Obiektyw do lustrzanki cyfrowej - przewodnik dla zupełnie początkujących część 6: obiektywy firmy Nikon

Autor: Michał Sułkiewicz

22 Kwiecień 2007
Artykuł na: 6-9 minut
W szóstej części poradnika Fotopolis.pl kontynuujemy opis oznaczeń obiektywów stosowanych przez poszczególnych producentów optyki. Dzisiaj wyjaśnimy, co oznaczają skróty stosowane na obiektywach Nikona.

Od samego początku produkcji lustrzanek Nikon stosuje to samo mocowanie mechaniczne - bagnet F. Teoretycznie oznacza to, że większość wyprodukowanych do tej pory obiektywów Nikona da się zamontować do najnowszych lustrzanek tego producenta i będzie można wykonać poprawne zdjęcie. W praktyce jednak rozwój technologii wymusił na producencie zastosowanie różnych modyfikacji obiektywów przystosowujących je do nowych funkcji aparatów. Z tego powodu w przypadku zastosowania starszych obiektywów nie wszystkie możliwości aparatu mogą być dostępne.

Każdy użytkownik lustrzanki Nikona znajdzie w instrukcji obsługi opis współpracy danego modelu z różnymi generacjami obiektywów Nikkor. Informacje te umieszczamy także w specyfikacjach aparatów umieszczanych na naszych stronach lub dostępnych w bazie specyfikacji. Jednak, aby zrozumieć, z jakim obiektywem mamy doczynienia, konieczne jest poznanie oznaczeń opisujących dany produkt.

liczba skrótów na współczesnych obiektywach może przyprawić o zawrót głowy

Podobnie jak inni producenci najważniejsze cechy obiektywu Nikon umieszcza w postaci literowych i liczbowych symboli w nazwie swoich produktów. Na przykład nazwy AF-S VR Zoom-Nikkor 70-300 mm f/4,5-5,6G IF-ED lub AF-S DX Zoom-Nikkor 18-135 mm f/3,5-5,6G IF-ED w zamyśle producenta mają przekazać nam najważniejsze informacje o optyce. Niestety nie wszyscy mają wystarczającą wiedzę, aby zrozumieć z jakimi cechami dysponuje dany model obiektywu. Poniżej wyjaśniamy oznaczenia składające się na nazwę obiektywu, a także występujące w opisach katalogowych. Większość z tych oznaczeń odnosi się do cech optyki opisanych już przez nas w poprzednich częściach poradnika. Umieściliśmy, więc odpowiednie odnośniki do poprzednich części poradnika opisujących szerzej dane pojęcie lub funkcję.

AF-S

Ten symbol oznacza, że mamy do czynienia z obiektywem z automatycznym ustawianiem ostrości (autofokus - AF) wyposażonym we własny silnik (litera S). W części obiektywów AF Nikona system automatycznego ustawiania ostrości sterowany jest z aparatu za pomocą połączenia mechanicznego (takie szkła oznaczone są po prostu literami AF). W obiektywach AF-S do sterowania ostrością wykorzystuje się silnik ultradźwiękowy o nazwie Silent Wave Motor - w skrócie SWM (patrz niżej). Oznaczenie AF-S jest szczególnie ważne dla użytkowników modelu Nikon D40, który automatycznie ustawia ostrość tylko przy współpracy z obiektywami wyposażonymi we własne silniki. Więcej o zaletach silników ultradźwiękowych pisaliśmy we wcześniejszej części naszego poradnika.

VR

Skrót od określenia Vibration Reduction. Tak oznaczone obiektywy wyposażone są system redukcji drgań, dzięki czemu możliwe jest wykonywanie nieporuszonych zdjęć przy dłuższych czasach otwarcia migawki. Więcej na temat pisaliśmy w części 4 naszego poradnika, którą można znaleźć tutaj.

DX

Obiektywy z oznaczeniem DX to konstrukcje przeznaczone specjalnie do cyfrowych lustrzanek z matrycą o rozmiarze DX, czyli mniejszą niż klatka filmu 35 mm. Nikon konsekwentnie stosuje ten rozmiar matrycy we wszystkich swoich lustrzankach cyfrowych i jednocześnie rozszerza linię przystosowanych do nich obiektywów. Obiektywy DX nie powinny być stosowane do aparatów na tradycyjny film, gdyż dają mniejsze pole obrazowe. Dzięki temu jednak są mniejsze i tańsze niż obiektywy uniwersalne. Dokładnie o mocowaniach obiektywów pisaliśmy w części 1. poradnika.

Zoom-Nikkor

Nikon tradycyjnie stosuje dla swojej optyki nazwę handlową Nikkor. Obiektywy ze zmienną ogniskową dodatkowo oznaczone są przedrostkiem Zoom w celu odróżnienia ich od optyki stałoogniksowej.

