Akcesoria
Sennheiser Profile Wireless - kompaktowe mikrofony bezprzewodowe od ikony branży
W okresie międzywojennym w Polsce fotografia awangardowa przeciwstawiała się wizji reprezentowanej przez Jana Bułhaka i piktorialistów polskich. Awangarda tego okresu związana była z konstruktywizmem (Mieczysław Szczuka, Teresa Żarnower, Mieczysław Berman) o charakterze propagandowym, walczącym z kapitalistycznym państwem. Realizowała postulaty nowoczesnego projektowania (Kazimierz Podsadecki, Janusz M. Brzeski), by przejść ok. 1930 roku na pozycje metaforyczne (surrealizujące), co najlepiej udało się Aleksandrowi Krzywobłockiemu z lwowskiej grupy Artes. Przeciwnikiem wykorzystywania fotografii w nowoczesnej twórczości był Władysław Strzemiński, który w 1945 wykonał zaskakujący cykl kolaży z użyciem fotografii "Moim przyjaciołom Żydom" (1945). Odrębną pozycję na mapie awangardowości zajmowali w latach 30.: grafik i malarz Karol Hiller oraz zainteresowani filmem Stefan i Franciszka Themersonowie interesujący się wykorzystaniem twórczości fotograficznej do filmu eksperymentalnego, w którym m.in. analizowali problem dźwięku i ruchu.
Zupełnie odrębną postawę reprezentował w fotografii Witkacy, który nie uważał jej za formę sztuki, lecz za narzędzie służące zabawie bądź badaniu psychiki ludzkiej. Witkacy - wyznawca idei katastrofizmu był przeciwnikiem twórczości awangardowej, choć jego prace fotograficzne zbliżały się do osiągnięć z tego czasu (np. Aleksander Rodczenko). Polskie fotografie z tego okresu trafiły do światowych historii fotografii takich autorów jak Naomi Rosenblum i Michael Frizot. Dlaczego? Autor wykładu postara się odpowiedzieć również na to pytanie.
Krzysztof Jurecki urodził się w 1960 roku. Jest absolwentem historii sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz stacjonarnych studiów doktoranckich IS PAN w Warszawie (1990-1993). Krytyk i historyk fotografii. Współpracuje z takimi czasopismami jak: EXIT, Fotografia oraz Biuletyn Fotograficzny. Członek AICA. Krzysztof Jurecki zajmuje się dydaktyką będąc wykładowcą w Wyższej Szkole Sztuki i Projektowania w Łodzi oraz na ASP w Gdańsku.
Wykład Krzysztofa Jureckiego Polska fotografia awangardowa 1912-1945. Witkacy jako fotograf odbędzie się w środę, 22 marca 2006 roku o godzinie 18 w Ośrodku Propagandy Sztuki w Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi.