Colorchecker Passport - kiedy wzornik Calibrite może uratować nasze zdjęcia

Autor: Redakcja Fotopolis

5 Lipiec 2024
Artykuł na: 23-28 minut

Colorchecker Passport to idealne rozwiązanie dla twórców fotograficznych i filmowych na każdym poziomie zaawansowania, którzy w swoich projektach chcą w pełni kontrolować kontrast i kolor od ujęcia po edycję. O tym, w jakich sytuacjach warto korzystać ze wzornika kolorów podpowiada zawodowy fotograf i retuszer Kamil Głowacki.

Zarządzanie kolorem to kluczowy element pracy każdego profesjonalnego fotografa, ale nie tylko. Także osoby, które hobbystycznie zajmują się fotografią mogą skorzystać z zalet dbania o właściwe odwzorowanie koloru. Dążenie do uzyskania spójnych i precyzyjnych kolorów na zdjęciach jest nie tylko kwestią estetyki, ale także dbałości o szczegóły i naturalność naszych zdjęć.

Moja przygoda z ColorChecekerem zaczęła się kilka lat temu i trwa do dziś. Przyjrzyjmy się zatem 4 sytuacjom w których ColorChecker Passport Photo okazuje się niezastąpiony i często ratuje nasze zdjęcia, a na pewno oszczędza czas w trakcie postprodukcji naszego materiału.

Jeśli filmujesz...

Wybierz Passport Video 2 do filmowania i fotografowania

ColorChecker Passport to także niezbędne narzędzie dla każdego, kto oczekuje dokładnej kontroli obrazu podczas filmowania i późniejszej edycji. Jeśli poza zdjęciami także filmujecie lub zajmujecie się tylko produkcją materiału wideo zamiast wersji Photo 2 lepiej sięgnąć po ColorChecker Passport Video 2.

Ten wzornik zawiera kartę z dwudziestoma czterema polami kolorystycznymi dostępnymi w klasycznym fotograficznym wzorcu ColorChecker Classic do tworzenia profili aparatu. Poza tym specjalny wzorzec kolorów wideo, który składa się z sześciu chromatycznych pól zaprojektowanych dla produkcji wideo, sześciu pól z odcieniami skóry, sześciu pól z balansem szarości oraz sześciu pól dla świateł i cieni (w tym pole czerni o wysokim połysku) dla osiągnięcia idealnego balansu kolorystycznego. Jest też klasyczny wzorzec balansu bieli (szara karta) oraz dedykowany dla filmowców 3-stopniowy wzorzec skali szarości, który zawiera biel, średnią szarość o wartości 40 IRE oraz wzorcową czerń.

Scenariusz 1: Fotografia uliczna, podróżnicza

Rozpoczynając przygodę z fotografią uliczną czy podróżniczą możemy szybko zauważyć, że czas w jakim nasz aparat jest gotowy do pracy ma spore znaczenie. Nie mamy często czasu na wykonanie kilku zdjęć testowych. Oczywiście w większości przypadków matrycowy pomiar światła poradzi sobie z daną sytuacją zdjęciową uśredniając ustawienia dla całej sceny. Zwróćcie jednak uwagę, że aparat nie zna Waszych intencji i będzie starał się wyrównać naświetlenie całego zdjęcia do 18% szarości co jest zaprogramowane jako poprawna ekspozycja.

Jeśli zależy Wam, aby kontrolować ten proces, a Waszą intencją jest fotografowanie w sposób, który zachowa szczegóły w światłach, a cienie uczyni bardziej nasyconymi, jeśli podoba Wam się styl pracy takich fotografów, jak np. Alex Web, możecie wykorzystać szarą kartę, która jest integralną częścią ColorChecker Passport Photo.

ColorChecker Passport Photo posiada kartę szarą o 18% szarości, która pozwala na precyzyjny pomiar światła odbitego. Jest to niezwykle przydatne narzędzie przy fotografowaniu w opisywanym scenariuszu, gdzie warunki oświetleniowe mogą się dynamicznie zmieniać, a Wy chcielibyście sfotografować atmosferę zalanej światłem ulicy w północno-zachodnich Indiach lub słonecznej Kalifornii.

