Mobile
Oppo Find X8 Pro - topowe aparaty wspierane AI. Czy to przepis na najlepszy fotograficzny smartfon na rynku?
Od fotografii krajobrazu i makro, po portret czy martwą naturę - gdy świat przyrody budzi się do życia, przychodzi czas na nowe fotografie, pełne światła i koloru...
ażda pora roku wnosi coś niepowtarzalnego do świata fotografii, ale to wiosna, kiedy natura budzi się z zimowego snu, rozpala naszą twórczą pasję jak żadna inna. Krajobraz znów tonie w soczystych odcieniach zieleni, a nasze ogrody rozkwitają barwami, na nowo goszcząc ptaki i owady. Bez względu na to, czy pasjonujesz się fotografią krajobrazu, makro, portretem czy nawet martwą naturą, wiosna ma w zanadrzu coś dla każdego. Okazji do zrobienia wyjątkowych zdjęć jest bez liku i nie trzeba ich daleko szukać. Od ptaków ucztujących przy karmnikach w ogrodzie, przez barwne kwiaty, po domowe projekty, gdy pogoda za oknem nadal grymasi – wiosna to czas, na który czekaliśmy z utęsknieniem. Dlatego też kolejne 11 stron to skarbnica pomysłów i inspiracji, by z ochotą wziąć do ręki aparat i udać się na wiosenną fotograficzną przygodę…
Zacznij od sprzętu. Skompletuj zestaw gotowy na wszystko! Zabierz w plener niewielki korpus i dobrze dobraną optykę.
Nowe bezlusterkowce są tak małe i wygodne, że możemy je mieć zawsze przy sobie. Nikon Z 50 z matrycą APS-C (DX) będzie idealnym wstępem do ambitnej fotografii, ale jeśli masz już pewne doświadczenie śmiało sięgaj po pełną klatkę Z 5.
Dziś zoomy o dużym zakresie ogniskowych nie są już synonimem kompromisu i gorszej jakości optycznej. Zaprojektowane od podstaw nowe modele takie jak Nikkor Z 24-200 mm czy rekordowy Z 28-400 mm, to obiektywy, które zaskakują osiągami.
Oprócz uniwersalnego zooma, warto mieć przy sobie obiektyw, który pozwoli nam robić zupełnie inne zdjęcia. Może to być optyka makro do zbliżeń, jasny standard do ujęć z małą głębią ostrości, albo długie tele, do podglądania budzącej się do życia natury.
Jednym z uroków zimy jest szron, który nadaje liściom i gałęziom niemal magicznego wyglądu, a kałuże zamienia w krystaliczny lód, w którym zamknięte zostaje wszystko, co znajdowało się w wodzie. Problemem jest jednak brak żywych barw. Mimo że stonowane odcienie brązów i pomarańczy mogą wyglądać fantastycznie, dodanie do sceny żywych czerwieni, żółci i purpur wiosny mogłoby być wspaniałym akcentem. Kiedy na szron nie ma już szans, spróbuj zamrozić kolorowe kwiaty w pojemniku z wodą. Ta technika jest niezwykle prosta. Do takiego zadania doskonałym wyborem będzie obiektyw makro, ale równie dobrze można wykorzystać standardowy obiektyw ustawiony na najdłuższą ogniskową.
Fotografując w pomieszczeniach, masz znacznie większą kontrolą nad światłem. Użyj więc lampy LED lub nawet latarki. Akumulatorowe panele LED są bardzo tanie i przydatne zarówno w fotografii martwej natury, jak i makro. Takie źródło światła możesz trzymać w ręku lub ustawić je na blacie roboczym. Ciągłe światło pozwala obserwować efekty w czasie rzeczywistym, co oznacza, że nie musisz zgadywać, jak będzie oświetlony obiekt, ponieważ widzisz efekt w miarę zmiany położenia światła. Teraz czas na eksperymenty – wypróbuj oświetlenie frontalne, górne, boczne i podświetlenie tylne, aby zobaczyć, co sprawdza się najlepiej.
