Mobile
Oppo Find X8 Pro - topowe aparaty wspierane AI. Czy to przepis na najlepszy fotograficzny smartfon na rynku?
To urządzenie otworzy Ci drzwi do świata fotografii pełnej prawdziwych kolorów i płynnych przejść tonalnych. Używaj kalibratora, aby Twoje zdjęcia wyglądały tak dobrze, jak to tylko możliwe!
Czy wiecie, skąd monitor czerpie informacje o tym, jak wyświetlić kolory i przejścia tonalne? A skąd drukarka wie, w jakich proporcjach ma łączyć kolory, aby wydruk zgadzał się z tym, co widzimy na monitorze? Wspólnym językiem tych urządzeń są profile ICC tworzone osobno dla każdego z nich. Są to pliki zawierające informacje o wszystkich dostępnych w danym urządzeniu barwach oraz charakterystykę korygującą wyświetlane, drukowane lub przechwytywane kolory. Wszystkie profile zapisywane są na dysku komputera w jednym miejscu. W systemie Windows jest to katalog C:\WINDOWS\ system32\spool\drivers\color, a użytkownicy komputerów Mac znajdą je w OSX:Library/ ColorSync/Profiles.
Jak można tworzyć profile? Potrzebny jest do tego odpowiedni kalibrator. Jeśli ograniczasz się do samej edycji zdjęć na monitorze, w zupełności wystarczy Ci niedrogi kolorymetr. Modele takie jak X-Rite i1Display Pro lub Color Munki Display pozwalają na zaawansowaną pracę z monitorem, a nawet projektorem. Jeśli jednak chcesz rozpocząć przygodę z drukiem zdjęć, lepiej od razu zainwestować trochę więcej w spektrofotometr taki, jak X-Rite i1Studio. To wszechstronne, ale równie proste w obsłudze urządzenie, które idealnie sprawdza się przy precyzyjnej kalibracji i profilowaniu drukarek, monitorów, wyświetlaczy laptopów oraz rzutników cyfrowych. Ponadto próbkuje kolor z dowolnej powierzchni, mierzy zastane oświetlenie oraz dostosowuje profile do panujących warunków oświetleniowych. W zestawie z i1Studio znajduje się też wzornik ColorChecker Classic mini do kalibracji aparatu i skanera.
Kalibratory Color Munki Display i X-Rite i1 Display Pro
Stworzenie profilu dla monitora czy drukarki jest tak naprawdę rzeczą prostą. Na sąsiedniej stronie podpowiadamy, jak to się robi. Istotne jest jednak, aby edytować zdjęcia i przygotowywać je pod wydruk w programie graficznym, który wszystkie te profile czyta i właściwie z nich korzysta. Jednym słowem musi wyświetlić kolory na zdjęciu zgodnie ze wskazanym mu profilem. Takimi programami są oczywiście Photoshop i Lightroom. Mają one możliwość podglądu kolorystyki wydruku jeszcze przed jego wykonaniem. Nazywa się to soft proofing i polega na oglądaniu zdjęcia na ekranie monitora przez filtr profilów ICC papieru oraz drukarki.
Trzeba jednak pamiętać, że taka symulacja kolorystyki wydruku będzie ograniczona jakością i możliwościami naszego monitora. Samo użycie kalibratora nie oznacza przecież, że zwykły wyświetlacz laptopa zacznie pokazywać idealne kolory i szerokie spektrum tonów. Najwyższy poziom jakości obrazu możesz uzyskać jedynie na profesjonalnych monitorach graficznych, przeznaczonych do fotografii i kalibrowanych sprzętowo.
A czym jest kalibracja sprzętowa? To właściwość monitorów graficznych. Dzięki niej możesz uzyskać poprawne odwzorowanie tonalne dla każdej z barw podstawowych, bez dominanty barwnej i utraty odcieni. Podczas takiej kalibracji wszelkie korekty dokonywane są bezpośrednio na tabeli kolorów zapisanej w elektronice monitora, a nie karcie graficznej komputera. Graficzny monitor nie musi być przy tym ekstremalnie drogi, warto zwrócić uwagę np. na nowe modele BenQ, które w rozsądnej cenie oferują wszystko, czego potrzebujesz.
Do stworzenia profilu możesz wykorzystać oprogramowanie producenta kalibratora. W przypadku X-Rite jest to program i1Profiler. Najczęściej jednak używa się oprogramowania udostępnionego przez producenta monitora. Na przykład BenQ oferuje prosty w obsłudze Palette Master Element. Każdy z programów poprowadzi Cię krok po kroku przez kolejne etapy kalibracji, a po określonym czasie (w zależności od monitora) przypomni o powtórzeniu tej czynności.
Popularne D65 (6500 K) stosuje się do przygotowywania zdjęć do Internetu. Do druku często ustawia się jednak D50. Niestety wartość ta nie sprawdzi się dla każdego papieru. Lepiej zapisać profile dla kilku wartości i potem ocenić efekt wizualnie.
Jeśli ustawisz zbyt dużą, możesz przygotować plik zbyt ciemny. Optymalnie dla jasnych pomieszczeń ustawia się 80–100 cd/m2, dla słabiej oświetlonych 60 cd/m2 lub mniej, a dla bardzo jasnych 160 cd/m2 lub więcej (z tak dużych jasności korzystają osoby niezwiązane z fotografią, oglądające zdjęcia w Internecie).
Upraszczając, ten parametr odpowiada za zakres tonalny wyświetlanego obrazu. Obecnie standardem dla urządzeń jest wartość 2.2.
Bardziej zaawansowany spektrofotometr weźmie pod uwagę oświetlenie panujące w pomieszczeniu. Pamiętaj jednak, by w trakcie edycji nie zmieniać jasności monitora. Użyj profilu o adekwatnej do oświetlenia luminancji.
Po ustawieniu parametrów i przyłożeniu kalibratora do wyświetlacza rozpocznie się automatyczny proces, który zakończy się utworzeniem i zapisaniem na dysku profilu ICC z Twoimi ustawieniami monitora.
Mając spektrofotometr w prosty sposób oprofilujesz drukarkę samodzielnie. Fotografia jest kompletna na papierze. Każdy kto oglądał zdjęcia wydrukowane na profesjonalnej drukarce i papierach fotograficznych zgodzi się z tym, że ekran nie jest końcowym etapem wykonania zdjęcia. Aby mieć pewność, że wydruki z Twojej drukarki mają właściwe kolory, ją również powinieneś skalibrować. Do stworzenia profilu drukarki musisz użyć spektrofotometru takiego jak i1Studio. Darmowe oprogramowanie producenta jest intuicyjne i krok po kroku poprowadzi Cię do końca.
Najpierw wyłącz zarządzanie barwą przez sterownik drukarki, a następnie wydrukuj z poziomu oprogramowania spektrofotometru pierwszy wzorzec kalibracyjny. Następnie zgodnie ze wskazówkami na monitorze przejedź spektrofotometrem po kolejnych paskach barwnych, skanując je. Po zakończeniu zostanie wydrukowany drugi wzorzec, z którym postępuj tak samo. W efekcie stworzony zostanie profil, który warto nazwać modelem drukarki i zastosowanego papieru, by potem łatwo się do niego odwołać.
Pamiętaj, aby podczas drukowania z profilem ICC (włączonym w Photoshopie) wyłączyć zarządzanie kolorem w sterowniku (ang. Color Management OFF lub No Color Management). W oknie Photoshopa wskaż też profil papieru, po uprzednim pobraniu go ze strony producenta i skopiowaniu do katalogu z innymi profilami.
Artykuł powstał we współpracy z marką X-Rite