Spotkanie z cyklu "Czytanie Dłubaka" w Galerii Asymetria

Autor: Marcin Grabowiecki

15 Październik 2010
Artykuł na: 4-5 minut
Zapraszamy do Galerii Asymetria na rozmowę zatytułowaną "Marksizm i Nowocześni". Drugie spotkanie z cyklu "Czytanie Dłubaka" odbędzie się w środę 20 października o godz. 19:00, a wezmą w nim udział prof. Waldemar Baraniewski oraz dr Maciej Szymanowicz.

Fundacja Archeologia Fotografii i Galeria Asymetria zapraszają na drugie spotkanie z cyklu "Czytanie Dłubaka" zatytułowane "Marksizm i Nowocześni". Rozmowę poprowadzą prof. Waldemar Baraniewski - Instytut Historii Sztuki UW oraz dr Maciej Szymanowicz - UAM w Poznaniu, Galeria "pf".

Rozmowa będzie dotyczyła tekstów:

  • W przedsionku i na wystawie. Uwagi o wystawie fotografii artystycznej pod hasłem "Pokój zwycięża" opublikowanym w "Świecie Fotografii" 1950 nr 14
  • Referat Zbigniewa Dłubaka wygłoszony na słynnej I Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Krakowie w 1948 roku

Powyższe teksty są dostępne na stronie Fundacji pod adresem: www.archeologiafotografii.pl.

Cykl ma na celu przypomnienie dorobku teoretycznego Zbigniewa Dłubaka.

Zbigniew Dłubak (26.04.1921 Radomsko - 21.08.2005 Warszawa) Fotograf, malarz, teoretyk sztuki, wieloletni redaktor miesięcznika "Fotografia", jedna z czołowych postaci polskiego środowiska fotograficznego po 1945 roku. Jako fotograf debiutował w 1947 roku eksperymentalnymi pracami nawiązującymi do doświadczenia awangardy okresu międzywojennego. Jeszcze przed II w. ś. podjął pierwsze próby malarskie. Żołnierz Gwardii Ludowej. Jako cywil w czasie Powstania Warszawskiego został wywieziony do obozu koncentracyjnego w Mauthausen (poznał tam Mariana Bogusza). W latach 1947-49 brał aktywny udział w życiu artystycznym w Polsce. Działał w sekcji plastyki w Klubie Młodych Artystów i Naukowców w Warszawie, gdzie w 1948 roku zadebiutował indywidualną wystawą fotograficzną. Wział udział w I Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Krakowie. W 1950 stracił pracę, został wyrzucony z wojska i utrzymywał się z fotograficznych zamówień.

W 1953 objął redakcję miesięcznika "Fotografia" (do 1972 r.) i stopniowo powracał do aktywnego życia artystycznego. W 1955 współtworzył Grupę 55. W latach 50. porzucił początkowy, eksperymentalny kierunek i fotografował banalną rzeczywistość - pejzaże miejskie i podmiejskie, widoki z okien, a od schyłku lat 50. zdjęcia we wnętrzach, głównie we własnej pracowni (przedmioty, fragmenty pomieszczeń, akty). Zbiór ten, nazwany Egzystencje, został częściowo wykorzystany do fotograficznego environment Ikonosfera I w 1967 roku. Od 1970 poświęcił się analizie mechanizmów powstawania i utrwalania bądź zanikania znaków i znaczeń, do których odsyłają, czego wyrazem są takie cykle jak malarski Systemy i fotograficzne Gestykulacje, Kolekcja i Czynność, Gest, a także Desymbolizacje. Od początku lat 80., ponownie zainteresowany percepcją, asymilacją i pamiętaniem obrazów realizował do końca życia fotograficzno-malarski cykl Asymetria. Od 1982 roku mieszkał w Meudon pod Paryżem. Współpracował z warszawskimi galeriami "Krzywe Koło", "Współczesna", "Foksal" i "Remont", a także wrocławskimi - "Permafo" i "Seminarium-Foto-Medium-Art". Był współorganizatorem głośnych wystaw Fotografia subiektywna i Fotografowie poszukujący. W latach 1965-1975 był wykładowcą na PWSSP i PWSFTviT w Łodzi. Wraz ze swymi absolwentami i studentami powołał grupę "Seminarium Warszawskie", działającą w latach 1975-1981.

Spotkanie z cyklu "Czytanie Dłubaka" zatytułowane "Marksizm i Nowocześni"
Termin: 20.10.2010, godz. 19:00

Fundacja Archeologia Fotografii
Galeria Asymetria
ul. Nowogrodzka 18a / 8a
Warszawa

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Poradniki
OPPOwiadaj historie, czyli jak budować interesujące wizualne narracje
OPPOwiadaj historie, czyli jak budować interesujące wizualne narracje
Storytelling to sztuka budowania historii, która wzbudza emocje, ale pozwala nam też dowiedzieć się czegoś nowego o świecie. I bez względu na to, czy jest to ambitna książka fotograficzna, czy...
22
OPPOwiadaj historie – wykorzystaj nowe możliwości smartfonów i twórz kreatywne ujęcia
OPPOwiadaj historie – wykorzystaj nowe możliwości smartfonów i twórz kreatywne ujęcia
Ćwicz uważność i buduj mikroprojekty. Rozbudź swoją kreatywność i twórz artystyczne kadry bezpośrednio w swoim smartfonie. Oto kilka rad i pomysłów, jak zrobić to z OPPO Find X8 Pro.
18
OPPOwiadaj historie - pokaż miasto i jego mieszkańców z Find X8 Pro
OPPOwiadaj historie - pokaż miasto i jego mieszkańców z Find X8 Pro
Metropolia to świetny poligon, który pozwala sprawdzić się w wielu dziedzinach fotografii: od architektury, przez uliczny portret i reportaż, po zdjęcia detalu i miejskiego krajobrazu....
17
Powiązane artykuły