1. Wstaw kwiaty do zamrażarki
Włóż kwiat do plastikowego pojemnika – ponieważ zapewne będzie unosił się na wodzie, użyj łyżki, aby przytrzymać go pod wodą. Jeśli położysz go frontem do dołu, wtedy cały zostanie zamknięty w lodzie. Możesz też zanurzyć go tylko częściowo.
2. Przygotuj swoje ministudio
Ustaw blok lodu na białym talerzu. Umieść czarną – zamiast białej – kartkę za kwiatem oraz po bokach, wzmocni to kontrast i odetnie naturalne światło. Teraz pod talerz podłóż kartkę białego papieru, która będzie pełnić rolę reflektora, odbijającego światło.
3. Zrób zdjęcie wstępne
Fotografuj przy f/8 i ISO 100. Ustaw światło i włącz je – tu zostało umieszczone tuż przed lewą kartką, skierowane w bok, aby delikatnie rozproszyć światło. Użyj manualnego ustawienia ostrości i zastosuj dodatnią korektę ekspozycji, aby rozjaśnić zdjęcie.
Wraz z chłodnymi nocami i ciepłymi porankami mgła i zamglenia są wiosną częstymi zjawiskami. Mimo że istnieje wiele okazji do wykorzystania jej w fotografii krajobrazowej, przewidzenie, kiedy pojawią się zamglenie, nie jest łatwe. Najlepszą aplikacją pogodową do szczegółowych prognoz, zawierających dane specyficzne dla mgły i konwersji temperatur, jest Clear Outside. To ogólnie jedna z najlepszych dostępnych aplikacji pogodowych na Androida oraz iOS i jest przy tym darmowa. Dokładną prognozę można też sprawdzić na stronie www.meteo.pl. Fotografując mglisty krajobraz, stosuj się do tradycyjnych ustawień i używaj filtrów. Fotografuj w trybie priorytetu przysłony przy małych otworach z przedziału f/11–16 i czułości ISO 100. Ustaw punkt AF w jednej trzeciej głębokości sceny, aby zapewnić dużą głębię ostrości. Gdy fotografujesz pejzaż leśny lub fragment lasu z oddali, użyj teleobiektywu, np. 70–200 mm, który zacieśni perspektywę. Ustaw wtedy w trybie priorytetu przysłony f/11 i czułość ISO 100, a następnie skup się na drzewie, które ma być ostre.
Możesz się zastanawiać, dlaczego w artykule o wiośnie wspominamy o wodospadach i strumieniach – w końcu można je fotografować przez cały rok. Jednak wiosną, mech i paprocie, które często znajdują się w ich otoczeniu, nie wspominając o liściach, które są wtedy najbardziej zielone i soczyste, składają się razem na niesamowitą scenę. Co więcej, typowe dla tego okresu opady deszczu sprawiają, że poziom wody wzrasta. Wodospady i leśne strumienie często znajdują się w zacisznych miejscach, więc poziom światła może być niski, nawet w jasne i słoneczne dni. Warto używać filtra polaryzacyjnego, aby usunąć odbicia z powierzchni wody, a 3-stopniowy filtr szary wraz z solidnym statywem mogą być przydatne do wydłużenia czasu ekspozycji. Fotografuj przy f/11-16 przy ISO 100. Użyj histogramu, aby upewnić się, że światła nie są prześwietlone i, w razie potrzeby, stosuj korektę ekspozycji.
Istnieje wiele sposobów na fotografowanie kwiatów, a jednym z nich, i tym który zawsze przynosi satysfakcjonujące efekty, jest tworzenie roślinnych abstrakcji. Uważni Czytelnicy zauważyli, że przykładem, którego tutaj używamy, jest róża, a ci z doświadczeniem ogrodniczym wiedzą również, że róże zaczynają kwitnąć na początku lata, a nie wiosną. Róże są jednak dostępne do kupienia przez cały rok, więc jeśli chcesz zrobić analogiczne zdjęcie, łatwo będzie je zdobyć. Umieść kwiat na parapecie, tak aby był dobrze oświetlony. Zrób zdjęcie z ręki, kierując obiektyw w dół na płatki i wypełniając nimi kadr tak, aby nie było widać tła. Użyj szeroko otwartej przysłony f/2,8. Jeśli czas naświetlania jest zbyt długi, zwiększ ISO, aby uniknąć poruszonego zdjęcia.
