Mobile
Oppo Find X8 Pro - topowe aparaty wspierane AI. Czy to przepis na najlepszy fotograficzny smartfon na rynku?
Iran jest jednym z krajów, które zmagają się z problemem suszy. Niektóre z regionów już od trzydziestu lat borykają się z następstwami, które niosą za sobą rzadkie opady deszczu. Fotograf dokumentalny Mohammad Baghal Asghari podróżował po prowincji Kerman, dokumentując trudne życie w tamtym regionie. Tak powstał projekt “Forgotten Dried Land”.
Mieszkańcy Kerman dawniej uprawiali drzewa palmowe i eksportowali je do innych krajów. Dziś gospodarka, która była głównym źródłem dochodu i dobrobytu w ich rejonie, upadła. Susza dała się we znaki, a rolnicy zaczęli używać środków chemicznych do uprawy drzew palmowych, co stało się źródłem ogromnych problemem ze zdrowiem ludzi. Mieszkańcy stopniowo migrowali do innych miast lub krajów, wiele wiosek zostało ewakuowanych. Ci, którzy zostali, żyją w trudnych warunkach.
fot. Mohammad Baghal Asghari, z projektu "Forgotten Dried Land"
- Pewnego razu udaliśmy się do prowincji Kerman, aby przygotować raport na temat codziennego życia ludzi. W tym obszarze susza była bardzo namacalna, mieszkańcy żyli w naprawdę tragicznych warunkach. Zdecydowałem się zrealizować projekt fotograficzny na ten temat, ponieważ problem globalnego ocieplenia i suszy bardzo mnie uderzył - wspomina Asghari.
Prowincja Kerman zajmuje 11,5% całkowitej powierzchni Iranu. Mieszkańcy tego obszaru czekają na każdą kroplę wody jak na cud - brak wody oznacza brak plonów, co wiąże się z kolei z brakiem pieniędzy. Irańczykom nie zapewnia się odpowiedniej opieki zdrowotnej, a często i podstawowej infrastruktury. Zdarza się, że ośmiu rodzinom przysługuje tylko jedna wspólna łazienka i toaleta.
fot. Mohammad Baghal Asghari, z projektu "Forgotten Dried Land"
- Pomijając takie aspekty, jak męczący upał, suche powietrze i wszechobecny pył, podczas realizacji “Forgotten Dried Land” nie było problemu z wykonywaniem zdjęć. Ludzie chcieli być pokazani w mediach, ponieważ bardzo cierpieli z powodu suszy i liczyli, że to coś zmieni - zauważa fotograf.
Jedno ze zdjęć przedstawia 60. letnią kobietę, która mieszka sama. Jej dzieci wyemigrowały do dużych miast z powodu suszy. Kobieta oślepła i widzi już bardzo niewiele. Mieszka sama w ciemnym pokoju, a jedyną pomocą, jaką ma, są jej sąsiedzi.
fot. Mohammad Baghal Asghari, z projektu "Forgotten Dried Land"
Na innej fotografii widzimy Fatemeh Kamali, 13. letnią ofiarę tradycyjnych wierzeń swojej rodziny. Jej rodzice są kuzynami, a Fatima cierpi na małogłowie z powodu wad genetycznych.
W zeszłym roku Fatemeh przydarzył się wypadek. Według tego, co mówi jej matka, dziewczyna upuściła dziecko, które trzymała na rękach. Niemowlę zmarło natychmiast. Po tym wydarzeniu Fatemeh została uwięziona. Mieszka w bardzo złych warunkach w klatce, kąpie się jeden lub dwa razy w miesiącu z pomocą matki - opowiada fotograf.
fot. Mohammad Baghal Asghari, z projektu "Forgotten Dried Land"
Asghari we wszystkich swoich projektach porusza tematy związane z prawami człowieka. Wśród fotograficznych inspiracji podaje Josefa Koudelkę, Abbasa Attara, a przede wszystkim Vanessę Winship. Poleca też lekturę książek irańskiego pisarza Gholama Hosseina Sa’edi.
- W fotografii najważniejszą rzeczą jest dla mnie odnajdywanie na co dzień ukrytych dla mnie rzeczy: zaznajamianie się z różnymi religiami, poznawanie historii ludzi. Często tych bardzo prostych, którzy są bohaterami naszego codziennego życia - podkreśla.
Głównym celem projektu “Forgotten Land” jest zwrócenie uwagi irańskiego rządu na problem suszy i skłonienie do rozważenia skutecznych rozwiązań. Asghari ma także nadzieję, że ludzie korzystający z kanalizacji w miastach po obejrzeniu projektu będą ostrożniej dysponować wodą i zwrócą uwagę na jej marnowanie.
W następnych miesiącach fotograf zamierza wyjechać do prowincji Khuzestan i kontynuować swoje projekty fotograficzne, w tym serię o suszy w tym rejonie.
- Jeśli na miejscu zastanę ważniejszy problem niż susza, na pewno go poruszę. W przypadku fotografii moim głównym zmartwieniem jest to, że ludzie myślą, że to jest prosta i bezwartościowa sztuka, tak powszechna wśród mieszkańców Iranu. Niestety często nie wiedzą o istotnym wpływie fotografii na inne sztuki i o jej sile w zwracaniu uwagi na problem - dodaje Asghari.
Więcej informacji o fotografie znajdziecie pod adresem mohammadbaghalasghari.com.