Polska fotografia neoawangardowa. Konceptualizm i Feminizm Natalii LL - wykład Jureckiego

Autor: Marta Sinior

6 Czerwiec 2007
Artykuł na: 4-5 minut
Miejska Galeria Sztuki w Łodzi zaprasza 14 czerwca 2007 roku na wykład "Polska fotografia neoawangardowa (1971 - ok. 1990). W kręgu konceptualizmu. Feminizm Natalii LL". Wykład wygłosi znany krytyk sztuki, autor książek o fotografii - Krzysztof Jurecki.

Krzysztof Jurecki urodził się w 1960 roku. Jest absolwentem historii sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz stacjonarnych studiów doktoranckich IS PAN w Warszawie (1990-1993). Krytyk i historyk fotografii. Współpracuje z takimi czasopismami jak: "EXIT", "Fotografia", "Biuletyn Fotograficzny" oraz z galerią "FF" w Łodzi. Członek AICA. W latach 1998-2005 kierownik Działu Fotografii i Technik Wizualnych w Muzeum Sztuki w Łodzi. Kurator kilkudziesięciu wystaw z zakresu fotografii i sztuk plastycznych, m.in. Wokół dekady.Fotografia polska lat 90., (Łódź 2002), Światło ze Wschodu, (Moskwa 2005) oraz XX wiek fotografii polskiej. Z kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi, (Tokio, Niigata, 2006). Autor kilkuset tekstów krytycznych i historycznych z zakresu sztuk plastycznych oraz dwóch książek Fotografia polska lat 80. oraz Słowo o fotografii (wraz K. Makowskim). Obecnie Krzysztof Jurecki zajmuje się dydaktyką będąc wykładowcą w Wyższej Szkole Sztuki i Projektowania w Łodzi oraz na ASP w Gdańsku.

Andrzej Różycki z cyklu "Koszulki Panny Marii", 1986, fot., kolaż, wł. Muzeum Sztuki w Łodzi

Poniżej zamieszczamy tekst dostarczony przez organizatorów spotkania:

Lata 70. były największym okresem prosperity dla polskiej neoawangardy fotograficznej. Rozpoczęła je wystawa Fotografowie poszukujący (1971), a zakończyła ekspozycja Stany graniczne fotografii (1977). Inspirując się strukturalizmem oraz językoznawstwem (Jarosław Kozłowski) i filozofią neopozytywistyczną badano strukturę medium i jego parametry techniczne (Józef Robakowski). Zakładano zracjonalizowanie procesu artystycznego. Odwoływano się do tradycji konstruktywizmu polskiego (Krzysztof Wodiczko), a zwłaszcza do Władysława Strzemińskiego (Leszek Brogowski). Opierając się na teorii konceptualizmu badano proces twórczy (Zdzisław Jurkiewicz) i granice sztuki (Zygmunt Rytka), odrywając fotografię neoawangardową od dziedzictwa reportażu i dokumentu fotograficznego. Z dzisiejszego, antropologicznego punktu widzenia jedne z najciekawszych postaw prezentuje Andrzej Różycki, który w latach 70. analizę medium połączył z realizacją programu duchowego, kontynuując swe osiągnięcia z lat 60. Podobną drogę twórczą odbył także Paweł Kwiek, a na medytacji oparł koncepcję swej sztuki Andrzej Dudek-Dürer. Postawę konceptualną atakowała grupa Łódź Kaliska, która odwołała się w latach 80. do dadaizmu i surrealizmu realizując koncepcję Kultury Zrzuty (ok. 1982-1990), i kontynuując w nowy sposób intermedialny program WFF, a nawet grupy Zero 61.Z nurtu polskiej neoawangardy w latach 70. wyrósł feminizm, którego najważniejszą postacią w fotografii okazała się, i jest nią do chwili obecnej, Natalia LL, która jednak w latach 80. świadomie kwestionowała ówczesną wersję polskiego feminizmu.

Wykład Krzysztofa Jureckiego odbędzie się w czwartek, 14 czerwca 2007 roku o godzinie 18.

Ośrodek Propagandy Sztuki
ul. H. Sienkiewicza 44, Łódź

Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Poradniki
PASM, czyli jak w pełni wykorzystać możliwości swojego aparatu
PASM, czyli jak w pełni wykorzystać możliwości swojego aparatu
Dowiedz się, jak i kiedy używać różnych trybów pracy swojego aparatu, aby przejąć kontrolę nad ekspozycją i robić jeszcze lepsze zdjęcia.
12
Odkryj magię zdjęć makro. Sprawdź czym i jak fotografować z bliska
Odkryj magię zdjęć makro. Sprawdź czym i jak fotografować z bliska
Fotografuj z bliska i skup się na niesamowitych szczegółach niewidocznych gołym okiem. Twoim przewodnikiem będzie fotograf Dan Mold
5
Jak twórczo wykorzystać czas otwarcia migawki? Oto kilka sprawdzonych sposobów
Jak twórczo wykorzystać czas otwarcia migawki? Oto kilka sprawdzonych sposobów
Opanuj sztukę kontrolowania czasu trwania ekspozycji, aby tworzyć prawdziwe fotograficzne dzieła sztuki. Kiedy (i jak) go wydłużać, a kiedy zdecydowania skracać? W tym tekście znajdziesz...
4