Nie da się ukryć, że obiektywy makro najlepiej nadają się do zdjęć małych obiektów. Ich zdolność do uchwycenia drobnych szczegółów jest niezrównana ale nie musisz inwestować od razu w profesjonalny model jak Nikkor Z MC 105 mm f/2.8 VR z topowej linii S. Prawdę mówiąc, naszym ulubionym szkłem makro Nikon jest mniejszy i bardziej uniwersalny Nikkor Z MC 50 mm f/2,8, który dzięki standardowej ogniskowej sprawdzi się również w zdjęciach jedzenia, portrecie a nawet reportażu. To jednocześnie pełnoprawne macro 1:1 oraz świetny kompan codziennej fotografii.
Zoomowanie i rotacja aparatu przy długiej ekspozycji to zabawne techniki, które dają natychmiastowe efekty, widoczne na ekranie LCD Twojego aparatu. To ważne, ponieważ osiągnięcie idealnego rozmycia tą techniką zawsze wymaga kilku prób. Fotografuj w trybie priorytetu migawki przy 1/10 s i ISO 100, z włączoną stabilizacją obrazu, jeśli jest dostępna, i skieruj aparat w górę na pień lub w korony drzew. Jak uzyskać efekt zoomowania? Trzymając wizjer przy oku, ustaw maksymalną długość ogniskowej, a następnie zmniejszaj ją, kręcąc pierścieniem po zwolnieniu migawki. Z kolei efekt rotacji uzyskasz, trzymając aparat przed sobą i obracając nim w osi optycznej po zwolnieniu migawki.
Las ożywa na wiosnę i chociaż jesień jest równie fotogenicznym czasem, dywany leśnych kwiatów stanowią spektakularny temat do fotografowania. Jeśli masz w pobliżu las pełen zawilców, konwalii czy fiołków, sprawdź, kiedy kwitną, i uważaj, by nie przegapić tego momentu. Fotografując w mglisty poranek, możesz cieszyć się czystym tłem z przyjemną, tajemniczą aurą, ale nawet jasne niebo może przynieść interesujące efekty. Po wschodzie słońca wykadruj tak, by było ono częściowo schowane za drzewem, i zwiększ przysłonę do f/16, aby uchwycić efekt gwiazdy. Zdjęcia wykonane w tych warunkach będą wyglądać niecodziennie, a przez to bardziej interesująco.
Fotografuj w trybie priorytetu przysłony przy f/11 i ISO 100. Pozwoli to uzyskać większą głębię obrazu i sprawi, że będzie on bardziej graficzny. Ustaw ostrość na najbardziej wyróżniającym się drzewie i użyj samowyzwalacza lub zwolnij migawkę bezprzewodowo.
Do fotografowania lasu użyj teleobiektywu. Pozwoli to skompresować perspektywę i zagęści kadr – oddalone od siebie drzewa będą wydawały się być bliżej siebie. Kadruj z dystansu i pilnuj poziomu aby uniknąć zbiegających się ku górze drzew.
Fotografia dzikiej przyrody wymaga dużej cierpliwości, a to cecha, którą się po prostu ma albo nie. Dla tych z nas, którzy mają trudności z siedzeniem w ukryciu czy leżeniem na ziemi przez długie godziny, mamy lepsza opcję – pozostań w domu. Wielu z nas ma w ogrodach karmniki dla ptaków, które naturalnie zapewniają stały strumień pierzastych gości wiosną. Ptaki często lądują blisko karmnika, aby upewnić się, że jest bezpiecznie, zanim usiądą na nim, by się posilić.
Obserwując ich zachowanie, możesz nie tylko uchwycić zdjęcia ptaków podczas karmienia, ale także zrobić bardziej naturalnie wyglądające kadry w otoczeniu drzew i krzewów. Fotografuj w trybie priorytetu przysłony przy f/4–5,6. Ustaw taką wartość ISO, aby czas migawki był krótszy od 1/1000 s. Wybierz też ciągły autofokus.
