"Fotografia ślubna w praktyce" - fragmenty

Autor: Marcin Grabowiecki

15 Maj 2010
Artykuł na: 29-37 minut
Prezentujemy drugi odcinek wznowionego przez nas cyklu, w którym prezentowaliśmy fragmenty publikacji wydawnictwa Galaktyka. Dziś Bill Hurter pisze o fotografii ślubnej. W jego książce znajdziecie wiele pomysłów, które pozwolą nadać waszym zdjęciom większą siłę wyrazu oraz spowodują, że będziecie fotografowali sprawniej i z większą swobodą.

FOTOGRAFOWANIE ELEMENTÓW STROJU PANNY MŁODEJ
Suknia ślubna.
W większości przypadków panna młoda przeznacza bardzo dużo pieniędzy na zakup sukni ślubnej i mnóstwo czasu na przygotowania, aby w tym wyjątkowym dniu wyglądać jak najlepiej. Dlatego fotografie, które wykonasz w dniu ślubu, muszą ukazać to, jak pięknie się wtedy prezentowała.

Długi, sięgający ziemi welon stanowi część oficjalnego stroju ślubnego. Dlatego ważne jest zdjęcie, na którym widać całą sylwetkę panny młodej oraz elegancko udrapowany, powiewający lub rozciągnięty w pełnej okazałości welon. Okazją do ciekawego wykorzystania welonu, który można ułożyć na pierwszym planie, jest też oficjalny portret grupowy. Aby rozpostarty welon wyglądał na zdjęciu naturalnie, unieś go i delikatnie puść, pozwalając mu swobodnie opaść w wybranym miejscu.

Nie ignoruj tyłu sukni ślubnej. Wielu projektantów również tej części ubioru stara się nadać równie dużo stylu i elegancji, co przodowi. Pamiętaj też, by na zdjęciach uchwycić druhny w odświętnych sukniach.

Aby w całości pokazać piękna linię, jaką tworzyły suknia ślubna i tren, fotograf Jerry Ghionis ustawił pannę metodą na parapecie okna. Zdjęcie zostało wykonane aparatem Canon EOS 5D oraz obiektywem 50 mm.
Julia i Jeff Woodsowie wkomponowali bukiet ślubny w oficjalny wspólny portret młodej pary. Główną kompozycję zdjęcia tworzą sylwetki nowożeńców, które układają się w idealny trójkąt.

Bukiet ślubny. Fotografując ten element, upewnij się, że rozmiar bukietu nie zdominuje kompozycji kadru, zwłaszcza na oficjalnym portrecie panny młodej. Bukiet może być ważnym akcentem kolorystycznym obrazu, a panna młoda powinna go trzymać swobodnie i naturalnie. Na zdjęciach najlepiej sprawdza się poza, w której kwiaty znajdują się przed modelką, ręce kobiety są lekko ugięte w łokciach, a ramiona nieco oddalone od tułowia.

Welon. Wielu fotografów używa welonu jako elementu kompozycji kadru. Zazwyczaj bardzo dobrze prezentują się zdjęcia, na których widać zbliżenie przysłoniętej welonem twarzy panny młodej. Aby wykonać takie ujęcie, najlepiej oświetlić kadr światłem bocznym (a nie przednim). Pozwoli to uniknąć pojawienia się na twarzy cieni rzucanych przez wzór welonu. Innym pomysłem może być rozciągnięcie welonu, tak by jego koniec sięgał dolnego rogu zdjęcia, a stworzona w ten sposób figura w kształcie trójkąta prowadziła wzrok widza w stronę twarzy kobiety.

Marc Weisberg stworzył niezwykłe zdjęcie, którego głównym tematem jest suknia panny młodej. Fotografia została wykonana aparatem Canon EOS-iD Mark III, przy czułości matrycy 800 ISO, oraz obiektywem 24-70 mm f/2.8L USM. Podczas edycji pliku RAW fotograf dodał winietę oraz znacznie zwiększył jasność i kontrast obrazu. W Photoshopie został też dodany fitr LucisArt.
Jerry Ghionis wykonał to zbliżenie, aby pokazać szmaragdowy kolor oczu panny młodej.

SPÓŹNIONA PANNA MŁODA

Gdy panna młoda spóźni się na sesję, nie stresuj jej dodatkowo i nie zatrzymuj -zwłaszcza gdy goście już czekają. Po prostu zrób kilka szybkich, fotoreporterskich zdjęć, a później umów się na dodatkową, spokojną sesję.

