Mobile
Oppo Find X8 Pro - topowe aparaty wspierane AI. Czy to przepis na najlepszy fotograficzny smartfon na rynku?
Już niebawem w Galerii Instytutu Fotografii Fort rusza wyjątkowa wystawa fotografii z kolekcji Madelskich. Aktualna dyskusja na temat praw kobiet i mniejszości seksualnych została tu odbita w pracach 23 znanych polskich artystów. Wernisaż już 1 września.
Na wernisażu wystawy fotomontaży zorganizowanej w kwietniu 1980 roku w położonej niedaleko Krakowskiego Przedmieścia Małej Galerii ZPAF Ewa Partum - podobnie jak bohaterka jej prac - pojawia się nago, by po wygłoszeniu tekstu-manifestu wyjść w przestrzeń publiczną. W konfrontacji z artystką przypadkowi widzowie i galeryjna publiczność nie bardzo wiedzą jak się zachować. Chwilowa konsternacja i zwykłe zaciekawienie mieszają się z ironicznymi komentarzami i udawaną obojętnością. Nikt jednak nie wzywa milicji, nie reaguje agresją. Patriarchat wycofuje się dyskretnie obserwując nagą kobietę w szpilkach, która rozpoznała problem i dokonuje transgresji z przedmiotu stając się podmiotem.
fot. Ewa Partum, z cyklu "Samoidentyfikacja"
Teraz, fotomontaże te, wraz z kilkudziesięcioma innymi pracami będzie można oglądać na wystawie “Samoidentyfikacja. Fotografie z kolekcji Joanny i Krzysztofa Madelskich”, która startuje wraz z początkiem września w warszawskim Insytucie Fotografii Fort.
Rdzeniem kolekcji Joanny i Krzysztofa Madelskich jest polska fotografia drugiej połowy XX-wieku. Charakter zbioru określa włączenie do katalogu prac wideo, szczególna rola artystów młodej generacji oraz stała, rozłożona na lata relacja z artystami stanowiącymi swoiste filary kolekcji. Nadchodząca wystawa oddaje tę specyfikę, wychodząc od klasycznych dzieł Ewy Partum z cyklu Samoidentyfikacja, przedstawiając prace wideo (m.in. Katarzyny Kozyry, Agnieszki Polskiej, Alicji Żebrowskiej) oraz przegląd najnowszych nabytków (m.in. Mia Dudek, Anna Grzelewska). Wspólnym mianownikiem prac pozostają kwestie związane z tematami polityki, ciała, tożsamości i seksualności.
fot. Natalia LL, z serii "Sztuka konsumpcyjna"
Kolekcja od kilku lat pokazywana jest w instytucjach publicznych (m.in. Muzeum Narodowe w Gdańsku, Muzeum Miasta Łodzi) i prywatnych. Ekspozycja warszawska - piąta z kolei - jest oddaniem głosu artystom i artystkom, by wypowiedzieli się w dyskusji o prawach kobiet i mniejszości seksualnych. Dyskusji fundamentalnej, która choć wydawała się zamknięta i historyczna, wciąż jest aktualna niczym performance Ewy Partum.
fot. Mia Dudek, z cyklu "Skin Studies"
Na ekspozycji zobaczymy prace 23 polskich artystów: Natalii LL, Ewy Partum, Katarzyny Górnej, Zbigniewa Libery, Teresy Gierzyńskiej, Moniki Mamzeta-Zielińskiej, Alicji Żebrowskiej, Elżbiety Jabłońskiej, Macieja Osiki, Barbary Konopki, Andrzeja Dragana, Zuzanny Janin, Agaty Michowskiej, Martynki Wawrzyniak, Doroty Nieznalskiej, Katarzyny Kozyry, Marty Deskur, Julity Paluszkiewicz, Anny Grzelewskiej, Mii Dudek, Anety Grzeszykowskiej i Jana Smagi. Kuratorami wystawy są Anna Hekmat i Adam Mazur.
Wernisaż wystawy odbędzie się 1 września 2017 roku o godzinie 19:30 w Galerii Instytutu Fotografii Fort, przy ul. Racławickiej 99 w Warszawie. Zdjęcia będzie można oglądać do 24 września. Wystawa przeznaczona jest dla widzów pełnoletnich.
fot. Anna Grzelewska, "Julia"
Więcej informacji znajdziecie pod adresem instytutfotografiifort.org.pl.
(fot. okładkowa: Elżbieta Jabłońska, z cyklu “Supermatka”, źródło: materiały prasowe)