Kiedy używamy szarej karty, mamy pewność, że ekspozycja będzie ustawiona prawidłowo w każdym miejscu, gdzie pada to samo światło słoneczne. Fotografując z kartą w takich warunkach możecie używać trybu manualnego lub blokady AE, co jeszcze bardziej ułatwi Wam pracę. Dzięki szarej karcie możecie szybko zmierzyć światło odbite, ustawić odpowiednią ekspozycję i skupić się na chwytaniu ulotnych momentów bez obaw o prześwietlone lub niedoświetlone zdjęcia.

Szybki strzał z ostatniego chrztu. Światło zmierzone na szarej karcie w innym miejscu sali. Zaraz po tym zdjęciu pan po lewej zasłonił okno. Jest to najczęstsze wykorzystanie szarej karty w moim workflow. Fot. Kamil Głowacki 

Na przykład fotografując osobę w cieniu z jasnym tłem, można użyć pomiaru punktowego, aby zmierzyć światło na twarzy i uzyskać odpowiednią ekspozycję dla tego konkretnego obszaru, ignorując przy tym jasne tło. Jeśli podejście tak blisko do portretowanej osoby jest utrudnione, możecie zmierzyć odbite światło na szarej karcie i z takimi parametrami wykonać zaplanowane zdjęcie.

Jeśli filmujesz...

Jak zadbać o dokładną ekspozycję na planie filmowym?

Passport Video 2 to idealne narzędzie, aby w trakcie realizacji zmaksymalizować możliwości zapisu i informacji o kolorze oraz szczegółach obrazu. Warto o to zadbać, ponieważ zbyt jasnych lub zbyt ciemnych obszarów możemy w postprodukcji już nie odzyskać. Generalnie zasada jest prosta – im gorsze pliki na wyjściu, tym większe problemy podczas montażu.

Wykorzystanie na planie filmowym trójpolową tablicę szarości w połączeniu z funkcją Waveform wspomaga ustawienia poprawnej ekspozycji na etapie produkcji. Należy jedynie pilnować, by poziomy procentowe kształtowały się następująco: Biel 90-100% Czerń 0-10% Szarość 40-50%.

Scenariusz 2: Fotografujemy scenę, w której mieszają się różne rodzaje światła lub jakość światła, która oświetla nasz podmiot jest niewystarczająca

W tym scenariuszu znów możemy zdać się na decyzję programistów, którzy napisali algorytmy pracy automatyki w naszym aparacie i użyć automatycznego balansu bieli. AWB (Automatic Withe Balance) będzie uśredniał temperaturę barwową którą rozpozna w fotografowanej scenie. Problem pojawia się w sytuacji, kiedy automat nie wie, które źródło światła jest naszym głównym.

Pozostawiając wybór aparatowi możemy poczuć się zaskoczeni kolorystyką naszych zdjęć. Dodatkowo pracując przez dłuższy czas w tym samym schemacie oświetleniowym na przykład fotografując ślub w kościele może się okazać, iż na kilkunastu wybranych zdjęciach pary młodej stojącej przed ołtarzem AWB za każdym razem ustawił nieco inny balans bieli, a to czyni ten materiał niespójnym (np. zmieszane światło led o różnej temperaturze i światło z zewnątrz). Co możemy z tym zrobić?

Już samo użycie ręcznego ustawienia WB (white balance) poprawi sytuację. Pojawia się tu jednak trudność z właściwym odgadnięciem temperatury barwowej, kiedy mamy do czynienia z dużym zróżnicowaniem źródeł światła - szczególnie ledowego. Dobrym pomysłem może wydawać się użycie białej kartki lub koszuli jednego z gości weselnych. Musimy jednak pamiętać, że obiekty te nie są spektralnie neutralne. To oznacza, że w różnym typie światła zachowują się w różny sposób. Jak zatem poradzić sobie w takiej sytuacji, by zyskać właściwy kolor i zaoszczędzić czas przy post produkcji?

W tym scenariuszu ponownie niczym super bohater pojawia się ColorChecker Passport Photo ze swoją kartą tym razem białą.

Biała karta w ColorChecker Passport Photo służy do ustawiania Custom White Balance, czyli balansu bieli w aparacie, który jest dopasowany do danej sceny. Co ważne w opisanym powyżej scenariuszu karta ta pomaga ustawić zarówno temperaturę barwową jak i tintę nadając spójność naszemu materiałowi. W tym wypadku to my decydujemy, które źródło światła jest naszym głównym źródłem dla danej sceny (czyli to, w którym sfotografujemy kartę).