70-300 mm

Te liczby oznaczają podaną w milimetrach nominalną ogniskową obiektywu lub jej zakres w przypadku obiektywów typu zoom. Należy pamiętać, że w lustrzankach cyfrowych z matrycą o rozmiarze DX rzeczywisty obraz odpowiada ogniskowej 1,5 razy dłuższej. Zasadę obliczania ogniskowych w cyfrowych lustrzankach opisaliśmy w części 2. poradnika.

f/4,5-5,6

To oznaczenie mówi o maksymalnym otworze przysłony czyli o ilości światła, jakie jest w stanie przenieść dana konstrukcja obiektywu. W amatorskich obiektywach typu zoom wartość ta zmienia się w zależności od długości ogniskowej. Dlatego na korpusie obiektywu podawany jest zakres wartości dla najkrótszej i najdłuższej ogniskowej. O znaczeniu wartości przysłony w obiektywach pisaliśmy w części 3.

G

Obiektywy oznaczone literą G to konstrukcje pozbawione pierścienia ustawiania przysłony na obudowie. Sterowanie wartością przysłony odbywa się przez korpus aparatu - zarówno w trybie automatyki, jak i trybach manualnych. Takie sterowanie oferują wszystkie cyfrowe lustrzanki Nikona, więc nie ma żadnych ograniczeń przy stosowaniu obiektywów G.

IF

Jest to skrót oznaczający konstrukcję z wewnętrznym ogniskowaniem (Internal Focusing). Dzięki takiemu rozwiązaniu obiektyw podczas ostrzenia nie zmienia swoich rozmiarów zewnętrznych, ani nie obraca przednią soczewką. Więcej o tym rozwiązaniu i jego zaletach pisaliśmy w części 4.

ED

Oznaczenie to informuje o zastosowaniu w konstrukcji szkieł ze szkła o niskiej dyspersji czyli załamaniu światła o różnej barwie (skrót od Extra-low Dispertion). Soczewki ED użyte w obiektywie zmniejszają zjawisko aberracji chromatycznej. Więcej na ten temat pisaliśmy w części 4.

Inne oznaczenia, które można spotkać w opisie obiektywów Nikona:

ASP

Informuje o zastosowaniu w konstrukcji obiektywu elementów (soczewek) asferycznych ograniczających aberrację sferyczną. Więcej na ten temat pisaliśmy w części 4.

D

Oznaczenie to można spotkać na obiektywach AF Nikkor wyposażonych w pierścień przysłony (nie-G), które wyposażone zostały w mikroprocesor przekazujący do aparatu informację o odległości od zogniskowanego przedmiotu. Dzięki temu możliwy jest pomiar światła 3D Matrix. W amatorskich lustrzankach cyfrowych Nikona w celu pełnego wykorzystania pełnych możliwości aparatu należy stosować tylko obiektywy D lub G. W modelach profesjonalnych (D200, D2X, D2H) możliwe jest ręczne wpisanie wartości dla danego obiektywu nie wyposażonego w mikropocesor.

M/A

Większość obiektywów AF wyposażona jest przełącznik wyłączający tryb automatycznego ostrzenia dublujący ten na korpusie aparatu. W obiektywach z silnikiem SWM można także ręcznie korygować ostrość ustawioną automatycznie, co właśnie wskazuje napis M/A.

MF

Tak oznaczona jest optyka bez automatycznego ustawiania ostrości, a więc obiektywy manualne. Dzięki konsekwentnemu stosowaniu bagnetu F użytkownicy Nikonów nadal mają do dyspozycji szeroką gamę niedrogiej ale wysokiej klasy optyki manualnej. Jednak decydując na zakup takiego szkła, należy sprawdzić w jakim zakresie współpracuje ono z naszym modelem aparatu.

SWM

Silent Wave Motor to oznaczenie handlowe silnika ultradźwiękowego stosowane w obiektywach AF-S. Silnik SWM ma trzy podstawowe zalety jest cichy, szybki i dokładny. Więcej na ten temat pisaliśmy w części 4.

Nikon w przeciwieństwie do większości producentów optyki nie stosuje ostrego rozróżnienia między optyką profesjonalną a amatorską ani w postaci oznaczeń, ani kolorów. O klasie obiektywu świadczą jego parametry i najczęściej... cena.

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Poradniki
Zostań władcą światła - jak przygotować i przeprowadzić udaną sesję portretową
Zostań władcą światła - jak przygotować i przeprowadzić udaną sesję portretową
O kuchnię zawodowej pracy i praktyczne porady zapytaliśmy doświadczonego fotografa Piotra Wernera. Publikujemy obszerne fragmenty jego bestsellerowego e-booka dla...
26
Jak dbać o akumulatory? Poradnik użytkownika
Jak dbać o akumulatory? Poradnik użytkownika
Chcesz wiedzieć jak wydłużyć żywotność akumulatora i sprawić, by w każdej sytuacji zapewniał wydajną i wygodną pracę ze sprzętem? Z tego poradnika dowiesz się, jak zapewnić optymalne...
10
Jak fotografować górskie kaskady i wodospady
Jak fotografować górskie kaskady i wodospady
Nie ważne czy są one głównym tematem, czy mniejszym elementem wizualnym w szerszej scenie. Zobacz, jak zamknąć w kadrze wartko płynące potoki, by ożywić zdjęcia górskich krajobrazów.
22
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (7)