Jedną z wielkich zalet lokalizacji nadmorskich jest to, że wiele z nich nie zmienia się znacząco wraz ze zmianą pory roku. Zdjęcie wykonane podczas kolorowego zimowego wschodu lub zachodu słońca może wyglądać równie zachęcająco, jak to zrobione latem. Co więc sprawia, że wiosna jest tak dobrym czasem do fotografowania pejzaży morskich? To proste – godziny wschodu i zachodu słońca są bardziej przystępne niż latem, a temperatura jest wyższa niż w środku zimy.
Ustawienia aparatu na wybrzeżu są takie same, jak dla każdego krajobrazu – fotografuj w trybie priorytetu przysłony przy wartości f/11 i czułości ISO 100. Używaj gradientowych filtrów szarych do kontroli ekspozycji, by zachować szczegóły nieba i polaryzatora do usunięcia odblasków z powierzchni wody. Duże znaczenie ma wyczucie czasu. Dla ciekawszego efektu rozmycia ruchu wody zwolnij migawkę, gdy fala się cofa.
Fotografia poklatkowa (time-lapse) jest niezwykle prosta – to po prostu seria zdjęć wykonanych w jednakowych odstępach czasu, z ręcznie ustawionymi parametrami i ostrością. Wystarczy odpowiednio ustawić ekspozycję dla najjaśniejszych partii obrazu, a wszystko powinno pójść gładko. Jedyną różnicą jest użycie wbudowanego w aparat interwałometru do automatycznego wykonania określonej liczby obrazów w ustalonym interwale. Decydując, ile klatek należy wykonać, pomnóż liczbę sekund, jaką ma trwać time-lapse, przez 24, ponieważ jest to standardowa liczba klatek na sekundę materiału wideo, który stworzysz. Ustaw interwał – opóźnienie między każdym zdjęciem – 1, 2 lub 3 sekundy jeśli ruch chmur jest szybki i 5, 10 lub 15 s, jeśli jest bardzo wolny. Pamiętaj, że na 20-sekundowe wideo potrzebujesz uchwycić 480 obrazów, a przy interwale 10 s zajmie to 80 minut. Przy dwusekundowym interwale zajmie to tylko 16 minut, a 60-sekundowy time-lapse będzie wymagał już 48 minut.
Aparaty Nikon Z oferują wbudowane funkcje do tworzenia time-lapse’ów, dzięki czemu proces ten jest zarówno prosty i przyjemny. Oto kilka kroków, które pomogą Ci stworzyć efektowny time-lapse:
1. Planowanie
Zacznij od wyobrażenia sobie końcowego efektu. Najlepsze time-lapse’y mają początek, rozwinięcie i zakończenie. Wybierz lokalizację, która oferuje interesujący ruch lub zmiany światła. Ustaw swój aparat na statywie, zwracając uwagę na kompozycję. Pamiętaj o zasadzie mocnych punktów kadru.
2. Ustawienia aparatu
Wybierz format RAW dla maksymalnej jakości i kontroli nad późniejszą edycją. Ustaw manualny tryb pracy (M), aby mieć pełną kontrolę nad czasem naświetlania i przysłoną. Ręcznie ustal też balans bieli, aby uniknąć zmian w kolorach między zdjęciami. Wybierz funkcję time-lapse w menu aparatu.
3. Nagrywanie
Pamiętaj, że typowy film ma około 24 kl./s, więc 240 zdjęć da Ci 10 sekund filmu. Upewnij się, że bateria aparatu jest w pełni naładowana lub użyj zasilania zewnętrznego. Naciśnij przycisk start i pozwól aparatowi robić swoje. Unikaj dotykania aparatu podczas nagrywania, aby zapobiec drganiom.
4. Zdalny spust migawki
Nie masz wbudowanego interwałometru? Wykorzystaj aplikację Nikon SnapBridge lub wyzwalacz, by na nim ustawić przyrosty czasu dla zdjęć poklatkowych. Aparat będzie wówczas wykonywał zdjęcia w wybranych odstępach czasu.
Partnerem publikacji jest firma Nikon. Artykuł pochodzi z najnowszego wydania magazynu Digital Camera Polska (DCP 1/2024)