Innym ekstremalnym scenariuszem, w którym bez karty do balansu bieli stracimy mnóstwo czasu, a uzyskanie akceptowalnych kolorów będzie nie możliwe, jest fotografowanie w świetle nieposiadającym pełnego widma. To oznacza, że niektóre częstotliwości światła widzialnego są po prostu odcięte. W tej sytuacji pewną pomocą jest opisywana biała karta jednak może być ona niewystarczająca. Jakie zatem inne narzędzie pomoże nam uporać się z tak trudną sytuacją? Zerknijcie do kolejnego punktu w tym artykule.

Scenariusz 3: Fotografujemy produkty

Ten rodzaj fotografii ze względu na rozwój E-Commerce zyskuje na popularności. Jeśli nawet nie zajmujecie się fotografią zawodowo to z pewnością w niedalekiej przyszłości znajomy przedsiębiorąca zapyta Was, czy możecie wykonać dla niego małą sesję produktową, ponieważ chce zacząć sprzedawać w Internecie. Byłoby świetnie gdybyście swoimi zdjęciami zwiększyli jego sprzedaż, a nie liczbę negatywnych komentarzy. Komentarzy, w których niezadowoleni klienci rozpisywaliby się na temat niezgodności koloru zamówionych ubrań, mebli, dekoracji itp. z rzeczywistym produktem.

W tym scenariuszu cały workflow związany z zarządzaniem kolorem jest bardzo istotny, a na jego początku znajdzie się właściwa postprodukcja zdjęć. Przez „właściwa” rozumiem tutaj zadbanie o poprawny balans bieli oraz matematyczne wręcz odwzorowanie kolorów. Możecie to uzyskać tworząc profil kolorystyczny pod daną sesję zdjęciową, w której wykorzystaliście konkretne oświetlenie, aparat oraz obiektyw. Profil taki tworzycie posługując się kartą ColorChecker Passport Photo, zawierającą 24 wzorcowe kolory. Jest to tak zwana wzorcowa karta kolorystyczna. W następnym kroku w sekcji Profile w programie Adobe Lightroom używacie go jako punktu wyjścia do dalszej obróbki.

Powyższa karta jest matematyczną referencją dla ustawienia barwy, nasycenia i jasności kolorów na zdjęciu. Utworzony na tej podstawie profil kolorystyczny jest dla Adobe Lightroom odniesieniem, w jaki sposób renderować kolory na zdjęciu. Zdjęcie wzorca klasycznego ColorChecker Passport Photo wykonane w danych warunkach jest porównywane z liczbowymi informacjami o kolorze zawartym na każdym z 24 pól a ewentualne różnice są kompensowane w tle przez program. Pozwala to fotografowi uzyskać pewność, iż odwzorowanie barw jest prawidłowe. Pozostaje jedynie dopasować ekspozycję i krzywe kontrastu.

Opisywane narzędzie jest nieocenione nie tylko przy fotografii produktowej, ale także w trakcie sesji biznesowych. Zdarza się bowiem, że dana firma włącza do garderoby swoich pracowników apaszkę lub krawat o kolorze dokładnie oznaczonym w ich systemie identyfikacji wizualnej i oczekuje od fotografa odwzorowania tego na wykonywanych zdjęciach.

Na tej fotografii zależało nam na rzetelnym odwzorowaniu koloru żakietu. Fot. Kamil Głowacki, retusz: JUSTEDIT.pl

Sposób na ujednolicenie zdjęć z różnych aparatów

Jeśli na swojej ścieżce fotograficznej przygody zdecydujecie się na używanie więcej niż jednego body i jednego obiektywu z czasem może się okazać, iż tworzenie profili kolorystycznych pod dany zestaw będzie niezbędne. Ponieważ nie tylko fotografuję, ale także prowadzę markę retuszerską dla fotografów wielokrotnie zdarzyło mi się postprodukować zdjęcia z różnych marek aparatów i obiektywów. Czasem różnice w odwzorowaniu koloru są już bardzo widoczne w obrębie jednej marki.