FOTOGRAFOWANIE PANA MŁODEGO

Podczas dokumentowania wydarzeń ślubnych na pewno będziesz chciał sfotografować pana młodego. Niektórzy będą spięci i zdenerwowani, inni zaś towarzyscy - jak każdego innego dnia. Bądź jednak pewien, że znajdzie się wiele okazji do wykonania różnych ujęć: oficjalnego portretu pana młodego, ojca z synem, zdjęcia w otoczeniu świadków i przyjaciół. Dobrym wyborem wydaje się kadr, na którym postać jest widoczna od kolan w górę. Tłem zdjęcia może być architektura miejsca, w którym odbędzie się ceremonia lub wesele. Fotografując mężczyzn, zawsze zwracaj uwagę na to, czy krawaty są odpowiednio zawiązane. Jeżeli panowie mają na sobie garnitury i kamizelki, sprawdź, czy całość dobrze się prezentuje, a ostatni guzik marynarki jest odpięty.

Nie można zapomnieć o wykonaniu ciekawego zdjęcia pana młodego w otoczeniu świadków, przyjaciół i innych mężczyzn. Autor: Marcus Bell
Zdjęcia, których tematem jest pan młody, są często niedoceniane przez fotografów. Dlatego fotografie takie jak ta stanowią rzadkość w albumach ślubnych.

FOTOGRAFOWANIE CEREMONII

Podstawową sprawą podczas fotografowania ślubów jest poznanie zasad panujących w miejscu ceremonii. W niektórych kościołach będziesz mógł poruszać się swobodnie dookoła państwa młodych. W innych dostaniesz pozwolenie na wykonywanie zdjęć jedynie z tyłu, a czasem będziesz mógł dodatkowo korzystać z chóru, arkad lub balkonu. Powinieneś być też przygotowany na sytuację, gdy w trakcie trwania ceremonii nie będzie można robić zdjęć.

Jeżeli możesz korzystać z kościelnego chóru lub innego balkonu, postaraj się sfotografować z góry wejście lub wyjście państwa młodych. Zwróć uwagę na to, że wartości ekspozycji zostały dobrane tak, iż nieoczekiwany błysk flesza innego aparatu nie zepsuł zdjęcia. Autor: Joe Buissink.

Jakiekolwiek zasady by obowiązywały, w świątyniach musisz być bardzo dyskretny. Nikt nie ma ochoty słuchać nieustannych "biiipnięć" i "kłapnięć" aparatu lub być oślepiany fleszem w momencie składania przez młodych przysięgi małżeńskiej. Dlatego, kiedy to tylko możliwe, dobrze jest ustawić aparat na statywie, fotografować z daleka oraz wybrać wyższą czułość matrycy aparatu i korzystać ze światła zastanego. Wtedy, pozostając niewidoczny, lepiej się dopasujesz do prywatnego charakteru ceremonii i klimatu miejsca. Ujęcia, do których wykonania musisz ustawić się w widocznym miejscu, rób sprawnie i szybko.

Obowiązkowe fotografie, które chciałaby mieć w albumie każda młoda para, to: błogosławienie młodych przez rodziców, prowadzenie do ołtarza panny młodej przez ojca, spotkanie przyszłych małżonków przed ołtarzem, państwo młodzi z księdzem lub osobą prowadzącą ceremonię, złożenie przysięgi i nałożenie obrączek, pierwszy małżeński pocałunek, druhny oraz dziewczynki sypiące kwiatki, młoda para zwrócona twarzami do zebranych... plus dziesiątki innych ujęć ukazujących zarówno ważne, jak i nieoczekiwane wydarzenia. Wspomniane wyżej sceny mają miejsce głównie podczas ślubów chrześcijańskich. Jeżeli będziesz fotografował osoby biorące ślub według zasad innych wyznań lub religii, koniecznie musisz poznać najważniejsze elementy tych ceremonii.

Bądź czujny i podczas ceremonii zwracaj uwagę na ulotne momenty, takie jak ten na zdjęciu obok. Autor: Marcus Bell.

