Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Fundacja Archeologia Fotografii i Galeria Asymetria zapraszają na drugie spotkanie z cyklu "Czytanie Dłubaka" zatytułowane "Marksizm i Nowocześni". Rozmowę poprowadzą prof. Waldemar Baraniewski - Instytut Historii Sztuki UW oraz dr Maciej Szymanowicz - UAM w Poznaniu, Galeria "pf".
Rozmowa będzie dotyczyła tekstów:
Powyższe teksty są dostępne na stronie Fundacji pod adresem: www.archeologiafotografii.pl.
Cykl ma na celu przypomnienie dorobku teoretycznego Zbigniewa Dłubaka.
Zbigniew Dłubak (26.04.1921 Radomsko - 21.08.2005 Warszawa) Fotograf, malarz, teoretyk sztuki, wieloletni redaktor miesięcznika "Fotografia", jedna z czołowych postaci polskiego środowiska fotograficznego po 1945 roku. Jako fotograf debiutował w 1947 roku eksperymentalnymi pracami nawiązującymi do doświadczenia awangardy okresu międzywojennego. Jeszcze przed II w. ś. podjął pierwsze próby malarskie. Żołnierz Gwardii Ludowej. Jako cywil w czasie Powstania Warszawskiego został wywieziony do obozu koncentracyjnego w Mauthausen (poznał tam Mariana Bogusza). W latach 1947-49 brał aktywny udział w życiu artystycznym w Polsce. Działał w sekcji plastyki w Klubie Młodych Artystów i Naukowców w Warszawie, gdzie w 1948 roku zadebiutował indywidualną wystawą fotograficzną. Wział udział w I Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Krakowie. W 1950 stracił pracę, został wyrzucony z wojska i utrzymywał się z fotograficznych zamówień.
W 1953 objął redakcję miesięcznika "Fotografia" (do 1972 r.) i stopniowo powracał do aktywnego życia artystycznego. W 1955 współtworzył Grupę 55. W latach 50. porzucił początkowy, eksperymentalny kierunek i fotografował banalną rzeczywistość - pejzaże miejskie i podmiejskie, widoki z okien, a od schyłku lat 50. zdjęcia we wnętrzach, głównie we własnej pracowni (przedmioty, fragmenty pomieszczeń, akty). Zbiór ten, nazwany Egzystencje, został częściowo wykorzystany do fotograficznego environment Ikonosfera I w 1967 roku. Od 1970 poświęcił się analizie mechanizmów powstawania i utrwalania bądź zanikania znaków i znaczeń, do których odsyłają, czego wyrazem są takie cykle jak malarski Systemy i fotograficzne Gestykulacje, Kolekcja i Czynność, Gest, a także Desymbolizacje. Od początku lat 80., ponownie zainteresowany percepcją, asymilacją i pamiętaniem obrazów realizował do końca życia fotograficzno-malarski cykl Asymetria. Od 1982 roku mieszkał w Meudon pod Paryżem. Współpracował z warszawskimi galeriami "Krzywe Koło", "Współczesna", "Foksal" i "Remont", a także wrocławskimi - "Permafo" i "Seminarium-Foto-Medium-Art". Był współorganizatorem głośnych wystaw Fotografia subiektywna i Fotografowie poszukujący. W latach 1965-1975 był wykładowcą na PWSSP i PWSFTviT w Łodzi. Wraz ze swymi absolwentami i studentami powołał grupę "Seminarium Warszawskie", działającą w latach 1975-1981.
Spotkanie z cyklu "Czytanie Dłubaka" zatytułowane "Marksizm i Nowocześni"
Termin: 20.10.2010, godz. 19:00
Fundacja Archeologia Fotografii
Galeria Asymetria
ul. Nowogrodzka 18a / 8a
Warszawa