Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Po II wojnie światowej zainteresowania awangardą odżyły dzięki postawie jaką prezentował malarz i fotograf Zbigniew Dłubak, który z Fortunatą Obrąpalską był uczestnikiem wraz słynnej "Wystawy sztuki nowoczesnej" (1948/49). W II połowie lat 50. odrodziła się polska fotografia awangardowa, dzięki działalności nieformalnej grupy: Zdzisław Beksiński, Jerzy Lewczyński i Bronisław Schlabs, która zainteresowana była rozszerzeniem pola fotografii, bądź nawet wyjściem poza jej obowiązujący obszar za pomocą surrealizmu i fotografii znalezionej. Grupa pragnęła nawiązać do programu niemieckiej "fotografii subiektywnej". Obok nich ważna była postawa członków Grupy Krakowskiej - Marka Piaseckiego (surrealizm) i Andrzeja Pawłowskiego (kinetyzm). Ważną pozycję zajmował także Zbigniew Dłubak, który polemizując z Beksińskim jako teoretyk, domagał się fotografii bardziej mimetycznej. Na przełomie lat 50. i 60. powstały oryginalne, oparte na materiale fotograficznym i graficznym surrealizujące filmy Jana Lenicy i Waleriana Borowczyka. W latach 60. działała w Toruniu grupa Zero 61, która do końca lat 60. przechodziła proces unowocześnienia języka fotograficznego, zbliżając się do postawy neoawangardowej. W latach 1968 odbyła się tradycyjna jeszcze "Wystawa fotografii subiektywnej", ale przejście na pozycje konceptualizmu nastąpiło na wystawie "Fotografowie poszukujący" (1971). W okresie tym najważniejsze i najbardziej oryginalne fotografie wykonał Beksiński, który w latach 1953-59 głownie zajmował się fotografią, tworząc prace niezwykle oryginalne prace, które czekają na swe miejsce w historii fotografii światowej. - tekst Krzysztof Jurecki
Krzysztof Jurecki urodził się w 1960 roku. Jest absolwentem historii sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz stacjonarnych studiów doktoranckich IS PAN w Warszawie (1990-1993). Krytyk i historyk fotografii. Współpracuje z takimi czasopismami jak: "EXIT", "Fotografia", "Biuletyn Fotograficzny" oraz z galerią "FF" w Łodzi. Członek AICA. W latach 1998-2005 kierownik Działu Fotografii i Technik Wizualnych w Muzeum Sztuki w Łodzi. Kurator kilkudziesięciu wystaw z zakresu fotografii i sztuk plastycznych, m.in. Wokół dekady.Fotografia polska lat 90., (Łódź 2002), Światło ze Wschodu, (Moskwa 2005) oraz XX wiek fotografii polskiej. Z kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi, (Tokio, Niigata, 2006). Autor kilkuset tekstów krytycznych i historycznych z zakresu sztuk plastycznych oraz dwóch książek Fotografia polska lat 80. oraz Słowo o fotografii (wraz K. Makowskim). Obecnie Krzysztof Jurecki zajmuje się dydaktyką będąc wykładowcą w Wyższej Szkole Sztuki i Projektowania w Łodzi oraz na ASP w Gdańsku.
Wykład Krzysztofa Jureckiego na temat twórczości Zdzisława Beksińsiego odbędzie się 19 kwietnia 2007 roku o godzinie 18 w Ośrodku Propagandy Sztuki (park Sienkiewicza, ul. H. Sienkiewicza 44) w Łodzi.