BĄDŹ CZŁONKIEM DRUŻYNY

Fotografując ślub i wesele, stajesz się jedną z osób, które mają sprawić, by dla państwa młodych był to wspaniały dzień. Dlatego bądź pomocny i przyjacielski względem wszystkich współuczestniczących w organizowaniu wydarzeń ślubnych: księdza, urzędnika, kierowcy limuzyny, wodzireja, zespołu muzycznego oraz innych osób - dostarczających kwiaty, jedzenie itp. Pamiętaj, że ci ludzie mogą również polecić twoje usługi innym parom. Przy okazji weź od nich adresy, żebyś później mógł wysłać im odbitkę zdjęcia, na którym widać efekty ich pracy.

WYJŚCIE Z KOŚCIOŁA

Zanim małżonkowie pojawią się w drzwiach kościoła, ustaw parametry ekspozycji oraz skomponuj kadr. Jeżeli goście będą rzucać konfetti lub ryż, nie musisz się martwić o układ i pozycję osób w kadrze. Możesz też przejąć kontrolę i poinformować wszystkich o nadchodzącej parze oraz odliczyć do trzech, tak by wszyscy rzucili ryż w jednym momencie. Skorzystaj z flesza oraz czasów naświetlania rzędu 1/30 s. Otrzymasz wtedy ostre obrazy nowożeńców i opadających ziarenek ryżu oraz rozmyte obramowanie kadru, stworzone przez poruszających się gości. Możesz włączyć najszybszy tryb zdjęć seryjnych i fotografować, zmieniając ogniskową obiektywu od ujęcia szerokokątnego do dużego zbliżenia. Bądź przygotowany na nieoczekiwane sytuacje i rozważ fotografowanie sceny wyjścia na dwa aparaty, z dwóch różnych miejsc. Ta spontaniczna scena się nie powtórzy.

Tysiące opadających ziarenek ryżu (lub - jak w tym przypadku - płatków róż) należą do tych elementów, które warto fotografować z różnych kątów. Jeżeli pracujesz z asystentem, ustaw go z drugim aparatem w innym wybranym przez ciebie miejscu. Nie przejmuj się układem i pozycją osób w kadrze, a jedynie skup na wykonaniu świetnego zdjęcia, upamiętniającego niepowtarzalny moment. Autorzy: Julia i Jeff Woodsowie.

OFICJALNY PORTRET W KILKA MINUT

Tuż po zakończeniu ceremonii zazwyczaj będziesz miał okazję zrealizować krótką sesję z parą młodą. Ogranicz się do maksymalnie dziesięciu minut, w przeciwnym wypadku atmosfera zacznie się stawać napięta. Większości fotografów na wykonanie zaplanowanych ujęć wystarcza nawet krótszy czas.

Oprócz oficjalnych portretów nowożeńców - i równocześnie ich pierwszych wspólnych zdjęć jako męża i żony - postaraj się wykonać kilka portretów grupowych, o które poproszą młodzi: z rodzicami, dziadkami, przyjaciółmi, dalszą rodziną. Nie zapomnij o portretach młodych z teściami. Niezależnie od stylu, w jakim fotografujesz, takie zdjęcia chcą mieć wszyscy; jest to stały punkt programu. Zwracaj uwagę na to, co się dzieje dookoła, i fotografuj grupy, których nie było na liście, ale które panna młoda będzie chciała mieć w albumie. Jeżeli grup, które "musisz" sfotografować w tym krótkim czasie, okazuje się zbyt dużo, zaproponuj wykonanie portretów później, podczas przyjęcia. Wcześniejsze przewidzenie i zaplanowanie wszystkich ujęć jest po prostu niemożliwe.

Musisz mieć też na uwadze fakt, iż dzień ślubu jest pełen napięcia i ekscytujących wydarzeń. Nadmiar emocji może wywołać stres i sprawić, że niektóre osoby będą miały nerwy napięte jak postronki. Dlatego twoja obecność, po stawa i profesjonalne podejście powinny rozładowywać napięcie oraz łagodzić emocje, zwłaszcza panny młodej. Bądź opanowany, zabawny, miej pozytywne podejście, a przede wszystkim nie narzucaj się i nie zmuszaj nikogo do wykonywania jakichś czynności. Jeżeli widzisz, że to nie jest odpowiednia chwila na zaplanowane ujęcie, poczekaj na lepszy moment. Pamiętaj, że pozytywną energią można zarażać, a dowcip pozwala wybrnąć z niezręcznej sytuacji.

