżej fotografię, Tomasz Niewiadomski po poznaniu i zrozumieniu sedna nauki przekazywanej przez Davida M. Kennedy'ego postanowił do komercji powrócić, wybrał jednak inną drogę. Postanowił promować fotografię artystyczną w Polsce, zakładając Galerię 65. Pierwszą wystawą zorganizowaną przez Galerię 65 jest wspólna prezentacja ucznia i mistrza Jedna pasja dwie wizje, która odbywa się w warszawskiej Fabryce Trzciny. Oficjalne otwarcie Galerii 65, mieszczącej się przy ulicy Bema 65 (lok. 8), planowane jest na 20 czerwca 2005 roku.
Zapraszamy na strony:
Czytaj także:
Wystawa "Jedna pasja, dwie wizje" w Fabryce Trzciny czytaj...
{GAL|26001