Rodzinne fotografowanie - część 1: reportaż ze świątecznych przygotowań

Autor: Patryk Wiśniewski

7 Grudzień 2011
Artykuł na: 6-9 minut
Święta Bożego Narodzenia już za pasem. Każdy z nas z pewnością chciałby je sfotografować jak najlepiej. Dlatego wspólnie z Sony przygotowaliśmy praktyczny poradnik "Rodzinne fotografowanie", pełen zrozumiałych wskazówek dla użytkowników kompaktów i aparatów z wymienną optyką. Przeczytajcie artykuł i obejrzyjcie film, nakręcony specjalnie na potrzeby naszego cyklu.

Na potrzeby cyklu "Rodzinne fotografowanie" zaaranżowaliśmy sesję zdjęciową, podczas której wykorzystaliśmy modele aparatów Sony - kompakt HX9 oraz aparaty z wymienną optyką - NEX-5N i SLT-A65. Na przykładzie tych aparatów w kolejnych odcinkach podpowiadamy jak fotografować święta. Po przeczytaniu artykułu zachęcamy do obejrzenia filmu, który pomoże podsumować najważniejsze zagadnienia i obrazowo pokazuje poszczególne wskazówki.

PRZYGOTOWANIA ŚWIĄTECZNE

Boże Narodzenie, to nie tylko choinka, rodzina przy wigilijnej kolacji i wręczanie prezentów. Nastrój tych wyjątkowych chwil udziela nam się dużo wcześniej i już wtedy warto sięgnąć po aparat. Zdjęcia ze świątecznych przygotowań umożliwią wykonanie reportażu, który zapadnie nam w pamięci na długo.

przykład planu ogólnego. Aparat: Sony DSC-HX9V f/3.3, 1/80s, ISO 100, korekta ekspozycji: 0 EV, 24 mm, tryb: P

Jeżeli chcemy wykonać dobry fotoreportaż musimy od początku myśleć o całości. Zastanówmy się na jakich zdjęciach nam zależy. Wymyślmy kadry, a następnie spróbujemy je zrobić. Jeżeli będziemy mieli gotowy plan w głowie, łatwiej uda nam się wykonać zamierzony cel.

przykład zbliżenia, czyli planu, w którym dominuje twarz. Aparat: Sony DSC-HX9V f/4, 1/50s, ISO 100, korekta ekspozycji: 0 EV, 48mm, tryb: portret

Planując poszczególne klatki, pamiętajmy o różnorodności kadrów. W naszej historii powinny znaleźć się zdjęcia poziome, pionowe, plan ogólny, szczegół i portret. Jest to żelazna zasada dobrego fotoreportażu, więc nigdy o niej nie zapominajmy.

Bardzo ważnym elementem zdjęć jest kompozycja, która przede wszystkim powinna być uporządkowana i nie zawierać zbyt wielu elementów. W każdym z aparatów Sony użytkownik ma możliwość włączenia siatki, która ułatwi nam komponowanie obrazu. Poniżej prezentujemy przykład złej kompozycji.

przykład złej kompozycji, kadr przypadkowo podzielony na trzy poziome części. Warto też zwrócić uwagę na lewy brzeg. Wystaje tam dłoń z czerwoną tubką, która bardzo ściąga wzrok. Aparat: Sony NEX-5N, f/5,6, 1/125s, ISO 400, korekta ekspozycji: 0 EV, 55mm, tryb: A

Świadomie używana, klasyczna zasada trójpodziału, pomoże nam uzyskać zamierzone efekty. Nawet w przypadku statycznych sytuacji umieszczając kompozycję po przekątnej nadamy naszym kadrom dynamiki.

Użycie szerokiego kąta przerysowało plecy dzieci znajdujących się na pierwszym planie. Ręce mamy i maluchów tworzą dynamiczną linię, która prowadzi nas do centrum kadru. Warto też zwrócić uwagę na to, że nasz wzrok od razu wędruje do jaśniejszych partii obrazu. Ponadto cienie na pierwszy planie oraz okno w tle tworzą przestrzeń w kadrze. Aparat: Sony DSC-HX9V, f/3,3, 1/50s, ISO 100 korekta ekspozycji: 0EV, 24mm, tryb: iAuto

Szerokie plany najłatwiej jest oczywiście zrobić obiektywem szerokokątnym. Należy jednak pamiętać, że nawet fotografując przy ogniskowej 24mm (a taka dostępna jest w Sony HX9), musimy się liczyć z pewnymi zniekształceniami, zwłaszcza w rogach zdjęcia. Jednocześnie te zniekształcenia przekładają się na dynamikę fotografii, która może, ale nie musi być przez nas pożądana. Pamiętajmy o precyzyjnym kadrowaniu w przypadku szerokich ogniskowych, bo mały element może niepotrzebnie ściągać wzrok. Poniżej przykład nieuzasadnionego użycia szerokiego kąta.

Myśląc o zdjęciach, zastanówmy się już na etapie fotografowania, jaki efekt chcemy uzyskać. Nie każdy aparat oferuje zapis plików w RAW-ach, dlatego warto zastanowić się nad kolorystyką zdjęć. Świadomie używając balansu bieli, możemy ocieplić nastrój, co całkowicie zmienia odbiór zdjęć. W aparatach Sony możemy też zdecydować się na konkretny profil stylistyczny, między innymi: retro, aparat zabawka (toy camera) czy czarno-biały o wysokiej gradacji. Osoby posiadające Sony NEX-5N lub SLT-A65 mogą, korzystające z RAW-ów, zdecydować się na profil kolorystyczny fotografii już po wykonaniu zdjęć.