Upewnij się, że wykonałeś przynajmniej jeden świetny portret pana młodego. Autor: Jerry Ghionis.
Joe Buissink celowo ustawił pannę młodą tak, by widoczną na portrecie niewielką sylwetkę otaczała rama stworzona z bezlistnych, zimowych drzew, które wydają się kobietę chronić.

POKAŻ RADOŚĆ WESELA

Dobrze jest, gdy zdjęcia z wesela emanują radością bawiących się gości. Mimo oficjalnego charakteru zabawy fotografie nie zawsze muszą być poważne. Oglądałem portrety, na których młoda para, druhny i świadkowie tworzą długi "wąż", tańcząc na plaży, a żeby ochronić ubrania przed zamoczeniem, panie mają wysoko uniesione sukienki, mężczyźni zaś - podwinięte nogawki. Widziałem również kadry, na których wszyscy byli równo ustawieni, a każdy bukiet i każda poza były równie eleganckie. Wszystko zależy od oczekiwań klientów oraz twojego gustu. Niezależnie od stylu zdjęć, większość aranżacji damsko-męskich opiera się na ustawieniu pary młodej w centralnej części kadru. Podobnie jak w przypadku portretowania panny młodej (zobacz poradę 77), również druhny powinny być ustawione przed świadkami i przyjaciółmi pana młodego. Taki układ pozwoli odpowiednio oświetlić ich suknie.

POZA PANNY MŁODEJ

W trakcie ślubu zrób jak najwięcej różnorodnych zdjęć panny młodej. Aby jednak w pełni uchwycić piękno modelki i jej wyjątkowego stroju, musi ona zostać właściwie ustawiona. Nawet gdy na zdjęciu widoczna będzie postać od kolan w górę lub jedynie twarz i ramiona, przygotowanie pozy zacznij od ustawienia stóp - jedna z nich musi się znajdować przed drugą. Wtedy również barki i ramiona w naturalny sposób ustawią się tak, że będą korzystnie wyglądać na zdjęciu. Następnie lekko obróć modelkę, aby stała pod kątem do obiektywu, oraz poproś, by przeniosła ciężar ciała na tylną stopę i lekko ugięła wysuniętą do przodu nogę. Cała poza będzie wyglądać bardziej kobieco, gdy głowa zostanie lekko obrócona i pochylona w kierunku wyżej uniesionego barku. Tak ustawione ciało przybierze atrakcyjną, klasyczną linię w kształcie litery "S".

Dopilnuj też, żeby panna młoda trzymała bukiet w ręce znajdującej się po tej samej stronie ciała, co wysunięta do przodu noga. Jeżeli kwiaty są w lewej dłoni, prawa dłoń powinna dotykać jej w pobliżu nadgarstka. Bukiet najlepiej się prezentuje, gdy jest trzymany nieco poniżej linii talii, tak aby ją dobrze uwidocznić na zdjęciu (krój większości sukni ślubnych dodatkowo podkreśla wcięcie w talii).

FOTOGRAFUJĄC PARĘ MŁODĄ

Portrety państwa młodych powinny opierać się na romantycznych pozach, w których wzrok obojga zwrócony jest ku sobie. W razie potrzeby zaprezentuj daną pozycję oraz detale związane z ułożeniem różnych części ciała i fragmentów ubioru, na przykład welonu. Zadbaj o to, żeby suknia, która jest ważnym elementem takich portretów, była odpowiednio wyeksponowana. W czasie sesji fotograf może zaproponować kilka ustawień, jednak większość par lubi być portretowana również w naturalniejszych, własnych i podkreślających emocje pozach.

Z uwagi na to, że nawet najmniejsze detale mają wpływ na całość udanego portretu, parę młodą zawsze ustawiaj starannie. Kobieta powinna stać przed panem młodym, tak aby było ją widać w całej okazałości. Młodzi mogą opierać się o siebie, obejmować, trzymać dłonie na ramionach lub biodrach.

ZRÓB ZDJĘCIE OBRĄCZEK

Młodzi z dużą uwagą wybierają obrączki, dlatego ten detal również powinien znaleźć się na zdjęciach. Jednym z pomysłów może być wykonanie zbliżeń dłoni nowożeńców. Pamiętaj jednak, że eleganckie ułożenie dłoni jest trudne do osiągnięcia i wymaga sporego doświadczenia. Można też skorzystać z obiektywu makro i wykonać zdjęcie, na którym znajdą się wyłącznie obrączki. Do oświetlenia takiej sceny prawdopodobnie będziesz musiał użyć flesza - chyba że będziesz fotografował w dobrym świetle na zewnątrz.