(Powyżej) Jedno z tych zdjęć zostało wykonane aparatem Fujifilm XT-2, drugie Canon R5. Dzięki wykorzystaniu karty wzorca kolorystycznego ColorChecker Passport Photo utworzyłem profil kolorystyczny dla obu aparatów i zaimplementowałem go przy postprodukcji. Zaowocowało to uzyskaniem w krótkim czasie spójnego materiału.  Balans bieli ustawiony według białej karty. Dla porównania na zdjęciach poniżej użyłem profilu Adobe Color, balans bieli również został ustawiony według wzorca białej karty dla jednego i drugiego zdjęcia osobno.

Dla przykładu Canon 5D Mark III z zapiętym obiektywem niezależnego producenta i Canon R6 ze szkłem RF to dwie różne kolorystycznie historie. Jeśli do takiego zestawienia dołączymy zdjęcia z Fujifilm to ujednolicanie tak sfotografowanego materiału na przykład z komunii grupowej, może zająć bardzo dużo czasu, a tym samym zwiększyć koszty. To jest tylko jeden z przykładów. Mógłbym tu wymieniać wielu producentów i wiele wariantów, ale za każdym razem sytuacja jest taka sama i kończy się albo na nauczeniu fotografa korzystania z ColorChecker Passport Photo, albo na godzinach obróbki wykonywanych przez niego lub przez nas.

Jeśli filmujesz...

Jak zunifikować obraz z wielu kamer?

Jeśli tworzysz materiał filmowy wykorzystując różne aparaty czy kamery, albo pracujesz nad zleceniem z innymi twórcami, dzięki Passport Video 2 z łatwością ustawisz i utrzymasz kontrolę nad kolorystyką zdjęć z każdego urządzenia. Wystarczy pamiętać o stosowaniu wzornika, by dla każdej jednostki nagrywającej stworzyć profile barwne. To tak naprawdę jedyny sposób, by jak najdokładniej połączyć ze sobą materiał z różnych zestawów.

Jest rozwiązanie, które nie tylko pomoże w ujednoliceniu pojedynczych klipów kręconych podczas zmieniających się warunków oświetleniowych, ale przede wszystkim pozwala na tworzenie niezależnych profili dla każdej kamery, bo w zależności od producenta i modelu odwzorowanie kolorów bywa różne.

Scenariusz 4: Kontrolowana swoboda kolorystyczna

ColorChecker Passport Photo zawiera w sobie jeszcze jedną ostatnią już kartę - jest to wzorzec kreatywny. Karta ta zawiera dwa rzędy pól, które mogą posłużyć to zmiany kolorystyki zdjęć w stronę kolorów cieplejszych lub chłodniejszych.

To przesunięcie odbywa się w bardzo prosty sposób: wystarczy przy użyciu pipety do korekty balansu bieli wybrać jedno z omawianych pól, by zmienić charakter zdjęcia. Najistotniejsze w tym rozwiązaniu jest to, że jeśli zadbaliśmy o poprawny balans bieli przy użyciu białej karty, ustawiliśmy Custom White Balance w naszym aparacie i wykonaliśmy profil kolorystyczny (choć ten krok nie jest niezbędny) to wówczas możemy swobodnie korygować balans bieli przy użyciu wzorca kreatywnego w taki sam sposób dla wielu zdjęć. To zapewni spójność kolorystyczną całej partii materiału. Zyskujemy zatem kreatywną kontrolę nad obrazem w zakresie cieplejszej lub chłodniejszej kolorystyki utrzymując jednocześnie spójność całego materiału.

Przykład wykorzystania korekcji przy udziale wzorca kreatywnego dla zdjęć komunijnych. Matematycznie ustawiony balans bieli okazał się w moim odczuciu za chłodny.  Zdjęcie pierwsze to „właściwie” ustawiony balans bieli, zdjęcie drugie – zostało ochłodzone a zdjęcie trzecie – ocieplone.

Jeśli okaże się, że zmiana balansu bieli jest dla Was niewystarczającym narzędziem do uzyskania oczekiwanych efektów to kreatywny wzorzec kryje w sobie jeszcze jedno narzędzie. Jest nim 8 pól definiujących widmo HSL – czyli barwę, nasycenie i jasność. Możecie ich użyć zarówno do precyzyjnej korekty ewentualnych przesunięć kolorystycznych lub wręcz odwrotnie wprowadzić zmiany zgodnie z Waszym stylem i smakiem. Podobnie jak w pozostałych przypadkach tak i tu będziecie mogli te zmiany nałożyć na całą sesję poprzez synchronizację ustawień.

Jeśli filmujesz...