Jeżeli chcemy uzyskać ciepłą kolorystkę zdjęć, unikajmy używania wbudowanych lamp błyskowych. Światło błyskowe kiepsko miesza się z żarowym, dając nieprzyjemne efekty. Ponadto wbudowane lampy nie umożliwiają rozproszenia światła poprzez jego odbicie od ściany lub sufitu. W związku z tym dają ostre światło, które spłaszcza scenę.

Dzieci, zwłaszcza małe, to bardzo wdzięczny, ale jednocześnie trudny temat do fotografowania. Sztuką jest wykonać im poprawny portret. Dlatego warto wykorzystywać szybki tryb seryjny (dostępny w Sony HX9 oraz oczywiście w NEX-5N i SLT-A65). Dzięki niemu możemy zrobić maluchom dobre, niepozowane zdjęcia.

Niepozowane zdjęcie dzieci w trakcie dekorowania pierniczków. Aparat: Sony DSC-HX9V f/4, 1/50s, ISO 100, korekta ekspozycji: 0EV, 48mm, tryb: P

Jeżeli zależy nam na pozowanych fotografiach, dajmy dzieciom jakieś zajęcie. Zatrzyma to na chwilę maluchy w jednym miejscu, dzięki czemu będziemy mogli przymierzyć się do zdjęcia. Szykowanie świątecznych dekoracji będzie doskonałą okazją do wykonania portretów. Pamiętajmy także przy tej okazji o trójpodziale - umieśćmy oczy w jednej trzeciej kadru. Możemy też zastosować długą ogniskową, dzięki temu dzieci nie będą czuły, że to im właśnie robimy zdjęcie. Ustawienie ekwiwalentu 135mm spowoduje, że dzieci przestaną zwracać na nas uwagę.

Wykorzystanie reguły trójpodziału w portrecie. Aparat: Sony DSC-HX9V f/4, 1/80s, ISO 100, korekta eskpozycji: 0EV, 48mm, tryb: P

W przypadku ciasnego kadru użyjmy ogniskowej od 50mm wzwyż. Uchroni to twarz od niepotrzebnych przerysowań. Pozowane zdjęcia dzieci wychodzą z reguły sztucznie. Dlatego wstrzymajmy spust migawki na chwilę i poczekajmy na odpowiedni moment.

Pozowane zdjęcie, które nie zostało wyczekane. Aparat: Sony DSC-HX9V f/4, 1/100s, ISO 100, korekta ekspozycji: 0EV, 55mm, tryb: portret

Jeżeli będziemy pamiętać, o tych kilku dosyć prostych zasadach, na pewno będziemy bardziej zadowoleni z naszych zdjęć. Spójna historia będzie bardzo dobrą pamiątką z rodzinnych świąt. Zaplanujmy sobie co chcemy pokazać i jaką energię przekazać - umożliwi to stworzenie nam indywidualnej historii.

Już w przyszłym tygodniu zapraszamy do lektury kolejnych porad, które będą się pojawiać na fotopolis.pl.

FILM

Na koniec zapraszamy do obejrzenia krótkiego filmu edukacyjnego:



Jeżeli nie możesz obejrzeć powyższego klipu, powinieneś ściągnąć i zainstalować darmowy QuickTime Player. Nasze filmy można także oglądać na urządzeniach iPhone i iPod Touch. Więcej filmów Fotopolis można znaleźć na naszym profilu na Youtube.

Produkcja sesji

Tekst i zdjęcia: Patryk Wiśniewski
Film: Michał Laskowski
Lektor: Karolina Kalinowska
Modele: Asia, Nadia i Lena Gorczyca, Sebastian Ciesielski
Makijaż: Emilia Zalewska
Produkcja: Marta Sułkiewicz

Dziękujemy Queens Garden za udostępnienie mieszkania pokazowego do produkcji

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Poradniki
Zostań władcą światła - jak przygotować i przeprowadzić udaną sesję portretową
Zostań władcą światła - jak przygotować i przeprowadzić udaną sesję portretową
O kuchnię zawodowej pracy i praktyczne porady zapytaliśmy doświadczonego fotografa Piotra Wernera. Publikujemy obszerne fragmenty jego bestsellerowego e-booka dla...
26
Jak dbać o akumulatory? Poradnik użytkownika
Jak dbać o akumulatory? Poradnik użytkownika
Chcesz wiedzieć jak wydłużyć żywotność akumulatora i sprawić, by w każdej sytuacji zapewniał wydajną i wygodną pracę ze sprzętem? Z tego poradnika dowiesz się, jak zapewnić optymalne...
10
Jak fotografować górskie kaskady i wodospady
Jak fotografować górskie kaskady i wodospady
Nie ważne czy są one głównym tematem, czy mniejszym elementem wizualnym w szerszej scenie. Zobacz, jak zamknąć w kadrze wartko płynące potoki, by ożywić zdjęcia górskich krajobrazów.
22
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (2)