(Miasto). Masa. Maszyna. Fotodizajn 2 - wystawa w Galerii Asymetria

Autor: Marcin Grabowiecki

18 Kwiecień 2012
Artykuł na: 4-5 minut
Warszawska Galeria Asymetria zaprasza na drugą odsłonę Fotodizajnu. Na wystawie "(Miasto). Masa. Maszyna" pokazane zostaną prace Tadeusza Sumińskiego, Mikołaja Grospierre'a, Zbigniewa Dłubaka, Wojciecha Plewińskiego, Wiktora Pentala oraz Tomasza Szerszenia. Wernisaż w sobotę, 21 kwietnia w godz. 19:00-21:00.
Wojciech Plewiński, Konkurs SAM-ów, 1959

Organiczność, znana nam najlepiej z funkcjonowania społeczeństwa, stanie się inspiratorką konstrukcji artystycznej. Dzieło sztuki będzie uorganizowane społecznie. Dzieło sztuki będzie społeczeństwem. Tadeusz Peiper.

Druga odsłona Fotodizajnu, fotograficznego spojrzenia na wzornictwo przemysłowe okresu PRL-u, podejmuje tę tematykę w odniesieniu do pojęć "(Miasto).Masa. Maszyna."

Obraz/słowo miasto zawieszone przez epoche nawiasu, na wystawie Fotodizajnu zostanie pokazany nie tyle przez dokumentalne widoki kształtów architektury, maszyn i masy społecznej, ale w jego fotograficznej rejestracji znaku artystycznego wykorzystywanego we wzornictwie tego czasu. Artystyczna wizja awangardy miasta-masy-maszyny zastosowana przez architektoniczne i fabryczne realizacje okresu komunizmu w naszej odsłonie przyjmują formę fotograficznej entropii.

Entropia przekształca niezauważalne "miejsca" w "nie-miejsca", porządek w nieporządek, użyteczne w bezużyteczne. Rzuca tym samym wyzwanie naszemu modelowi wiedzy, opartemu - ciągle - na micie postępu i nieustannej kumulacji - jak napisał Tomasz Szerszeń. Obserwacja ta nie została pominięta przez obiektyw aparatu fotograficznego.

Na wystawie (Miasto). Masa. Maszyna. Fotodizajn 2 pokazane zostaną zdjęcia fabryk autorstwa Tadeusza Sumińskiego z lat 60-tych i 70-tych oraz fotomontaż "Entropia" Mikołaja Grospierre'a będący rodzajem komentarza do prac Sumińskiego. Konceptualne widoki Stadionu Dziesięciolecia Zbigniewa Dłubaka (1955), w specjalnie na tę okazję przygotowanym portfolio. Zdjęcia Wojciecha Plewińskiego z konkursu Samów w 1959 r, na placu Defilad w Warszawie - rajdu samochodów - prototypów wyprodukowanych własnoręcznie przez obywateli. Zdjęcia Wiktora Pentala z Nowej Huty, osiedla choć zamówionego ponoć przez Stalina to jednak zbudowanego na planie neobarokowo-neorenesansowo-neoklasycystycznym z komentarzem "Typologii" ornamentu socrealistycznego autorstwa Tomasza Szerszenia.

Wystawa jest przygotowana przez galerię Asymetria we współpracy z Fundacją Archeologia Fotografii oraz Fundacją Imago Mundi.

Kurator : Rafał Lewandowski

Aranżacja wystawy: Aneta Faner i Piotr Duma

Współpraca: Ola Brzozowska

(Miasto). Masa. Maszyna. Fotodizajn 2
Wernisaż: 21.04.2012, godz. 19:00-22:00
Termin: 22.04-15.06.2012

Galeria Asymetria
Dom Funkcjonalny
ul. Jakubowska 16
Warszawa

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Wydarzenia
Polish Women Photographers - rok 2024 w obiektywach polskich fotografek. Wystawy w Warszawie, Rzeszowie, Sopocie, Brukseli i Hiszpanii
Polish Women Photographers - rok 2024 w obiektywach polskich fotografek. Wystawy w Warszawie,...
Już po raz piąty polskie fotografki podsumowują mijający rok w swoich kadrach, tworząc unikalny obraz najważniejszych wydarzeń, emocji i zmian w Polsce oraz na świecie. Wystawa i...
8
Canon i Sony szykują nowości - premiery 26 marca
Canon i Sony szykują nowości - premiery 26 marca
Już niedługo poznamy nowe produkty od Canona i Sony. Obie firmy wystartowały dziś z tajemniczymi zapowiedziami. Jakie aparaty zobaczymy 26 marca?
9
 Galeria Centrala zaprasza na wystawę Dormant Lands / Uśpione ziemie
Galeria Centrala zaprasza na wystawę Dormant Lands / Uśpione ziemie
Już 22 marca w poznańskiej Galerii Centrala otwarta zostanie zbiorowa wystawa prac artystek i artystów wyłonionych w ogólnopolskim open call Dormant Lands oraz zaproszonych niezależnie przez...
2
Powiązane artykuły