Jak zbalansować kolory na planie filmowym z użyciem wektoroskopu?

Na bazie wzorca kolorów wideo w Passport Video 2 za pomocą wektoroskopu można dokonać właściwego zbalansowania kolorów. Drugi rząd tablicy kolorów zawiera szereg pól dedykowanych odcieniom skóry, od jasnego do ciemnego wraz z półtonami. Prawidłowo zbalansowane kolory zrównają się na osi wektoroskopu z linią przewodnią dla odcieni skóry. Wartości nie zrównają się jednak całkowicie, ale będą opadać delikatnie w jedną lub drugą stronę. Dzieje się tak ponieważ pola wzorca prezentują cieplejsze (bardziej czerwone) lub chłodniejsze (bardziej żółte) odcienie.

Podsumowanie

Jak widzicie sporo możliwości kryje się w tym małym narzędziu, które z łatwością mieści mi się w kieszeni marynarki czy spodni. ColorChecker Passport jest dla mnie niezastąpionym narzędziem w zarządzaniu kolorem. Używając go możecie precyzyjnie ustawić ekspozycję na ruchliwej indyjskiej ulicy, poradzicie sobie z wymieszanym niczym eliksir Wiedźmina światłem w warunkach reportażowych, zachowacie spójność i odwzorowanie kolorów w Waszych materiałach a także zaoszczędzicie mnóstwo czasu przy post produkcji. Mam nadzieję, że te wskazówki pomogą Wam w Waszym rozwoju fotograficznym i filmowym.

Kamil Głowacki

Fotografia jest jego pasją i jak na razie dorównuje temu tylko pasja do rozwijania firmy. Po latach wreszcie dojrzał i odważnie mówi o sobie jako o człowieku który uwielbia ludzi, i dlatego to właśnie oni w teatrze życia codziennego są jego fotograficznym paliwem. Pracując z aparatem fotografował dla takich organizacji jak MONOPOLIS, Polska Grupa Farmaceutyczna, Dell, BMI Polska, ABB, Ernst & Young, JLL, TVP 3, Uniwersytet Łódzki, TOP 500 Innovators. Wraz z Kają współtworzy markę JUSTedit, w ramach której użytkownicy indywidualni jak i profesjonalni fotograficy mogą zlecić retusz fotografii czy zaprojektowanie albumów.

Promocja Calibrite - Karta SanDisk 64Gb SD gratis przy zakupie wybranych produktów

Do 15 lipca 2024 roku, w ramach specjalnej promocji kupując wybrane produkty Calibrite możemy otrzymać gratis kartę SanDisk 64GB Extreme PRO SD prędkości transferu danych do 200 MB/S – idealna do zdjęć seryjnych i wideo w 4K UHD. Niezależnie od tego, czy potrzebujesz dodatkowej karty, czy chcesz tworzyć kopie zapasowe, kolejna karta przyda się każdemu!

Szczegóły promocji dostępne na stronie calibrite.com.

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Analizy
Fotograficzna „S-klasa” - przegląd najciekawszych profesjonalnych obiektywów Nikon Z
Fotograficzna „S-klasa” - przegląd najciekawszych profesjonalnych obiektywów Nikon Z
Dobry korpus możemy dziś kupić naprawdę niedrogo, prawdziwe wydatki zaczynają się gdy przychodzi czas rozbudowy systemu. Nikon jest pod tym względem wyjątkowo przyjazny, oferując wiele...
20
Równianie z jedną niewiadomą, czyli który aparat Fujifilm X jest dla Ciebie
Równianie z jedną niewiadomą, czyli który aparat Fujifilm X jest dla Ciebie
Wybór aparatu Fujifilm X jest prostszy, niż mogłoby się wydawać. Wystarczy uważnie porównać specyfikacje, by odkryć pewną ważną prawidłowość. Zrobiliśmy to za Was, wskazując podobieństwa i ważne...
14
Przeglądamy najlepsze jesienne promocje na sprzęt fotograficzny. Te aparaty i obiektywy kupisz w super cenach
Przeglądamy najlepsze jesienne promocje na sprzęt fotograficzny. Te aparaty i obiektywy kupisz w...
Jesień, przepełniona cashbackami i promocjami na Black Friday to najlepszy czas na fotograficzne zakupy. Przeglądamy najlepsze tegoroczne okazje - znajdziecie tu zarówno nowe korpusy i...
12
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)