Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Na potrzeby cyklu "Rodzinne fotografowanie" zaaranżowaliśmy sesję zdjęciową, podczas której wykorzystaliśmy modele aparatów Sony - kompakt HX9 oraz aparaty z wymienną optyką - NEX-5N i SLT-A65. Na przykładzie tych aparatów w kolejnych odcinkach podpowiadamy jak fotografować święta. Po przeczytaniu artykułu zachęcamy do obejrzenia filmu, który pomoże podsumować najważniejsze zagadnienia i obrazowo pokazuje poszczególne wskazówki.
PRZYGOTOWANIA ŚWIĄTECZNE
Boże Narodzenie, to nie tylko choinka, rodzina przy wigilijnej kolacji i wręczanie prezentów. Nastrój tych wyjątkowych chwil udziela nam się dużo wcześniej i już wtedy warto sięgnąć po aparat. Zdjęcia ze świątecznych przygotowań umożliwią wykonanie reportażu, który zapadnie nam w pamięci na długo.
Jeżeli chcemy wykonać dobry fotoreportaż musimy od początku myśleć o całości. Zastanówmy się na jakich zdjęciach nam zależy. Wymyślmy kadry, a następnie spróbujemy je zrobić. Jeżeli będziemy mieli gotowy plan w głowie, łatwiej uda nam się wykonać zamierzony cel.
Planując poszczególne klatki, pamiętajmy o różnorodności kadrów. W naszej historii powinny znaleźć się zdjęcia poziome, pionowe, plan ogólny, szczegół i portret. Jest to żelazna zasada dobrego fotoreportażu, więc nigdy o niej nie zapominajmy.
Bardzo ważnym elementem zdjęć jest kompozycja, która przede wszystkim powinna być uporządkowana i nie zawierać zbyt wielu elementów. W każdym z aparatów Sony użytkownik ma możliwość włączenia siatki, która ułatwi nam komponowanie obrazu. Poniżej prezentujemy przykład złej kompozycji.
Świadomie używana, klasyczna zasada trójpodziału, pomoże nam uzyskać zamierzone efekty. Nawet w przypadku statycznych sytuacji umieszczając kompozycję po przekątnej nadamy naszym kadrom dynamiki.
Szerokie plany najłatwiej jest oczywiście zrobić obiektywem szerokokątnym. Należy jednak pamiętać, że nawet fotografując przy ogniskowej 24mm (a taka dostępna jest w Sony HX9), musimy się liczyć z pewnymi zniekształceniami, zwłaszcza w rogach zdjęcia. Jednocześnie te zniekształcenia przekładają się na dynamikę fotografii, która może, ale nie musi być przez nas pożądana. Pamiętajmy o precyzyjnym kadrowaniu w przypadku szerokich ogniskowych, bo mały element może niepotrzebnie ściągać wzrok. Poniżej przykład nieuzasadnionego użycia szerokiego kąta.
Myśląc o zdjęciach, zastanówmy się już na etapie fotografowania, jaki efekt chcemy uzyskać. Nie każdy aparat oferuje zapis plików w RAW-ach, dlatego warto zastanowić się nad kolorystyką zdjęć. Świadomie używając balansu bieli, możemy ocieplić nastrój, co całkowicie zmienia odbiór zdjęć. W aparatach Sony możemy też zdecydować się na konkretny profil stylistyczny, między innymi: retro, aparat zabawka (toy camera) czy czarno-biały o wysokiej gradacji. Osoby posiadające Sony NEX-5N lub SLT-A65 mogą, korzystające z RAW-ów, zdecydować się na profil kolorystyczny fotografii już po wykonaniu zdjęć.
Jeżeli chcemy uzyskać ciepłą kolorystkę zdjęć, unikajmy używania wbudowanych lamp błyskowych. Światło błyskowe kiepsko miesza się z żarowym, dając nieprzyjemne efekty. Ponadto wbudowane lampy nie umożliwiają rozproszenia światła poprzez jego odbicie od ściany lub sufitu. W związku z tym dają ostre światło, które spłaszcza scenę.
Dzieci, zwłaszcza małe, to bardzo wdzięczny, ale jednocześnie trudny temat do fotografowania. Sztuką jest wykonać im poprawny portret. Dlatego warto wykorzystywać szybki tryb seryjny (dostępny w Sony HX9 oraz oczywiście w NEX-5N i SLT-A65). Dzięki niemu możemy zrobić maluchom dobre, niepozowane zdjęcia.
Jeżeli zależy nam na pozowanych fotografiach, dajmy dzieciom jakieś zajęcie. Zatrzyma to na chwilę maluchy w jednym miejscu, dzięki czemu będziemy mogli przymierzyć się do zdjęcia. Szykowanie świątecznych dekoracji będzie doskonałą okazją do wykonania portretów. Pamiętajmy także przy tej okazji o trójpodziale - umieśćmy oczy w jednej trzeciej kadru. Możemy też zastosować długą ogniskową, dzięki temu dzieci nie będą czuły, że to im właśnie robimy zdjęcie. Ustawienie ekwiwalentu 135mm spowoduje, że dzieci przestaną zwracać na nas uwagę.
W przypadku ciasnego kadru użyjmy ogniskowej od 50mm wzwyż. Uchroni to twarz od niepotrzebnych przerysowań. Pozowane zdjęcia dzieci wychodzą z reguły sztucznie. Dlatego wstrzymajmy spust migawki na chwilę i poczekajmy na odpowiedni moment.
Jeżeli będziemy pamiętać, o tych kilku dosyć prostych zasadach, na pewno będziemy bardziej zadowoleni z naszych zdjęć. Spójna historia będzie bardzo dobrą pamiątką z rodzinnych świąt. Zaplanujmy sobie co chcemy pokazać i jaką energię przekazać - umożliwi to stworzenie nam indywidualnej historii.
Już w przyszłym tygodniu zapraszamy do lektury kolejnych porad, które będą się pojawiać na fotopolis.pl.
FILM
Na koniec zapraszamy do obejrzenia krótkiego filmu edukacyjnego:
Produkcja sesji
Tekst i zdjęcia: Patryk Wiśniewski
Film: Michał Laskowski
Lektor: Karolina Kalinowska
Modele: Asia, Nadia i Lena Gorczyca, Sebastian Ciesielski
Makijaż: Emilia Zalewska
Produkcja: Marta Sułkiewicz
Dziękujemy Queens Garden za udostępnienie mieszkania pokazowego do produkcji