Obrączki są jednym z tych ważnych detali, które powinny znaleźć się na zdjęciach w każdym albumie ślubnym. Przedstawione poniżej zdjęcie zostało wykonane aparatem Canon EOS 5D z obiektywem EF 50 mm f/2.5 Compact Macro. Obszar głębi ostrości dobrano tak, by wyraźne były wyłącznie obrączki ułożone na serwetce z płótna, którego wzór prowadzi wzrok widza w stronę tematu zdjęcia. Autor: Joe Buissink.

POCAŁUNEK PAŃSTWA MŁODYCH

Pocałunek małżonków możesz zaaranżować lub poczekać, aż spontanicznie padną sobie w ramiona - na pewno prędzej czy później to nastąpi. Aby wykonać ciekawe zdjęcie, ustaw się w odpowiednim miejscu i dobierz taki kąt widzenia obiektywu, by żadna postronna osoba nie znalazła się w kadrze. Pamiętaj, że są to ulubione i często oglądane fotografie w albumie każdej pary.

Pozostanie w dniu ślubu sam na sam z młodą parą pozwoliło wykonać to świetne zdjęcie. Marc Weisberg wykorzystał promienie zachodzącego słońca, które od tyłu oświetliły budynki oraz zakochanych.
Podczas realizowania sesji ślubnej powinieneś wykonać maksymalnie dużo zdjęć całujących się i obejmujących państwa młodych. Byłbyś zdziwiony, wiedząc, jak wielu fotografów pomija takie sceny. Autor: Johannes Van Kan, Flax Studios, Christchurch, Nowa Zelandia.

SFOTOGRAFUJ DOM WESELNY

Jeżeli to tylko możliwe, postaraj się wykonać kilka zdjęć przygotowanego do zabawy domu weselnego. Fotografując nakryte stoły, upewnij się, że udało ci się uchwycić w kadrze dekoracje oraz nastrojowe oświetlenie sali. Oprócz planu ogólnego wykonaj zbliżenia kilku detali. Panna młoda będzie zachwycona, a ty zyskasz ciekawe zdjęcia, które wykorzystasz podczas projektowania albumu. Takie fotografie docenią również firmy oraz osoby, które dbały o poszczególne elementy wystroju sali i dostarczały jedzenie. Niektórzy fotografowie, tacy jak np. Ken Sklute, starają się wejść do sali razem z parą młodą, na chwilę przed wpuszczeniem gości, i wykonać w tym eleganckim otoczeniu kilka zdjęć, na przykład w trakcie pierwszego tańca.

Jeff Kolodny wykonał swoje zadanie po mistrzowsku, fotografując salę weselną przygotowaną na przyjęcie. Zdjęcie wykonano aparatem Nikon D200 z obiektywem typu rybie oko o ogniskowej 10,5 mm. Mocując aparat na statywie, ustawiając przysłonę na f/22 oraz wybierając czułość 100 ISO i 30-sekundowy czas naświetlania, zwiększył on głębię ostrości, tak by wyraźne były wszystkie elementy sali. Automatycznie ustawiony balans bieli został nieco zmieniony w trakcie edycji pliku RAW, aby delikatnie ocieplić obraz i podkreślić żółte oraz różowe elementy wystroju. Znajdujące się na końcu sali okna wyglądają korzystniej, ponieważ dodatkowo został obniżony kontrast zdjęcia.
Joe Photo fotografuje każdą salę przed przybyciem gości, aby ukazać jej piękno i rozmach, z jakim została przyszykowana. Pamięta też, by zawsze wysłać odbitkę osobom odpowiedzialnym za przygotowanie przyjęcia, tym samym pozostawia po sobie miłe wspomnienie oraz zdobywa kolejne kontakty.

FOTOGRAFOWANIE PRZYJĘCIA WESELNEGO

Fotografowanie przyjęcia wymaga korzystania z całego nabytego doświadczenia i instynktu. Wszystko dookoła będzie się rozgrywało bardzo szybko, przygotuj więc odpowiednio pojemną kartę CF lub SD i nawet nie zaczynaj fotografować kolejnego punktu programu, gdy masz niewiele miejsca na nośniku pamięci. Używaj wysokich czułości matrycy oraz szybko łapiących ostrość i jasnych szkieł typu zoom lub teleobiektywów. Pozwoli ci to pracować niezauważenie. W miarę możliwości rozstaw też w każdym rogu sali lampy z parasolkami, wyzwalane za pomocą zamontowanego na aparacie flesza lub nadajnika radiowego. Dzięki temu wszystko, co będzie się działo w zasięgu ich światła, zostanie doświetlone dodatkowym błyskiem. Musisz tylko znać możliwości i ustawienia wszystkich lamp, by dobierać odpowiednie parametry ekspozycji.

Przyjęcie weselne to dla małżonków oraz ich gości czas przyjemności i zabawy, dlatego uważaj, byś nikomu nie przeszkadzał. Staraj się obserwować, w jakim kierunku zmierza zabawa, i przewiduj, co może się zdarzyć za chwilę. Im bardziej goście będą zrelaksowani, tym większa będzie szansa na ciekawe zdjęcia. Kątem oka bez przerwy jednak obserwuj nowożeńców - w każdej chwili mogą stać się głównymi bohaterami imprezy.

Jednocześnie bądź przygotowany na kolejne zaplanowane na ten wieczór wydarzenia: toast, pierwszy taniec, ściąganie podwiązki, oczepiny, rzucanie bukietu itp. Jeżeli tylko odrobiłeś zadaną lekcję, będziesz wiedział, gdzie i kiedy każda z tych rzeczy się wydarzy, i na tę okazję będziesz mógł przygotować właściwe oświetlenie. Powinieneś też koordynować swoje działania z planami wodzireja, który dba o dobrą zabawę gości. Taka osoba może na przykład poczekać kilka minut z zakończeniem lub rozpoczęciem danego punktu programu, do czasu aż wykonasz odpowiednie ujęcie lub przygotujesz się do następnego.

Miałem kiedyś okazję obserwować podczas przyjęcia pracę niezwykłego fotografa, zwanego Joe Photo. Wykonywał zdjęcia szybko, niepostrzeżenie. Korzystał głównie z Nikona DIX, odbijając światło flesza od sufitu i ścian. Na jego lampie błyskowej zamontowany był specjalny odbłyśnik, który część światła kierował bezpośrednio na obiekt i sprawiał, że błysk flesza tworzył jednocześnie oświetlenie główne i wypełniające. Gdy ktoś z gości zwracał na fotografa uwagę, ten podchodził bliżej, pokazywał na ekranie LCD zdjęcie, dodawał kilka miłych słów na temat tego, jak dobrze weselnicy na nim wyglądają, i szybko wracał do pracy. Przez cały wieczór robił zdjęcia, obserwował i robił jeszcze więcej zdjęć. Nagrodą za jego stałe zaangażowanie i koncentrację podczas przyjęcia było wiele bezcennych ujęć.

ZDJĘCIA PRZY STOLE

Zdjęcia gości przy stole są nudne, zazwyczaj nie wychodzą dobrze i są rzadko zamawiane.

Jeżeli jednak para zdecydowanie żąda takich ujęć, poproś, aby razem z tobą podchodzili do każdego stołu. W ten sposób młodzi będą mogli przywitać się z gośćmi, a ty szybko i "bezboleśnie" wykonasz wymagane fotografie. Jako alternatywę dla zdjęć przy stołach możesz zaproponować jeden, duży grupowy portret, na którym znajdą się wszyscy zaproszeni.

Przyjęcie to doskonała okazja do wykonania świetnych zdjęć, zwłaszcza jeśli - tak jak Greg Gibson - masz refleks rasowego fotoreportera. Zdjęcie zostało wykonane aparatem Canon EOS-i D Mark II N oraz obiektywem EF 16-35 mm f/2.8L USM przy ogniskowej 16 mm. Błysk flesza został odbity od białego sufitu namiotu, w którym odbywało się wesele.
Każda panna młoda doceni fotografie najmłodszych gości. Dzieci, które pojawiają się na niemal każdym weselu, są świetnym tematem zdjęć, a ich fotografie zawsze powinny znaleźć się w albumie. Zadanie ułatwia fakt, że są one żywiołowe, spontaniczne i same chętnie ustawiają się przed obiektywem. Autorzy: Jeff i Julia Woodsowie.

PIERWSZY TANIEC

Przed uwiecznieniem na zdjęciach pierwszego tańca państwa młodych warto powiedzieć do nich: "Spoglądajcie na mnie i uśmiechajcie się". Ten prosty trik pozwoli ci krążyć wokół tańczącej pary i mieć zdjęcia "pierwszego tańca", na których każde z nich patrzy w stronę obiektywu. Możesz też poprosić, by spoglądali wyłącznie na siebie i w ogóle nie zwracali na ciebie uwagi.

Wielu fotografów - gdy dokumentuje pierwszy taniec - używa wyłącznie światła zastanego (często punktowego), które oświetla parkiet. Takie podejście jest możliwe wyłącznie wtedy, gdy korzystasz z jasnych obiektywów i wysokich wartości ISO. Inni z kolei używają flesza oraz długich czasów naświetlania, niezbędnych do zarejestrowania na zdjęciu światła otoczenia oraz twarzy osób stojących dookoła tańczącej pary. Takie ustawienia sprawią, że na zdjęciu otrzymamy zamrożony, ostry obraz państwa młodych oraz lekko rozmyte postacie w tle, oświetlone światłami sali.

RZUCANIE BUKIETU

Rzucanie bukietu przez pannę młodą często bywa niezapomnianym momentem uroczystości. Jeżeli masz refleks fotoreportera, wykonanie tego ujęcia oraz towarzyszących mu spontanicznych reakcji przyjdzie ci z łatwością. Musisz ustawić dużą głębię ostrości oraz użyć szerokokątnego obiektywu. Będziesz bowiem chciał sfotografować nie tylko pannę młodą, lecz także pełne wyczekiwania twarze w tle. Możesz korzystać ze światła zastanego. Lepszym rozwiązaniem jest jednak użycie dwóch fleszy - jednego skierowanego na nowo poślubioną, a drugiego na kobiety czekające na bukiet.

Twoje wyczucie chwili musi być rewelacyjne, zwłaszcza że panna młoda dla zabawy często udaje, że rzuca bukiet, po czym tego nie robi. To może zmylić i ciebie! Postaraj się sfotografować moment, gdy młoda mężatka rzuciła już bukiet, ale nie został on jeszcze złapany. Jeśli twoje lampy wystarczająco szybko się ładują, będziesz miał również okazję wykonać zdjęcie kobiecie, która go złapała.

Obowiązkowym podczas przyjęcia zdjęciem jest takie, na którym panna młoda rzuca bukiet. Autorzy: Regina i Denis Zaslavetsowie.
Panna młoda często stara się "oszukać" osoby, które chcą złapać jej bukiet. Na powyższym zdjęciu Mark Cafeiro sfotografował roześmianą kobietę, której właśnie udała się ta sztuczka. Zdjęcie zostało oświetlone światłem odbitym, pochodzącym z lampy umieszczonej tuż obok aparatu. Wystarczająca ilość światła w pomieszczeniu pozwoliła sfotografować osoby biorące udział w zabawie. Fotograf stanął na krześle, aby mieć lepszy widok na salę i wszystkich uczestników zabawy.

Bill Hurter "Fotografia ślubna w praktyce"
Cena detaliczna: 44,90 zł
Ilość stron: 128
Format: 21 x 28 cm
Oprawa: Miękka

Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Poradniki
Jak dbać o akumulatory? Poradnik użytkownika
Jak dbać o akumulatory? Poradnik użytkownika
Chcesz wiedzieć jak wydłużyć żywotność akumulatora i sprawić, by w każdej sytuacji zapewniał wydajną i wygodną pracę ze sprzętem? Z tego poradnika dowiesz się, jak zapewnić optymalne...
9
Jak fotografować górskie kaskady i wodospady
Jak fotografować górskie kaskady i wodospady
Nie ważne czy są one głównym tematem, czy mniejszym elementem wizualnym w szerszej scenie. Zobacz, jak zamknąć w kadrze wartko płynące potoki, by ożywić zdjęcia górskich krajobrazów.
12
Gotowy do startu? Sprawdź, jak fotografować dynamiczną akcję
Gotowy do startu? Sprawdź, jak fotografować dynamiczną akcję
Przygotuj się z nami do swojego pierwszego wyścigu po zdjęcia akcji. Dzięki tym wskazówkom dowiesz się czym i jak fotografować sporty motorowe oraz inne dynamiczne tematy.
12
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)